Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?
Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa.
Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.
Eli kysymykseni kuuluu:
-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.
-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?
Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta.
Ystävällisin mutta vakavin terveisin,
-Yhteiskristillinen
Kommentit (768)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vanhoillislestadiolaiset uskovat, että pelastus on siellä missä saarnataan syntejä anteeksi. Kuka tahansa vanhoillislestadiolainen voi antaa toiselle ihmiselle synninpäästön, joka katsotaan oikean uskon tunnusmerkiksi.
Käytännössä muita ei pidetä oikein uskovina, koska he eivät ole saaneet syntejä anteeksi vanhoillislestadiolaisen kautta.
Millainen synninpäästökäytäntö esim. ev. lut. kirkossa muuten on?
Naurettavaa että ihminen antaa toisen ihmisen synnit anteeksi.
Seurakunnalla on siihen valtuudet. "Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh. 20: 23) NoinJeesus sanoi opetuslapsille, kun antoi heille Pyhän Hengen.
Seurakunta ei ole mikään ihmisten vapaaehtoinen yhteenliittymä kuten joku yhdistys on, vaan se on Pyhän Hengen työtä, siis Jumalan työtä ihmisten kautta. Kristitty uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan, jolla on yksi jumalallinen luonto mutta kolme persoonaa. Apostolisessa uskontunnustuksessa kerrotaan näistä kaikista persoonista, ikään kuin luetellen, mitä kaikkea Jumalaan uskominen on: Uskotaan Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan. Uskotaan Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme. Ja uskotaan Pyhään Henkeen, jonka työn yhteydessä mainitaan pyhä, yhteinen seurakunta ja syntien anteeksiantaminen.
Ei meihin muihin uskoviin (en tiedä kuinka paljon tässä ketjussa on muita uskovia) oikein vetoa tuo "yksi, yhteinen", kun käytännössä te vedätte kotiin päin. Vaikka Suomen Siionissa on muutakin kuin Suviseuraradio.
En kehu itseäni, mutta mä olen nostanut tässä ja edellisissä ketjuissa eri seurakuntien työtä ja uskovia, viimeisimpänä Pelastusarmeijan, ja voin sanoa että ne armeijapukuiset, rumpua hakkaavat mummot on todellakin uskossa. :D Ja laulunsa hyvin voimakkaita ja ryhdikkäitä, syntiä vastaan.
Te ette koskaan nosta esille muita kuin lestadiolaista, tai korkeintaan kehutte Lutheria.
-Yht.krist.
Sori, en ole lestadiolainen. Kirjoitin siis tuon. Se on ihan yleistä kristillistä oppia, että seurakunnalla - tai kirkolla - on valtuudet antaa syntejä anteeksi. Ei mikään lestadiolaisten erikoisuus.
Kristillinen oppi ei ole että ihminen voi antaa synnit anteeksi.
Ihminen voi julistaa syntien anteeksisaamista ja toinen ottaa vastaan jos siltä tuntuu.
Niin, Jeesus puhuttelee opetuslapsiaan monikossa "te", seurakuntana tai kirkkona. Se voi. Tämä on yleinen kristillinen oppi, sekä idän että lännen kirkon tunnustama. Jos joku pikku lahko on asiasta eri mieltä niin sitten on. Niissä ei aina ymmärretä Pyhän Hengen toimintaa kovin syvällisesti, vaan luullaan, että se on jokin henkilökohtainen asia onko se henki vai ei.
Mitä sitä Jumalaa sitten tarvitsee kun ihminen riittää antamaan synnit anteeksi.
Jumala on ne anteeksi antanut eikä Hän niitä en ikinä sen jälkeen muista
Kun uskovainen julistaa sinulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja uskot sen, olet todellakin saanut kaikki synnit anteeksi.
Olet saanut epäuskon joka on kaikkien syntien äiti, anteeksi ja ihan kaikki muutkin synnit ja olet Jumalan lapsi.
Vain Jumala näkee sydämeen. Hänellä on vain tuomiovalta.
Vierailija kirjoitti:
Saako oikeat lestadiolaiset edes käydä palstalla?
