Sappikivipotilasta ei suostuttu uudelleen tutkimaan, vaan pistettiin psykiatriselle. Päätyi laajennettuun itsemurhaan
Siis mikä Suomen terveydenhoitoa vaivaa? Ihmistä ei suostuta tutkimaan ja jälkikäteen vähätellään, että kun potilas ei ollut keltainen. Ei siinä heti tule keltaisuutta ja sappikivikohtausten luonne onkin just sitä, että kovat kivut tulee ja menee, niinkuin tällä naisella. Ne kivut on tosi kovat oikeasti! Hänellä oli jo todettu sappikivet 10 päivää aiemmin, kun hakeutui taas päivystykseen ja hänet pistetään psykiatriselle!
https://www.is.fi/perhe/art-2000011991561.html
"Joulukuun 14. päivä vuonna 2018 vatsan ultraäänitutkimuksessa Kaisalla todettiin kolme sappikiveä, mutta ei muita poikkeavuuksia. Sappikiviä ei operoitu. Kaisalle varattiin kontrolliaika, jonka hän itse perui.
Kivut yltyivät niin sietämättömän koviksi, että Kaisa piti viedä sairaalaan. Sinne jouduttiin lähtemään myös perheen viimeisen yhteisen jouluaaton iltana.
Kaisan vastaanotti psykiatrinen sairaanhoitaja, päivystävänä lääkärinä oli lääketieteen kandidaatti. Papereihin on kirjattu, että Kaisa tuli hoitoon voimakkaan vatsakivun vuoksi, mutta uusia vatsan alueen tutkimuksia ei tarvita.
”Keskustelussa potilaasta syntyi voimakkaan ahdistunut vaikutelma. Varsinaista psykoottisuutta ei todettu, mutta kivun voimakas kokemus ja myös oma vahva epäily raskasmetallimyrkytyksestä viittasivat realiteetintajun häiriintymiseen.”
Kaisa lähetettiin kolmeksi viikoksi psykiatriselle osastolle diagnooseilla vaikea-asteinen masennustila ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Vasta kuolonkolarin jälkeen tehdyssä ruumiinavauksessa paljastui, että yksi Kaisan sappikivistä oli kiilautunut sappitiehyeeseen.
– Olin vihainen. Tämä asia olisi ollut hoidettavissa, Antti sanoo.
Kaisan isä laati valituksen Valviraan. Kaisaa hoitaneet lääkärit selittivät, etteivät he osanneet epäillä tiehyen ongelmia, sillä Kaisa ei kuulunut tyypilliseen riskiryhmään ja häneltä puuttui ominainen oire, keltaisuus. Lääkärit kuvailivat Kaisaa ”haastavaksi” potilaaksi.
Valviran mukaan Kaisan hoidossa ei tehty virheitä."
"Seitsemän vuotta sitten suomalainen perheenisä menetti hetkessä kaiken. Hänen vaimonsa surmasi itsensä ja parin kaksi pientä poikaa. Kun mies sai vaimonsa puhelimen auki, paljastuivat musertavat päiväkirjamerkinnät ja hirmuteon lohduton motiivi. Nyt perheensä menettänyt mies kertoo koko tarinan. Hän uskoo, että äidin ja lasten kuolema olisi voitu estää."
Kommentit (1278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo oma epäily raskasmetallimyrkytyksestä on ? mistä se oli sen keksinyt?
Se keksi sen netin syövereistä, kun lähti etsimään sappikivuilleen syytä.
Niin siinä voi käydä. Minulla kilpirauhasessa ongelmia ja oli joku tulehduskin. Googlailin asiaa ja yhdeksi syyksi löytyi raskasmetallimyrkytys elohopeaa sisältävästä amalgaamipaikasta hampaasta. Olin epätoivoinen, väsynyt, jatkuvasti kipeä. Apua en saanut koska oireeni eivät olleet riittävän pahat. Varmaan vuosi meni sairastaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siinä voi käydä. Minulla kilpirauhasessa ongelmia ja oli joku tulehduskin. Googlailin asiaa ja yhdeksi syyksi löytyi raskasmetallimyrkytys elohopeaa sisältävästä amalgaamipaikasta hampaasta. Olin epätoivoinen, väsynyt, jatkuvasti kipeä. Apua en saanut koska oireeni eivät olleet riittävän pahat. Varmaan vuosi meni sairastaessa.
