Mitä ajattelet ihmisestä, joka ammatista puhuttaessa sanoo tekevänsä ” vaativaa asiantuntijatyötä”
Miksei voi suoraan sanoa mitä tekee, vaikka olen töissä paikassa x. Ihme glorifiontia.
Kommentit (196)
Että on vauvapalstalainen. En ole kenenkään kuullut sanovan niin muualla kuin täällä. :D
On se musta vähän glorifiointia. Siinäkin tapauksessa jos ei jostain syystä halua paljastaa tarkkaa ammattia, voisi sanoa silti jotain hieman maanläheisempää ja kuvaavaampaa esim. Lastensuojelussa työskentelevä sossu voisi epämääräisesti sanoa vain työskentelevänsä lasten ja nuorten parissa
Ei oikeesti tiedä, mitä tekee tai, miksi tekee sitä "vaativaa asiantuntijatyötä". Tai haluaa vaan esittää olevansa jotain spesiaalia.
Mäkin teen vaativaa asiantuntijatyötä, sitä ei vaan yleensä pidetä sellaisena ja palkkakaan ei ole oikeesti vastuun mukainen.
Ajattelen, että on IT-alan työpaikassa, jossa tehtävänimikkeet ovat englanninkielisiä ja osoittavat hierarkia-aseman esimerkiksi senior -etuliitteellä. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut tradenomi tai insinööri.
Mitä se työnantajan nimi kertoo itse työstä?
Olen itse töissä valtiolla, kerro mitä työtä teen?
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Olen joskus ollut töissä tutkintavankilassa työryhmässä, jossa arvioitiin korkean turvallisuustason riskin vankeja. Nämä vankila-ammatit, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, ovat tämmöisiä. Esim. kriminaalipsykologi.
Miksei sitten voi sanoa olevansa kriminaalipsykologi?
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeesti tiedä, mitä tekee tai, miksi tekee sitä "vaativaa asiantuntijatyötä". Tai haluaa vaan esittää olevansa jotain spesiaalia.
Mäkin teen vaativaa asiantuntijatyötä, sitä ei vaan yleensä pidetä sellaisena ja palkkakaan ei ole oikeesti vastuun mukainen.
Joo, niinpä.
Jos joku kysyy mitä teen työkseni, sanon olevani Raksa-Roope. Kuljen crockseissa ja likaisissa pieruverkkareissa ja ajan uudella porschella. Siinä on ihmisillä ihmettelemistä. Olen ihan tavallinen timpuri, iltahommina harrastan sijoitustoimintaa.
Todennäköisesti on peräsuolen laskeuman asiantuntija, eikä halua kertoa sitä kenellekään.
Naureskelen mielessäni hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Olen joskus ollut töissä tutkintavankilassa työryhmässä, jossa arvioitiin korkean turvallisuustason riskin vankeja. Nämä vankila-ammatit, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, ovat tämmöisiä. Esim. kriminaalipsykologi.
Mutta mikä estää kertomasta sitä työn kuvaa tai nimikettä, vaan pitäisi kierrellä ja kaarrella jollain ympäripyöreällä jargonilla?
Ei halua tuoda työpaikkaansa esille, joissakin työpaikoissa työskentely voi olla turvallisuusriski tai ei voi vaitiolovelvollisuuteen liittyen kertoa tarkemmin työnkuvasta.
Jos ammattinimike vaikka taloushallinnon asiantuntija, niin sitten tekee vaativaa asiantuntijatyötä.
Teen itse sellaista. Ja se onkin sitten jotakuinkin tarkin kuvaus, mitä näen aiheelliseksi tekemisistäni antaa.
En ajattele mitään erityistä juuri sellaisesta ihmisestä. Huomio kiinnittyy vain siihen, että ilmaisu "vaativa asiantuntijatyö" on pleonasmi, koska asiantuntijatyö on vaativaa jo lähtökohtaisesti. Mitenkään väheksymättä sitä, että muunkinlaiset työt ovat vaativia jokainen omalla tavallaan.
Koska hänellä on haastava monipuolinen työ. Ei sellaista voi noin vain selittää. Cv,henkin sitä muotoillaan pitkään . Sen selittämiseen menisi aikaa etkä sinä ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Että on vauvapalstalainen. En ole kenenkään kuullut sanovan niin muualla kuin täällä. :D
Niinpä. Ainakaan ilman kontekstia. Täälläkin toki moni haluaa pysyä anonyyminä, joten työpaikkaa ja tehtävää ei nyt ihan heti kerrota.
Hänellä on vaitiolovelvollisuus. Olen ollut töissä joissa ei saa mainita kenelle asiakkaalle tekee töitä. Miksi niitä alkaisi selittää ulkopuoliselle. Ketä toisen työ edes kiinnostaa.
Kertoo tekevänsä työtä joka korvataan lähivuosina tekoälyllä