Miksi emme saisi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Raamatussa tulee myös selvästi esille se, että Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen ihmisille annettiin avainten valta. Siitä voi keskustella, että keillä se valta on, mutta se valta on joka tapauksessa selvästi ilmaistu Raamatussa.
Anna Raamatunkohta.
Kysytkö tosissasi tuota kohtaa vai onko sarkasmia? Se on varmaan 5 kertaa jo postattu ketjuun.
“Niin Jeesus sanoi heille jälleen: ‘Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät.’
Tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päälleen ja sanoi: ’Ottakaa Pyhä Henki.
Joille te annatte synnit anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut; joilta te pidätätte ne, niille ne ovat pidätetyt.’” (Joh. 20:21–23)
Vierailija kirjoitti:
"Itse näen tuon raamatunkohdan viittaavan siihen, että Jeesus tarvittiin syntien lunastajaksi ja taas jostakin syystä, jonka perustetta emme voi ihmisinä ymmärtää, Jumala toimi poikansa kautta eikä suoraan itse."
Kyllä se perute on selvään sanottu Raamatussa.
Ei ole. Sehän on yleisesti tiedetty teologinen pohdinnanaihe, että miksi Jumala vaati poikansa uhrautumaan ihmisten syntien puolesta. Siihen ei Raamatussa tule vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Raamatussa tulee myös selvästi esille se, että Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen ihmisille annettiin avainten valta. Siitä voi keskustella, että keillä se valta on, mutta se valta on joka tapauksessa selvästi ilmaistu Raamatussa.
Anna Raamatunkohta.
"Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
Joh 20:23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotte: "Vain Jumala tuomitsee"
ja
Vain lesta voi antaa synninpäästön?
Ristiriitaista?
-Yht.krist.
Ei noin vaan näin:
Vain Jumala tuomitsee.
Synninpäästön voi julistaa vain se, jolla on itsellään elävä usko (= Pyhä Henki). Se voi olla lestadiolainen tai olla olematta. Silloinkin ihminen on vain Jumalan välikappaleena. Kaikilla lestadiolaiselsi itseään kutsuvilla ei ole Pyhää Henkeä.
Eli tässä poikkeatte luterilaisesta opista. Luterilaisten mukaan sakramentit ovat vaikuttavia Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden, vaikka niitä toimittaisivat jumalattomatkin. Tietysti tämän jumalattoman tulee silti olla kastettu ja mielellään asianmukaisessa virassa.
Sori lestadiolaiset.
-Ette elä kuten Lestadius, joka hyväksyi muutkin uskovat
-Ette opeta edes kuten Luther (perisynti, kuka tahansa pappi voi myöntää sakramentin, juutalaisasia)
Hmm. Mitäs tuohon nyt sanoisi?
-Yht.krist.
Et ole tainnut nyt ymmärtää lukemaasi, jos tuollaisia johtopäätöksiä olet näiltä sivuilta vetänyt. Kaikki väitteesi on kumottu monta sivua sitten.
- Ei vl
Mun mielestä jos haluaa elää jonkun henkilön mallin mukaisesti, pitää ottaa se alkuperäinen, senaikalainen malli. Ei me tehdä jollain v.2026 softis-mallilla mitään. Se ei tee oikeutta sille alkuperäiselle puhujalle, että porukka 100 vuoden päästä vääntää hänen sanomisensa toiseksi.
Luther opetti perisyntiä ja inhosi juutalaisia.
Lestadius ymmärsi muidenkin kirkollisten liikkeiden päälle eikä erotellut, kuten nykyisin.
No, menee mulla jankkaukseksi.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vanhoillislestadiolaiset uskovat, että pelastus on siellä missä saarnataan syntejä anteeksi. Kuka tahansa vanhoillislestadiolainen voi antaa toiselle ihmiselle synninpäästön, joka katsotaan oikean uskon tunnusmerkiksi.
Käytännössä muita ei pidetä oikein uskovina, koska he eivät ole saaneet syntejä anteeksi vanhoillislestadiolaisen kautta.
Millainen synninpäästökäytäntö esim. ev. lut. kirkossa muuten on?
Naurettavaa että ihminen antaa toisen ihmisen synnit anteeksi.
Seurakunnalla on siihen valtuudet. "Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh. 20: 23) NoinJeesus sanoi opetuslapsille, kun antoi heille Pyhän Hengen.
