Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?
Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa.
Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.
Eli kysymykseni kuuluu:
-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.
-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?
Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta.
Ystävällisin mutta vakavin terveisin,
-Yhteiskristillinen
Kommentit (768)
Vierailija kirjoitti:
Kävin joskus 30 vuotta sitten kotipaikkakuntani Rauhanyhdistyksellä ihan kokeilumielessä. Vakavaa, ilotonta, joku mies edessä selosti jatkuvasti ihmisten syntejä anteeksi kuin liukuhihnalta. Ok, se oli aikoja sitten, eli ehkä siitä on tultu eteenpäin.
En saanut siitä kokouksesta...mitään.
Kun taas jos menen vapaisiin suuntiin, on puhe tätä.
Hymyillen joku kertoo: "Mulle tuli sydämelle se kun Jeesus puhui tästäjatästä. Sitten mun vaimo Mirkku sai uudistua viime viikolla uskossa kun Herra kosketti ja hän parani samalla selkäkivustakin. Kiitos Jumalalle! Sitten tässä sai viime viikonloppuna tulla pari nuorta uskoon ja tekivät parannusta. Kyllä se vaan on niin että Jumala pitää tällaistakin kuin minä pienellä paikalla, ja vaikka elämä masentaa, niin meillä on Jeesus, joka uhrasi itsensä Golgatalla..."
Tai Kansanlähetyksessäkin on sellaista iloa, vaikka on luterilainen ja suht tiukkis järjestö.
Valitan. Tää on mun rehellinen näppituntuma.
-Yhteiskristillinen
Vapaissa suunnissa moni puhuu mitä sylki suuhun tuo ja kuvittelee sen olevan jumalallista ilmoitusta (ainakin melkein). Ihmisiä tulee jatkuvasti uskoon ja paranee, mutta jostain kumman syystä seurakunnat ei silti juurikaan kasva (ainakaan sen enempää kuin muuallakaan) ja todelliset paranemiset rajoittuu selkäkivun kaltaisiin psykosomaattisiin oireisiin, joissa psyykkinen puoli on vahvasti läsnä. Kenenkään selässä todettu fyysinen vika ei parane todistettavasti, sokeat ei saa näköään takaisin eikä muitakaan ihmeparanemisia tapahdu.
Ottaisin ennemmin joukon kuivakoita saarnoja kuin tuollaista hurmoksellista itsepetosta, jos olisi pakko valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lestadiolaiset tee julistustyötä ja vie evankeliumia eteenpäin?
Tähän on jo vastattukin. Elämme aikaa jolloin evankeliumia julistetaan koko maapallolla.
Netin välityksellä ja vl - saarnoja tulkataan monilla eri kielillä.
Jeesus kertoi opetuslapsilleen lopun ajan merkkejä.
Että lopun ajalla evankieliumi julistetaan kaikkialle todistukseksi. Sitten tulee loppu.
Kyllä, ja itse yllätyin, kun kuulin, miten valtavat määrät ihmisiä KingdomOfPeacen kautta välitettyjä saarnoja kuuntelee. Yhdellä saarnalla voi olla jotakin 30 miljoonaa kuuntelukertaa
Kuuntelin ohjelmaa lähetystyöstä. Siinä kerrottiin miten tekoäly auttaa kun pitää tulkata sellaiselle kielelle, jota ei tunne ollenkaan. Se pitää sitten vain kääntää englanniksi tarkistusta varten (ettei tekoäly sekoile)
Älkää suuttuko, kun kysyn, mutta voiko tekoälyn käännöksestä uskoa synnit anteeksi?
Tulkataanhan suviseuratkin monelle kielelle ja viittomakielelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, vl-usko selvästi kiinnostaa sinua. Tulehan joskus seuroihin, vaikka ihan mielenkiinnosta
Mä en sano tätä kiukkuisesti, vaan hyvin surullisena ja väsyneenä: en tule, koska teidän toimintanne lähentelee lahkomaisuutta, mikä on Raamatussa synti.
