Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?

Vierailija
13.07.2026 |

Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa. 

Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.

Eli kysymykseni kuuluu:

-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.

-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?

Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta. 

Ystävällisin mutta vakavin terveisin, 

-Yhteiskristillinen

Kommentit (768)

Vierailija
461/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusiko Kristus ristillä tekemällään sovituksella ja lunastuksella, että eri lahkot riitelevät keskenään, mikä oppi on oikein? Eikö fariseukset tehneet juuri niin? 

Mutta keskustelua siitä, mikä oppi on oikein, ei voi välttää niin kauan kuin eri ihmisryhmät uskovat eri tavalla.

Mutta kuten kirjoitin ihmiset valitsee sen, mikä kutittaa heidän korvaansa, eli mikä heistä kuulostaa oikealta. Kaikki pitäisi siis perustella Raamatulla, Raamattu ei sano, minkä lahkon opetukset ovat oikeat. Esim. jos väitetään, että vain kuulumalla tiettyyn lahkoon pääsee taivaaseen, ylentää itsensä. Ja Jeesus sanoi, että viimeiset tulevat ensimmäisenä, se, joka itsensä ylentää, alennetaan. Laitoin nyt vastoin omia ohjeitani tämän ilman lähdettä, mutta useimmat tietänevät tämän kohdan, ja nyt täytyy lopetella.

Ja se, mitä Raamatusta luetaan ja miten se tulkitaan, valitaan sekin oman korvasyyhyn mukaan.

Kirkko on vanhempi kuin Raamattu, ja Raamatun on Kirkko koonnut. Minusta on parempi tutustua siihen, mitä Kirkko kirjastaan opettaa. Kyllä sinnekineri näkemyksiä mahtuu. Ehkä ei ole niin vaarallista vähän erehtyä, jos kuitenkin  pyrkimys on kohti Totuutta.

Vierailija
462/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan kertomaan että olipa harvinaisen "sivistynyttä" keskustelua vanhoillislestadiolaisten uskon käsityksestä, iso kiitos teille siitä keskustelijat! Yleensä en edes avaa näitä ketjuja, siitä syystä että ne ovat täynnä vihaa, katkeruutta ja ennakkoluuloja tätä yhteisöä kohtaan. Nyt jostain syystä "jäin koukkuun" ja luin koko ketjun silmäillen ja ilahtuen että se pysyi asiallisena loppuun saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetetaanko vanhoillislestadiolaispiireissä henkilökohtaisen Raamatun lukemisen tärkeyttä lainkaan? Ainakaan tuntemillani vanhoillislestadiolaisilla ei ole ilmeisesti tapana lukea itse Raamattua,  ainakaan Raamattua ei ole missään esillä kuin kirjahyllyssä. Seuroissa kyllä käyvät säännöllisesti. Eikö oma Raamatun lukeminen kuitenkin ole tärkeää?

Vierailija
464/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät lestadiolaiset tee julistustyötä ja vie evankeliumia eteenpäin?

Kyllä tekee, sekä kotimaassa että ulkomailla.

Miten se tapahtuu kotimaassa?

Oho - oletko ollut uutispimennossa? Kuulitko vaikka muutama viikko sitten suviseuroista? 

Kerran vuodessa. 

Mulle ei ole yksikään lestadiolainen koskaan julistanut evankeliumia. Sen sijaan olen kohdannut luterilaisia ja vapaita suuntien evankelioijia. 

-Yhteiskristillinen

No mutta tarvitseeko sinulle jotenkin erityisesti julistaa? Tiedät missä on kirkkoja, osannet etsiä jumalanpalvelusten ajat. Tietänet  jopa rauhanyhdistysten toiminnasta, jos se kiinnostaa.

Sinä vain taidat olettaa, että julistusta on vain sellainen toiminta mihin omissa piireissäsi olet tottunut. Jaetaan traktaattia kadunkulmassa tms.

No nyt tuli sellaista ennakkoluuloa että oksat pois, vai että vain traktaattien jakamista. :D Mut en mä tuosta heitosta välitä. 

Joo kyllä mä pääsen seurakuntien luo. Mutta ne jotka on tullu mun luo tai kertoneet arjessa uskostaan, on kotoisin joistain näistä:

-tavis evlut

-Kansan Raamattuseura

-Sley

-hellari-vapis

-pelastusarmeija

-jotkut pienet karismaattiset liikkeet.