Seurakunta ei ole mikään ihmisten vapaaehtoinen yhteenliittymä kuten joku yhdistys on, vaan se on Pyhän Hengen työtä, siis Jumalan työtä ihmisten kautta. Kristitty uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan, jolla on yksi jumalallinen luonto mutta kolme persoonaa. Apostolisessa uskontunnustuksessa kerrotaan näistä kaikista persoonista, ikään kuin luetellen, mitä kaikkea Jumalaan uskominen on: Uskotaan Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan. Uskotaan Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme. Ja uskotaan Pyhään Henkeen, jonka työn yhteydessä mainitaan pyhä, yhteinen seurakunta ja syntien anteeksiantaminen.
Ei meihin muihin uskoviin (en tiedä kuinka paljon tässä ketjussa on muita uskovia) oikein vetoa tuo "yksi, yhteinen", kun käytännössä te vedätte kotiin päin. Vaikka Suomen Siionissa on muutakin kuin Suviseuraradio.
En kehu itseäni, mutta mä olen nostanut tässä ja edellisissä ketjuissa eri seurakuntien työtä ja uskovia, viimeisimpänä Pelastusarmeijan, ja voin sanoa että ne armeijapukuiset, rumpua hakkaavat mummot on todellakin uskossa. :D Ja laulunsa hyvin voimakkaita ja ryhdikkäitä, syntiä vastaan.
Te ette koskaan nosta esille muita kuin lestadiolaista, tai korkeintaan kehutte Lutheria.
-Yht.krist.
Sori, en ole lestadiolainen. Kirjoitin siis tuon. Se on ihan yleistä kristillistä oppia, että seurakunnalla - tai kirkolla - on valtuudet antaa syntejä anteeksi. Ei mikään lestadiolaisten erikoisuus.
Kristillinen oppi ei ole että ihminen voi antaa synnit anteeksi.
Ihminen voi julistaa syntien anteeksisaamista ja toinen ottaa vastaan jos siltä tuntuu.
Niin, Jeesus puhuttelee opetuslapsiaan monikossa "te", seurakuntana tai kirkkona. Se voi. Tämä on yleinen kristillinen oppi, sekä idän että lännen kirkon tunnustama. Jos joku pikku lahko on asiasta eri mieltä niin sitten on. Niissä ei aina ymmärretä Pyhän Hengen toimintaa kovin syvällisesti, vaan luullaan, että se on jokin henkilökohtainen asia onko se henki vai ei.
Mitä sitä Jumalaa sitten tarvitsee kun ihminen riittää antamaan synnit anteeksi.
Sinä et ymmärrä, mikä on seurakunta. Se ei oke mikään yhdistys.
Jos luet Raamattua niin sieltä näet, miten Jeesus antoi syntien päästämisen vallan opetuslapsilleen eli seurakunnalle. Miksi hän niin teki, sitä tuskin ymmärrämme täysin.
Onhan Jumalan työtä muutakin, ja paljon muutakin seurakunnan kautta tapahtuu. Se on Pyhän Hengen työtä tässä maailmassa. Ja Pyhä Henki on Jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lestadiolaiset tee julistustyötä ja vie evankeliumia eteenpäin?
Kyllä tekee, sekä kotimaassa että ulkomailla.
Miten se tapahtuu kotimaassa?
Oho - oletko ollut uutispimennossa? Kuulitko vaikka muutama viikko sitten suviseuroista?
Kerran vuodessa.
Mulle ei ole yksikään lestadiolainen koskaan julistanut evankeliumia. Sen sijaan olen kohdannut luterilaisia ja vapaita suuntien evankelioijia.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho - oletko ollut uutispimennossa? Kuulitko vaikka muutama viikko sitten suviseuroista?
Kerran vuodessa.
Mulle ei ole yksikään lestadiolainen koskaan julistanut evankeliumia. Sen sijaan olen kohdannut luterilaisia ja vapaita suuntien evankelioijia.
-Yhteiskristillinen
Haluatko, että julistan sinulle evankeliumia tässä ja nyt, Jeesuksen nimessä ja veressä?
- vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotte: "Vain Jumala tuomitsee"
ja
Vain lesta voi antaa synninpäästön?
