Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (2867)
"Jumala antaa meille järjettömästi minuutteja ja tunteja elämäämme, Hänen luo mennäksemme"
Tämä on suunnilleen yhtä typerää kuin se, että päästäksemme Helsingistä Turkuun meidän pitäisi ensin käydä Istanbulissa, Roomassa ja Barcelonassa. Mitä varten tämä makaaberi näytelmä maan päällä tarvitaan? Ihmisistä vain korkeintaan kolmasosa on pääsemässä taivaaseen (loput ovat vääräuskoisia tai ateisteja) ja tuo kolmasosakin on yläkanttiin, koska kansakunnat maallistuvat koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Onks....sulla jotenkin ongelmia asioiden sisäistämisessä? Vai haluatko vängätä vaan ja antaa takaisin kuten pöytätenniksessä?”
Uskostasi paljastuu aika kauheita asioita ja sinua ei saisi laittaa ”seinää vasten” niistä? Miksi ei?Jos et pysty kunnolla ja moraalisesti puolustamaan kantojasi, olisko mahdollista että uskossasi on joitain aika vakavia puutteita?
Ei vaan sä haluat vaan vängätä. Mulla menee sunnuntai-ilta sellaisen kanssa, joka ei kenties haluakaan ymmärtää.
-Yht.kr.
Miksi muuten haaskaat aikaasi tällaisten keskustelujen parissa? Kuvitteletko, että saat jonkun käännytettyä puolellesi tai ainakin kiinnostumaan Jeesuksesta tällä tavalla? Vai onko vänkääminen muuten vaan sinulle mieluisaa ajanvietettä?
Onko nyt ongelmana se, kun vastaan eikkarien kysymyksiin? Onko vastaaminen ja selvittäminen vänkäämistä?
Mulla on kokemus siitä, että jos ei vastaa, valitetaan "ei se uskaltanut/hän ei pysty perustelemaan/tähän ei siis uskovilla löydy vastausta?"
Mikään ei ole siis hyvä?
Ja kyllä mä tykkään avata uskonjuttuja. :) Raamatun tutkiminen on hurjan mielenkiintoista, vaikka ennen pidin sitä tylsänä. Koska Jeesus on hurjan mielenkiintoinen, niin Sanansa on myös.
-Yhtis
Siinäpä se, kun et oikeasti vastaa mihinkään. Logiikka loistaa edelleen poissaolollaan kaikista uskonasioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”-En sano tätä siten että puolustelisin jotain taivaista diktaattoria.”
Myöhäistä. Olet tehnyt sitä jo pitkän aikaa.Et ole kertaakaan kertonut minä tekee Jumalastasi hyvän tai edes miten hänen moraalisuutensa ylittäisi keskivertoihmisen vastaavan.
Jäkätijäkäti :D
Ai miks Jumala on hyvä?
-loi suht kauniin maailman ja luonnon
-antoi aistit, jonkinlaisen terveyden, rakkaita ihmisiä, töitä
-on ihan huippu tyyppi! Rakastaa ja anteeksiantaa. Antaa ilon ja rauhan, läsnäolossaan on hyvä olla. Auttanut pois masiksesta ja antaa elämälle merkityksen. Auttaa arjessa, vastaa useimpiin rukouksiin.
-raivasi tien Taivaaseen synneistämme huolimatta, eli 33 v.ja kuoli myös mun puolesta.
Antaa kaiken ilmaiseksi. Antaa loputtoman iankaikkisuuden Taivaassa heille, joille nää jutut kelpaa.
-Yhtis
Jumala on hyvä harvoille ja valituille. Afrikassa nälkää näkevä lapsi ei näe asioita ihan noin positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhäistä. Olet tehnyt sitä jo pitkän aikaa.Et ole kertaakaan kertonut minä tekee Jumalastasi hyvän tai edes miten hänen moraalisuutensa ylittäisi keskivertoihmisen vastaavan.
Ai miks Jumala on hyvä?
-on ihan huippu tyyppi! Rakastaa ja anteeksiantaa. Antaa ilon ja rauhan, läsnäolossaan on hyvä olla. Auttanut pois masiksesta ja antaa elämälle merkityksen. Auttaa arjessa, vastaa useimpiin rukouksiin.
