Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (775)

Vierailija
641/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella duunarilla on kesälomat ja tai muut lomat ja palkka juoksee?

Miksi ei?

Miksi ette tappele oikeuksistanne? Mksi lääkäreiden ja opettajien liitot ei tee yhteistyötä muiden ammattiliittojen kanssa? Miksi ihmisiä eriarvoistetaan?

miksi lomalta pitäisi saada palkkaa? 

Koska lepo kasvattaa tehokkuutta. Levossa pitää myös syödä ja levossa lihas kasvaa. Sama pätee urheiluun ja lihasten kasvuun. 

Kysymyksesi on kuin että miksi ptäisi syödä välipäivänä kun et bodaa tai käy lenkillä. 

Sun mielestä mestariksi synnytään näännyttämällä ja taloukasvu syntyy näännyttämällä ihmisiä silloin kun ne tarvitsee lääketieteellisesti lepoa. Loma on lepo.

Se on perusteltu ja ihmiset on kauta aikojen leväneet ja lomailleet. Lomalla myös mieli lepää ja luodaan suhteita, ylläpidetään konservatiivisia perinteisiä arvoja perheeseen. 

Sun näkökulmalla työtätekevä on kuin orja joka pistetään nälissään koppiin. 

Sillä reseptilläkö talous kasvaa ja tuottavuus nousee tappiin? Sinulla hyvä ihminen on sairaat ja epäterveet arvot. 

Vierailija
642/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä maksat palkasta eläkemaksua 7,15 % nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te keski-luokkaiset kuvittelette, että yritykset pysyy pystyssä jos niiden palveluita ei kukaan käytä? Ehkä suomen onelma ovatkin saidat pihit ihmiset jotka eivät käytä palveluita ja rahaa haukkuen ja vähätellen itsekkäästi palveluista maksavia ihmisiä "impulsiiviseksi". Mutta kolikolla on myös se puoli, että ne ihmiset jotka käyttää ja ostaa palveluita on niitä asiakkaita, ihmisiä joiden ansiosta täällä on edes jotakin töitä ihmisillä. Suomi on jäänyt ja jämähtänyt pahasti junnaamaan ja en enää ihmettele miksi. Ihmiset on tyhmiä eivätkä tajua kokonaisuutta eivätkä sitä miten tämä yhteiskunta pyörii. Rahojaan panttaavat pihit ihmiset kuvittelevat olevansa parempaa porukkaa vaikka todellisuudessa kun eivät osta mitään niin ovatkin vain saamapuolella kuvitellen sen oman ego trippinsä toista halventaen puhumalla jotenkin saamaan näyttämään joltakin ns. oikeanlaiselta ihmiseltä. Ihan tasan varmasti jokainen suutaan aukova keski-luokkainen ylimielinen henkilökin käyttää johonkin rahaa mikä on jostakin toisesta näkökulmasta turhaa. Ihmiset ei edes ymmärrä hävetä omaa tekopyhyyttään. 

Iso osa suomalaisista näyttääkin siltä, että pihejä ovat. Eikä se ole positiivinen asia.

Toki varsinkin Helsingissä ihmiset näyttävät siisteiltä, eli ei tuotakaan voi yleistää. Mutta en kehuskelisi sillä, etten käytä rahaa mihinkään palveluihin. Köyhyyslarppaamisessa ja ylettömässä kitsastelussa ei ole mitään hienoa sen enempää kuin ylikulutuksessakaan.

No toikin nyt on ihan katsojan silmässä. Onko köyhyyslarppaamista tai yletöntä kitsastelua, jos vaatteet ovat ehjät, mutta yli 5 vuotta vanhat? Tai jos tukka on tylsä polkka, koska sellainen on helppo leikata itse? Useinkaan se ei mene niin suoraviivaisesti että se minibudjetilla elävä olisi juuri se joka myös näyttää spurgulta. Evakkotaustaiset appivanhempani ovat TODELLA pihejä, mutta myös niin järkeviä kuluttajia, että näyttävät päällepäin oikein siisteiltä ja keskiluokkaisilta. 

