Olen erittäin älykäs, mutta en matemaattisesti. Onko tämä otettu huomioon älykkyystesteissä?
Ei ole. Lähes kaikki älykkyystestit mittaavat matemaattista lahjakkuutta. Joten haistakaapa pitkä paska.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Looginen kognitiivinen päättelykyky on yhtä kuin matemaattinen lahjakkuus on yhtä kuin älykkyys.
Ja sitä nämä älykkyystestit mittaa.
Monilta tapaamiltani Mensan jäseniltä on puuttuunut tunneäly, minkä mukana puuttuu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Onko sosiaalinen älykkyys unohdettu?
Yleisälykäs ihminen on sosiaalisesti taitava jos sitä taitoa on päässyt harjoittelemaan.
Yleistyhmä on lähtökohdiltaan sosiaalisesti tyhmempi, mutta pystyy kyllä sitä harjoittelemaan. Ja usein harjoitteleekin, joten voi kyllä kehkeytyä sosiaalisesti taitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Silloin pitää kehua ja kertoa että olet tunneälyssä ihan parasta a-luokkaa ja se onse mikä tärkeintä.
Toki pitää haukkua kaikki testit ja testaajat tyhmiksi yhteen ääneen sitte.
Naiset leppyy heti ku ton sanoo,sitte kiva taas jatkaa toscakakkujen syöntiä.
Haistapa sinä.. Tämä sama selittely näkyy myös miehillä. Miehet alkavat puolustella huonoja tuloksia sillä, että on heillä älyä tehdä renkaanvaihdot itse ja kuka käytännön elämässä jotain kuviotehtävien ratkaisukykyä edes tarttee.
No nyt käännyit oikean palstan puoleen, älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Looginen kognitiivinen päättelykyky on yhtä kuin matemaattinen lahjakkuus on yhtä kuin älykkyys.
Monilta tapaamiltani Mensan jäseniltä on puuttuunut tunneäly, minkä mukana puuttuu kaikki.
Ikään kuin olisit mensalaisia koskaan tavannut?
Huvittava ketju. Aina hieman naurattaa ihmiset, jotka tulevat tolloilemaan näihin jollain sosiaalisella älykkyydellä.
Se ei ole sosiaalista älykkyyttä, vaan sosiaalista taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen heikkoälyinen, niin miten se on otettu huomioon maahan muutossa ja työllistymisessä?
Ei mitenkään, kun ei sinua tänne ole töiden takia otettu.
Mä taas olen koulussa ja opinnoissa pärjännyt matikassa loistavasti. Älykkyystesteissä saan tuloksen luokkaa 110 lähes poikkeuksetta, eli ei kovin kummoinen tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani mensalaiaet ovat hyvin taitavia sosiaalisesti. Eivätkä siksi myöskään monille jäsenyydestään kerro.
Sinä ilmeisesti olet tavannut sellaisia, jotka eivät ole sosiaalisia taitojaan juuri harjaannuttaneet, vaan ovat olleet kiinnostuneita muista asioista. Tai sitten ehkä ovat autismin kirjolla tai vastaavaa.
Tyhmissä ihmisissä on paljon enemmän sosiaalisesti huonoja. Vankiloissakin on enemmän tyhmiä kuin älykkäitä.
Mulla on harrastuksen kautta tullut tutuksi Mensan jäseniä. Samanlainen kirjo ihmisiä kuin muutenkin. On tavallisia, erikoisia, korkeakoulutettuja ja duunareita.
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju. Aina hieman naurattaa ihmiset, jotka tulevat tolloilemaan näihin jollain sosiaalisella älykkyydellä.
Usein sekin on pelkkää manipulatiivisuutta ja röyhkeyttä. Suuret kuvitelmat itsestä, totuuden rakkaus loistaa poissaolollaan, terävät kyynärpäät ja häikäilemätön luonne, jota muut hieman pelkäävät.
Jostain syystä liki kaikki tuntemani matemaattisesti orientoituneet henkilöt ovat (ajattelukyvyltään) kummallisen suppeita persoonia, eikä heillä ole esim. kovin laajaa sivistystasoa.