-raivasi tien Taivaaseen synneistämme huolimatta, eli 33 v.ja kuoli myös mun puolesta.
Antaa kaiken ilmaiseksi. Antaa loputtoman iankaikkisuuden Taivaassa heille, joille nää jutut kelpaa.
-Yhtis
Jumala on hyvä harvoille ja valituille. Afrikassa nälkää näkevä lapsi ei näe asioita ihan noin positiivisesti.
Sinä luulet, minä tiedän.
Olen nähnyt kirjeen, jonka Afrikan uskovaiset (en muista mistä maasta) lähettivät Suomen uskovaisille. Ei pyydetty ruokaa eikä rahaa. Siinä oli näin:
”Rukoilkaa meidän puolestamme, että säilyisimme uskossa. Mekin rukoilemme teidän puolestanne”
-sivullinen (vl)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miks Jumala on hyvä?
-Yhtis
Olen nähnyt kirjeen, jonka Afrikan uskovaiset (en muista mistä maasta) lähettivät Suomen uskovaisille. Ei pyydetty ruokaa eikä rahaa. Siinä oli näin:
”Rukoilkaa meidän puolestamme, että säilyisimme uskossa. Mekin rukoilemme teidän puolestanne”
-sivullinen (vl)
Ei se nälkää näkevä lapsi sitä kirjettä kirjoittanut. Hyvin harva (meihin verrattuna) edes osaa Afrikassa kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miks Jumala on hyvä?
-Yhtis
-sivullinen (vl)
Ei se nälkää näkevä lapsi sitä kirjettä kirjoittanut. Hyvin harva (meihin verrattuna) edes osaa Afrikassa kirjoittaa.
Onpa sinulla vahvat defenssit.
Kyllä uskovainen tuntee Jumalan huolenpitoa ja rakkautta ja iloa uskostaan ihan minkälaisissa olosuhteissa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miks Jumala on hyvä?
-Yhtis
-sivullinen (vl)
Onpa sinulla vahvat defenssit.
Kyllä uskovainen tuntee Jumalan huolenpitoa ja rakkautta ja iloa uskostaan ihan minkälaisissa olosuhteissa vain.
Kuulostaa itsepetokselta olla tyytyväinen oloonsa minkälaisissa olosuhteissa vain.
Vierailija kirjoitti:
"Jumala antaa meille järjettömästi minuutteja ja tunteja elämäämme, Hänen luo mennäksemme"
Tämä on suunnilleen yhtä typerää kuin se, että päästäksemme Helsingistä Turkuun meidän pitäisi ensin käydä Istanbulissa, Roomassa ja Barcelonassa. Mitä varten tämä makaaberi näytelmä maan päällä tarvitaan? Ihmisistä vain korkeintaan kolmasosa on pääsemässä taivaaseen (loput ovat vääräuskoisia tai ateisteja) ja tuo kolmasosakin on yläkanttiin, koska kansakunnat maallistuvat koko ajan.
Kyllä uskovaisetkin tätä elämän "järjettömyyttä" pohtivat. Miksi Jumala viitsikään tehdä yhtään mitään? Miksi tehdä tyhmä ihminen joka vain säheltää? Kyllä sitä täällä telluksella raahustaessa jotain vastauksiakin tähän löytyy ja saa.
Miksi Jumala itse viitsi tulla elämään yhden ihmiselämän ajaksi tänne keskuuteemme, vaikka tiesi että hänet lynkataan. Ja mikä järki ja tolkku Jumalalla oli pitää Jeesusta sivussa kokonaiset 30 vuotta ennen, kuin hän aloitti julkisen julistustyönsä?
Galatalaiskirjeen 4. luvussa: "Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
Raamatusta voi useasta kohtaa lukea, kun aika oli täytetty, kun aika oli sopiva, kun syntien mitta oli täyttynyt... silloin Jumala tekee jotain todella käänteentekevää. Jumala on ajan Herra. Syntien mitta täyttyi Nooan aikana ja Lootin aikana. Ihmisille oli saarnattu aikansa, mutta kerran sille sitten tuli loppu. Meidän ajastamme sanotaan että tämä aika on samanlainen kuin Nooan päivinä tai Lootin päivinä. Ihmiset kuulevat aikansa evankeliumia, sitten sen julistamisen aika päättyy.
