Mitä ajattelet ihmisestä, joka ammatista puhuttaessa sanoo tekevänsä ” vaativaa asiantuntijatyötä”
Miksei voi suoraan sanoa mitä tekee, vaikka olen töissä paikassa x. Ihme glorifiontia.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
No en itse vastaisi tuolla tavalla, mutta moni nykypäivänä vaativa asiantuntijatyö on sellaista, että ei siitä muutenkaan alan ulkopuolinen ymmärrä. Joku prosessiteollisuuden laatuinsinööri tai mikä vain, niin kuinka paljon tuo kertoo kuulijalle enemmän kuin vaativa asiantuntijatyö?
Juuri näin ja jos ei itseä kiinnosta alkaa spleinaamaan niin asiantuntijatyö on sopivan sumea termi.
Jos kerron nimikkeeni, joka on erityisasiantuntija, niin ihan samoja ihmisiä se ärsyttää kuin se, jos kertoisin tekeväni vaativaa asiantuntijatyötä. Työpaikkani nimi taas ei kerro tehtävistäni yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
En ajattele mitään erityistä juuri sellaisesta ihmisestä. Huomio kiinnittyy vain siihen, että ilmaisu "vaativa asiantuntijatyö" on pleonasmi, koska asiantuntijatyö on vaativaa jo lähtökohtaisesti. Mitenkään väheksymättä sitä, että muunkinlaiset työt ovat vaativia jokainen omalla tavallaan.
Näinhän se loppuviimeksi on. Jokainen meistä tehnee vaatiivaa asianuntijatyötä, oli se aitten mitä tahansa.
Ei ole mikään suojattu nimike.
Riittää kun sanoo tekevänsä asiantuntijatyötä. Ei ole mitään syytä korostaa että se on vaativaa. Kaikki asiantuntijatyö on vaativaa jos ei ole kyseisen asian tuntija. Vaativuuden korostaminen antaa mielikuvan että kyseinen ihminen yrittää saada hyväksyntää eli itsetunto ei ole ihan parhaimmillaan.
Ihminen, joka ei halua, että hänet määritellään ammatin perusteella. Esimerkiksi vaikkapa lääkäri. Kaikki alkaa seliitämään omia vaivojaan ja kyselemään diagnoosia siihen tai tähän ongelmaan. Olisi aika rasittavaa.
Voi olla myös töissä paikassa, jossa ei varsinaisesti haeta julkisuutta, kuten nyt vaikka krp tai supo esimerkkinä. Myös puolustusvoimissa voi tehdä korkean turvallisuusluokituksen hommia, joista ei vaan höpötellä edes ystäväpiirissä, saati tuntemattomille.
Monessa muussakin tehtävässä ihminen voi mieluummin olla tuntemattomille epämääräinen. Itse tein töitä julkisessa ammatissa, jossa omat tekemiset oli yleisön ruodittavana joka päivä. En katsonut aiheelliseksi tuoda ammattia esille tuntemattomille vapaa-ajalla.
Kukaan ei oo koskaan sanonut niin???
No vaikka minun. Kerro sinä, jos osaat, mikä minun ammattini on. Työskentelen ulkomaalaisessa yrityksessä melko kaupallisessa roolissa tech-tuotteen parissa. Tittelini on luokkaa ’Head of Operations’. Itse en osaa tätä paremmin kuvailla kuin ’vaativa erityisasiantuntijan työ’.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Olen joskus ollut töissä tutkintavankilassa työryhmässä, jossa arvioitiin korkean turvallisuustason riskin vankeja. Nämä vankila-ammatit, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, ovat tämmöisiä. Esim. kriminaalipsykologi.
Miksei sitten voi sanoa olevansa kriminaalipsykologi?
Tai ihan vaan psykologi? Minäkin olen tehdassiivooja. Kerron aina vain olevani siivooja.
Vierailija kirjoitti:
No vaikka minun. Kerro sinä, jos osaat, mikä minun ammattini on. Työskentelen ulkomaalaisessa yrityksessä melko kaupallisessa roolissa tech-tuotteen parissa. Tittelini on luokkaa ’Head of Operations’. Itse en osaa tätä paremmin kuvailla kuin ’vaativa erityisasiantuntijan työ’.
Tuotekehittelijä
Ajattelen, että siinäpä on turha tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että siinäpä on turha tyyppi.
Sinä et pysty ymmärrämään muita kuin käytännön ammatteja kuten esim. kauppojen hyllyttäjiä tai rekan ajamista?
Ei niistä vaativista asiantuntijatöistä maksettaisi niin paljon palkkaa, jos ne eivät tuottaisi mitään.