Toisaalta monet humanistit ovat aivan erilaisia tässä suhteessa.
Molemmissa ryhmissä viittaamani henkilöt ovat maisteri/tohtoritason koulutuksen saaneita.
vauva.fi älykkyystesteissä huomioitu kaikki mahdolliset ja mahdottomat erityislahjakkuudet
Älykkyys on aivojen suoritustehoa, joka voi ilmetä monin eri tavoin. Tunnettu esimerkki on hauskin käytän ääripään miehet, joilla kaikki älykkyys on allokoitu matemaattisuuteen, muttei sosiaalisuuteen.
Paras mittari tämän yleisälykkyydmittaamiseen on kuitenkin Mensan testi, siitä ei päästä mihinkään. Se mittaa hahmontunnistusta, joka on yleismaailmallinen keino mitata loogista päättelykykyä ilman, että koulutustaso vaikuttaa asiaan.
Oma Mensan antama älykkyysosamääräni on 124, mutta olen surkea aritmetiikassa. Kaavat yms sujuvat keskiverrosti, mutten osaa kertotaulua enkä laskea päässä kuin alkeellisimpia laskuja. Joku palikka puuttuu päästä
Olen älykäs niiden asioiden suhteen jotka mua kiinnostaa. Niistä asioista jotka mua ei kiinnosta mun ei edes tarvitse tietää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti nämä itseään sosiaalisesti taitavina pitävät ovat aivan pihalla, kun vastaan tulee ihminen vaikkapa täysin eri kulttuurista tai vaikkapa neurokirjolla oleva ihminen. Kuinka moni sosiaalisesti ”älykäs” kykenee asettumaan oikeasti täysin eri tavalla sosiaaliset tilanteet käsittelevän ihmisen asemaan? Ehei, itseään he peilaavat muista hyvin pitkälti.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä liki kaikki tuntemani matemaattisesti orientoituneet henkilöt ovat (ajattelukyvyltään) kummallisen suppeita persoonia, eikä heillä ole esim. kovin laajaa sivistystasoa.
Toisaalta monet humanistit ovat aivan erilaisia tässä suhteessa.
Molemmissa ryhmissä viittaamani henkilöt ovat maisteri/tohtoritason koulutuksen saaneita.
Tietysti osa matemastikoista on tuollaisia. Jos ihmistä kiinnostaa matematiikka enemmän kuin ihmiset, hän ei välttämättä harjaannu yhtä paljoa sosiaalisesti. Ihminen, joka on kiinnostunut ihmisistä harjaantuu ihmisten kanssakäymiseen eri tavalla, eikä myöskään välttämättä sinne matemaattiselle puolelle suuntaudu.
Älykäs kuitenkin oppii tuonkin asian helpommin kuin tyhmempi, jos vain sitä kiinnostusta aiheeseen on.
Minä tunnen sosiaalisesti hyvin taitavia matematiikkaihmisiä. Ja myös sosiaalisesti taitamattomia humanisteja.
Vierailija kirjoitti:
Tästä linkistä voitte katsoa, mitä psykologien käyttämässä älykkyystestissä mitataan. https://www.hogrefe.fi/tuote?product_id=121
Tunnen yhden psykologin ja useita psykologiaa opiskelleita. Arvaapa mitä? Heillä kaikilla on mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Olen älykäs niiden asioiden suhteen jotka mua kiinnostaa. Niistä asioista jotka mua ei kiinnosta mun ei edes tarvitse tietää mitään.
Et ole, vaan olet taitava niissä asioissa jotka sinua kiinnostavat.
Jos tarkoitat Mensan testejä tai vastaavia lehdisssä ym olevia testejä, niin ne mittaavat pääasiassa matemaattista lahjakkuutta. Oikeisssa älykkyystesteissä on muunlaisiakin tehtäviä esim kielellistä lahjakkuutta mittaavia.
Matemaattista lahjakkuuttakin on monenlaista: numeraalista lahjakkuutta (esim päässälaskutaito) , loogista älyä ja avaruudellishavainnollista lahjakkuutta. Monet luulevat olevansa matemaattisesti lahjattomia, jos mumeraalinen kyky on heikko.