Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ihmisiä hävetä ajaa autolla letkan ensimmäisenä?

Vierailija
23.07.2026 |

Luulisi että peilissä oleva näky saisi miettimään hieman

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näihin kyselyihin eivät koskaan vastaa ne jotka ajavat 70 100 alueella?

Aina vaan samat vastaukset "kyllä minä minä minä ajan rajoitusten mukaan".

Ensin ajetaan 70 100 alueella kilometritolkulla, mutta kappas kummaa kun ohituskaista alkaa niin jo löytyy kaasukin. 120 mittarissa et pääse edes rinnalle :D

Normisettiä että kun lähdet ohittamaan alinopeutta ajavaa, se painaakin kaasua juuri kun olet päässyt rinnalle.

Automaattipellet kuvittelemassa, että kyseessä on hidastelija, vaikka manuaaleilla pitää antaa moottorille rauhassa kierroksia, ja sitten onkin automaattikuskilla shocked pikachu face, kun tuli taas hätäiltyä ja arvioitua tilanne väärin:DD

Miksi se manuaalilla ajava kiihdyttäisi kun ohituskaista alkaa? Jos ei aio ohittaa.

Noi on ärsyttäviä. Ajetaan  kympin alinopeutta kun pelottaa vastaantulijat. Sitten kun tulee ohituskaista niin ajetaankin kympin ylinopeutta kun on tilaa. Lahti - Jyväskylä välillä näitä on jatkuvaan.

Vierailija
102/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä hävettää, on toisen perässä roikkuminen. Monessa autossa on lapset takapenkillä. Roikkuminen on lapsille hengenvaarallinen idea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä siellä tojotan p*ska vetää letkaa.

Lisävarusteena vois olla lietelantaruisku, jolla pruuttais tujauksen perässäroikkujaan. 

Vierailija
104/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. En kiinnitä takana oleviin mitään huomiota. Keskityn siihen mitä edessä tapahtuu eli ei häiritse.

Vierailija
105/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. Jos joku ajaa liian lähellä, hidastan sen verran että turvaväli riittää vauhtiin

Vierailija
106/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Sen jonon tekee se toisena ajava, joka ei mene ohi. Liikenteessä ei ole käsitettä alinopeus, eli jos ekana ajava tuntuu hitaalta, get over it.

En mene ohi mutta jätän turvavälin johon hätäilijät mahtuu. Ei hävetä.

Vierailija
107/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana ei hävetä, pääseehän siitä ohi, jos ei halua ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Toisena kyllä vähän hävettää, kun en oikein uskalla ohitella, varsinkaan pitkiä rekkoja ja ne voivat joskus aja alle nopeusrajoitusten. Autossani pienitehoinen moottori ja olen vielä kokematon ajajana. Mieluummin ajan sitten sivuun ja päästän letkan ohitseni. Mutta kyllä, kakkosena ajo nolottaa. Pakko kuitenkin välillä itsekin olla ratissa, jotta töihin pääsee.

Vierailija
108/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin ajokortin vasta 40-vuotiaana. Hämmästyin, hämäännyin ja hätäännyin kun ihan mun perään liimautui autoja, vaikka tiesin, että esim. 40 km/h-alueella ajoin 42km/h.

Mä päädyin kääntämään sisätaustapeilin sivulle niin että saatoin ajaa edelleen rauhallisesti.

Mies kyllä sanoi, että älä välitä, mutta välitin kuitenkin

Vierailija
109/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi ongelma ajaa seitsemääkymppiä satasen alueella?

Ajan päivittäin reittiä, jossa rajoitus on 80, mutta (varmaankin vanhukset) osa ajaa kuuttakymppiä. 

En oikein tajua miksi heidän pitäisi hävetä. He ajavat parhaaksi katsomaansa nopeutta ottaen huomioon auton, reitin, oman ajotaitonsa, reaktiokykynsä, hirvien pelkonsa jne.

Vain lapsekas henkilö kiukuttelee, jos muut eivät aja sitä nopeutta, minkä hän itse katsoo parhaaksi.

Ajakoon vain haluamaansa nopeutta kunhan eivät estä muita tekemästä samoin.

Mikä estää? Etkö uskalla ohittaa? Sun kaltaiset tunkee aina siihen turvaväliin roikkumaan kun ei yhtään ehditä tulkita tilanteita kun rynnitään vaan vauhdilla menemään.

Vierailija
110/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ohitan nuo nysvärit, aina ja poikkeuksetta. Vaikka sitten sieltä jonon perältä muutama ohitustaidoton kerrallaan. 

Joskus oikein naurattaa kun se ohittaminen on joillekin täysin ylipääsemätön suoritus.

Sitten lopulta ollaan samoissa valoissa ja siinä se sun riskin ottosi oli täysin turhaa.

Vierailija
111/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Sen jonon tekee se toisena ajava, joka ei mene ohi. Liikenteessä ei ole käsitettä alinopeus, eli jos ekana ajava tuntuu hitaalta, get over it.

Toi on kyllä ihan totta. Jos yksi ajaa vähän

hitaammin kuin nopeusrajoitukset sallivat, hänestä voi ekan tilaisuuden tullen puikahtaa ohi. Jos siinä toisena onkin sellainen, joka ei uskalla ohittaa, vaan roikkuu sen ensimmäisen hidastelijan perässä, niin sittenhän sitä jonoa alkaa äkkiä kertyä. Kolmannen on hankalampi ohittaa kahta kerrallaan jne.