On lohduttavaa että Jumala pitää meitä lapsinaan. On nurinkurista torjua hänet omalla kohdalla siksi, että joku toisella puolen maapalloa kärsii. Me emme tiedä mitä Jumala toimittaa siellä toisella puolen maapalloa. Emme näe kaikkea. Eihän tämän päivän suomalaisetkaan näe sitä kaikkea mitä Jumala tekee edes Suomessa tai omassa kaupungissa, siellä seurakunnissa joissa on Jumalan lapsia ja seuraajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala voi tehdä niinkuin haluaa se on Jumalan yksinoikeus. Siihen se on tyydyttävä.
Miksi vaivautua opiskelemaan tai suunnittelemaan tulevaisuutta, jos kaikki on jumalan halusta kiinni? Tätä en ymmärrä.
Tähän kuuluu vastata, että Jumala auttaa sitä, joka auttaa itseään. -En tiedä mihin Raamatun kohtaan tämä perustuu.
"On lohduttavaa että Jumala pitää meitä lapsinaan. On nurinkurista torjua hänet omalla kohdalla siksi, että joku toisella puolen maapalloa kärsii. Me emme tiedä mitä Jumala toimittaa siellä toisella puolen maapalloa. Emme näe kaikkea. Eihän tämän päivän suomalaisetkaan näe sitä kaikkea mitä Jumala tekee edes Suomessa tai omassa kaupungissa, siellä seurakunnissa joissa on Jumalan lapsia ja seuraajia."
Kuulostaa melko itsekkäältä ja epäkristilliseltä.
"Olen nähnyt kirjeen, jonka Afrikan uskovaiset (en muista mistä maasta) lähettivät Suomen uskovaisille. Ei pyydetty ruokaa eikä rahaa. Siinä oli näin:
”Rukoilkaa meidän puolestamme, että säilyisimme uskossa. Mekin rukoilemme teidän puolestanne”"
Tuossa näkee juuri miten sokea usko sumentaa järjen. Jokainen näkee ihan joka päivä että rukoilu ei ruoki nälkäisiä. Ihmisen antama apu taas kyllä ruokkii.
"Me emme tiedä mitä Jumala toimittaa siellä toisella puolen maapalloa."
Aivan sama. Ne näemme mitä hän ei toimita siellä. Hän ei ruoki nälkäisiä, paranna sairaita, ei poista eriarvoisuutta, ei lopeta sisällissotia, ei rankaise korruptoituneita diktaattoreita jne.
"-loi suht kauniin maailman ja luonnon"
Jossa on cvaltava määrä täysin tarpeetonta kärsimystä.
"-antoi aistit, jonkinlaisen terveyden, rakkaita ihmisiä, töitä"
Osalla noita on, osalla ei. Eikä niitä ole jaettu millään logiikalla tai reiluudella. Noita on pahoillakin ihmisillä ja noita puuttuu hyviltä ihmisiltä.
"-on ihan huippu tyyppi! Rakastaa ja anteeksiantaa. Antaa ilon ja rauhan, läsnäolossaan on hyvä olla. Auttanut pois masiksesta ja antaa elämälle merkityksen. Auttaa arjessa, vastaa useimpiin rukouksiin."
Mutta rajaa nuo asiat vain osalla. Osalle ihmisitä näyttäytyy ihan mykkänä ja olemattomana.
"-raivasi tien Taivaaseen synneistämme huolimatta, eli 33 v.ja kuoli myös mun puolesta."
Jumala on itse luonut säännöt siihen kuka pelastuu ja kuka ei, luonut taivaan ja helvetin jne. Ei siinä ole mitään "raivaamista" että hän sitten pelastaa ne jotka riittävästi tykkäävät hänestä.
