Vuokra-asujilla on vielä 66 päivää aikaa tupakoida parvekkeella, sitten se kiellettään kaikilta vaikka olisi 10v vanha soppari
https://kiinteistonvalitysala.fi/uutisia/hyva-valitystapa/kvkln-lakival…
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/22221290-b14a-4a6f-b144-ca56f2750789
"3. Tupakointikielto oletukseksi
Tupakointikielto muuttuu oletusarvoiseksi, joten tupakointia ei tarvitse jatkossa kieltää erikseen. Oletus ulottuu myös vuokrasopimuksiin, jotka on solmittu ennen lain voimaantuloa.
Tupakointi on jatkossa sallittua kiinteistön alueella vain vuokranantajan luvalla."
Pääsee varmuudella nauttimaan puhtaasta hengitysilmasta!
Tupakoitsijat kävelevät kiltisti ulos tupakalle, taloyhtiön osoittamalle paikalla tai sit ulos koko alueelta
Kommentit (85)
Mitenkä aikovat puuttua kahden yksityisen tahon solmimaan lailliseen sopimukseen takautuvasti? Ei taida pitää oikeudessa mitenkään.
Kyllä ihmiset ovat nykyään herkkiä. Kaikesta pitää valittaa ja vielä juhlia kun täysin turhanpäiväinen asetus saadaan läpi, sitten valitetaan kun rapusta kuuluu kokoajan ääniä, koska asukkaat ramppaavat tupakalla ulkona. Täysin mahdotonta valvoa tuollaista typerää kieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko tyydytystä tuosta jankkaamisesta, ap?
Suurta tyydytystä tuottaa se tieto, että joka sekunti tupakointikielto parvekkeilla on askeleen lähempänä.
Olen yli 10 vuotta kärsinyt itsekkäiden tupakoitsijoiden parvekesauhuttelusta.
Mulla on astmaakin
ap
Miksi sairastat astmaa? Mikset vain hoidata.sitä kuntoon? Eihän nyt hyvänen aika normaalilla ihmisellä ole astmaa!
Porukat polttaa sisällä. Talopoliisi hädissään juoksee ympäri taloa haistelemassa potiluukuista. 24/7 hätä. Kontrollimammoilla katkeaa verisuoni päästä kun eivät saa päteviä todisteita. Nyt ihan orkuissa kun luulevat että muiden kyttäys helpottuu. Pettymys tulee olemaan paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurta tyydytystä tuottaa se tieto, että joka sekunti tupakointikielto parvekkeilla on askeleen lähempänä.
Mulla on astmaakin
apMiksi sairastat astmaa? Mikset vain hoidata.sitä kuntoon? Eihän nyt hyvänen aika normaalilla ihmisellä ole astmaa!
Minä sairastan astmaa perimäni takia niinkuin veljeni, hänen lapsensa, isäni ja isäni äiti. Ei silti häiritse naapureiden tupakointi. Eri
Otsonaattorit maksaa 40 eurosta ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Otsonaattorit maksaa 40 eurosta ylöspäin.
Mutta: jos on tehokas otsonaattori käytössä, niin sinä aikana kun se pörisee, ei asunnossa saa oleskella sisällä. Jopa aukot, joista ilma kulkee, pitää teipata kiinni poissaolon ajaksi. Eikä kannatakaan olla sisällä, voi henki lähteä. Sitä ei siis käynnistetä tupakoidessa.
Vierailija kirjoitti:
Monesko viesti samasta aiheesta ja joka kerta sama tulos. Sinun väitteesi ammutaan alas.
Millä tavalla väite on "ammuttu alas" ?
Kello tikittää koko ajan, joka sekunti siirrymme lähemmäs vuokra-asuntojen parveketupakointikieltoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on astmaakin
apTuo sun jankkaamisesi on näköjään mennyt päähän asti.
Entäs sitten kun se kielletään, mihin seuraavaksi siirrät valivalisi? - Naapurin koiraan, kirkuviin penskoihin?
.....
Mikset muuta sellaseen taloon, missä rööki on kielletty. Ai niin, et pysty (koska minäminä).
En aio siirtää valitustani mihinkään, koska ei ole tarvetta.