Ei pysty kun nesteaivot lähtevät takaa samaan aikaan. Henki on kuitenkin kallisarvoisempi kuin ohitus. Samaa tapahtuu rampeilla kun joku hidastelee. Siitä pussista on hankalaa päästä mihinkään kun takaa tullaan ohi ja edessä hidastellaan. Sitten nämä vielä kuvittelevat olevansa huippukuskeja.

Vierailija
112/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto nappaa rajoituksen kilvestä ja huomauttaa, jos menee liian kovaa ja parhaimmissa nopeuden säätämisen voi antaa auton kontolle. Pikkasen voi rukata mittarivirheen mukaan. Harvoin tarvitsee matka-ajossa käyttää kaasua. Vauhtikallot ajakoot kuten aina.

Vierailija
113/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joskus hävetti, kun autossa oli pyöränlaakeri menossa ja jouduin köröttämään kohti korjaamoa. 

Muuten mun perässä ei kyllä oo jonoa. Oon jostain syystä aina letkan takana, vaikka en edes aja omasta mielestä mitenkään kovaa.

Vierailija
114/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ajetaan 70 100 alueella kilometritolkulla, mutta kappas kummaa kun ohituskaista alkaa niin jo löytyy kaasukin. 120 mittarissa et pääse edes rinnalle :D

Normisettiä että kun lähdet ohittamaan alinopeutta ajavaa, se painaakin kaasua juuri kun olet päässyt rinnalle.

Automaattipellet kuvittelemassa, että kyseessä on hidastelija, vaikka manuaaleilla pitää antaa moottorille rauhassa kierroksia, ja sitten onkin automaattikuskilla shocked pikachu face, kun tuli taas hätäiltyä ja arvioitua tilanne väärin:DD

Miksi se manuaalilla ajava kiihdyttäisi kun ohituskaista alkaa? Jos ei aio ohittaa.

Noi on ärsyttäviä. Ajetaan  kympin alinopeutta kun pelottaa vastaantulijat. Sitten kun tulee ohituskaista niin ajetaankin kympin ylinopeutta kun on tilaa. Lahti - Jyväskylä välillä näitä on jatkuvaan.

En aja tuota väliä, mutta voin uskoa.

Vuoden aikana olen vaihtanut työpaikkaa ja vaikka olen aina ajanut paljon, töissäkin, niin nyt ajan ekaa kertaa pidempää työmatkaa maantieajoa. Olen oikeasti yllättynyt miten moni ajaa siellä alinopeutta. Tie on talvella 80 ja kesällä 100 nopeusrajoitus ja nyt kesällä liioittelematta tavallisistakin henkilöautoista yli puolet ajaa 80km/h. Tai no, tuon verran matkoista edessä on köröttelijä. Eikä siinä mitään, jos ohi pääsee, mutta yleensä siihen aikaan on reilusti liikennettä vastaantulijoissakkn. Osa ei pääse edes traktorista ohi, mikä ärsyttää ehkä eniten. Siinä sitten mennään neljääkymppiä ja ihmetellään, että mitähän hittoa. Kolmantena tilanne on vielä suht helppo, mutta jos on sen jälkeen, niin pitäisi ohittaa koko letka. Jättäisivät edes kunnon välit. Pitäisi olla enemmän poliiseja tarkkailemassa liikennettä.

Vierailija
115/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leveämmällä tieosuudella on turvallisempaa ajaa, niin ainakin itse tulee silloin nostettua nopeutta. Ihan normaalia, kaikkihan niin tekee. 

Vierailija
116/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hävettäisi? JOKU ajaa aina jonon ensimmäisenä, joskus se olen minä, joskus joku toinen. Ohittaahan voi aina.

Vierailija
117/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caravaanarit ainakin ääliöitä. Usein ajavat peräkkäin niin siitä ei ohi pääse! Ajatelkaa vähän muitakin!

Vierailija
118/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aiempi auto sellainen nuhapumppu, ettei kiihtynyt nopeasti ja siten ohitusmahdollisuuksia oli paljon vähemmän kuin nykyisellä autolla. Sinänsä kyllä letkassa ajo on tullut tutuksi kun pitkää ajoa ajaa, kunhan mennään rajoituksen mukaan niin ok, mutta jos rajoituksen alle niin ei ole ok. 

Aina sanotaan ettei nopeampi ajo säästä kuin sekunteja aikaa, mutta sehän on laskettu jollain 10km matkalla. Ajapa 600km matka ja sit ajaisit letkassa vaikka 100km pätkän 20km/h rajoituksen alle, hidastaa matkaa jo vartin. Jos koko matkan ajan on tiellä näitä hitureita joita pitää ohittaa, tulee jo reilun tunnin pidempi matka.

Vierailija
119/119 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan toyolla adaptiivinen vakionopeussäädin päällä nopeusrajoituksen mukaan taikka vähän yli. Annan vakionopeudensäätimen huolehtia hidastamisesta taikka kiihdytyksestä. Silti tulee perässäroikkujia. Nämä sitten väkäyttelevät jarruvaloja tolppien kohdalla, tietävät siis itsekin rikkovansa lakia.

Ajatko tuulipuku päällä?