Minä taidan kyllä olla joidenkin ihmisten silmissä "köyhyyslarppaaja", vaikka itse pidän itseäni ainoastaan järkevänä rahankäyttäjänä. :)

Kävimme esim. juuri teinin kanssa kaupassa. Taustatietona, että olin hänelle velkaa yhden suklaalevyn hänen tekemästään palveluksesta. Kaupassa totesin, että otetaan eineksiä, sillä meillä ei ole tänään aikaa laittaa ruokaa. Valitsin edulliset Saarioisten valmislaatikot, sillä mielestäni einekset nyt vaan ovat aina eineksiä. Teini kysyi, että voiko hän treidata sen saatavansa (eli suklaalevyn) parempaan einekseen. Minulle sopi, teini valitsi huomattavasti kalliimman eineksen ja valitti miten hemmetin köyhiä me olemme, kun hän joutuu valitsemaan suklaalevyn ja (omasta mielestään) syötävän eineksen välillä.

Perheemme on suomalaisittain hyvätuloinen, mutta en vaan näe mitään järkeä syödä kalliita eineksiä, kun niiden makumaailma ei kuitenkaan koskaan yllä itse tehdyn vastaavan tasolle.

Meillä sama juttu nuorison kanssa. Pilkkaavat minun säästäväisyyttä minkä ehtivät, mutta sitten itse maksaessa valitsevat aina sitä halvinta...

Yritän tulkita asian niin, että olen mitä ilmeisemmin saanut heidät opetettua järkevään rahankäyttöön. Ainakin jokaisella heistä on suuremmat summat käyttötilillä mitä minulla.

Eihän tuossa hänen tarinassaan ollut mitään aiheeseen liittyvää "köyhyyslarppaamista". Taas vain yksi mamma sepostamassa ketjussa siitä, millaisia asioita ostaa tai ei osta ruokakaupassa.

Sellanen ketju :D Ihmiset selittämässä eväistään ja ruokaostoksistaan, kuka ostaa mitäkin eineksiä ja kuka tekee nakkikeittoa.

No, kai nämä edustaa jotain kansanosaa.

Sinulta taisi mennä koko kommentit pointti ohi niin että huju vain kävi. Noh, väännetään rautalangasta: Einekset eivät olleet tarinan ydin, vaan esimerkki siitä, että ostaa edullista. Ja kun lapsi vaatii kalliimpaa, niin laittaa hänet maksamaan erotuksen ja samalla opettaa säästäväisyyttä, vaikka lapsi rutisee köyhäksi.  T. Eri

Samaa hieman naurahdin...

Vierailija
644/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä voin joskus ostaa jotain parempaa ruokaa kotiin, koska en matkusta enkä harrasta mitään ja asun vuokralla. Ette kai te keskituloiset vaan osta mitään kausikortteja jääkiekko-otteluihin?

Vierailija
645/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Ei se 7,18 % riitä, sillä työnantaja maksaa siihen päälle vielä sun palkasta yli 15 % eläkemaksua. Eli sun kuukausipalkasta, eli selkänahasta, maksetaan yli 24 % eläkemaksuja joka ikinen kuukausi.

Vierailija
646/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ehkä voin joskus ostaa jotain parempaa ruokaa kotiin, koska en matkusta enkä harrasta mitään ja asun vuokralla. Ette kai te keskituloiset vaan osta mitään kausikortteja jääkiekko-otteluihin?

Niin, puhumattakaan oluen ostamisesta erätauolla.

Vierailija
647/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, puhumattakaan oluen ostamisesta erätauolla.

Ja osa ostaa lisäksi kallista ruokaa jääkiekko-ottelussa. Tuhlareita.

Vierailija
648/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä te keskiluokkaiset sitten niillä keskiluokkaisilla tuloillanne teette, jos kerran olette niin hirveän säästäväisiä? Talot, autot ja lomamatkat vai? Vai osakkeisiinko hilloatte ne fyrkat (ja mitä varten)?

Maksamme verot, lasten päivähoitomaksut, asumisen kulut yms. itse.

Näitä ei tosiaan moni ihminen tajua. 

Meillä meni aikoinaan kahden lapsen päiväkotimaksuihin esim. 800 euroa kuukaudessa, sillä emme saaneet Helsingissä päiväkotipaikkaa millään lailla järkevien matkojen päähän ja jouduimme laittamaan kaksi lasta yksityiseen päiväkotiin. Voi sitä onnen päivää, kun saimme päiväkotipaikat asuinpaikkamme kunnallisessa päiväkodissa. Maksu putosi alle puoleen.