Ristiriitaista?
-Yht.krist.
Ei noin vaan näin:
Vain Jumala tuomitsee.
Synninpäästön voi julistaa vain se, jolla on itsellään elävä usko (= Pyhä Henki). Se voi olla lestadiolainen tai olla olematta. Silloinkin ihminen on vain Jumalan välikappaleena. Kaikilla lestadiolaiselsi itseään kutsuvilla ei ole Pyhää Henkeä.
Eli tässä poikkeatte luterilaisesta opista. Luterilaisten mukaan sakramentit ovat vaikuttavia Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden, vaikka niitä toimittaisivat jumalattomatkin. Tietysti tämän jumalattoman tulee silti olla kastettu ja mielellään asianmukaisessa virassa.
Sori lestadiolaiset.
-Ette elä kuten Lestadius, joka hyväksyi muutkin uskovat
-Ette opeta edes kuten Luther (perisynti, kuka tahansa pappi voi myöntää sakramentin, juutalaisasia)
Hmm. Mitäs tuohon nyt sanoisi?
-Yht.krist.
Et ole tainnut nyt ymmärtää lukemaasi, jos tuollaisia johtopäätöksiä olet näiltä sivuilta vetänyt. Kaikki väitteesi on kumottu monta sivua sitten.
- Ei vl
Mun mielestä jos haluaa elää jonkun henkilön mallin mukaisesti, pitää ottaa se alkuperäinen, senaikalainen malli. Ei me tehdä jollain v.2026 softis-mallilla mitään. Se ei tee oikeutta sille alkuperäiselle puhujalle, että porukka 100 vuoden päästä vääntää hänen sanomisensa toiseksi.
Luther opetti perisyntiä ja inhosi juutalaisia.
Lestadius ymmärsi muidenkin kirkollisten liikkeiden päälle eikä erotellut, kuten nykyisin.
No, menee mulla jankkaukseksi.
-Yhteiskristillinen
Ei me eletä henkilöiden mallin mukaan. Raamatun mukaan uskomme.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
-Yhteiskristillinen
Haluatko, että julistan sinulle evankeliumia tässä ja nyt, Jeesuksen nimessä ja veressä?
- vl
Julista minulle.
Ev.lut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset ovat tehneet uskomisesta tiedettä. Jotta osaisi elää tätä elämää oikein, siis pysyä taivastiellä, pitää perehtyä tähän uskomisen tieteeseen. Niin vaikeaa on lestadiolaisten taivastie. Lestadiolaiset ovat taivastieteilijöitä.
Siinä ei ole muuta vaikeaa kuin se että pitää nöyrtyä parannukseen. Ihmiset eivät koe tarvetta armolle, eikä nykyihminen halua nöyrtyä.
Kun se olisikin noin, mutta kun ei ole. Parannuksesta alkaa lestadiolainen opintie. On parasta opiskella ahkerasti, omaksua nopeasti. Jollet ole hyvä oppilas, tulee kurinpalautus, joudut nurkkaan häpeämään.
Olen kokemusasiantuntija, ex-vl. Muistiini ovat ikuisesti piirtyneet julkiset nöyryytystilaisuudet. Ja kevennyksenä tämä: Eräs vanha mies meni seurakunnan eteen tunnustamaan syntejään. Tilanne oli hänelle niin jännittävä, varmaan ahdistava, että häneltä pääsi kovaääninen pieru.
Sorry tämä kommenttini vähän asian vierestä. Olen ehkä hieman traumatisoitunut ja muistot palaavat silloin tällöin hyvin ahdistavina.
Jumala ei pakota, joten sitten on menty pahasti pieleen, jos pakotetaan parannukseen.
Vl-väki pakotti parannukseen koko ajan. Aina oli joku pahentunut jostakin tekemisistä ja hairahtunutta ihmisparkaa kutsuttiin ojennettavaksi rauhanyhdistyksen takahuoneeseen tai puhuttelupartio saapui hairahtuneen kotiin kuulustelemaan häntä. Toivottavasti näin ei enää ole. Se oli vakavaa henkistä väkivaltaa, rikollista toimintaa, mutta vl-väki pääsi kuin koira veräjästä.