-adventistit (vaikka niillä jännä oppi)

Mutta ei lestadiolaisista. 

-Yhteiskrist.

Sekin on arvokasta sananjulistusta, kun sanaa julistetaan kadunkulman sijasta omissa tilaisuuksissa ja pidetään ovet auki uusille tulijoille. Ne jotka eivät löydä etsimäänsä mistään muualta löytävät kyllä perille. 

Ortodoksit evankelioivat niin, että muuttavat uudelle paikkakunnalle/uuteen maahan, pystyttävät siellä kirkon ja alkavat viettää liturgioita ja muita palveluksia. Elävät kunnon ihmisinä ja käyvät ainakin sunnuntaisin kirkossa. Muut saa tulla katsomaan jos haluavat, ja kun ihmiset ovat luonnostaan uteliaita, usein menevät. Hyvä systeemi, jossa ei tyrkytetä mitään.

Vierailija
465/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetetaanko vanhoillislestadiolaispiireissä henkilökohtaisen Raamatun lukemisen tärkeyttä lainkaan? Ainakaan tuntemillani vanhoillislestadiolaisilla ei ole ilmeisesti tapana lukea itse Raamattua,  ainakaan Raamattua ei ole missään esillä kuin kirjahyllyssä. Seuroissa kyllä käyvät säännöllisesti. Eikö oma Raamatun lukeminen kuitenkin ole tärkeää?

Opetetaan, ehdottomasti.

Itse kyllä luen Raamattua ja toki paljon myös SRK:n julkaisuja. Ne ovat täynnä Raamatunlainauksia.

Vierailija
466/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan kiittää ap:ta (ja keskustelijoita) tästä ketjusta!

Juuri tällaiseen vastailee mielellään.

Rukoilen, että kaikki löytäisivät Jumalan valtakunnan ja me saisimme kerran olla samassa kiittäjien joukossa.🙏

Tulkaa käymään seuroissa, olette tosi lämpimästi tervetulleita <3

Tulen sitten, kun te pidätte muita uskovia pelastuksen omaavina myös. ;)

-Yhteiskristillinen

Miksi tarvitset siihen jotakin vakuuttelua? Luulin, että sinua kiinnosti lestadiolaisten tapa uskoa. 

Ette te meikäläisestä saa koskaan lestadiolaista aikaan. Mä haluan kysyä teidän uskon syitä, perusteita. 

-Yhtkrist.

Sivusta: miksi sinua kiinnostaa toisten usko tuossa tapauksessa?

Tää kiinnostus lähti tuosta Luojan Lapset -ketjusta, ja sitä aikaisemmasta ketjusta. 

Siis. Lestadiolaiset on pelastavassa uskossa, mutta ihmettelen että miksette/mikseivät hyväksy muita uskovia? 

-Yht.kr

Tässä on täysin kun kumarrat yhdelle, pyllistät toiselle. Me kumarramme ja sinä pahastut, että samalla koet meidän pyllistävän sinulle, vaikka se on sivutuote. Pointti uskossamme on, että haluamme kumartaa tietyllä tavalla tiettyyn suuntaan, koska koemme sen oikeaksi. Se, miltä se näyttää muille, ei ole merkityksellistä. Kaikille on tilaa tulla meidän mukaan, ketään ei käännytetä pois. 

En mä sillein pahastu, mutta suren valtavan paljon puolestanne. 

Ja ehkä hivenen pelkään teidän puolestanne, että vaarannatte jopa pelastuksenne blokkaamalla muut uskovat pois, eli sortumalla lahkolaisuuteen (Enkä edelleenkään tarkoita maallistuneita uskovia).

....Nyt mä muistan mitä mun piti sanoa!

Usein puhutaan ns.täyden evankeliumin seurakunnasta, ja monet etsii sellaista.

Nyt voi joku vapishellari mua ojentaa jos puhun puppua, mutta täyden evankeliumin/kokonaisen kristillisen käsityksen omaava seurakunta puhuu rististä, sovituksesta, parannuksesta ja opettaa Sanaa jne, mutta ottaa huomioon myös karismaattiset ilmiöt. 

Kumpaakaan ei voi irrottaa toisesta. 