Vierailija
649/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä te keskiluokkaiset sitten niillä keskiluokkaisilla tuloillanne teette, jos kerran olette niin hirveän säästäväisiä? Talot, autot ja lomamatkat vai? Vai osakkeisiinko hilloatte ne fyrkat (ja mitä varten)?

Meillä meni aikoinaan kahden lapsen päiväkotimaksuihin esim. 800 euroa kuukaudessa, sillä emme saaneet Helsingissä päiväkotipaikkaa millään lailla järkevien matkojen päähän ja jouduimme laittamaan kaksi lasta yksityiseen päiväkotiin. Voi sitä onnen päivää, kun saimme päiväkotipaikat asuinpaikkamme kunnallisessa päiväkodissa. Maksu putosi alle puoleen.

Ja osa lapsista on päiväkodissa, koska vanhempi on työkokeilussa 595 yleistuella hyllyttämässä kaupassa tavaroita.

Vierailija
650/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se 7,18 % riitä, sillä työnantaja maksaa siihen päälle vielä sun palkasta yli 15 % eläkemaksua. Eli sun kuukausipalkasta, eli selkänahasta, maksetaan yli 24 % eläkemaksuja joka ikinen kuukausi.

Jaahas,tämäkin spämmäri heräs tähän päivään.Ja heti alkoi väärän tiedon hakeminen. Entäs tehtaat🤢🤐🤐😀💩💩

Vierailija
651/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja osa lapsista on päiväkodissa, koska vanhempi on työkokeilussa 595 yleistuella hyllyttämässä kaupassa tavaroita.

Eli siis sinä joka vuosikausia oot täällä ruikuttanut?

Vierailija
652/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä väsyttävä spämmi. Noita ei voi verrata keskenään, koska eläkemaksu maksetaan kerran, mutta eläkettä saa sitten vuosikausia.

Vierailija
653/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä väsyttävä spämmi. Noita ei voi verrata keskenään, koska eläkemaksu maksetaan kerran, mutta eläkettä saa sitten vuosikausia.

Siis eläkemaksut menee joka kuukausi.

Vierailija
654/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas,tämäkin spämmäri heräs tähän päivään.Ja heti alkoi väärän tiedon hakeminen. Entäs tehtaat🤢🤐🤐😀💩💩

- eri

Mutta tieto on oikeaa.

Vierailija
655/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten siellä kunnallisessa lähipäiväkodissa on näitä kotona olevien lapsia ilmaisessa virikehoidossa...

Vierailija
656/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaan oon yrittäny selittää tuttaville. Tienatanaan avopuolison kanssa noin 6000e kk käteen ja varaa on yhteen lapseen. Koira on mietinnässä. Jää toki rahaa säästöö mutta ei kyllä mitään luksusta ole. 90luvulla äitini oli kotona hoitamassa lapsia ja isän vain töissä. Arvoalueella asuttiin 120neliöisessä omakotitalossa. Vanhemmat maksoivat 7vuodessa asunnon pois. Me asutaan pks syrjäkylillä 60nelilisessä luhtitalossa maksetaan lainaa 25v🙃

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloiset eivät ole yksi ja sama homogeeninen ryhmittymä kuten ei ole penituloisetkaan tai rikkaatkaan. Jos taloudessa on vain  yksi keskituloinen aikuinen ja kaksi lasta, niin sen perheen tulot on aika samaa luokkaa kuin perheessä, jossa on kaksi lasta ja molemmat aikuiset työttömiä. On ihan oikein, että yhteiskunta tukee vähävaraisia, mutta sitten on niitä väliinputoajiakin. Jonkun työttömän mielestä yh-äiti, joka tienaa bruttona 3000 €/kk on rikas, mutta samaan aikaan tämä näin ajatteleva saa kuitenkin muutaman kympin ernemmän käyttöönsä rahaa kuin se  "kadehtimansa" yksinhuoltaja.  Ennenvanhaan sanottiin, että lapsi tuo leivän tullessaan. Ja näin se vielä olikin silloin 1980-luvun puolivälissä, kun sain esikoiseni. Mitään ylimääräisiä tukia ei maqksettu, mutta mun veroprosenttini pieneni, koska mulla oli lapsi, joka mun piti elättää. Sitten tästä luovuttiin ja sillä samalla palkalla, mikä oli tarkoitettu yhdelle, piti elättää lapsikin. 

Maailma muuttuu koko ajan. Omat lapseni ei lapsia hanki, joten mun ei tarvitse olla huolissani potentiaalisten lastenlasteni elämästä. Mä luotan siihen, että tämän päivän nuoret rakentavat tästä yhteiskunnasta sellaisen, millaisen haluavat. Jos se tarkoittaa, että nakkaavat mut 65v:n tiiliskivet nilkkoihini sidottuna tonne järveen, niin sitten se on niin. En vastusta. Minäkin olin aikoinaan rakentamassa yhteiskuntaa itselleni mukavaksi ja nyt on seuraavien sukupolvien vuoro tehdö sama.

Vierailija
658/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäkään ei saa tablettirahalla ostettua omaa asuntoa, se on vissi. Pankit eivät lainaa myönnä ja se nyt on täysin utopiaa, että köyhä pystyy säästämällä saamaan elinaikanaan kokoon asuntoon tarvittavan käteissumman. Vaikkei ostaisi ikinä yhtään tablettia. Tai ei söisi kuin omia eväitään jne. Jotain realiteettia sentään. Vaikka köyhä laittaisi jokaisen hänelle jäävän ylimääräisen säästöön, niin säästöistä ei kummoistakaan määrää kerry. Myös aina välillä niitä säästöjä joutuu käyttämään. Ja taas kestää saada sama summa kokoon.  Joskus lähdetään taas nollasta. 

Tuosta aina moititaan, että kun on rahapäivä niin köyhät ostavat jotain hyvää. Sekö olisi inhimillistä elämää ettei ikinä voisi ostaa kuin aina vaan sen ihan pakollisen. Kyllä ihan varmaan keski- ja hyvätuloiset Hemmottelevat itseään, kuka milläkin tavalla. Ihan samoja tunteita ja tarpeita on köyhällä ihmisellä, pää sekoaa jos ei koskaan voisi tehdä tai syödä jotain mistä tosissaan tykkää tai nauttii. Nyt on se elämä jota eletään ja yritetään kestää eikä paljon auta joku 30 vuoden päästä säästämällä toteutuva asia. 

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos ihminen elää täysin yhteiskunnan tuella, niin silloin ei tarvitse olla mahdollista "ostaa kuin aina vaan sen ihan pakollisen". Ei toimeentulotukea ole tarkoitettu siihen, että joskus voi vähän hemmotella itseään.

Vierailija
659/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen yksinhuoltaja täällä. Tai ei eletä mitenkään tukien varassa, elatusmaksut ja lapsilisät tulee kyllä kelasta. Palkka vähän yli 3000e. 

On omistusasunto ja auto. Auto ikivanha, hyvänä pidetty ja huollettu. Sitä tarvitsen harrastuskuskauksiin ja kauppareissuille. Töihin kuljen pyörällä tai kävellen. Baareissa en hillu. Tupakkaa en polta. Hiuksia en värjää. Ei ole kynsiä, ripsiä, tatuointeja. Luxus on meillä sitä, kun ostetaan kaupasta valmisruokaa tai herkkuja. Töihin en ikinä osta valmisruokia. Useimmiten mukana on joku peruna- tai riisipohjainen kotiruoka ja salaatti. Kun rahat on tiukilla, niin puuro. Limsaa meillä ei juoda kuin juhlissa ja saunapäivänä joskus. Alkoholia ei koskaan. Iltaisin juon teetä, aamuisin kahvia (töissä). Lapsetkin juo teetä tai viikonloppuisin kaakaota. Maitoa ostamme vain viikonlopuiksi. Ruokajuoma on yleensä vesi tai piimä. Ruoka on tuikitavallista, lihan osuus lähinnä mausteena. Teemme kiusauksia, risottoja, keittoja. Leivän päällä pelkkä margariini. Nyt kesällä toki kurkku/paprika/tomaatti. 

Ei ole kalliita harrastuksia. Jumppaan kotona. Lapsilla partion, seurakunnan ja palokunnan ilmaisia/lähes ilmaisia harrastuksia sekä koulun kerhotoimintaa. Lisäksi kukin saa halutessaan yhden kohtuuhintaisen harrastuksen, jossa käyminen onkin sitten pakollista, kun se on maksettu. Välineet etsimme käytettynä, jos mahdollista. Kierrämme kirpputoreilla ja hyödynnämme lahjoituksia. En ole vuosiin ostanut uusia vaatteita, kun saan läheisten hylkäämiä hyväkuntoisia pieneksi jääneitä vaatteita, joista tarvittaessa muokkaan ompelukoneella itselleni sopivat. Ostan vain kenkiä ja alusvaatteita uutena. 

Ja niin. Rahaa on säästössä. Auto on velaton. Asunto pian maksettu. 

Kun luen keskusteluja siitä miten lapsiperheköyhyys on sitä, kun ei pääse huvipuistoon tai ole varaa laskettelu/ratsastustunteihin, niin ihmettelen missä on ihmisten suhteellisuudentaju? Eräs työtön äiti haki sosiaalitoimesta tukea 8-vuotiaan lapsen läppäriin. Eivät kuulemma voi käyttää yhteistä läppäriä ja lapsi tarvitsee läppäriä koulunkäyntiin. Siis toisella luokalla?? Meillä on yksi yhteinen läppäri koko perheelle ja osa lapsista on jo yläasteella. Kirjastossakin on tietokoneita, jos tulee kotona ruuhkaa. Ei käydä joka vuosi huvipuistoissa. Ja jos harrastusmaksut on kolminumeroisia kuussa, niin valitettavasti pitää joko itse tehdä töitä harrastuksensa eteen tai luopua koko jutusta. Pettymykset kuuluu elämään, kaikkea ei voi saada. Kun sitten on loma tai juhlat, niin kaikki kiva tuntuu kaksinverroin ihanalta, kun on myös se tuikitavallinen arki tuomassa kontrastia. Me keskituloiset ei syödä sisäfileitä, juoda skumppaa tai tuoda noutoruokaa kotiin milloin huvittaa. Eikä me matkusteta joka lomalla minnekään. Itseasiassa useimmiten möllötetään lomat kotona tai käydään korkeintaan sukuloimassa. 

Vierailija
660/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhäkään ei saa tablettirahalla ostettua omaa asuntoa, se on vissi. Pankit eivät lainaa myönnä ja se nyt on täysin utopiaa, että köyhä pystyy säästämällä saamaan elinaikanaan kokoon asuntoon tarvittavan käteissumman. Vaikkei ostaisi ikinä yhtään tablettia. Tai ei söisi kuin omia eväitään jne. Jotain realiteettia sentään. Vaikka köyhä laittaisi jokaisen hänelle jäävän ylimääräisen säästöön, niin säästöistä ei kummoistakaan määrää kerry. Myös aina välillä niitä säästöjä joutuu käyttämään. Ja taas kestää saada sama summa kokoon.  Joskus lähdetään taas nollasta. 

Tuosta aina moititaan, että kun on rahapäivä niin köyhät ostavat jotain hyvää. Sekö olisi inhimillistä elämää ettei ikinä voisi ostaa kuin aina vaan sen ihan pakollisen. Kyllä ihan varmaan keski- ja hyvätuloiset Hemmottelevat itseään, kuka milläkin tavalla. Ihan samoja tunteita ja tarpeita on köyhällä ihmisellä, pää sekoaa jos ei koskaan voisi tehdä tai syödä jotain mistä tosissaan tykkää tai nauttii. Nyt on se elämä jota eletään ja yritetään kestää eikä paljon auta joku 30 vuoden päästä säästämällä toteutuva asia. 

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos ihminen elää täysin yhteiskunnan tuella, niin silloin ei tarvitse olla mahdollista "ostaa kuin aina vaan sen ihan pakollisen". Ei toimeentulotukea ole tarkoitettu siihen, että joskus voi vähän hemmotella itseään.

Työtön jonka puoliso töissä ei saa toimeentulotukea. Sen sijaan osa eläkeläisistä saa toimeentulotukea.