Vuokra-asujilla on vielä 66 päivää aikaa tupakoida parvekkeella, sitten se kiellettään kaikilta vaikka olisi 10v vanha soppari
https://kiinteistonvalitysala.fi/uutisia/hyva-valitystapa/kvkln-lakival…
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/22221290-b14a-4a6f-b144-ca56f2750789
"3. Tupakointikielto oletukseksi
Tupakointikielto muuttuu oletusarvoiseksi, joten tupakointia ei tarvitse jatkossa kieltää erikseen. Oletus ulottuu myös vuokrasopimuksiin, jotka on solmittu ennen lain voimaantuloa.
Tupakointi on jatkossa sallittua kiinteistön alueella vain vuokranantajan luvalla."
Pääsee varmuudella nauttimaan puhtaasta hengitysilmasta!
Tupakoitsijat kävelevät kiltisti ulos tupakalle, taloyhtiön osoittamalle paikalla tai sit ulos koko alueelta
Kommentit (151)
Kyllä se tulee aika kalliiksi yhteiskunnalle kun myös naapurit saa tupakasta syöpää ja astmaa yms. Suora työkyvyn alennus. Itse työttömänä haistelen näitä hajuja vuokralla, omistajat sallii kaiken savun sisällä. Parvekkeella eivät polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🚨 Vuokranantajan luvalla saa jatkaa parveketupakointia. Ajattelepa jotain suurta vuokranantajaa, jonka kerrostalossa asuu vaikka 30 tupakoitsijaa. Jos he kaikki haluavat muuttaa tupakointystävälliseen taloon tai jos heidät häädetään, haluaako vuokranantaja, että taloon jää 30 tyhjää kämppää? Varsinkin pk-seudulla, jossa on jo valtavasti asuntoja muutenkin tyhjillään? Ei halua. Siksipä se antaa erillisluvan! 😆
Ei anna.
Vuokranantajalle tai taloyhtiölle tupakointi (ml. muu "polttelu") on suuri haitta monella tapaa. Vie resursseja. Piha-alueet ovat sotkuisia ja epäviihtyisiä, asunnot menevät sisällä tupakoinnista piloille ja vaativat kalliin erityisen tupakkapuhdistuksen, sekä ilmanvaihto että parveketupakointi kuljettavat savua ja hajua muille asukkaille, jotka valittavat. Siihen päälle tulee tulipalojen riski.
Siksi jokainen itseään kunnioittava vuokrayritys pyrkii kieltämään tupakoinnin ja nyt sama mahdollisuus on annettu osaketalojen yhtiökokouksille.
Miten ne asunnot menevät sisältä piloille, jos käy parvekkeella tupakalla ja vielä sulkee oven? Miten parveketupakointi aiheuttaa tulipalon, montako tapausta tiedät? Olen asunut niin kerrostalossa, luhtitalossa kuin rivarissakin joissa kaikissa on tupakoitu parvekkeilla/ asuntojen takapihoilla, enkä ole nähnyt mitään tupakoitsijoiden aiheuttamaa sotkuisuutta missään. Sotkua on syntynyt ainoastaan maahan/muuttajien elämäntavoista: sotkevat tusseilla rappukäytäviä, heittelevät roskapussit roskakatoksen lattialle ym.
Nyt elät vahvasti kuvitelmissa tai sun pitää hankkia uudet silmäklasit paremmilla vahvuuksilla.
Kuljepa talosi alueella ja lähettyvillä, kyllä sä näet että missä poltetaan, koska niitä natsoja on iso kasa siinä paikassa missä poltetaan. Tai tosiaan parvekkeiden alapuolella, siinä missä usein on kukkaistutukset. Milloin olet käynyt bussipysäkillä, jossa ei olisi maassa natsoja?
Ja kuten sanottu, suuri osa tupakoitsijoista on niin laiskaa porukkaa, että eivät talvella tai sateella polta parvekkeella vaan asunnossa sisällä. Eikä se parvekekaan puhdistu siellä polttamisesta. Jos itse poltat, et ilmeisesti haista tupakan hajua parvekkeen seinämissä yms. Siihenkin pitää hankkia erikoisaineet, että sen saa raikkaaksi. Jos on parvekelasit, niihinkin tarttuu tervaa ja se jättää kellertävän kalvon.
Todella hyvä! Yhdeksi passiivisen tupakoinnin terveyshaitaksi on todettu 1,25 kertainen aivohalvausriski altistumattomiin verrattuna.
Naapurin vihje=todiste. Voi pyhä yksinkertaisuus! Kukaan minkään hysteerin naapurikyttääjän vihjeistä välitä. Meinaat että isännöitsijä ja taloyhtiön hallitus tekee rynnäkön asuntoon raivosta täristen? Mahtais joutua käräjille kotirauhan rikkomisesta.
