Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (2092)
Vierailija kirjoitti:
Täysin irrelevanttia, jos ajankohdalla olisi väliä sinunkin olisi pitänyt pelastua jo tuhat vuotta sitten ja siinä sinä vaan vieläkin jankutat epäpelastuneena.
Sitä paitsi aikaa ei ole edes olemassa edes nykytieteen valossa, joten mene toiseen ketjuun jankuttamaan, sillä se ei kuulu uskoon eikä edes tieteeseen. Heippa.
Et osaa vastata, harmittaako?
Vierailija kirjoitti:
Miksi VT pitäisi unohtaa?
"Laista ei häviä yksikään piirto"
"Ei tullut lakia kumoamaan vaan täyttämään sen"
Laki on yhä voimassa, lain sääti Jumala. Lain täytti Herra Jeesus Kristus, Laki lakkaa olemasta vasta kun Herra palaa hakemaan omansa. Yksikään ihminen ei kykene täyttämään lakia täydellisesti. Jos lakia ei täytä täydellisesti, on edessä ikuisuus kadotuksessa ellei ole sydämen uskossa Jeesukseen , milloin Jeesus on täyttänyt lain puolestasi.
Tämän vuoksi VT on osa Raamattua ja erittäin tärkeä osa sitä onkin.
Höpö höpö.
Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo. Room. 10:4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on yhä voimassa, lain sääti Jumala. Lain täytti Herra Jeesus Kristus, Laki lakkaa olemasta vasta kun Herra palaa hakemaan omansa. Yksikään ihminen ei kykene täyttämään lakia täydellisesti. Jos lakia ei täytä täydellisesti, on edessä ikuisuus kadotuksessa ellei ole sydämen uskossa Jeesukseen , milloin Jeesus on täyttänyt lain puolestasi.
Ja sen vuoksi orjien omistaminen ei ole syntiä.
Ei se siihenmaailmanaikaan ollutkaan, eikä missään sanota myöskään että se olisi ollut Jumalan tahto.
Ahaa, milloin se muuttui synniksi? Osaatko sanoa ajankohtaa, jolloin jumala muutti mielensä orjien omistamisesta ja se muuttui synniksi?
Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi on aika hyvä. Haluaisitko itse olla orja? Jos haluat niin ryhdy orjaksi, älä tee toisesta orjaa.
Jos ihminen ei rakasta itseäänkään, niin kehotus olla tekemättä muille sitä, mitä ei halua itselleen tehtävän, estää paremmin tekemästä pahaa muille. Ihmisten lähimmäisen rakkaus on usein puutteellista.
Ja vielä parempi on "älä milloinkaan kohtele tietoista oliota pelkkänä välineenä, vaan aina myös päämääränä sinänsä". Näin käyttäytymisen ohjaaminen irrotetaan kokonaan siitä, miten ihminen suhtautuu itseensä ja kohdistetaan yksinomaan siihen, miten muita ihmisiä tulee kohdella. Toki on kohtuutonta odottaa, että 2000 vuotta sitten elänyt saarnaaja olisi eettisessä ajattelussaan 1700-luvun filosofin tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Täysin irrelevanttia, jos ajankohdalla olisi väliä sinunkin olisi pitänyt pelastua jo tuhat vuotta sitten ja siinä sinä vaan vieläkin jankutat epäpelastuneena.
Sitä paitsi aikaa ei ole edes olemassa edes nykytieteen valossa, joten mene toiseen ketjuun jankuttamaan, sillä se ei kuulu uskoon eikä edes tieteeseen. Heippa.
Vai ei aikaa ole olemassa nykytieteen valossa? :D
Aika ei todennäköisesti ole sitä, mitä ihmiset pitkään kuvittelivat sen olevan, mutta ei se tee sitä olemassaolemattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se siihenmaailmanaikaan ollutkaan, eikä missään sanota myöskään että se olisi ollut Jumalan tahto.
Ahaa, milloin se muuttui synniksi? Osaatko sanoa ajankohtaa, jolloin jumala muutti mielensä orjien omistamisesta ja se muuttui synniksi?
Jumala lähetti Mooseksen vapauttamaan Israelin kansan Egyptin orjuudesta. Siinä kiteytyy Jumalan mielipide omiensa orjuuttamisesta. Ja evankeliumia Jumala kehotti levittämään kaikkialle maailmaan, joten Jumalan kansaa ovat kaikki ihmiset.
Ja hetikohta kun israelilaiset olivat päässeet Egyptistä, Jumala ilmoitti heille: jos mies myy tyttärensä orjaksi, hän ei pääse vapaaksi kuten miesorjat pääsevät. (2. Moos. 21)
Ne olivat säädöksiä hengen ja omaisuuden turvaamiseksi. Tarkoitus oli, ettei tyttäriä myydä vieraisiin kansoihin. VT puhuu paljon siitä, miten ei pidä sekoittaa Jumalan kansaa muihin kansoihin. Sillä on ollut joku tarkoituksensa, jonka VT:n ajan ihmiset ovat ymmärtäneet.
Ehkä kyseessä on ollut jonkinlaisen geeniperimän säilyminen muuttumattomana tai jotain. Ja kyseessä patriarkaalinen yhteiskunta, missä mies oli perheen pää, naisten elämä turvattiin miehen kautta. Ei kuulosta tietenkään hyvältä nykyajan naisten korvaan, mutta historiallisia asioita emme voi muuttaa. Emmekä aina tiedä, onko tuo patriarkaalisuus myös ehkä jollain tavoin suojellut naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo. Room. 10:4
Miksi uskoisin Paavalin sanaa ohi Jeesuksen omien sanojen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi on aika hyvä. Haluaisitko itse olla orja? Jos haluat niin ryhdy orjaksi, älä tee toisesta orjaa.