Kirkkokunnissa unohdetaan Jumalan on-line-luonne. Mitä lähempänä uskova on Jumalaa, sitä enemmän Jeesus pystyy tätä kehottamaan "mene tuon punapaitaisen miehen luo, se on masentunut/evankelioi tuota naista/Minä aion parantaa tuo kainalosauvojen kanssa kulkevan". Siitä ihmisestä tulee tosissaan Jeesuksen työkaveri.

Ja jos joku epäilee, niin tuollaista oli mm. Apostolien teoissa.

Sana ja Henki yhdessä, toista ei voi erottaa toisesta.

-Yhteiskristillinen

Vierailija
467/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse näen tuon raamatunkohdan viittaavan siihen, että Jeesus tarvittiin syntien lunastajaksi ja taas jostakin syystä, jonka perustetta emme voi ihmisinä ymmärtää, Jumala toimi poikansa kautta eikä suoraan itse."

Kyllä se perute on selvään sanottu Raamatussa.

Ei ole. Sehän on yleisesti tiedetty teologinen pohdinnanaihe, että miksi Jumala vaati poikansa uhrautumaan ihmisten syntien puolesta. Siihen ei Raamatussa tule vastausta.

10:4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
10:6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
10:7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'."

1.Pietarin kirje:
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,

Tottakai tulee vastaus, Poika tulee lunastamaan ihmiset, eihän Jumala joka on henki voi tulla maanpäälle ,eikä Jumala kuole vaan ihminen Jeesus kuoleesovituskuoleman.

Ei asia ole ihan noin yksinkertainen

https://hapatusta.net/2019/03/25/miksi-jeesuksen-piti-kuolla/

Raamattu selvästi kertoo asian. Mikä on epäselvää?

Epäselvää on se, MIKSI Jumala vaati ihmisuhrin syntien sovitukseksi. Mutta ei meidän edes tarvitse ymmärtää kaikkea voidaksemme uskoa.

Ihminen on Jumalan kanssa samaa lajia, Jumalan siemenestä ,henki, sielu, ruumis. Enkelit eivät ole samassa asemassa,enkelit ovat luotuja henkiä.

Veri tuo sovituksen,koska elämä on veressä. Sovittajan täytyy olla  toinen synnitön Aadam. Jeesus inkarnoitui ihmiseksi .eli ihmisen elämän synnittömänä,  kuoli ihmisen kuoleman ja otti päällensä synnin kirouksen. Kaiken täytettyään nousi kuolleista Jumalan taivaaseen. Lunastuksen vastaanottavat perivät iankaikkisen elämän taivaassa.

Vierailija
468/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetetaan, ehdottomasti.

Itse kyllä luen Raamattua ja toki paljon myös SRK:n julkaisuja. Ne ovat täynnä Raamatunlainauksia.

Lukisitko joskus vaikka Billy Grahamia? 

-Yhteiskristillinen

Vierailija
469/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Jumalan seurakunta on yksi. Siinä vallitsee vain yhdenlainen uskonkäsitys.

”Kristuksen seurakunta on yksi
Kristuksen seurakunnasta Pyhä Raamattu käyttää monia nimityksiä. Tuttuja kuvia ovat muun muassa Kristuksen ruumis, kuninkaallinen papisto, pyhä kansa, elävän Jumalan kaupunki, Jumalan huone, Jumalan perhe, viinipuu ja lammashuone. Monista nimistä huolimatta Kristuksen seurakunta on yksi.

Apostoli Paavali havainnollisti Jumalan seurakunnan olemusta ja sen jäsenten elimellistä yhteyttä puhumalla ruumiista ja sen jäsenistä: ”Yksi ruumis ja yksi henki, niin kuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.” (Ef. 4:4–6.) Ruumiissa on monta jäsentä, mutta ne muodostavat yhden kokonaisuuden. Jäsenet palvelevat toisiaan suorittamalla eri tehtäviä. Ne eivät kilpaile keskenään. Jos sairaus vioittaa jotakin ruumiinjäsentä, toiset jäsenet kärsivät siitä. Jumalan seurakunnassa on monia lahjoja, mutta siinä on yksi ja sama uskon henki. (1. Kor. 12.)

Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa selittäessään apostolista uskontunnusta: ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)

Joulupäivän saarnassaan Luther sanoo: ”Jumalan seurakunta ei siis ole ’puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä; heihin tulee pitäytyä ja katsoa, miten he uskovat, elävät ja opettavat; heillä on varmasti Kristus keskuudessaan. Sillä kristillisen kirkon ulkopuolella ei ole totuutta, ei Kristusta eikä pelastusta.’” (Luther: Kirkkopostilla, Joulupäivän saarna.)

Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö. ”Se on pääasiallisesti sydämissä oleva uskon ja Pyhän Hengen synnyttämä yhteisö.” Sillä on ulkonaisena merkkinä ”puhdas evankeliumin oppi ja Kristuksen evankeliumin mukainen sakramenttien hoito”. Tällaista seurakuntaa sanotaan Kristuksen ruumiiksi, ja sitä Kristus Hengellänsä uudistaa, pyhittää ja hallitsee. (Augsburgin tunnustuksen puolustus 7, 8:5.)

Kirkkomme päätunnustuskirjassa, Augsburgin tunnustuksessa, sanotaan: ”Myös opetetaan, että aina ehdottomasti on ja pysyy yksi, pyhä, kristillinen seurakunta. Se on kaikkien uskovien yhteisö, joiden keskuudessa evankeliumi puhtaasti saarnataan ja pyhät sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.”

https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224e

Niiin...mä taasen uskon että tietyt painotukset, siis painotukset (ei opilliset eroavaisuudet kuten jehovilla+mormoneilla) ei estä useita seurakuntia olemasta Jeesuksen ruumis. Eli vois olla luterilaisen elävät suuntaukset (lestatkin) ja vapaat suunnat yhdessä.

Mun mielestä teidän jotkut jutut joita itse ehkä pidätte vedenjakajina, on vain painotuksia. 

Painotus=se sananpaikka ja oppi löytyy Raamatusta, mutta joku uskonsuunta antaa sille isomman painoarvon kuin muut. Tai tekee yhden jakeen ympärille kokonaisen teologisen rakennelman ja doktriinin. 

Eli kyllä tavisuskovatkin julistavat syntejä anteeksi muille, mutta ei "jatkuvalla syötöllä". ;)

Jos taasen jotain oppia ei löydy Raamatusta, on se hylättävä. 

Mutta esim.huiviasia on asia, joka on lajia "suositus". 

-Yhteiskristillinen

"Jos taasen jotain oppia ei löydy Raamatusta, on se hylättävä."

Opetetaanko tuollaista muka Raamatusta? Ei opeteta, joten kyseinen opetus tulee hylätä. 

Toki Raamattua ei oltu kasattu vielä Jeesuksen eläessä, mutta tässä yksi lause Jeesukselta:

Matt.15:13. Mutta hän vastasi ja sanoi: Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.

-Yht.krist.

Tuo ei liity asiaan mitenkään. 

Katolinen kirkko opettaa paavin olevan täydellisen erehtymätön silloin kun hän lausuu jotain "ex cathedra". Katolilaisten käsityksen mukaan paavin ex cathedra -lausunnot eivät siis ole paavin omaa keksintöä vaan eräänlaista Jumalalta saatua ilmoitusta - täysin riippumatta siitä, löytyykö kyseisiä opetuksia Raamatusta. Onko Raamatussa mielestäsi yhtään sellaista kohtaa, jossa tämä katolisen kirkon oppi todettaisiin kiistattomasti Raamatun vastaiseksi? 

Paavit ovat antaneet tuollaisia lausuntoja tasan kaksi kappaletta. Paavi ei niitä sorvaa omasta päästään eikä myöskään odottele ilmestystä kuin mikäkin lahkolaissaarnaaja. Kysymyksessä ovat pitkään etevimpien teologien kanssa yhdessä mietityt opilliset kysymykset.

Mielenkiintoista, että asioita niin mielellään Raamatusta katsomalla ratkovat protestantit juuri ovat jakautuneet sen tsiljoonaksi pienemmäksi ryhmäksi ja kuppikunnaksi. Ei se Raamatusta katsominen ehkä niin yksinkertaista olekaan? Ja varsinkaan Raamattu ei ole kokoelma jotain yksittäisiä kohtia, vaan kokonaisuus selittää osiakin.

Vierailija
470/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä päin Suomea asuu. Esim. Oulun eteläpuolella Raamatun lukemiseen ei kannusteta ja perhekoot ovat aivan valtavia. Jo Oulussa meno on liberaalimpaa.

Vierailija
471/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rukoilen, että kaikki löytäisivät Jumalan valtakunnan ja me saisimme kerran olla samassa kiittäjien joukossa.🙏

-Yhteiskristillinen

Miksi tarvitset siihen jotakin vakuuttelua? Luulin, että sinua kiinnosti lestadiolaisten tapa uskoa. 