Nyt kaikki jotka ei polta ostamaan tupakan hajuisia suitsukkeita parvekkeelle niin saa nähdä kuin naapurin kyylät heittää volttia.
Ei ne savujäämät lähde edes perusteellisella siivouksella; tiedoksi, jos ”third-hand smoke” -termi on vieras.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ovat nykyään herkkiä. Kaikesta pitää valittaa ja vielä juhlia kun täysin turhanpäiväinen asetus saadaan läpi, sitten valitetaan kun rapusta kuuluu kokoajan ääniä, koska asukkaat ramppaavat tupakalla ulkona. Täysin mahdotonta valvoa tuollaista typerää kieltoa.
Ja miten nämä inisijät koskaan pystyvät matkailemaan, kun maailma on tuoksuja täynnä? Myös sitä röökin hajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko missään muussa maassa tämmöistä vainoamista? Kuulemani mukaan ainakin joissain EU-maissa saa vielä mentholtupakkaakin.
Koetko että on jokin ihmisoikeus terrorisoida tupakansavulla ympärillä asuvia ihmisiä?
Se savu on sun päässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taas mennään perse edellä puuhun. Tupakan maahantuonti pitäisi kieltää lailla. Eikä mitään naurettavia lakeja, joita ei voida valvomaan. Toivottavasti jokainen sitten soittaa häkeen parveketupakoitsijoista, että saavat lainsäätäjät tajuamaan, että moga tuli tehtyä. Oikein kunnolla kuormittaa systeemi.
Tai sitten ne parveketupakoitsijat voisivat noudattaa lakia ja olla tupakoimatta parvekkeella, mistä savu kulkeutuu kaikkien naapureiden haitaksi?
Olisko mitään? Vai täysin utopistinen idea?
Mikä vtun savu? Nykyiset parvekkeet on lasittuja ja meillä päin ainakin visusti kiinni kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin vihje=todiste. Voi pyhä yksinkertaisuus! Kukaan minkään hysteerin naapurikyttääjän vihjeistä välitä. Meinaat että isännöitsijä ja taloyhtiön hallitus tekee rynnäkön asuntoon raivosta täristen? Mahtais joutua käräjille kotirauhan rikkomisesta.
Oletko jotenkin yksinkertainen noiden satujesi kanssa? Et ole ilmeisesti vielä päässyt mammasi kotoa pois, kun olet noin tietämätön tosielämästä.
Totta kai isännöitsijä ottaa vihjeet vakavasti ja alkaa tutkia asiaa. Ei se sun polttelusi kauaa salassa pysy, vaikka uskottelet itsellesi niin. Tupakoitsijahan siinä rikkoo talon ja viranomaisten sääntöjä. Kyse on ihmisten terveydestä, joten ei sitä villasella paineta kuten toivot. Yksikään lapsiperhe ei kauaa haistele tupakkisi savuja hiljaa, hehän usein nukuttavat vauvaa parvekkella. Äkkiä se isännöitsijä tulee paikalle, jos mainitaan, että savua tulee pienen vauvan nukkumistilaan.
Taloyhtiöt nimenomaan pyytävät vihjeitä, ei niistä ilmoittavia pidetä "hysteerisinä kyttääjinä" vaan ihmisinä jotka noudattavat talon sääntöjä ja auttavat taloyhtiötä siinä.
Nyt kyllä olet jäädä jämähtänyt jonnekin viime vuosisadalle haisevine tumppeinesi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tulee aika kalliiksi yhteiskunnalle kun myös naapurit saa tupakasta syöpää ja astmaa yms. Suora työkyvyn alennus. Itse työttömänä haistelen näitä hajuja vuokralla, omistajat sallii kaiken savun sisällä. Parvekkeella eivät polta.
Muuta muualle. On vuokrataloja, missä tupakointi parvekkeella on jo kielletty. Ihme kädettömyyttä valittaa, mutta ei itse tee asialle mitään.
No, onneksi ei ole parveketta joten jatkan sisällä polttamista. Vuokranantaja tietää, ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko tyydytystä tuosta jankkaamisesta, ap?
Suurta tyydytystä tuottaa se tieto, että joka sekunti tupakointikielto parvekkeilla on askeleen lähempänä.
Olen yli 10 vuotta kärsinyt itsekkäiden tupakoitsijoiden parvekesauhuttelusta.
Mulla on astmaakin
apAion polttaa sisällä. Ärsyttääkö?