Tuo muiden raamatullisten uskovien erottelu pois ja kotiinpäin vetäminen EI ole Jumalasta.
Ja Ok, ehkette nyt ihan seuraa jotain yhtä julistajaa sokeasti (koska ette Lestadiuksenkaan opissa pysy), joten sillä tapaa ette ole lahko.
Tai - saanko sanoa hyvin rehellisesti? Mä etsin yhteisöä jossa on rukiista Sanan opetusta (parannus, risti, synti, armo jne) mutta myös kuunnellaan, mitä Henki ja sitä kautta Jeesus sanoo ja tekee.
Pyhä Henki
-herättää parannukseen ja uudestisynnyttää (tästä tekin puhutte)
Mutta sitten te missaatte tämän:
-Pyhällä Hengellä on hyvä/pitää täyttyä säännöllisesti. Hän antaa voiman julistaa.
-Pyhä Henki jakaa armolahjoja ja usein tapahtuu ihmeitä.
En tarkoita kokemuskristillisyyttä. Sana on tärkein ja usko.
Mutta joku kirjoitti alkupuolella ketjua että teissä on jotain synkkää. Ja mielestäni se johtuu yhdistelmästä muiden poissulkeminen+karismaattisuuden puuttuminen.
-Yhteiskristillinen
Itse taas pidän lestadiolaisuudessa sen epäkarismaattisuudesta ja jopa kuivahkosta tyylistä, ainakin nykyään. Kaikenlaista karismaattisuutta on niin paljon nykyään, että on omalla tavallaan virkistävää, kun uskoon ei etsitä vahvistusta joistakin karismaattisista kokemuksista.
Olen toisessa vanhassa herätysliikkeessä. Sama juttu. Mutta armolahjat ovat Raamatussa. Ne on annettu vahvistukseksi. Toivon, että jossain vielä terveesti käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on jo vastattukin. Elämme aikaa jolloin evankeliumia julistetaan koko maapallolla.
Netin välityksellä ja vl - saarnoja tulkataan monilla eri kielillä.
Jeesus kertoi opetuslapsilleen lopun ajan merkkejä.
Että lopun ajalla evankieliumi julistetaan kaikkialle todistukseksi. Sitten tulee loppu.
Kyllä, ja itse yllätyin, kun kuulin, miten valtavat määrät ihmisiä KingdomOfPeacen kautta välitettyjä saarnoja kuuntelee. Yhdellä saarnalla voi olla jotakin 30 miljoonaa kuuntelukertaa
Kuuntelin ohjelmaa lähetystyöstä. Siinä kerrottiin miten tekoäly auttaa kun pitää tulkata sellaiselle kielelle, jota ei tunne ollenkaan. Se pitää sitten vain kääntää englanniksi tarkistusta varten (ettei tekoäly sekoile)
Älkää suuttuko, kun kysyn, mutta voiko tekoälyn käännöksestä uskoa synnit anteeksi?
Tulkataanhan suviseuratkin monelle kielelle ja viittomakielelle.
Mutta livenä, uskovaiset ihmistulkit. Tuo tekoäly liittyi teksteihin.
Käytännössä muita ei pidetä oikein uskovina, koska he eivät ole saaneet syntejä anteeksi vanhoillislestadiolaisen kautta.
Tämä on kyllä niin sairasta. Les tat ovat käytännössä näin päättäneet ylentää Lars Leevin ts. käytännössä SRK:n Jeesusta korkeammalle. Epäjumalat puhuvat.
Lapsista.
Kuka on suurin?
Mark. 9:33
He saapuivat Kapernaumin kaupunkiin. Kotiin tultuaan Jeesus kysyi opetuslapsilta: "Mistä te matkalla keskustelitte?"