Ette te meikäläisestä saa koskaan lestadiolaista aikaan. Mä haluan kysyä teidän uskon syitä, perusteita. 

-Yhtkrist.

Tää kiinnostus lähti tuosta Luojan Lapset -ketjusta, ja sitä aikaisemmasta ketjusta. 

Siis. Lestadiolaiset on pelastavassa uskossa, mutta ihmettelen että miksette/mikseivät hyväksy muita uskovia? 

-Yht.kr

Tässä on täysin kun kumarrat yhdelle, pyllistät toiselle. Me kumarramme ja sinä pahastut, että samalla koet meidän pyllistävän sinulle, vaikka se on sivutuote. Pointti uskossamme on, että haluamme kumartaa tietyllä tavalla tiettyyn suuntaan, koska koemme sen oikeaksi. Se, miltä se näyttää muille, ei ole merkityksellistä. Kaikille on tilaa tulla meidän mukaan, ketään ei käännytetä pois. 

Ja ehkä hivenen pelkään teidän puolestanne, että vaarannatte jopa pelastuksenne blokkaamalla muut uskovat pois, eli sortumalla lahkolaisuuteen (Enkä edelleenkään tarkoita maallistuneita uskovia).

Nyt voi joku vapishellari mua ojentaa jos puhun puppua, mutta täyden evankeliumin/kokonaisen kristillisen käsityksen omaava seurakunta puhuu rististä, sovituksesta, parannuksesta ja opettaa Sanaa jne, mutta ottaa huomioon myös karismaattiset ilmiöt. 

Kirkkokunnissa unohdetaan Jumalan on-line-luonne. Mitä lähempänä uskova on Jumalaa, sitä enemmän Jeesus pystyy tätä kehottamaan "mene tuon punapaitaisen miehen luo, se on masentunut/evankelioi tuota naista/Minä aion parantaa tuo kainalosauvojen kanssa kulkevan". Siitä ihmisestä tulee tosissaan Jeesuksen työkaveri.

-Yhteiskristillinen

Sanoit että lestadiolaiset tuomitsee mutta itse sanot että toiset uskovat ovat lähempänä Jumalaa, joten toiset varmaan sitten kauempana Jumalasta. Eikö tuo ole tuomitsemista? Toisen uskon mitätöintiä, kun se ei ole tarpeeksi lähellä Jumalaa? Juuri tätä asiaa minä vierastan vapaissa suunnissa, että uskosta tehdään ihmisen omaa tekoa.

Vierailija
472/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus 30 vuotta sitten kotipaikkakuntani Rauhanyhdistyksellä ihan kokeilumielessä. Vakavaa, ilotonta, joku mies edessä selosti jatkuvasti ihmisten syntejä anteeksi kuin liukuhihnalta. Ok, se oli aikoja sitten, eli ehkä siitä on tultu eteenpäin.

En saanut siitä kokouksesta...mitään. 

Kun taas jos menen vapaisiin suuntiin, on puhe tätä. 

Hymyillen joku kertoo: "Mulle tuli sydämelle se kun Jeesus puhui tästäjatästä. Sitten mun vaimo Mirkku sai uudistua viime viikolla uskossa kun Herra kosketti ja hän parani samalla selkäkivustakin. Kiitos Jumalalle! Sitten tässä sai viime viikonloppuna tulla pari nuorta uskoon ja tekivät parannusta. Kyllä se vaan on niin että Jumala pitää tällaistakin kuin minä pienellä paikalla, ja vaikka elämä masentaa, niin meillä on Jeesus, joka uhrasi itsensä Golgatalla..."

Tai Kansanlähetyksessäkin on sellaista iloa, vaikka on luterilainen ja suht tiukkis järjestö. 

Valitan. Tää on mun rehellinen näppituntuma. 

-Yhteiskristillinen

Käy sinä siellä, mikä sinulle sopii. Ei juuri sinun kaikista kokoontumisista mitään tarvitse saadakaan. Joku toinen saattoi saada tuosta lestadiolaisten menosta paljonkin. 

Tulitko miettineeksi saamisen ohella, mitä annettavaa sinulla siellä oli muille?