Tässä talossa on haukkuvia koiria, bileitä, äänekästä remontointia, lapsia, musiikin soittoa....Mikään näistä ei häiritse minua, tai ole sellainen josta kokisin aihetta valittaa. Asuntooni tuleva tupakansavu on 20 kertaa pahempi kuin nuo kaikki yhteensä
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on astmaakin
apHankkisit mieluummin elämän. Muutama tuntemani astmaatikko röökaa.
:DDDD
Vierailija kirjoitti:
Kostan sille joka yrittää estää tupakointini.
Tervetuloa yrittämään : )
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, pitääkö mun nyt siis kysyä vuokraisännältä saanko polttaa parvekkeella vai mitenkä tämä menee
Kerropas mitä kohtaa nyt et sitten ymmärtänyt
Vierailija kirjoitti:
🥱 Mitään tuollaista ei ole tulossa. AP on pahempi häirikkö kuin palsta.incel
https://kiinteistonvalitysala.fi/uutisia/hyva-valitystapa/kvkln-lakival…
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/22221290-b14a-4a6f-b144-ca56f2750789
https://www.reddit.com/r/arkisuomi/comments/1v2ig2p/parveketupakointi_v…
Vierailija kirjoitti:
Entä rivitalojen terassit? Naapurista tulee 3m päästä suoraan savut omalle terassilleni. Tai makkariin jos ikkuna auki.
Vuokra-asuntorivitaloihin tulee varmaan sama tupakointikielto, mutta en nyt osaa varmuudella sanoa
Vierailija kirjoitti:
🚨 Vuokranantajan luvalla saa jatkaa parveketupakointia. Ajattelepa jotain suurta vuokranantajaa, jonka kerrostalossa asuu vaikka 30 tupakoitsijaa. Jos he kaikki haluavat muuttaa tupakointystävälliseen taloon tai jos heidät häädetään, haluaako vuokranantaja, että taloon jää 30 tyhjää kämppää? Varsinkin pk-seudulla, jossa on jo valtavasti asuntoja muutenkin tyhjillään? Ei halua. Siksipä se antaa erillisluvan! 😆
Kuinka kallu pitää olla, että muuttaa vain sen takia, että joutuu polttamaan röökipaikalla eikä partsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥱 Mitään tuollaista ei ole tulossa. AP on pahempi häirikkö kuin palsta.incel
Kyllä tämä uutinen on ihan totta, mutta koskee siis nimenomaan omistajia (ja heidän vuokralaisiaan), koska kyseessä on asunto-osakeyhtiölaki, joka muuttuu lokakuusta alkaen.
Asunto-osakeyhtiölain uudistus vahvistaa taloyhtiöiden kykyä puuttua häiriöihin ja helpottaa taloyhtiöiden hallittua alasajoa. Uudistus selkeyttää lyhytaikaisen vuokrauksen pelisääntöjä. Muutokset tulevat voimaan 1.10.2026.
Osakehuoneiston hallintaanottoperusteita täydennetään uudella häiritsevän elämän viettämiseen tai järjestyksen rikkomiseen rinnastuvan erittäin painavan syyn perusteella, sekä terveyden säilyttämiseksi säädetyn tai määrätyn rikkomiseen liittyvällä perusteella.
https://oikeusministerio.fi/asunto-osakeyhtiolaki-uudistuu
Asuntoyhteisö saisi kieltää tupakoinnin asuntoyhteisön huoneistoihin kuuluvilla parvekkeilla, huoneistojen käytössä olevissa ulkotiloissa ja huoneistojen sisätiloissa, jos tupakansavua voi kulkeutua tiloista toisiin tiloihin muutoin kuin poikkeuksellisesti.
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/lausuntopyynto-asuntoyhteisot-voisi…
Käytännössä siis jos taloyhtiö päättää tupakointikiellosta, se voi tehdä sen ilman kaikkien osakkaiden ääntä ja ääritapauksessa voidaan myös helpommin äänestää asunnon hallintaanotosta, jos talon järjestyssääntöjä on rikottu.
Lain valvomisesta huolehtii poliisi, ei taloyhtiöt. Taloyhtiö tarvitsee todisteet, jos aikoo vedota lain rikkomiseen häätöperusteena. Siis käytännössä oikeuden tuomion tupakoinnista taloyhtiön tiloissa.
