Olen erittäin älykäs, mutta en matemaattisesti. Onko tämä otettu huomioon älykkyystesteissä?
Ei ole. Lähes kaikki älykkyystestit mittaavat matemaattista lahjakkuutta. Joten haistakaapa pitkä paska.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti älykkyys on ihan eri asia kuin mitä yhteiskunta antaa ymmärtää. Muutenhan täällä olisi suurin osa älykkäitä jos älykkyys mitattaisi koulussa matemaattisilla tehtävillä :D Mutta kun ei ole, niin missä mennää vikaa? Oikeasti älykkyys on paljon laajempi käsite, mihin sisältyy todella isona osana myös psykologinen hahmottaminen ja itsetuntemus, kyky sietää isoja määriä tietoa ja käsitellä asioita monista eri vinkkeleistä. Tuon kun ottaa huomioon niin tullaan paljon luotettavimpiin lukuihin jossa enemmistö ei oikeasti ole älykkäitä, vaan todella pieni vähemmistö.
Monet ihmiset eivät pidä näitä taitoja älykkyytenä, koska perinteinen älykkyys on totuttu näkemään kapeasti. Keskeisiä syitä tähän ovat koulujärjestelmän vanhat ihanteet, nopea ajattelu arvokkaampana kuin hidas pohdinta sekä halu löytää maailmasta yksinkertaisia vastauksia monimutkaisten sijaan.
Koulut ei opeta ihmisille mitä oikea älykkyys on.
Noita ei pidetä älykkyytenä, koska tutkimus on osoittanut, että se matemaattis-looginen älykkyys on se, jota vaaditaan että noissa pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matemaattis-loogisen älykkyyden lisäksi on olemassa myös kielellinen älykkyys, musikaalinen älykkyys, avaruudellinen ja visuaalinen älykkyys, liikunnallinen älykkyys, intrapsyykkinen älykkyys ja interpsyykkinen älykkyys. Älykkyystestit mittaavat pelkästään matemaatiis--loogista älykkyyttä eikä kerro ihmisen muista älyllisistä taidoista yhtään mitään.
Ei ole. Noiden hallitseminen ovat kaikki kytköksissä tuohon matemaattis-loogiseen päättelykykyyn. Ja Mensan testi mittaa sitä erinomaisen hyvin.
Eli matemaattista lahkakkuutta. Eli tyhjänpäiväinen testi kuten apkin jo totesi.
Vierailija kirjoitti:
Mensan nettitestistä 108. Hyvä vai huono? Olen aivan surkea matemaattisessa ongelmanratkaisussa, mutta mielestäni ihan älykäs muuten.
Keskitasoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys on nimenomaan matemaattista hahmottamista.
Kylläpä sulla on kapea käsitys älykkyydestä.
Minulla on sama näkemys tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa.
Mensan kuviopäättelytestissä ei mitata matemaattista älykkyyttä mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Se on vain yksi älykkyyden muoto.
Nykytutkimuksen mukaan on vain yhdenlaista yleisälykkyyttä, ja sitä mitataan ongelmanratkaisulla.
Älykkyys on aivojen prosessoimiskykyä.
No entäs jos on hyviä ratkaisuja mutta niihin vaikuttaa myös joku tai jotkut toiset ja ei voi näin ollen toteuttaa niitä?
Vierailija kirjoitti:
Se on vain yksi älykkyyden osa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi en menesty älykyystesteissä :(
taidat olla nainen......
Tällä palstalla ei ainakaan älykkyys loista.
Tästä linkistä voitte katsoa, mitä psykologien käyttämässä älykkyystestissä mitataan. https://www.hogrefe.fi/tuote?product_id=121
Silloin pitää kehua ja kertoa että olet tunneälyssä ihan parasta a-luokkaa ja se onse mikä tärkeintä.
Toki pitää haukkua kaikki testit ja testaajat tyhmiksi yhteen ääneen sitte.
Naiset leppyy heti ku ton sanoo,sitte kiva taas jatkaa toscakakkujen syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Matemaattis-loogisen älykkyyden lisäksi on olemassa myös kielellinen älykkyys, musikaalinen älykkyys, avaruudellinen ja visuaalinen älykkyys, liikunnallinen älykkyys, intrapsyykkinen älykkyys ja interpsyykkinen älykkyys. Älykkyystestit mittaavat pelkästään matemaatiis--loogista älykkyyttä eikä kerro ihmisen muista älyllisistä taidoista yhtään mitään.
Tällainenkin älykkyyden laji on: integroiva eli yhdistelevä älykkyys
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000012159510.html?utm_mediu…
"Tutkimusnäytön mukaan Gardnerin moniälykkyysteoriasta ei siis ole yleisälykkyysteorian kilpailijaksi. Inhimillisten kykyjen kirjo ei noudata Gardnerin esittämää rakennetta, eivätkä nämä kyvyt myöskään ole irrallisia yleisälykkyydestä. "
https://psykologilehti.fi/alykas-voi-olla-vain-yhdella-tavalla-mutta-ta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensan nettitestistä 108. Hyvä vai huono? Olen aivan surkea matemaattisessa ongelmanratkaisussa, mutta mielestäni ihan älykäs muuten.
Et sinä sitä vielä ehtinyt tehdä jos tuosta linkistä sinne menit.
Aivan helposti ehdin. Se aikaraja on katsos maksimi, ei minimi.
Vierailija kirjoitti:
Olet huono ongelmanratkaisussa. Et ole älykäs.
Minulla on eräitä matemaattisia sokeuksia, mutta ongelmanratkaisukykyni on erinomainen.
Älykkyyteni on mitattu ensi kertaa lapsena, 6 -vuotiaana olin 8-vuotiaan tasolla.
Aikuisena se on määritelty keskitasoiseksi.
Minäkö tyhmä?
Nyt en ymmärrä......
Ihminen joka hilluu Ukrainan puolesta ei ole järin älykäs🙂 Ihmisen älykkyys on helposti havaittavissa siitä minkälaisiksi hän arvioi Ukrainan mahdollisuudet.
Onko sosiaalinen älykkyys unohdettu?
Soveltuvuuskokeiden tulosten mukaan olen kielellisesti huomattavasti keskivertoa parempi jne. Matematiikka ei kiinnosta, joten en ole siinä erityisen hyvä.
Älykkyyden lajeja on monia. Myös tunneälykkyys on äärimmäisen tärkeää elämässä.
En ymmärrä miksi en menesty älykyystesteissä :(