34. He olivat vaiti, sillä he olivat väitelleet siitä, kuka on heistä suurin.
35. Jeesus istuutui, kokosi kaksitoista opetuslastaan ympärilleen ja sanoi heille:
"Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, hänen on oltava viimeinen ja kaikkien palvelija."
36. Sitten hän asetti heidän keskelleen lapsen, otti hänet syliinsä ja sanoi:
37. " Joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa vastaan minut. Ja joka ottaa minut vastaan, ei ota minua, vaan sen joka minut lähetti."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Jumalan seurakunta on yksi. Siinä vallitsee vain yhdenlainen uskonkäsitys.
”Kristuksen seurakunta on yksi
Kristuksen seurakunnasta Pyhä Raamattu käyttää monia nimityksiä. Tuttuja kuvia ovat muun muassa Kristuksen ruumis, kuninkaallinen papisto, pyhä kansa, elävän Jumalan kaupunki, Jumalan huone, Jumalan perhe, viinipuu ja lammashuone. Monista nimistä huolimatta Kristuksen seurakunta on yksi.Apostoli Paavali havainnollisti Jumalan seurakunnan olemusta ja sen jäsenten elimellistä yhteyttä puhumalla ruumiista ja sen jäsenistä: ”Yksi ruumis ja yksi henki, niin kuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.” (Ef. 4:4–6.) Ruumiissa on monta jäsentä, mutta ne muodostavat yhden kokonaisuuden. Jäsenet palvelevat toisiaan suorittamalla eri tehtäviä. Ne eivät kilpaile keskenään. Jos sairaus vioittaa jotakin ruumiinjäsentä, toiset jäsenet kärsivät siitä. Jumalan seurakunnassa on monia lahjoja, mutta siinä on yksi ja sama uskon henki. (1. Kor. 12.)
Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa selittäessään apostolista uskontunnusta: ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)
Joulupäivän saarnassaan Luther sanoo: ”Jumalan seurakunta ei siis ole ’puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä; heihin tulee pitäytyä ja katsoa, miten he uskovat, elävät ja opettavat; heillä on varmasti Kristus keskuudessaan. Sillä kristillisen kirkon ulkopuolella ei ole totuutta, ei Kristusta eikä pelastusta.’” (Luther: Kirkkopostilla, Joulupäivän saarna.)
Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö. ”Se on pääasiallisesti sydämissä oleva uskon ja Pyhän Hengen synnyttämä yhteisö.” Sillä on ulkonaisena merkkinä ”puhdas evankeliumin oppi ja Kristuksen evankeliumin mukainen sakramenttien hoito”. Tällaista seurakuntaa sanotaan Kristuksen ruumiiksi, ja sitä Kristus Hengellänsä uudistaa, pyhittää ja hallitsee. (Augsburgin tunnustuksen puolustus 7, 8:5.)
Kirkkomme päätunnustuskirjassa, Augsburgin tunnustuksessa, sanotaan: ”Myös opetetaan, että aina ehdottomasti on ja pysyy yksi, pyhä, kristillinen seurakunta. Se on kaikkien uskovien yhteisö, joiden keskuudessa evankeliumi puhtaasti saarnataan ja pyhät sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.”
https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224eNiiin...mä taasen uskon että tietyt painotukset, siis painotukset (ei opilliset eroavaisuudet kuten jehovilla+mormoneilla) ei estä useita seurakuntia olemasta Jeesuksen ruumis. Eli vois olla luterilaisen elävät suuntaukset (lestatkin) ja vapaat suunnat yhdessä.
Mun mielestä teidän jotkut jutut joita itse ehkä pidätte vedenjakajina, on vain painotuksia.
Painotus=se sananpaikka ja oppi löytyy Raamatusta, mutta joku uskonsuunta antaa sille isomman painoarvon kuin muut. Tai tekee yhden jakeen ympärille kokonaisen teologisen rakennelman ja doktriinin.
Eli kyllä tavisuskovatkin julistavat syntejä anteeksi muille, mutta ei "jatkuvalla syötöllä". ;)
Jos taasen jotain oppia ei löydy Raamatusta, on se hylättävä.