Kyse ei ole häädöstä kuten kirjoitit vaan omistusasunnon hallintaanotosta. Se on eri asia.
Laissa hallintaanottoperusteita täydennetään siten, että terveyden säilyttämiseksi säädetyn tai määrätyn rikkominen voi olla peruste osakehuoneiston ottamiselle yhtiön hallintaan. Taloyhtiöllä on siten jatkossa paremmat keinot puuttua esimerkiksi tupakkalain mukaisen tupakointikiellon rikkomiseen. Prosessi vaatii kirjallisen varoituksen antamisen, yhtiökokouksen päätöksen ja se voidaan tehdä enintään kolmeksi vuodeksi.
Ei tuohon siis mitään poliisia tarvita.
Niin, sinä puhut eri asiasta, mitä tämä ketju koskee.
"Lisäksi tupakkalaissa kiellettäisiin tupakkatuotteista ja tupakan vastikkeista eräät kannabinoidit, kuten kannabidioli eli CBD, ja turvattaisiin Lupa- ja valvontaviraston mahdollisuudet periä valvontamaksuja."
Ja mitähän Sanni taas on miettinyt?
En puhu. Ap lienee kärjistänyt asiaa mainitsemalla otsikossa vuokra-asujat - clickbait siis.
Toki asunto-osakeyhtiöiden asunnoista joku voi olla omistajan vuokraama mutta siinäkin tapauksessa samat säännöt koskevat asujaa. Pääasiassa laki koskee siis asunto-osakeyhtiöitä, joka tarkoittaa siis kerros- tai rivitaloa, paritaloja ja ryhmää omakotitaloja, joista ihmiset ostavat "osakkeita", ja joissa yhtiökokous on yhtiön päättävä elin. Ennen yhtiökokouksessa tupakoitseva osakas on voinut siis vetota tupakointikiellon, mutta lain muuttuessa se tulee vaikeammaksi.
Vuokrayhtiöissä on helpompi päättää tupakointikiellosta koko talossa, koska omistajia on vain yksi, yleensä yritys, ja kielto perustuu sekä yhtiökokouksen omiin linjauksiin ja tietenkin lakiin eli tupakkalakiin liittyviin viranomaispäätöksiin. Näissä vuokrayhtiöissä tupakointi on usein kielletty vuokrasopimuksessa eli on sopimuksen ehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on astmaakin
apJo edellisen tupakkalain kohdalla vuonna 2017 ja sen jälkeen rakennetuissa vuokrataloissa on parveketupakointikielto. Miksi et ole sellaiseen muuttanut?
Tämä on muuten niin hyvä asunto ja hyvällä paikalla, että hyödyt ovat voittaneet (varsinkin kesäisen) tupakansavuhaitan.
Eikä sitä niin vain sormia napsauttamalla muuteta tosta noin vaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on astmaakin
apMiksi sairastat astmaa? Mikset vain hoidata.sitä kuntoon? Eihän nyt hyvänen aika normaalilla ihmisellä ole astmaa!
Minä sairastan astmaa perimäni takia niinkuin veljeni, hänen lapsensa, isäni ja isäni äiti. Ei silti häiritse naapureiden tupakointi. Eri
Et sitten sarkasmia ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako pilveä polttaa edelliseen malliin?
Olen kylläkin pössyvastainen.
Mutta ap:lle ja hänen kaltaisilleen: sitten kun se jokupäivä kielletään - puututteko pössyilyyn? - Aivan, ette uskalla (sieltä voi tulla jotain muuta takaisin.....).
Kannabiksen haju on itse asiassa ihan miellyttävä, joten minä en siitä valita.
Mutta tässä on sitten oletus että siihen ei ole sotkettu tupakkaa, vaan on ns. puhdasta
ap
🚨 Vuokranantajan luvalla saa jatkaa parveketupakointia. Ajattelepa jotain suurta vuokranantajaa, jonka kerrostalossa asuu vaikka 30 tupakoitsijaa. Jos he kaikki haluavat muuttaa tupakointystävälliseen taloon tai jos heidät häädetään, haluaako vuokranantaja, että taloon jää 30 tyhjää kämppää? Varsinkin pk-seudulla, jossa on jo valtavasti asuntoja muutenkin tyhjillään? Ei halua. Siksipä se antaa erillisluvan! 😆