Vierailija
473/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ennenkuin mennään tutilutimaan, niin muistutan yhdestä kyssäristäni, johon en ole saanut vastausta:

Kun joku raaka-Reiska on yksin vankilassa/Marjatta-täti mustikkametsässä/eräjormailija lumimyrskyssä huutanut Jeesuksen puoleen ja kokenut Jeesuksen koskettaneen ja pelastaneen, on uudistunut kuin eri ihmiseksi...

....niin onko ne olleet vääriä pelastumisia ja vääriä kokemuksia? Tiedän itse että oikeita ovat olleet, mutta kysyn nyt teidän näkemystänne.

Mutta, siunattua yötä kaikille <3

-Yhteiskristillinen

Vierailija
474/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotte: "Vain Jumala tuomitsee"

ja

Vain lesta voi antaa synninpäästön?

Ristiriitaista?

-Yht.krist.

Ei noin vaan näin:

Vain Jumala tuomitsee.

Synninpäästön voi julistaa vain se, jolla on itsellään elävä usko (= Pyhä Henki). Se voi olla lestadiolainen tai olla olematta. Silloinkin ihminen on vain Jumalan välikappaleena. Kaikilla lestadiolaiselsi itseään kutsuvilla ei ole Pyhää Henkeä. 

Täydellinen kiteytys! Seurapuheistkin tuttu fraasi menee jotenkin näin: "taivaassa on niitä joita ette uskonut siellä olevan ja niitä siellä ei ole kenen luulitte siellä olevan. Minä VL:nä uskon että lestadiolaisuuden keskellä on oikeaa raamatun mukaista uskoa, mutta jokaisen usko on henkilökohtainen. On ihmisiä jotka nimittävät itseään lestadiolaiseksi mutta jotka esim ainoastaan elävät VL tapojen mukaan uskomatta henkilökohtaisesti. En esim. sinusta ap. voi tietää sielusi tilaa, ainoastaan Jumala sen tietää. Itse olen löytänyt rauhan lestadiolaisuudesta, miksi siis etsisin muualta tai selvittäisin kenellä tai millä ryhmillä on sama uskon ymmärrys kuin minulla lestadiolaisuuden ulkopuolella. Raamatun valossa uskon että niitä kuitenkin on. 

VL - nainen (uusi tässä keskustelussa) 

Vierailija
475/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

-Yhtkrist.

-Yht.kr

-Yhteiskristillinen

Sanoit että lestadiolaiset tuomitsee mutta itse sanot että toiset uskovat ovat lähempänä Jumalaa, joten toiset varmaan sitten kauempana Jumalasta. Eikö tuo ole tuomitsemista? Toisen uskon mitätöintiä, kun se ei ole tarpeeksi lähellä Jumalaa? Juuri tätä asiaa minä vierastan vapaissa suunnissa, että uskosta tehdään ihmisen omaa tekoa.

Kaikkihan on Jumalan tekoa. Mutta Jeesus haluaa olla elävä meidän elämässä, oikeasti pomo. Siinä ei ole mun osalta mitään itseni ylentämistä.

-Yht.kr.

Vierailija
476/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetetaan, ehdottomasti.

Lukisitko joskus vaikka Billy Grahamia? 

-Yhteiskristillinen

Lukisin 

Vierailija
477/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

-Yhtkrist.

-Yht.kr

-Yhteiskristillinen

Sinä edelleen unohdat kirkon luonteen. Jumala on kirkossaan online. Jumala on luomassaan maailmassakin online, koko ajan. Sinulle Jumala tuntuu olevan paikalla vain joissakin erityistilanteissa. Kun sairas paranee, tai kun täytytään Pyhällä Hengellä. Kuule, kyllä se Jumala on paikalla myös niiden sairaiden luona, jotka eivät parane!

Vierailija
478/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

-Yhtkrist.

-Yht.kr

-Yhteiskristillinen

Mun kokemuksen mukaan ihmiset tekee tätä joka puolella.  

Vierailija
479/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityn tulee kasvaa uskossa täyteen "miehuuteen."

Vierailija
480/768 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vanhoillislestadiolaiset uskovat, että pelastus on siellä missä saarnataan syntejä anteeksi. Kuka tahansa vanhoillislestadiolainen voi antaa toiselle ihmiselle synninpäästön, joka katsotaan oikean uskon tunnusmerkiksi.

Käytännössä muita ei pidetä oikein uskovina, koska he eivät ole saaneet syntejä anteeksi vanhoillislestadiolaisen kautta.