Jos ihminen ei rakasta itseäänkään, niin kehotus olla tekemättä muille sitä, mitä ei halua itselleen tehtävän, estää paremmin tekemästä pahaa muille. Ihmisten lähimmäisen rakkaus on usein puutteellista.
Ja vielä parempi on "älä milloinkaan kohtele tietoista oliota pelkkänä välineenä, vaan aina myös päämääränä sinänsä". Näin käyttäytymisen ohjaaminen irrotetaan kokonaan siitä, miten ihminen suhtautuu itseensä ja kohdistetaan yksinomaan siihen, miten muita ihmisiä tulee kohdella. Toki on kohtuutonta odottaa, että 2000 vuotta sitten elänyt saarnaaja olisi eettisessä ajattelussaan 1700-luvun filosofin tasolla.
Filofien pöhinät ovat sitä, mitä valtaapitävät ovat käskeneet heidän sanoa. Tuo ylläoleva olion kohtelu päämääränä on täyttä huttua. Filosofit korostivat omaa älyään ja egoaan, joten tuo lause ei siksikään sovellu heihin ollenkaan. He vastaavat vain ihmisen korvasyyhyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on itsemurha by cop?
Sitä, että kohdistetaan poliiseihin kuolettavaa väkivaltaa tai sen uhkaa siinä toivossa, että poliisit ampuvat hengiltä.
Ei ole hyväksyttävää Jumalan silmissä, jos pakotat toisen ehkä vastoin omaa uskomustaan tappamaan. Miksi käyttää toista ihmistä välikappaleena, jos kuitenkin pystyy kohdistamaan väkivaltaa poliisia kohtaan? Silloinhan voi hoitaa itse homman.
Itse taas en ymmärrä kristinuskon pointtia ylipäätään. Miksi tarvittiin Jeesus, hänen ristiinnaulitsemisensa ja ylipäätään koko show jos Jumala on kaikkivoipa? Miksi kaikki tuo oli välttämätöntä?
En tiedä, mutta muistakaa että Jumala on Ankara.
Ehkä predestinaatiossa onkin perää ja osa on tosiaan määrätty kadotukseen meneviksi jo ennen syntymäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Toinen puoli on uskomattomalle Kristus ei ole lain loppu.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en ymmärrä kristinuskon pointtia ylipäätään. Miksi tarvittiin Jeesus, hänen ristiinnaulitsemisensa ja ylipäätään koko show jos Jumala on kaikkivoipa? Miksi kaikki tuo oli välttämätöntä?
Lunastaja ,sijaiskärsijä tekee oikeudenmukaisen sovituksen. Jumala on oikeudenmukainen, pyhä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä predestinaatiossa onkin perää ja osa on tosiaan määrätty kadotukseen meneviksi jo ennen syntymäänsä.
Tietysti on ne jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen, menevät omaan paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Molemmat tarkoittaa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Taivas tulee uskon kautta. Vanha taivas ja maa ovat jo kadonneet, kun uskoo. Uusi taivas ja maa ovat siellä, missä Jumala on. Poika on Jumala, joten taivas on siellä, missä Poika on. Henki on Jumala, joten taivas on siellä missä Henki on.
ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".
'Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani?
Sana Bethel = "Jumalan huone" esiintyy Vanhassa testamentissa (Biblia Hebraica) 144 kertaa. 1. Moos. 28:16 -19 ja 1. Moos. 35:13 - 15
Jaakob näki pakomatkallaan unessa taivaaseen ulottuvat tikapuut ja enkelit, ja nimesi paikan Beteliksi.
Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
"Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Sen sanan "loppu" voi kääntää myös "täyttymys".
Mutta Roomalaiskirjeessä Paavali linjaa hyvin, että ongelmana ei ole laki, vaan synti:
7 Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse." [2. Moos. 20:17; Room. 3:20]
8 Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. [Joh. 15:22; Room. 4:15]
9 Minä elin ensin ilman lakia, mutta kun lain käsky tuli, synti heräsi eloon
10 ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]
11 Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut. [1. Moos. 3:13]
12 Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä. [Ps. 19:8,9; 1. Tim. 1:8]
13 Onko nyt hyvä tuottanut minulle kuoleman? Ei toki, vaan synti. Jotta synti paljastuisi synniksi, se tuotti minulle hyvän avulla kuoleman. Näin käsky teki synnin vielä monin verroin pahemmaksi.
14 Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. [Ps. 51:7; Room. 3:9]
Jeesushan itsekin julisti lakeja. Kieltoja ja kehotuksia/määräyksiä. Iso osa pohjasi Vanhaan Testamenttiin.
Jos laki olisi loppunut Häneen, niin sanomansa olisi ollut "antaa mennä vaan, millään ei ole mitään väliä."
Vierailija kirjoitti:
Syy on ilmeinen: Raamatun kirjoittajat eivätkä myöskään tulkitsijat ole älyn jättiläisiä, vaikka he ovatkin olleet luku- ja kirjoitustaitoisia aikana jolloin nämä taidot olivat harvinaisia.
Toki pyhien kirjoitusten tulee olla aika epäselviä, jotta tulkitsijat voivat tehdä itsensä tarpeellisiksi.
Sitä, että kohdistetaan poliiseihin kuolettavaa väkivaltaa tai sen uhkaa siinä toivossa, että poliisit ampuvat hengiltä.