Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (775)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä verhotkin kirpputorilta. En ymmärrä miten joku malttoi niistä luopua.
Ihmisillä on nykyään sälekaihtimet
Kyllä sälekaihtimia oli jo 60-luvulla. Eivätkä ne estä käyttämästä verhoja.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen oli pakko leikata kulutusta, koska maapallon luonnonvarat loppuvat.
Kokoomus haluaa edistää ympäristöarvoja.
Petterille on tärkeää, että emme kuluta, vihreät arvot.
Suomi ei kuluta, jotta saamme säästettyä maapallon luonnonvaroja. Ne eivät riitä tuleville sukupolville. Uusi elinkelpoinen maapallo on liian pitkällä. Matka sinne kestää monta vuosikymmentä.
Kokoomus haluaa, että vähennämme autoilua ja matkailua. Ja että emme osta vaatteita ja säästämme luontoa. Siksi rahat leikattiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te keski-luokkaiset kuvittelette, että yritykset pysyy pystyssä jos niiden palveluita ei kukaan käytä? Ehkä suomen onelma ovatkin saidat pihit ihmiset jotka eivät käytä palveluita ja rahaa haukkuen ja vähätellen itsekkäästi palveluista maksavia ihmisiä "impulsiiviseksi". Mutta kolikolla on myös se puoli, että ne ihmiset jotka käyttää ja ostaa palveluita on niitä asiakkaita, ihmisiä joiden ansiosta täällä on edes jotakin töitä ihmisillä. Suomi on jäänyt ja jämähtänyt pahasti junnaamaan ja en enää ihmettele miksi. Ihmiset on tyhmiä eivätkä tajua kokonaisuutta eivätkä sitä miten tämä yhteiskunta pyörii. Rahojaan panttaavat pihit ihmiset kuvittelevat olevansa parempaa porukkaa vaikka todellisuudessa kun eivät osta mitään niin ovatkin vain saamapuolella kuvitellen sen oman ego trippinsä toista halventaen puhumalla jotenkin saamaan näyttämään joltakin ns. oikeanlaiselta ihmiseltä. Ihan tasan varmasti jokainen suutaan aukova keski-luokkainen ylimielinen henkilökin käyttää johonkin rahaa mikä on jostakin toisesta näkökulmasta turhaa. Ihmiset ei edes ymmärrä hävetä omaa tekopyhyyttään.
Iso osa suomalaisista näyttääkin siltä, että pihejä ovat. Eikä se ole positiivinen asia.
Toki varsinkin Helsingissä ihmiset näyttävät siisteiltä, eli ei tuotakaan voi yleistää. Mutta en kehuskelisi sillä, etten käytä rahaa mihinkään palveluihin. Köyhyyslarppaamisessa ja ylettömässä kitsastelussa ei ole mitään hienoa sen enempää kuin ylikulutuksessakaan.
No toikin nyt on ihan katsojan silmässä. Onko köyhyyslarppaamista tai yletöntä kitsastelua, jos vaatteet ovat ehjät, mutta yli 5 vuotta vanhat? Tai jos tukka on tylsä polkka, koska sellainen on helppo leikata itse? Useinkaan se ei mene niin suoraviivaisesti että se minibudjetilla elävä olisi juuri se joka myös näyttää spurgulta. Evakkotaustaiset appivanhempani ovat TODELLA pihejä, mutta myös niin järkeviä kuluttajia, että näyttävät päällepäin oikein siisteiltä ja keskiluokkaisilta.
Minä taidan kyllä olla joidenkin ihmisten silmissä "köyhyyslarppaaja", vaikka itse pidän itseäni ainoastaan järkevänä rahankäyttäjänä. :)
Kävimme esim. juuri teinin kanssa kaupassa. Taustatietona, että olin hänelle velkaa yhden suklaalevyn hänen tekemästään palveluksesta. Kaupassa totesin, että otetaan eineksiä, sillä meillä ei ole tänään aikaa laittaa ruokaa. Valitsin edulliset Saarioisten valmislaatikot, sillä mielestäni einekset nyt vaan ovat aina eineksiä. Teini kysyi, että voiko hän treidata sen saatavansa (eli suklaalevyn) parempaan einekseen. Minulle sopi, teini valitsi huomattavasti kalliimman eineksen ja valitti miten hemmetin köyhiä me olemme, kun hän joutuu valitsemaan suklaalevyn ja (omasta mielestään) syötävän eineksen välillä.
Perheemme on suomalaisittain hyvätuloinen, mutta en vaan näe mitään järkeä syödä kalliita eineksiä, kun niiden makumaailma ei kuitenkaan koskaan yllä itse tehdyn vastaavan tasolle.