Mutta esim.huiviasia on asia, joka on lajia "suositus".
-Yhteiskristillinen
"Jos taasen jotain oppia ei löydy Raamatusta, on se hylättävä."
Opetetaanko tuollaista muka Raamatusta? Ei opeteta, joten kyseinen opetus tulee hylätä.
Toki Raamattua ei oltu kasattu vielä Jeesuksen eläessä, mutta tässä yksi lause Jeesukselta:
Matt.15:13. Mutta hän vastasi ja sanoi: Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
-Yht.krist.
Tuo ei liity asiaan mitenkään.
Katolinen kirkko opettaa paavin olevan täydellisen erehtymätön silloin kun hän lausuu jotain "ex cathedra". Katolilaisten käsityksen mukaan paavin ex cathedra -lausunnot eivät siis ole paavin omaa keksintöä vaan eräänlaista Jumalalta saatua ilmoitusta - täysin riippumatta siitä, löytyykö kyseisiä opetuksia Raamatusta. Onko Raamatussa mielestäsi yhtään sellaista kohtaa, jossa tämä katolisen kirkon oppi todettaisiin kiistattomasti Raamatun vastaiseksi?
Tarviiko niitä ensimmäisiä sijoja hamuta ja himoita. Ymmärrän kyllä uskovaisia,että jotkut haluaisi olla suuria ja ensimmäisiä, ja sen takia yrittävät ottaa palvelijan osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tekee, sekä kotimaassa että ulkomailla.
Miten se tapahtuu kotimaassa?
Oho - oletko ollut uutispimennossa? Kuulitko vaikka muutama viikko sitten suviseuroista?
Kerran vuodessa.
Mulle ei ole yksikään lestadiolainen koskaan julistanut evankeliumia. Sen sijaan olen kohdannut luterilaisia ja vapaita suuntien evankelioijia.
-Yhteiskristillinen
No mutta tarvitseeko sinulle jotenkin erityisesti julistaa? Tiedät missä on kirkkoja, osannet etsiä jumalanpalvelusten ajat. Tietänet jopa rauhanyhdistysten toiminnasta, jos se kiinnostaa.
Sinä vain taidat olettaa, että julistusta on vain sellainen toiminta mihin omissa piireissäsi olet tottunut. Jaetaan traktaattia kadunkulmassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho - oletko ollut uutispimennossa? Kuulitko vaikka muutama viikko sitten suviseuroista?
Kerran vuodessa.
Mulle ei ole yksikään lestadiolainen koskaan julistanut evankeliumia. Sen sijaan olen kohdannut luterilaisia ja vapaita suuntien evankelioijia.
-Yhteiskristillinen
No mutta tarvitseeko sinulle jotenkin erityisesti julistaa? Tiedät missä on kirkkoja, osannet etsiä jumalanpalvelusten ajat. Tietänet jopa rauhanyhdistysten toiminnasta, jos se kiinnostaa.
Sinä vain taidat olettaa, että julistusta on vain sellainen toiminta mihin omissa piireissäsi olet tottunut. Jaetaan traktaattia kadunkulmassa tms.
Tuo kannattaa lukea ajatuksen kanssa. Raamatun mukaan Jeesus itse sanoi: "Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."
Jokainen joka etsii vilpittömästi Jumalaa löytää kyllä tiensä hänen luokseen, ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin joskus 30 vuotta sitten kotipaikkakuntani Rauhanyhdistyksellä ihan kokeilumielessä. Vakavaa, ilotonta, joku mies edessä selosti jatkuvasti ihmisten syntejä anteeksi kuin liukuhihnalta. Ok, se oli aikoja sitten, eli ehkä siitä on tultu eteenpäin.
En saanut siitä kokouksesta...mitään.
Kun taas jos menen vapaisiin suuntiin, on puhe tätä.