Ei ärsytä jos savu tai hajut eivät tule minun asuntooni. Jos tulevat, niin sitten hajun lähde selvitetään vuorenvarmasti, ja saat häädön siinä vaiheessa kun asia selviää.
Asunnon omistajaa asia varmasti kiinnostaa, kun pilaat asunnon pinnat ja aiheutat kalliin remontin pois muuttaessasi.Et voi selvittää hajun lähdettä.
Hajun lähde on helppo selvittää. Kun koko kämppä haisee tuhkakupille, ei selitykset auta. Eniten ihmetyttää, kuinka joku pystyy elämään röökin hajussa, pilaa asunnon pinnat, huonekalut ja tekstiilit sillä hajulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako pilveä polttaa edelliseen malliin?
Olen kylläkin pössyvastainen.
Mutta ap:lle ja hänen kaltaisilleen: sitten kun se jokupäivä kielletään - puututteko pössyilyyn? - Aivan, ette uskalla (sieltä voi tulla jotain muuta takaisin.....).
Kannabiksen haju on itse asiassa ihan miellyttävä, joten minä en siitä valita.
Mutta tässä on sitten oletus että siihen ei ole sotkettu tupakkaa, vaan on ns. puhdasta
ap
Kukaan ei polta hatsia ilman röökiä. Urpå 🤣
Vain rikkaat omakotitalossa asuvat saa nauttia tupakasta, köyhät kerrostaloasujat ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne savujäämät lähde edes perusteellisella siivouksella; tiedoksi, jos ”third-hand smoke” -termi on vieras.
Todellakin lähtee. Älä jauha pskaa.
Ompa hyvä että ei saa enää tupakoida, sisälle tulee monesti ulkoakin tupakkapaikalta tupakansavu. t. tupakoimaton vuokralainen
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä! Yhdeksi passiivisen tupakoinnin terveyshaitaksi on todettu 1,25 kertainen aivohalvausriski altistumattomiin verrattuna.
-Suomessa ilmansaasteet aiheuttavat arviolta jopa 2 000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa, ja maailmanlaajuisesti liikenteen päästöt aiheuttavat satojatuhansia kuolemia.-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko tyydytystä tuosta jankkaamisesta, ap?
Suurta tyydytystä tuottaa se tieto, että joka sekunti tupakointikielto parvekkeilla on askeleen lähempänä.
Olen yli 10 vuotta kärsinyt itsekkäiden tupakoitsijoiden parvekesauhuttelusta.
Mulla on astmaakin
apAion polttaa sisällä. Ärsyttääkö?
Ei ärsytä jos savu tai hajut eivät tule minun asuntooni. Jos tulevat, niin sitten hajun lähde selvitetään vuorenvarmasti, ja saat häädön siinä vaiheessa kun asia selviää.
Asunnon omistajaa asia varmasti kiinnostaa, kun pilaat asunnon pinnat ja aiheutat kalliin remontin pois muuttaessasi.Et voi selvittää hajun lähdettä.
Hajun lähde on helppo selvittää. Kun koko kämppä haisee tuhkakupille, ei selitykset auta. Eniten ihmetyttää, kuinka joku pystyy elämään röökin hajussa, pilaa asunnon pinnat, huonekalut ja tekstiilit sillä hajulla?
Etkö voisi etsiä jotain muuta ihmettelyn aihetta ja antaa niiden polttaa ketkä haluavat.
Tupakka terroristien pitäisi tulla loppu, ei ole Euroopassa muualla sallittu, asuin ulkomailla ja muualla oli kielletty normaalisti tupakoijat meni ulos ja jaksoi mennä. Toisin kun täällä jossa nyt asun ovat niin vaivaisia ulkona ei jaksa käydä ollenkaan ja savut muille. On piha ja tupakka paikka jossa eivät jaksa käydä. Omistajat toki haluaa pitää kaikki tupakoijat jotta tienaa, mutta remontti tulee todella kalliiksi edim. tässä jossa asun rappu haisee täysin ja tupakoijan ovi on vaihtanut väriä harmaaksi. Ja useat naapurit vaihtuu koko ajan. Alentaa suoraan talon koko arvoa haju ja väri muutosten takia. Useat yrittää myydä asuntoja ei käy kaupaksi, kun savuttomat ei enää osta tästä kerrostalossa mitään. Kyllä on suora arvon alennus koko talolle. Tuskin myöskään saa enää talolle remontti lainaa kun talo tässä kunnossa. Osakkaat sallii silti savut. Ja toki on myös aineiden käyttäjiä, ihme kyllä haisevat vähän vähemmän kuin 24h sisällä polttavat. Ja omaan vuokra-asuntoon tulee myös tupakan savusta keltaista väriä. Pk-seudulla.