Meillä sama juttu nuorison kanssa. Pilkkaavat minun säästäväisyyttä minkä ehtivät, mutta sitten itse maksaessa valitsevat aina sitä halvinta...
Yritän tulkita asian niin, että olen mitä ilmeisemmin saanut heidät opetettua järkevään rahankäyttöön. Ainakin jokaisella heistä on suuremmat summat käyttötilillä mitä minulla.
Vierailija kirjoitti:
Minä leikkaan hiukset itse tai puoliso. Ja silloin kun saa töitä niin hiukset voi laittaa nutturalle kiinni. Palkkarahat säästetåän työttömyysjakson ruokaan.
minulla tulot on 6000e kk, mutta vuosikymmenen opiskeluaikojen köyhyys teki sellaiseksi ettei kehtaa käydä parturissa tai missään. Sitä jotenkin laitostui niiden vuosien aikana. Ahdistaa lähinnä istua nukkavieruna kahvilassa. Vaatteitakaan en ostele tai mitään. Jäi tavallaan se köyhyys päälle sairaalla tavalla. Rahaa vain menee säästöön hurjia summia, eikä tule käytyä missään, kun ei kehtaa. Välillä tuntuu että tulisi paniikkikohtaus ja olo lähteä pois tilanteista. Ajatelkaapa sitä että moni meistä hyvin tienaavista on sairastunut pahasti opiskeluvuosina ja vaikka rahaa on, niin ei me kyetä käyttämään niitä. Nuppi mennyt ikuisesti pilalle opiskeluaikojen köyhyyden muokkaamana.
Tavallaan voisi tilata ruokaa suoraan ovelle, mutta ei kehtaa ottaa vastaan niitä. Sitä hakee riisiä muutamalla eurolla lähikaupasta ja keittää kotonaan.
Ei me käydä missään hienoissa ravintoloissa, koska itsetuntoa ei ole käydä niissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat keskiluokkaiset kyllä asuu isoissa tilavissa taloissa, pihassa on sähköauto tai pari, joka vuosi mennään ulkomaan lomalle, perheen lapsilla kalliita harrastuksia.. Ei paljoa tarvitse rahankäyttöä miettiä toisin kuin minun jonka päiväbudjetti on viisi euroa.
Meidän lapset eivät ole innostuneet harrastamaan oikein mitään paitsi kuntosali toisella ja toisella mm. pienoismallit mutta ei kalliita harrastuksia. Rivitalossa maalla asutaan, ei ole eikä tule sähköautoa koska ei kiinnosta. Ulkomaan matkailut ei kiinnosta. Kukin elää kuten haluaa ja käyttää rahansa itseään kinnostaviin asioihin ja kuten jo kävi ilmi niin mm.ravintolat,matkailu ja autot ei niihin asioihin meillä kuulu t: ei keskiluokkainen koska elämäntyyli eroaa keskiluokkaisen elämäntyylistä vaikka varaa olisi olla keskiluokkainen
Sen että ei kiinnosta taustalla voi olla jo apatiaa, masennusta ja aloitekyvyttömyyttä. Virikkeettömyys tekee araksi. Silloin ei uskalla ja kehtaa tai jaksa tilata matkoja tai ehdä mitään. Elämä menee köyhyydessä tai mielenterveysongelmissa sitten kotioloissa jumitellessa. Koko soppa kasvattaa sopan väkevyyttä. Lapset on hyvä indikaattori. Hyvä että mainitsit ne ja ehkä itsekin epäilet että olisi apatiaa taustalla. Köyhyys tekee sen pikkuhiljaa. Se laitostuttaa ihmisen totaalisen aloitekyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te keski-luokkaiset kuvittelette, että yritykset pysyy pystyssä jos niiden palveluita ei kukaan käytä? Ehkä suomen onelma ovatkin saidat pihit ihmiset jotka eivät käytä palveluita ja rahaa haukkuen ja vähätellen itsekkäästi palveluista maksavia ihmisiä "impulsiiviseksi". Mutta kolikolla on myös se puoli, että ne ihmiset jotka käyttää ja ostaa palveluita on niitä asiakkaita, ihmisiä joiden ansiosta täällä on edes jotakin töitä ihmisillä. Suomi on jäänyt ja jämähtänyt pahasti junnaamaan ja en enää ihmettele miksi. Ihmiset on tyhmiä eivätkä tajua kokonaisuutta eivätkä sitä miten tämä yhteiskunta pyörii. Rahojaan panttaavat pihit ihmiset kuvittelevat olevansa parempaa porukkaa vaikka todellisuudessa kun eivät osta mitään niin ovatkin vain saamapuolella kuvitellen sen oman ego trippinsä toista halventaen puhumalla jotenkin saamaan näyttämään joltakin ns. oikeanlaiselta ihmiseltä. Ihan tasan varmasti jokainen suutaan aukova keski-luokkainen ylimielinen henkilökin käyttää johonkin rahaa mikä on jostakin toisesta näkökulmasta turhaa. Ihmiset ei edes ymmärrä hävetä omaa tekopyhyyttään.