En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan noin. Pitäisin sellaista ihmistä vajaaälyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotekehittelijä
Mutta eihän se ole... en ole tuo kelle vastasit, mutta head of operations on yleensä arjen toimintojen vetäjä. Tuotekehitys on aivan eri hommaa. Head of operations olisi enemmän "toimistopäällikkö" jos vanhan ajan termeillä puhutaan. Mutta voi olla muutakin. Voi olla että arjen yleisoperaatiot toimistolla on ihan muuta ja tämä head of operatios tarkoittaa vaikka niitä tech-operaatioita, eli sitä core businesta.
Käytännössä mahdoton määritellä jos henkilö ei itse kertoisi. Se että sanoo tekevänsä vaativaa asiantuntijatyötä kertoo ihan saman, kuin että käyttäisi noita varsinaisia titteleitä. Ei se aina ole brassailua kun käyttää jotain sellaista termiä, mitä laitoshuoltaja tai maalari ei tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Olen joskus ollut töissä tutkintavankilassa työryhmässä, jossa arvioitiin korkean turvallisuustason riskin vankeja. Nämä vankila-ammatit, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, ovat tämmöisiä. Esim. kriminaalipsykologi.
Mutta mikä estää kertomasta sitä työn kuvaa tai nimikettä, vaan pitäisi kierrellä ja kaarrella jollain ympäripyöreällä jargonilla?
Mun titteli on Senior Design Engineer, se jos jokin on ympäripyöreetä jargonia.
Aikani yritin selittää tädille mitä teen, ja aina kysyi uudelleen ja uudelleen. Sitten itse googlailin että mitä nää oli 50-70 -luvuilla, jotka teki silloin samoja juttuja piirtokalvoilla kuin mä vuosituhannen vaihteessa tietokoneella, sitten tätsykin ymmärsi ja lakkasi kyselemästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotekehittelijä
Mutta eihän se ole... en ole tuo kelle vastasit, mutta head of operations on yleensä arjen toimintojen vetäjä. Tuotekehitys on aivan eri hommaa. Head of operations olisi enemmän "toimistopäällikkö" jos vanhan ajan termeillä puhutaan. Mutta voi olla muutakin. Voi olla että arjen yleisoperaatiot toimistolla on ihan muuta ja tämä head of operatios tarkoittaa vaikka niitä tech-operaatioita, eli sitä core businesta.
Käytännössä mahdoton määritellä jos henkilö ei itse kertoisi. Se että sanoo tekevänsä vaativaa asiantuntijatyötä kertoo ihan saman, kuin että käyttäisi noita varsinaisia titteleitä. Ei se aina ole brassailua kun käyttää jotain sellaista termiä, mitä laitoshuoltaja tai maalari ei tunnista.
Miksi luulet että laitoshuoltajat ja maalarit ei tunnista termejä? Kyllähän hekin tietävät kaikenlaista joka ei liity heidän työhön. Vai meinaatko etteivät osaa lukea, englantia tai tunne ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en itse vastaisi tuolla tavalla, mutta moni nykypäivänä vaativa asiantuntijatyö on sellaista, että ei siitä muutenkaan alan ulkopuolinen ymmärrä. Joku prosessiteollisuuden laatuinsinööri tai mikä vain, niin kuinka paljon tuo kertoo kuulijalle enemmän kuin vaativa asiantuntijatyö?
Jos olettaa että "vaativa asiantuntijatyö" kertoo enemmän kuin prosessiteollisuuden laatuinsinööri, se vaativa asiantuntijuus on noussut pahasti päähän.
Jospa ei ole tarkoituskaan kertoa enemmän vaan vähemmän ja yleisluontoisesti.
Sano seuraavalla kerralla olevasi toimistossa töissä, jos niin yleisluontoinen haluat olla. Voi sanoa niin, vaikka tekisit etätöitä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitten voi sanoa olevansa kriminaalipsykologi?
Tai ihan vaan psykologi? Minäkin olen tehdassiivooja. Kerron aina vain olevani siivooja.
Kerro tekevästi vaativaa siivoustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Operaatioista vastaava... Jonkinlainen tehdaspäällikkö varmaan?
.
Yksissä juhlissa joku sopivasti humaltuva henkilö alkoi kysellä miten iso pomo se illan isäntä siellä firmassa X on. Sai vastaukseksi että sillä tasolla ettei niistä höpötellä. Olivat kuitenkin tunteneet yli 10 vuotta tjsp...
Vierailija kirjoitti:
Kertoo tekevänsä työtä joka korvataan lähivuosina tekoälyllä
Saattaa myös kehittää sitä tekoälyä ja korjata siitä virheitä.
Oletteko tosissanne? Ja mainitsin pienen paikkakunnankin tuossa. Empatiaa ei näköjään heru. Tuleeko mieleenne esim. turvallisuusasiat, vankien omaiset, ystävät, perheet - tästä syystähän vankilapsykologin osoitekin voi olla salattu.