Hymyillen joku kertoo: "Mulle tuli sydämelle se kun Jeesus puhui tästäjatästä. Sitten mun vaimo Mirkku sai uudistua viime viikolla uskossa kun Herra kosketti ja hän parani samalla selkäkivustakin. Kiitos Jumalalle! Sitten tässä sai viime viikonloppuna tulla pari nuorta uskoon ja tekivät parannusta. Kyllä se vaan on niin että Jumala pitää tällaistakin kuin minä pienellä paikalla, ja vaikka elämä masentaa, niin meillä on Jeesus, joka uhrasi itsensä Golgatalla..."
Tai Kansanlähetyksessäkin on sellaista iloa, vaikka on luterilainen ja suht tiukkis järjestö.
Valitan. Tää on mun rehellinen näppituntuma.
-Yhteiskristillinen
Niin me ollaan erilaisia. Itse kaipaan ehkä vanhanaikaistakin saarnaa, jota istutaan rauhassa kuuntelemaan ja se ydin on siinä.
Mutta ei mitään kenenkään mielipiteitä vastaan, ollaan vaan erilaisia tässä suhteessa.
Ymmärrän mitä tarkoitat. Mä olin vielä 5-6 vuotta sitten samalla ajatuksella. Rauhallista, armollista, lohdullista. Se oli mun sielunmaisema luterilaisena.
Mutta ei pidä silti blokata pois, jos Jumala haluaa tehdä...enemmän. Tai pistää oikeasti sinne uskomisen tielle.
Ja joskus mietin, että saammeko me edes määrätä, miten isolla tai pienellä sordiinolla Jumala haluaa meissä toimia? Jumalallehan pitää joka päivä antaa kaikki.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu se, että vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat?
Kyllä muissakin seurakunnissa julistetaan synnit anteeksi, jokaisessa ev.lut. Jumalanpalveluksessakin. Miksi se ei lestadiolaisille riitä?Siitä on nyt 21 sivua keskusteltu 😅
Nostin 1.sivulta pitkän viestin, siitä pääset alkuun. Viesti 413
Täällä viitataan useassa viestissä Raamattuun, mutta useimmistä puuttuu se Raamatun kohta, mihin viitataan. Pitäisi kirjoittaa siis se sitaatti ja kohta, mistä löytyy. Muuten tämä keskustelu menee siihen, että ihmiset kirjoittaa totuutena sitä, mikä korvaa miellyttää. Ja siihen vaikuttaa taas kaikki ihmisen eletty elämä ja kokemus. Siten myös välttää sen, ettei vahingossa eksytä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itse näen tuon raamatunkohdan viittaavan siihen, että Jeesus tarvittiin syntien lunastajaksi ja taas jostakin syystä, jonka perustetta emme voi ihmisinä ymmärtää, Jumala toimi poikansa kautta eikä suoraan itse."
Kyllä se perute on selvään sanottu Raamatussa.
Ei ole. Sehän on yleisesti tiedetty teologinen pohdinnanaihe, että miksi Jumala vaati poikansa uhrautumaan ihmisten syntien puolesta. Siihen ei Raamatussa tule vastausta.
10:4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
10:6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
10:7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'."
1.Pietarin kirje:
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
Tottakai tulee vastaus, Poika tulee lunastamaan ihmiset, eihän Jumala joka on henki voi tulla maanpäälle ,eikä Jumala kuole vaan ihminen Jeesus kuoleesovituskuoleman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
-Yhteiskristillinen
No nyt tuli sellaista ennakkoluuloa että oksat pois, vai että vain traktaattien jakamista. :D Mut en mä tuosta heitosta välitä.
Joo kyllä mä pääsen seurakuntien luo. Mutta ne jotka on tullu mun luo tai kertoneet arjessa uskostaan, on kotoisin joistain näistä:
-tavis evlut
-Kansan Raamattuseura
-Sley
-hellari-vapis
-pelastusarmeija
-jotkut pienet karismaattiset liikkeet.