Millainen synninpäästökäytäntö esim. ev. lut. kirkossa muuten on?

Naurettavaa että ihminen antaa toisen ihmisen synnit anteeksi.

Seurakunnalla on siihen valtuudet. "Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh. 20: 23) NoinJeesus sanoi opetuslapsille, kun antoi heille Pyhän Hengen.

Seurakunta ei ole mikään ihmisten vapaaehtoinen yhteenliittymä kuten joku yhdistys on, vaan se on Pyhän Hengen työtä, siis Jumalan työtä ihmisten kautta. Kristitty uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan, jolla on yksi jumalallinen luonto mutta kolme persoonaa. Apostolisessa uskontunnustuksessa kerrotaan näistä kaikista persoonista, ikään kuin luetellen, mitä kaikkea Jumalaan uskominen on:  Uskotaan Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan. Uskotaan Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme. Ja uskotaan Pyhään Henkeen, jonka työn yhteydessä mainitaan pyhä, yhteinen seurakunta ja syntien anteeksiantaminen.

Ei meihin muihin uskoviin (en tiedä kuinka paljon tässä ketjussa on muita uskovia) oikein vetoa tuo "yksi, yhteinen", kun käytännössä te vedätte kotiin päin. Vaikka Suomen Siionissa on muutakin kuin Suviseuraradio.

En kehu itseäni, mutta mä olen nostanut tässä ja edellisissä ketjuissa eri seurakuntien työtä ja uskovia, viimeisimpänä Pelastusarmeijan, ja voin sanoa että ne armeijapukuiset, rumpua hakkaavat mummot on todellakin uskossa. :D Ja laulunsa hyvin voimakkaita ja ryhdikkäitä, syntiä vastaan. 

Te ette koskaan nosta esille muita kuin lestadiolaista, tai korkeintaan kehutte Lutheria.

-Yht.krist.

Sori, en ole lestadiolainen. Kirjoitin siis tuon. Se on ihan yleistä kristillistä oppia, että seurakunnalla - tai kirkolla - on valtuudet antaa syntejä anteeksi. Ei mikään lestadiolaisten erikoisuus.

Kristillinen oppi ei ole että ihminen  voi antaa synnit anteeksi. 

Ihminen voi julistaa syntien anteeksisaamista ja toinen ottaa vastaan jos siltä tuntuu.

Niin, Jeesus puhuttelee opetuslapsiaan monikossa "te", seurakuntana tai kirkkona. Se voi. Tämä on yleinen kristillinen oppi, sekä idän että lännen kirkon tunnustama. Jos joku pikku lahko on asiasta eri mieltä niin sitten on. Niissä ei aina ymmärretä Pyhän Hengen toimintaa kovin syvällisesti, vaan luullaan, että se on jokin henkilökohtainen asia onko se henki vai ei. 

Mitä sitä Jumalaa sitten tarvitsee kun ihminen riittää antamaan synnit anteeksi.

Edelleen, ei ihminen anna syntejä anteeksi vaan Jumala ihmisen välityksellä. Samaan tapaan kuin hän välittää sanansa sen julistajien välityksellä eikä puhu itse suoraan ihmisille. Näin on ollut läpi Raamatun

Täällä oli kysymys miten ymmärrätte :  , 1.Timoteuksen kirje:
2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus.

ihmiset puhuu mitä puhuu, Raamattu on Jumalan sanaa. Jumala voi puhua suoraan ihmiselle. Itseasiassa hän kutsuu jokaista ihmistä henkilökohtaisesti.

Itse näen tuon raamatunkohdan viittaavan siihen, että Jeesus tarvittiin syntien lunastajaksi ja taas jostakin syystä, jonka perustetta emme voi ihmisinä ymmärtää, Jumala toimi poikansa kautta eikä suoraan itse.

Kyllä Raamatussa tulee myös selvästi esille se, että Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen ihmisille annettiin avainten valta. Siitä voi keskustella, että keillä se valta on, mutta se valta on joka tapauksessa selvästi ilmaistu Raamatussa.

Itse olen miettinyt paljon tuota että miksi Jumala tarvitsee aina jonkun välittömään sanomaansa ja toimimaan ikään kuin omasta puolestaan, mutta edelleen, sama näkyy koko Raamatussa niitä yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta .

Jumala = Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ei pelkkä Isä ole Jumala. Kun Poika toimii, toimii Jumala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän