Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?
Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa.
Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.
Eli kysymykseni kuuluu:
-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.
-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?
Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta.
Ystävällisin mutta vakavin terveisin,
-Yhteiskristillinen
Kommentit (768)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, vl-usko selvästi kiinnostaa sinua. Tulehan joskus seuroihin, vaikka ihan mielenkiinnosta
Mä en sano tätä kiukkuisesti, vaan hyvin surullisena ja väsyneenä: en tule, koska teidän toimintanne lähentelee lahkomaisuutta, mikä on Raamatussa synti.
Tuo muiden raamatullisten uskovien erottelu pois ja kotiinpäin vetäminen EI ole Jumalasta.
Ja Ok, ehkette nyt ihan seuraa jotain yhtä julistajaa sokeasti (koska ette Lestadiuksenkaan opissa pysy), joten sillä tapaa ette ole lahko.
Tai - saanko sanoa hyvin rehellisesti? Mä etsin yhteisöä jossa on rukiista Sanan opetusta (parannus, risti, synti, armo jne) mutta myös kuunnellaan, mitä Henki ja sitä kautta Jeesus sanoo ja tekee.
Pyhä Henki
-herättää parannukseen ja uudestisynnyttää (tästä tekin puhutte)
Mutta sitten te missaatte tämän:
-Pyhällä Hengellä on hyvä/pitää täyttyä säännöllisesti. Hän antaa voiman julistaa.
-Pyhä Henki jakaa armolahjoja ja usein tapahtuu ihmeitä.
En tarkoita kokemuskristillisyyttä. Sana on tärkein ja usko.
Mutta joku kirjoitti alkupuolella ketjua että teissä on jotain synkkää. Ja mielestäni se johtuu yhdistelmästä muiden poissulkeminen+karismaattisuuden puuttuminen.
-Yhteiskristillinen
Itse taas pidän lestadiolaisuudessa sen epäkarismaattisuudesta ja jopa kuivahkosta tyylistä, ainakin nykyään. Kaikenlaista karismaattisuutta on niin paljon nykyään, että on omalla tavallaan virkistävää, kun uskoon ei etsitä vahvistusta joistakin karismaattisista kokemuksista.
Kiitos tästä keskusteluketjusta!
Mistäpä sen tietää kenellä on valta antaa syntejä anteeksi ja kenellä ei? En usko että ihmisillä on tarpeeksi tirtoa ja ymmärrystä siitä kenelle pitäisi antaa anteeksi ja kenelle ei. Ettehän välttämättä tiedä onko joku katunut sydämessään ja mielessään vai ei. Myöskään vastuutonta ei armo pidä olla. Eli päästätkö jonkun mu rhaajan vapaaksi tekemään ja toistamaan syntejään vai mitä?
Kävin joskus 30 vuotta sitten kotipaikkakuntani Rauhanyhdistyksellä ihan kokeilumielessä. Vakavaa, ilotonta, joku mies edessä selosti jatkuvasti ihmisten syntejä anteeksi kuin liukuhihnalta. Ok, se oli aikoja sitten, eli ehkä siitä on tultu eteenpäin.
En saanut siitä kokouksesta...mitään.
Kun taas jos menen vapaisiin suuntiin, on puhe tätä.
Hymyillen joku kertoo: "Mulle tuli sydämelle se kun Jeesus puhui tästäjatästä. Sitten mun vaimo Mirkku sai uudistua viime viikolla uskossa kun Herra kosketti ja hän parani samalla selkäkivustakin. Kiitos Jumalalle! Sitten tässä sai viime viikonloppuna tulla pari nuorta uskoon ja tekivät parannusta. Kyllä se vaan on niin että Jumala pitää tällaistakin kuin minä pienellä paikalla, ja vaikka elämä masentaa, niin meillä on Jeesus, joka uhrasi itsensä Golgatalla..."
Tai Kansanlähetyksessäkin on sellaista iloa, vaikka on luterilainen ja suht tiukkis järjestö.
Valitan. Tää on mun rehellinen näppituntuma.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, vl-usko selvästi kiinnostaa sinua. Tulehan joskus seuroihin, vaikka ihan mielenkiinnosta
Mä en sano tätä kiukkuisesti, vaan hyvin surullisena ja väsyneenä: en tule, koska teidän toimintanne lähentelee lahkomaisuutta, mikä on Raamatussa synti.
Tuo muiden raamatullisten uskovien erottelu pois ja kotiinpäin vetäminen EI ole Jumalasta.
Ja Ok, ehkette nyt ihan seuraa jotain yhtä julistajaa sokeasti (koska ette Lestadiuksenkaan opissa pysy), joten sillä tapaa ette ole lahko.
Tai - saanko sanoa hyvin rehellisesti? Mä etsin yhteisöä jossa on rukiista Sanan opetusta (parannus, risti, synti, armo jne) mutta myös kuunnellaan, mitä Henki ja sitä kautta Jeesus sanoo ja tekee.
Pyhä Henki
-Pyhällä Hengellä on hyvä/pitää täyttyä säännöllisesti. Hän antaa voiman julistaa.
Mutta joku kirjoitti alkupuolella ketjua että teissä on jotain synkkää. Ja mielestäni se johtuu yhdistelmästä muiden poissulkeminen+karismaattisuuden puuttuminen.
-Yhteiskristillinen
Itse taas pidän lestadiolaisuudessa sen epäkarismaattisuudesta ja jopa kuivahkosta tyylistä, ainakin nykyään. Kaikenlaista karismaattisuutta on niin paljon nykyään, että on omalla tavallaan virkistävää, kun uskoon ei etsitä vahvistusta joistakin karismaattisista kokemuksista.
Se on Raamatun mukaista.
Raamatussa ajatus on hyvin selvä: Jumala käyttää työssään heikkoja, vajavaisia ja epätäydellisiä ihmisiä (ei vaadita karismaa!), jotta kunnia kuuluisi hänelle eikä ihmiselle.
1. Kor. 1:27–29
“Vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaakseen sen, mikä on väkevää, häpeään… ettei yksikään ihminen voisi kerskata Jumalan edessä.”
2. Kor. 4:7
“Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.”
Vierailija kirjoitti:
Kävin joskus 30 vuotta sitten kotipaikkakuntani Rauhanyhdistyksellä ihan kokeilumielessä. Vakavaa, ilotonta, joku mies edessä selosti jatkuvasti ihmisten syntejä anteeksi kuin liukuhihnalta. Ok, se oli aikoja sitten, eli ehkä siitä on tultu eteenpäin.
En saanut siitä kokouksesta...mitään.
Kun taas jos menen vapaisiin suuntiin, on puhe tätä.
Hymyillen joku kertoo: "Mulle tuli sydämelle se kun Jeesus puhui tästäjatästä. Sitten mun vaimo Mirkku sai uudistua viime viikolla uskossa kun Herra kosketti ja hän parani samalla selkäkivustakin. Kiitos Jumalalle! Sitten tässä sai viime viikonloppuna tulla pari nuorta uskoon ja tekivät parannusta. Kyllä se vaan on niin että Jumala pitää tällaistakin kuin minä pienellä paikalla, ja vaikka elämä masentaa, niin meillä on Jeesus, joka uhrasi itsensä Golgatalla..."
Tai Kansanlähetyksessäkin on sellaista iloa, vaikka on luterilainen ja suht tiukkis järjestö.
Valitan. Tää on mun rehellinen näppituntuma.
-Yhteiskristillinen
Niin me ollaan erilaisia. Itse kaipaan ehkä vanhanaikaistakin saarnaa, jota istutaan rauhassa kuuntelemaan ja se ydin on siinä.
Mutta ei mitään kenenkään mielipiteitä vastaan, ollaan vaan erilaisia tässä suhteessa.
Mihin perustuu se, että vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat?
Kyllä muissakin seurakunnissa julistetaan synnit anteeksi, jokaisessa ev.lut. Jumalanpalveluksessakin. Miksi se ei lestadiolaisille riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Jumalan seurakunta on yksi. Siinä vallitsee vain yhdenlainen uskonkäsitys.
”Kristuksen seurakunta on yksi
Kristuksen seurakunnasta Pyhä Raamattu käyttää monia nimityksiä. Tuttuja kuvia ovat muun muassa Kristuksen ruumis, kuninkaallinen papisto, pyhä kansa, elävän Jumalan kaupunki, Jumalan huone, Jumalan perhe, viinipuu ja lammashuone. Monista nimistä huolimatta Kristuksen seurakunta on yksi.Apostoli Paavali havainnollisti Jumalan seurakunnan olemusta ja sen jäsenten elimellistä yhteyttä puhumalla ruumiista ja sen jäsenistä: ”Yksi ruumis ja yksi henki, niin kuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.” (Ef. 4:4–6.) Ruumiissa on monta jäsentä, mutta ne muodostavat yhden kokonaisuuden. Jäsenet palvelevat toisiaan suorittamalla eri tehtäviä. Ne eivät kilpaile keskenään. Jos sairaus vioittaa jotakin ruumiinjäsentä, toiset jäsenet kärsivät siitä. Jumalan seurakunnassa on monia lahjoja, mutta siinä on yksi ja sama uskon henki. (1. Kor. 12.)
Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa selittäessään apostolista uskontunnusta: ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)
Joulupäivän saarnassaan Luther sanoo: ”Jumalan seurakunta ei siis ole ’puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä; heihin tulee pitäytyä ja katsoa, miten he uskovat, elävät ja opettavat; heillä on varmasti Kristus keskuudessaan. Sillä kristillisen kirkon ulkopuolella ei ole totuutta, ei Kristusta eikä pelastusta.’” (Luther: Kirkkopostilla, Joulupäivän saarna.)
Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö. ”Se on pääasiallisesti sydämissä oleva uskon ja Pyhän Hengen synnyttämä yhteisö.” Sillä on ulkonaisena merkkinä ”puhdas evankeliumin oppi ja Kristuksen evankeliumin mukainen sakramenttien hoito”. Tällaista seurakuntaa sanotaan Kristuksen ruumiiksi, ja sitä Kristus Hengellänsä uudistaa, pyhittää ja hallitsee. (Augsburgin tunnustuksen puolustus 7, 8:5.)
Kirkkomme päätunnustuskirjassa, Augsburgin tunnustuksessa, sanotaan: ”Myös opetetaan, että aina ehdottomasti on ja pysyy yksi, pyhä, kristillinen seurakunta. Se on kaikkien uskovien yhteisö, joiden keskuudessa evankeliumi puhtaasti saarnataan ja pyhät sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.”
https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224eNiiin...mä taasen uskon että tietyt painotukset, siis painotukset (ei opilliset eroavaisuudet kuten jehovilla+mormoneilla) ei estä useita seurakuntia olemasta Jeesuksen ruumis. Eli vois olla luterilaisen elävät suuntaukset (lestatkin) ja vapaat suunnat yhdessä.
Mun mielestä teidän jotkut jutut joita itse ehkä pidätte vedenjakajina, on vain painotuksia.
Painotus=se sananpaikka ja oppi löytyy Raamatusta, mutta joku uskonsuunta antaa sille isomman painoarvon kuin muut. Tai tekee yhden jakeen ympärille kokonaisen teologisen rakennelman ja doktriinin.
Eli kyllä tavisuskovatkin julistavat syntejä anteeksi muille, mutta ei "jatkuvalla syötöllä". ;)
Jos taasen jotain oppia ei löydy Raamatusta, on se hylättävä.
Mutta esim.huiviasia on asia, joka on lajia "suositus".
-Yhteiskristillinen
"Jos taasen jotain oppia ei löydy Raamatusta, on se hylättävä."
Opetetaanko tuollaista muka Raamatusta? Ei opeteta, joten kyseinen opetus tulee hylätä.
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä sen tietää kenellä on valta antaa syntejä anteeksi ja kenellä ei? En usko että ihmisillä on tarpeeksi tirtoa ja ymmärrystä siitä kenelle pitäisi antaa anteeksi ja kenelle ei. Ettehän välttämättä tiedä onko joku katunut sydämessään ja mielessään vai ei. Myöskään vastuutonta ei armo pidä olla. Eli päästätkö jonkun mu rhaajan vapaaksi tekemään ja toistamaan syntejään vai mitä?
Tämä. Jotkut uskovaiset ehkä haluaisi olla kuin Jeesus yhtä mahtava ja armahtaa ja tehdä ihmetekoja. Mutta en minä ainakaan koe että itselläni olisi mitään Luojan valtaa. Ja voiko semmoista ihmiselle uskoakaan. Kyllähän moni voi korruptoitua ja alkaa jakelemaan armoa ja hyvää "omilleen" mielummin kuin muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvakasteesta voi olla montaa mieltä. Itse olen jotenkin siinä käsityksessä että tarvittaisiin uskon kaste, uskovaisena. Mutta kukapa vauvojen uskosta mitään tietää? Eipä tuo minulle ole tärkeää, mutta jos miettii asiaa järjellä. Pysyykö usko vauva kasteella vai uskovaisen kasteella? Pelastuuko ihminen vauvakasteen takia?
Kaikki vauvat ovat uskovaisia.
Jeesuksen mukaan lapsi on uskon eslkuva.
Daavid sanoi "minä olen synnissä syntynyt."
Psalmeissa todetaan "ei ole ketään, joka tekee mitä oikein on, kaikki ovat pois poikenneet."
-Yhteiskristillinen
Pitää erottaa tila ja asema.
Tila: on lagenneen luonnon omaava.
Asema : on Jumalalle kelpaava luonnostaan (lapsi ,kehitysvammainen/ ei pysty ymmärtämään).
Lapsi ei ole vastuussa kunnes ymmärtää itse valita hyvän tai pahan . Lasten kaltaisten on taivastenvaltakunta.
"Lapsi ei ole vastuussa kunnes ymmärtää itse valita hyvän tai pahan . Lasten kaltaisten on taivastenvaltakunta."
Taivasten valtakunta on senkaltaisten, jotka eivät itse osaa valita hyvän ja pahan väliltä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kuppikunnathan noin ajattelevat
Vierailija kirjoitti:
Koska Jumalan seurakunta on yksi. Siinä vallitsee vain yhdenlainen uskonkäsitys.
Kristuksen seurakunnasta Pyhä Raamattu käyttää monia nimityksiä. Tuttuja kuvia ovat muun muassa Kristuksen ruumis, kuninkaallinen papisto, pyhä kansa, elävän Jumalan kaupunki, Jumalan huone, Jumalan perhe, viinipuu ja lammashuone. Monista nimistä huolimatta Kristuksen seurakunta on yksi.Apostoli Paavali havainnollisti Jumalan seurakunnan olemusta ja sen jäsenten elimellistä yhteyttä puhumalla ruumiista ja sen jäsenistä: ”Yksi ruumis ja yksi henki, niin kuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.” (Ef. 4:4–6.) Ruumiissa on monta jäsentä, mutta ne muodostavat yhden kokonaisuuden. Jäsenet palvelevat toisiaan suorittamalla eri tehtäviä. Ne eivät kilpaile keskenään. Jos sairaus vioittaa jotakin ruumiinjäsentä, toiset jäsenet kärsivät siitä. Jumalan seurakunnassa on monia lahjoja, mutta siinä on yksi ja sama uskon henki. (1. Kor. 12.)
Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa selittäessään apostolista uskontunnusta: ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)
Joulupäivän saarnassaan Luther sanoo: ”Jumalan seurakunta ei siis ole ’puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä; heihin tulee pitäytyä ja katsoa, miten he uskovat, elävät ja opettavat; heillä on varmasti Kristus keskuudessaan. Sillä kristillisen kirkon ulkopuolella ei ole totuutta, ei Kristusta eikä pelastusta.’” (Luther: Kirkkopostilla, Joulupäivän saarna.)
Jumalan seurakunta ei ole mikä tahansa yhteisö. ”Se on pääasiallisesti sydämissä oleva uskon ja Pyhän Hengen synnyttämä yhteisö.” Sillä on ulkonaisena merkkinä ”puhdas evankeliumin oppi ja Kristuksen evankeliumin mukainen sakramenttien hoito”. Tällaista seurakuntaa sanotaan Kristuksen ruumiiksi, ja sitä Kristus Hengellänsä uudistaa, pyhittää ja hallitsee. (Augsburgin tunnustuksen puolustus 7, 8:5.)
Kirkkomme päätunnustuskirjassa, Augsburgin tunnustuksessa, sanotaan: ”Myös opetetaan, että aina ehdottomasti on ja pysyy yksi, pyhä, kristillinen seurakunta. Se on kaikkien uskovien yhteisö, joiden keskuudessa evankeliumi puhtaasti saarnataan ja pyhät sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.”
https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224e
Nostan tämän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhä Henki
-Yhteiskristillinen
Eikö Jeesus ollut karismaattinen. Sitähän se Jumalan "armo" on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhä Henki
-Yhteiskristillinen
Olet siinä oikeassa, että karismaattisuudesta on tullut vähän muotijuttu. Tai on sellaista karismaattisuutta jossa vain ylistellään (jopa johonkin muutoin liberaaliin luterilaiseen tapahtumaan ympätään jo ylistyssessio koska se on trendikästä), mutta ei julisteta parannusta. Varsinkin nuorisoporukoissa on sellaista fiilistelyä vain, ja niissä ei välttämättä edes tule kaikki uskoon.
Tai etsitään kokemuksia ja juostaan jonkun julistajan perässä. Tai mennään rukousjonoon vuosikausia rukoiltavaksi, osaamatta tehdä oman elämän ongelmillekin jotain (toki aina ei itse kykene ja pysty).
Mutta Jeesuksessa on 2 puolta: pyhyys ja tarkka oppi, mutta Hän myös elävä ja rakastava persoona. Rakastavan Jeesuksen kun kohtaa, on se "wau."
Se, että joku on Jumalan voimassa ja elää Hengen kuljetettavana, tuntuukin sillä ihmisellä. Kokemukset ovat vasta tokana ja Jumala joskus kuljettaa erämaassa, kokemukset on vain bonuksena ja elävän uskon kylkiäisinä, mutta käytännössä jokainen Raamatun henkilö oli selkeästi ainakin 1 cm irti maasta :)
-Yht.krist.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu se, että vain vanhoillislestadiolaiset pelastuvat?
Kyllä muissakin seurakunnissa julistetaan synnit anteeksi, jokaisessa ev.lut. Jumalanpalveluksessakin. Miksi se ei lestadiolaisille riitä?
Siitä on nyt 21 sivua keskusteltu 😅
Nostin 1.sivulta pitkän viestin, siitä pääset alkuun. Viesti 413
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lestadiolaiset tee julistustyötä ja vie evankeliumia eteenpäin?
Tähän on jo vastattukin. Elämme aikaa jolloin evankeliumia julistetaan koko maapallolla.
Netin välityksellä ja vl - saarnoja tulkataan monilla eri kielillä.
Jeesus kertoi opetuslapsilleen lopun ajan merkkejä.
Että lopun ajalla evankieliumi julistetaan kaikkialle todistukseksi. Sitten tulee loppu.
Kyllä, ja itse yllätyin, kun kuulin, miten valtavat määrät ihmisiä KingdomOfPeacen kautta välitettyjä saarnoja kuuntelee. Yhdellä saarnalla voi olla jotakin 30 miljoonaa kuuntelukertaa
Kuuntelin ohjelmaa lähetystyöstä. Siinä kerrottiin miten tekoäly auttaa kun pitää tulkata sellaiselle kielelle, jota ei tunne ollenkaan. Se pitää sitten vain kääntää englanniksi tarkistusta varten (ettei tekoäly sekoile)
Älkää suuttuko, kun kysyn, mutta voiko tekoälyn käännöksestä uskoa synnit anteeksi?
Kyllä itse ainakin olen ihan aikuiseksi kasvanut enkä jäänyt lapsen tasolle. Kaikki hyvä moraalinen ja viisaudellinen kehitys on ollut aikuisena pääosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehtava-6.42.20439.bfa993224eNiiin...mä taasen uskon että tietyt painotukset, siis painotukset (ei opilliset eroavaisuudet kuten jehovilla+mormoneilla) ei estä useita seurakuntia olemasta Jeesuksen ruumis. Eli vois olla luterilaisen elävät suuntaukset (lestatkin) ja vapaat suunnat yhdessä.
Mun mielestä teidän jotkut jutut joita itse ehkä pidätte vedenjakajina, on vain painotuksia.
Painotus=se sananpaikka ja oppi löytyy Raamatusta, mutta joku uskonsuunta antaa sille isomman painoarvon kuin muut. Tai tekee yhden jakeen ympärille kokonaisen teologisen rakennelman ja doktriinin.
Eli kyllä tavisuskovatkin julistavat syntejä anteeksi muille, mutta ei "jatkuvalla syötöllä". ;)
Jos taasen jotain oppia ei löydy Raamatusta, on se hylättävä.
Mutta esim.huiviasia on asia, joka on lajia "suositus".
-Yhteiskristillinen
"Jos taasen jotain oppia ei löydy Raamatusta, on se hylättävä."
Opetetaanko tuollaista muka Raamatusta? Ei opeteta, joten kyseinen opetus tulee hylätä.
Toki Raamattua ei oltu kasattu vielä Jeesuksen eläessä, mutta tässä yksi lause Jeesukselta:
Matt.15:13. Mutta hän vastasi ja sanoi: Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
-Yht.krist.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan kiittää ap:ta (ja keskustelijoita) tästä ketjusta!
Juuri tällaiseen vastailee mielellään.
Rukoilen, että kaikki löytäisivät Jumalan valtakunnan ja me saisimme kerran olla samassa kiittäjien joukossa.🙏
Tulkaa käymään seuroissa, olette tosi lämpimästi tervetulleita <3
Tulen sitten, kun te pidätte muita uskovia pelastuksen omaavina myös. ;)
-Yhteiskristillinen
Miksi tarvitset siihen jotakin vakuuttelua? Luulin, että sinua kiinnosti lestadiolaisten tapa uskoa.
Ette te meikäläisestä saa koskaan lestadiolaista aikaan. Mä haluan kysyä teidän uskon syitä, perusteita.
-Yhtkrist.
Sivusta: miksi sinua kiinnostaa toisten usko tuossa tapauksessa?
Tää kiinnostus lähti tuosta Luojan Lapset -ketjusta, ja sitä aikaisemmasta ketjusta.
Siis. Lestadiolaiset on pelastavassa uskossa, mutta ihmettelen että miksette/mikseivät hyväksy muita uskovia?
-Yht.kr
Tässä on täysin kun kumarrat yhdelle, pyllistät toiselle. Me kumarramme ja sinä pahastut, että samalla koet meidän pyllistävän sinulle, vaikka se on sivutuote. Pointti uskossamme on, että haluamme kumartaa tietyllä tavalla tiettyyn suuntaan, koska koemme sen oikeaksi. Se, miltä se näyttää muille, ei ole merkityksellistä. Kaikille on tilaa tulla meidän mukaan, ketään ei käännytetä pois.
Kuuntelin ohjelmaa lähetystyöstä. Siinä kerrottiin miten tekoäly auttaa kun pitää tulkata sellaiselle kielelle, jota ei tunne ollenkaan. Se pitää sitten vain kääntää englanniksi tarkistusta varten (ettei tekoäly sekoile)