-adventistit (vaikka niillä jännä oppi)
Mutta ei lestadiolaisista.
-Yhteiskrist.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vanhoillislestadiolaiset uskovat, että pelastus on siellä missä saarnataan syntejä anteeksi. Kuka tahansa vanhoillislestadiolainen voi antaa toiselle ihmiselle synninpäästön, joka katsotaan oikean uskon tunnusmerkiksi.
No, onhan katolisillakin se rippi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.srk.fi/fi/toimintamuodot/lahetystyo/
Tuolta löytyy tietoaSRK järjestää maamme rajojen ulkopuolella säännöllisesti seuroja yhteistyössä sisarjärjestöjen LLC:n ja SFC:n kanssa. Yhteistä lähetystyötä suunnittelee MW3-yhteistyöryhmä (Mission Work 3). Myös lähetystyön kohdemaiden toimijat osallistuvat muissa kohdemaissa tehtävään lähetystyöhön.
Euroopassa lähetysseuroja järjestetään Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Latviassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa, Sveitsissä/Ranskassa, Unkarissa, Venäjällä ja Virossa. Afrikassa kohdemaita ovat Ghana, Gambia, Guinea, Kenia, Ruanda, Senegal, Sierra Leone ja Togo. Seuroja järjestetään myös Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Ecuadorissa sekä Pakistanissa. Pyynnöstä seuroja järjestetään tarpeen mukaan myös muualla.
Täysin moraalitonta viedä " otamme kaikki lapset vastaan" oppia köyhiin kehitysmaihin. Joiden ainoa toivo nousta on tyttöjen ja naisten koulutus ja sen edellytys on lapsiluvun rajoittaminen. Ottaen huomioon vielä, että maissa ei ole neuvoloita tai äitiyshuoltoa. Monisynnytysten riski on siis todella korkea sekä äidille että vauvalle. Nuo kaikki ovat kiistämättömiä faktoja.
Äsken täällä arvosteltiin vl;ia siitä, että eivät tekisi tarpeeksi lähetystyötä. Eli teit niin tai näin, aina väärin päin.
Lähetystyötä on monenlaista. Auttamista eteenpäin ja taantumuksen tuomista. Kiistätkö esitetyt faktat ja millä perusteella?
P. S. Jopa katolinen kirkko on ymmärtänyt, että sen opetus on osasyy aidsin leviämiseen Afrikassa.
No, onko katolinen kirkko muuttanut opetustaan Afrikan suhteen vai julistaako samaa oppia kuin muuallakin? Kuulostaisi erikoiselta, että eri mantereilla saarnattaisiin erilaista opetusta .
On muuttanut käsittääkseni. Kondomi kun voi olla se elämää pelastava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itse näen tuon raamatunkohdan viittaavan siihen, että Jeesus tarvittiin syntien lunastajaksi ja taas jostakin syystä, jonka perustetta emme voi ihmisinä ymmärtää, Jumala toimi poikansa kautta eikä suoraan itse."
Kyllä se perute on selvään sanottu Raamatussa.
Ei ole. Sehän on yleisesti tiedetty teologinen pohdinnanaihe, että miksi Jumala vaati poikansa uhrautumaan ihmisten syntien puolesta. Siihen ei Raamatussa tule vastausta.
10:4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
10:6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
10:7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'."1.Pietarin kirje:
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,Tottakai tulee vastaus, Poika tulee lunastamaan ihmiset, eihän Jumala joka on henki voi tulla maanpäälle ,eikä Jumala kuole vaan ihminen Jeesus kuoleesovituskuoleman.