Saanko kysyä ikääsi? Minun elinaikanani en ole tuollaista kokenut ja olen sentään yli 50.
Tapahtuiko tuo silloin 60-70-luvulla?
80-luvulla Pohjois-Pohjanmaalla, olen sinua n. 10 v. vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
-Yhteiskristillinen
- vl
Julista minulle.
Ev.lut
Jos siis haluat, julistan sinulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Näin yksinkertaista se on.
- vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
-Yhteiskristillinen
- vl
Julista minulle.
Ev.lut
Jos siis haluat, julistan sinulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Näin yksinkertaista se on.
- vl
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on jo vastattukin. Elämme aikaa jolloin evankeliumia julistetaan koko maapallolla.
Netin välityksellä ja vl - saarnoja tulkataan monilla eri kielillä.
Jeesus kertoi opetuslapsilleen lopun ajan merkkejä.
Että lopun ajalla evankieliumi julistetaan kaikkialle todistukseksi. Sitten tulee loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Raamatunkohta.
Kysytkö tosissasi tuota kohtaa vai onko sarkasmia? Se on varmaan 5 kertaa jo postattu ketjuun.
“Niin Jeesus sanoi heille jälleen: ‘Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät.’
Tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päälleen ja sanoi: ’Ottakaa Pyhä Henki.
Joille te annatte synnit anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut; joilta te pidätätte ne, niille ne ovat pidätetyt.’” (Joh. 20:21–23)
Esinmäisen kerran luin AVAINTEN vallasta. Yhdistin sen Pietariin ja ortodokseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on jo vastattukin. Elämme aikaa jolloin evankeliumia julistetaan koko maapallolla.
Että lopun ajalla evankieliumi julistetaan kaikkialle todistukseksi. Sitten tulee loppu.
https://www.srk.fi/fi/work-areas/seurat/kuuntele-seuroja/
Myös nettiseurat.info ja kesaseuraradio.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja itse yllätyin, kun kuulin, miten valtavat määrät ihmisiä KingdomOfPeacen kautta välitettyjä saarnoja kuuntelee. Yhdellä saarnalla voi olla jotakin 30 miljoonaa kuuntelukertaa
Vierailija kirjoitti:
Ap, vl-usko selvästi kiinnostaa sinua. Tulehan joskus seuroihin, vaikka ihan mielenkiinnosta
Mä en sano tätä kiukkuisesti, vaan hyvin surullisena ja väsyneenä: en tule, koska teidän toimintanne lähentelee lahkomaisuutta, mikä on Raamatussa synti.
Tuo muiden raamatullisten uskovien erottelu pois ja kotiinpäin vetäminen EI ole Jumalasta.
Ja Ok, ehkette nyt ihan seuraa jotain yhtä julistajaa sokeasti (koska ette Lestadiuksenkaan opissa pysy), joten sillä tapaa ette ole lahko.
Tai - saanko sanoa hyvin rehellisesti? Mä etsin yhteisöä jossa on rukiista Sanan opetusta (parannus, risti, synti, armo jne) mutta myös kuunnellaan, mitä Henki ja sitä kautta Jeesus sanoo ja tekee.
Pyhä Henki
-herättää parannukseen ja uudestisynnyttää (tästä tekin puhutte)
Mutta sitten te missaatte tämän:
-Pyhällä Hengellä on hyvä/pitää täyttyä säännöllisesti. Hän antaa voiman julistaa.
-Pyhä Henki jakaa armolahjoja ja usein tapahtuu ihmeitä.
En tarkoita kokemuskristillisyyttä. Sana on tärkein ja usko.
Mutta joku kirjoitti alkupuolella ketjua että teissä on jotain synkkää. Ja mielestäni se johtuu yhdistelmästä muiden poissulkeminen+karismaattisuuden puuttuminen.
-Yhteiskristillinen
Lestadiolaisuudessa on eriseuroja.
Vanhemmat ihmiset ovat puhuneet pappiseriseurasta.
Jos joku tietää siitä enemmän, hän osaisi selventää asiaa.
Vanhoillislestadiolaisuuteen tuli jossain ennen vanhaan eriseura jota kutsuttiin pappiseriseuraksi. Minulle tuli käsitys, että se liittyi kastekäsitykseen.