"Miksi muuten itse haaskaat aikaasi vänkäämällä ilmiöstä, johon et usko vaan haluat loukata uskovaisia tai mitä hittoa nyt haluatkaan. "
Ainakin minä vänkään koska kaltaisesi fundamentalistiuskovat aiheuttavat niin paljon haittaa maailmassa. Kun uskonto sumentaa järjen ja moraalin (kuten sinun kohdallasi), se avaa tien kaikenlaiseen pahaan ja tarpeettomaan kärsimykseen. Se että sinulle itsellesi tulee kiva fiilis ei oikeuta uskoa jossa on ok pitää orjia, rankaista viattomia ja lytätä ihmisiä arvottomiksi syntisiksi.
""-raivasi tien Taivaaseen synneistämme huolimatta, eli 33 v.ja kuoli myös mun puolesta.""
Oletko siis sitä mieltä että Jumala ei olisi vain voinut antaa syntejä anteeksi vaan oli täysin välttämätöntä tapattaa joku ensin? Minusta ristiinnaulitseminen vaikuttaa enemmän "markkinatempulta" jolla saadaan huomiota uudelle uskonnolle kuin jotenkin loogisesti perusteltavalta välttämättömyydeltä.
Sitäpaitsi muiden puolesta kuoleminen ei edes ole maailman mittakaavassa mikään erityinen juttu. Ihmiset uhraavat mm. sodissa henkensä muiden puolesta ihan joka päivä eikä se riipu siitä uskovatko he johonkin jumalaan vai eivät.
"Ja kyllä mä tykkään avata uskonjuttuja. :) Raamatun tutkiminen on hurjan mielenkiintoista, vaikka ennen pidin sitä tylsänä. Koska Jeesus on hurjan mielenkiintoinen, niin Sanansa on myös. "
Ne oivat olla mielenkiintoisia ja osittain opettavaisiakin vaikka ne eivät olisi oikeasti totta vaan vain tarinoita. Tämä monelta uskovaiselta unohtuu. Maailman on täynnä hyviä tarinoita joita ihmiset ovat tutkineet vuosikymmeniä ja ammentaneet niistä. Silti ne ovat vain tarinoita, legendoja ja satuja.
Raamattu on niin ristiriitainen ja epälooginen että sen on käytännössä pakko olla ainakin isolta osalta keksittyä.
Vierailija kirjoitti:
"-loi suht kauniin maailman ja luonnon"
Jossa on cvaltava määrä täysin tarpeetonta kärsimystä.
"-antoi aistit, jonkinlaisen terveyden, rakkaita ihmisiä, töitä"
Osalla noita on, osalla ei. Eikä niitä ole jaettu millään logiikalla tai reiluudella. Noita on pahoillakin ihmisillä ja noita puuttuu hyviltä ihmisiltä.
"-on ihan huippu tyyppi! Rakastaa ja anteeksiantaa. Antaa ilon ja rauhan, läsnäolossaan on hyvä olla. Auttanut pois masiksesta ja antaa elämälle merkityksen. Auttaa arjessa, vastaa useimpiin rukouksiin."
Mutta rajaa nuo asiat vain osalla. Osalle ihmisitä näyttäytyy ihan mykkänä ja olemattomana.
"-raivasi tien Taivaaseen synneistämme huolimatta, eli 33 v.ja kuoli myös mun puolesta."
Jumala on itse luonut säännöt siihen kuka pelastuu ja kuka ei, luonut taivaan ja helvetin jne. Ei siinä ole mitään "raivaamista" että hän sitten pelastaa ne jotka riittävästi tykkäävät hänestä.
Tämä Yhteiskristillinen uskoo tosiaan sellaiseen jumalaan, joka pelastaa osan ihmisistä itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miks Jumala on hyvä?
-Yhtis
Mietipä hetki, millaisissa olosuhteissa Uusi testamentti kirjoitettiin. Kristittyjen elämä ei todellakaan ollut helppoa.
Miksi joku saa niitä lapsia kymmenen edes kummemmin yrittämättä ja joku toinen ei saa yhtäkään halustaan huolimatta? Kaikki monilapsisten perheiden vahnemmat eivät myöskään ole puhtoisia pulmusia, kuten eivät lapsettomatkaan ole aina syntisiä.