Ei asia ole ihan noin yksinkertainen
https://hapatusta.net/2019/03/25/miksi-jeesuksen-piti-kuolla/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan vlestadiolaiset eivät enää hyväksyneet ”kirkkopappeja” saarnaamaan, tapahtui kahtiajako, Tuo kahtiajako aiheutti monissa etenkin niissä ”erotetuissa” jäsenissä, jotka halusivat jatkaa myös kirkossa käyntiä silloinkin, kun ”heikäläisen ” pappi ei ollut saarnaamassa, ahdistusta, joka jatkui monella vuosikymmenet kuolemaan asti. Virret ja laulut olivat edelleen rakkaita, mutta epäoikeudenmukaisuuden kokemus liikkeen päättäjiä kohtaan ei koskaan hävinnyt.
Lestadiolaisuudessa on eriseuroja.
Vanhemmat ihmiset ovat puhuneet pappiseriseurasta.
Jos joku tietää siitä enemmän, hän osaisi selventää asiaa.
Vanhoillislestadiolaisuuteen tuli jossain ennen vanhaan eriseura jota kutsuttiin pappiseriseuraksi. Minulle tuli käsitys, että se liittyi kastekäsitykseen.
Erimielisyyttä syntyi Lutherin kirkontunnustuksesta, jonka mukaan ihminen syntyy kasteen kautta uudestaan ja tulee Jumalan valtakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, vl-usko selvästi kiinnostaa sinua. Tulehan joskus seuroihin, vaikka ihan mielenkiinnosta
Mä en sano tätä kiukkuisesti, vaan hyvin surullisena ja väsyneenä: en tule, koska teidän toimintanne lähentelee lahkomaisuutta, mikä on Raamatussa synti.
Tuo muiden raamatullisten uskovien erottelu pois ja kotiinpäin vetäminen EI ole Jumalasta.
Ja Ok, ehkette nyt ihan seuraa jotain yhtä julistajaa sokeasti (koska ette Lestadiuksenkaan opissa pysy), joten sillä tapaa ette ole lahko.
Tai - saanko sanoa hyvin rehellisesti? Mä etsin yhteisöä jossa on rukiista Sanan opetusta (parannus, risti, synti, armo jne) mutta myös kuunnellaan, mitä Henki ja sitä kautta Jeesus sanoo ja tekee.
Pyhä Henki
-herättää parannukseen ja uudestisynnyttää (tästä tekin puhutte)
Mutta sitten te missaatte tämän:
-Pyhällä Hengellä on hyvä/pitää täyttyä säännöllisesti. Hän antaa voiman julistaa.
-Pyhä Henki jakaa armolahjoja ja usein tapahtuu ihmeitä.
En tarkoita kokemuskristillisyyttä. Sana on tärkein ja usko.
Mutta joku kirjoitti alkupuolella ketjua että teissä on jotain synkkää. Ja mielestäni se johtuu yhdistelmästä muiden poissulkeminen+karismaattisuuden puuttuminen.
-Yhteiskristillinen
Itse taas pidän lestadiolaisuudessa sen epäkarismaattisuudesta ja jopa kuivahkosta tyylistä, ainakin nykyään. Kaikenlaista karismaattisuutta on niin paljon nykyään, että on omalla tavallaan virkistävää, kun uskoon ei etsitä vahvistusta joistakin karismaattisista kokemuksista.
Se on Raamatun mukaista.
Raamatussa ajatus on hyvin selvä: Jumala käyttää työssään heikkoja, vajavaisia ja epätäydellisiä ihmisiä (ei vaadita karismaa!), jotta kunnia kuuluisi hänelle eikä ihmiselle.
1. Kor. 1:27–29
“Vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaakseen sen, mikä on väkevää, häpeään… ettei yksikään ihminen voisi kerskata Jumalan edessä.”
2. Kor. 4:7
“Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.”
Ai ei vaadita karismaa Raamatussa? Jumalan 3.persoona? Menee jo jumalanpilkan puolelle?
-Yhteiskristillinen
Ei se ole siinä tarkoituksessa, ihan irl-seuroja siellä pidetään. Jos ei ole paikallista puhujaa, kuuntelevat whatsapin kautta puheita Suomesta, Ruotsista tai USAsta.