Vuosi?? 😂😂😂
Minulla meni parikymmentä vuotta ennen kuin sain hoitoa kilpirauhasen vajaatoimintaan. Nyt olenkin sitten työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi?? 😂😂😂
Minulla meni parikymmentä vuotta ennen kuin sain hoitoa kilpirauhasen vajaatoimintaan. Nyt olenkin sitten työkyvytön.
Sitä tulehdusta potiessa. Sen jälkeen arvot palasivat normeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi?? 😂😂😂
Mitä sanoivat syyksi, kun et saanut lääkitystä?
Mun tuttu sai 90-luvulla yhden ainoan sappikivikohtauksen ja meni päivystykseen. Ultrattiin ja annettiin kipulääkettä ja sappirakko leikattiin pois seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi?? 😂😂😂
Arvot viitteissä, sehän on se perushokema. Tsh 4,3 ja t4 10. Raja-arvot 4 ja 11 ja muka viitteissä. Kun viimein sain lääkkeen kokeeksi, paino tippui liki kymmenen kiloa muutamassa viikossa. Ja piti todella tapella, jopa huutaa, maltilla, lääkärille, huusi peeveli takaisin. Koskaan enää kokeilun jälkeen ei ole tarvinnut inttää lääkärien kanssa. Viesti meni perille, olin oikeassa. Meillä sukurasitus kun toisen puolen kaikki naiset sairastaa tätä.
Tätäkö se hyvinvointivaltion alasajaminen on: terveydenhuolto ei hoida ja poliisi kiilaa mopopojan hengenvaarallisesti ja täysin vastoin ohjeita. Lääkärit eivät hoida eikä poliisi suojaa vaan muuttvat kansalaisille vaaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi?? 😂😂😂
Arvot viitteissä, sehän on se perushokema. Tsh 4,3 ja t4 10. Raja-arvot 4 ja 11 ja muka viitteissä. Kun viimein sain lääkkeen kokeeksi, paino tippui liki kymmenen kiloa muutamassa viikossa. Ja piti todella tapella, jopa huutaa, maltilla, lääkärille, huusi peeveli takaisin. Koskaan enää kokeilun jälkeen ei ole tarvinnut inttää lääkärien kanssa. Viesti meni perille, olin oikeassa. Meillä sukurasitus kun toisen puolen kaikki naiset sairastaa tätä.
Mulla oli TSH 6,7 enkä saanut kilpirauhaslääkitystä, sillä se ei johdu autoimmuunitaudista, vaan raudanpuutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa se, että lääkäreillä tai muilla ammattilaisilla ei ole lupaa kommentoida potilaiden asioita julkisuudessa. Se olisi laitonta ja väärin.
Omainen voi kertoa valikoivasti oman tarinansa medioille eikä sekään ole väärin, kunhan suhtautuu järkevän kriittisesti.
Ilmeisesti omainen on kehittänyt tarinan, jossa nainen ajatteli, että lapset eivät selviäisi ilman häntä ja sitten murhasi heidät. Jotenkin tämä on kääntynyt omaisen päässä armollisuudeksi, koska hän on ilmeisesti rakastanut puolisoaan niin paljon.
Jos mies tappaa lapsensa, koska ei kestä ajatusta siitä, että he jäisivät elämään hänen jälkeensä, hänet luultavasti haukuttaisiin narsistiksi ja toivottaisiin helvetin tulia. Näyttää siltä, että nainen kuvitteli olevansa niin tärkeä, että lasten olisi parempi kuolla kuin elää ilman häntä. Koska miehelle puolison vaihtaminen on todella vaikeaa ilman miesmallin ulkonäköä, mies on ilmeisesti kiintynyt muistoon niin paljon, että on valmis keksimään mitä tahansa selityksiä suojellakseen tuota muistoa.
Korjaan kommenttiasi siltä osin, että nainen kuvitteli, että hänen lapsillaankin oli rokotteista (eli raskasmetallimyrkytyksestä) johtuvia kipuja, ja hän kuvitteli pelastavansa heidät kipujen pahenemiselta ajan myötä yhtä pahoiksi kuin hänen omat, sietämättömiksi kokemansa, kivut.
Kyllähän naisen mielenterveys sakkasi ihan huolella. Tapaus johtui varmaan monen tekijän yhteisvaikutuksesta. Naisella oli kipuja, joita ei osattu tutkia ja hoitaa asianmukaisesti. Mutta ei kai mitkään kivut yksin selitä ratkaisua, mihin nainen päätyi. Kyllä hänen mielenterveytensä ja persoonallisuutensa ja erinäiset hänen vuosien varrella tekemänsä valinnat vaikuttivat siihen, miten hän toimi. Mikä ei tietenkään oikeuta naisen huonoa hoitoa lääkärissä, mutta ei naisen ratkaisu johdu myöskään yksin huonosti toimivasta terveydenhuollosta.
Äitini sai elohopeamyrkutyksestä kamalat hermokivut. Yritti tappaa itsensä, kun ei saanut mistään apua kipuihinsa eikä saatu alkuun moneen vuoteen selville mistä johtuvat. Tämän jälkeen olen pelännyt kipua. Jos minulle joskus tulee vastaavat kivut ilman toivoa niiden hallinnasta, olen valmis myös tappamaan itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa se, että lääkäreillä tai muilla ammattilaisilla ei ole lupaa kommentoida potilaiden asioita julkisuudessa. Se olisi laitonta ja väärin.
Omainen voi kertoa valikoivasti oman tarinansa medioille eikä sekään ole väärin, kunhan suhtautuu järkevän kriittisesti.
Ilmeisesti omainen on kehittänyt tarinan, jossa nainen ajatteli, että lapset eivät selviäisi ilman häntä ja sitten murhasi heidät. Jotenkin tämä on kääntynyt omaisen päässä armollisuudeksi, koska hän on ilmeisesti rakastanut puolisoaan niin paljon.
Jos mies tappaa lapsensa, koska ei kestä ajatusta siitä, että he jäisivät elämään hänen jälkeensä, hänet luultavasti haukuttaisiin narsistiksi ja toivottaisiin helvetin tulia. Näyttää siltä, että nainen kuvitteli olevansa niin tärkeä, että lasten olisi parempi kuolla kuin elää ilman häntä. Koska miehelle puolison vaihtaminen on todella vaikeaa ilman miesmallin ulkonäköä, mies on ilmeisesti kiintynyt muistoon niin paljon, että on valmis keksimään mitä tahansa selityksiä suojellakseen tuota muistoa.
Korjaan kommenttiasi siltä osin, että nainen kuvitteli, että hänen lapsillaankin oli rokotteista (eli raskasmetallimyrkytyksestä) johtuvia kipuja, ja hän kuvitteli pelastavansa heidät kipujen pahenemiselta ajan myötä yhtä pahoiksi kuin hänen omat, sietämättömiksi kokemansa, kivut.
Kyllähän naisen mielenterveys sakkasi ihan huolella. Tapaus johtui varmaan monen tekijän yhteisvaikutuksesta. Naisella oli kipuja, joita ei osattu tutkia ja hoitaa asianmukaisesti. Mutta ei kai mitkään kivut yksin selitä ratkaisua, mihin nainen päätyi. Kyllä hänen mielenterveytensä ja persoonallisuutensa ja erinäiset hänen vuosien varrella tekemänsä valinnat vaikuttivat siihen, miten hän toimi. Mikä ei tietenkään oikeuta naisen huonoa hoitoa lääkärissä, mutta ei naisen ratkaisu johdu myöskään yksin huonosti toimivasta terveydenhuollosta.
Väitän, että noin voimakas kipu ilman, että edes syytä tiedetään ja on toivoa paranemisesta, saisi kenet hyvänsä yrittämään löytämään syytä, ja mielenterveydenkin järkkymään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa nyt psykiatrista häikkääkin selvästi on ollut.
Niin olikin, mutta niin oli fyysistäkin häikkää. Kyllähän ne fyysisetkin sairaudet pitää hoitaa.
Kun nyt tässä ketjussa on vängätty, että kun ei mennyt kontrolliin, josta ei edes tiedetä mikä kontrolli olisi ollut. Itse sain neljän päivän aikana kaksi sappikivikohtausta ja kävin kahdesti labrassa, jossa näkyi, että maksa-arvot kymmenkertaisesti koholla ja tulehdusarvot neljäkertaisesti. Kontrolli lääkärille seuraavalla viikolla ja vain paineli vatsaa, kuunteli suolistoa ja sydämen. Sitten vain sanoi, että seurataan. Sanoin, että nyt kyllä vatsa pitää ultrata, niin meni kysymään neuvoa joltain kokeneemmalta lääkäriltä, liekö ollut kandi. Sitt sain lähetteen ultraan, kun piti ihan vaatia. Ja siis en ollut päivystyksessä käynyt vaan podin kotona ihan karmeet kivut.
Ja joo, on mullakin siellä mt-diagnoosi näkyvissä; siis oman lapsen kuoleman jälkeinen terapia mm. Että en meinannut millään saada edes ultratutkimusta vaikka toinen lääkäri oli siis jo kahdesti (digi-chat) laittanut labraan. Että tiukkaa on.