Iso osa suomalaisista näyttääkin siltä, että pihejä ovat. Eikä se ole positiivinen asia.
Toki varsinkin Helsingissä ihmiset näyttävät siisteiltä, eli ei tuotakaan voi yleistää. Mutta en kehuskelisi sillä, etten käytä rahaa mihinkään palveluihin. Köyhyyslarppaamisessa ja ylettömässä kitsastelussa ei ole mitään hienoa sen enempää kuin ylikulutuksessakaan.
No toikin nyt on ihan katsojan silmässä. Onko köyhyyslarppaamista tai yletöntä kitsastelua, jos vaatteet ovat ehjät, mutta yli 5 vuotta vanhat? Tai jos tukka on tylsä polkka, koska sellainen on helppo leikata itse? Useinkaan se ei mene niin suoraviivaisesti että se minibudjetilla elävä olisi juuri se joka myös näyttää spurgulta. Evakkotaustaiset appivanhempani ovat TODELLA pihejä, mutta myös niin järkeviä kuluttajia, että näyttävät päällepäin oikein siisteiltä ja keskiluokkaisilta.
Minä taidan kyllä olla joidenkin ihmisten silmissä "köyhyyslarppaaja", vaikka itse pidän itseäni ainoastaan järkevänä rahankäyttäjänä. :)
Kävimme esim. juuri teinin kanssa kaupassa. Taustatietona, että olin hänelle velkaa yhden suklaalevyn hänen tekemästään palveluksesta. Kaupassa totesin, että otetaan eineksiä, sillä meillä ei ole tänään aikaa laittaa ruokaa. Valitsin edulliset Saarioisten valmislaatikot, sillä mielestäni einekset nyt vaan ovat aina eineksiä. Teini kysyi, että voiko hän treidata sen saatavansa (eli suklaalevyn) parempaan einekseen. Minulle sopi, teini valitsi huomattavasti kalliimman eineksen ja valitti miten hemmetin köyhiä me olemme, kun hän joutuu valitsemaan suklaalevyn ja (omasta mielestään) syötävän eineksen välillä.
Perheemme on suomalaisittain hyvätuloinen, mutta en vaan näe mitään järkeä syödä kalliita eineksiä, kun niiden makumaailma ei kuitenkaan koskaan yllä itse tehdyn vastaavan tasolle.
Meillä sama juttu nuorison kanssa. Pilkkaavat minun säästäväisyyttä minkä ehtivät, mutta sitten itse maksaessa valitsevat aina sitä halvinta...
Yritän tulkita asian niin, että olen mitä ilmeisemmin saanut heidät opetettua järkevään rahankäyttöön. Ainakin jokaisella heistä on suuremmat summat käyttötilillä mitä minulla.
Eihän tuossa hänen tarinassaan ollut mitään aiheeseen liittyvää "köyhyyslarppaamista". Taas vain yksi mamma sepostamassa ketjussa siitä, millaisia asioita ostaa tai ei osta ruokakaupassa.
Sellanen ketju :D Ihmiset selittämässä eväistään ja ruokaostoksistaan, kuka ostaa mitäkin eineksiä ja kuka tekee nakkikeittoa.
No, kai nämä edustaa jotain kansanosaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella duunarilla on kesälomat ja tai muut lomat ja palkka juoksee?
Miksi ei?
Miksi ette tappele oikeuksistanne? Mksi lääkäreiden ja opettajien liitot ei tee yhteistyötä muiden ammattiliittojen kanssa? Miksi ihmisiä eriarvoistetaan?
miksi lomalta pitäisi saada palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko lisätä, että Turussa ihmiset näyttävät siistimmiltä kuin Helsingissä. Mutta kyllä Helsingissäkin Bulevardin eteläpuolella pelkästään siistin näköisiä ihmisiä.
Sitten taas kun siirtyy Helsingistä Vantaan puolelle, niin heti törmää epäsiisteihin pullukoihin.
Koska me vantaalaiset ollaankin vähän juntteja. Ei meille ole mitään hyötyä siitä, jos keikkaroidaan jakkupuku päällä korkokengissä viimeisen päälle meikattuina ja laitettuina Prismaan ostamaan perheelle ruokaa. Kun aikoinaan lapsena muutin Helsingin Munkkivuoresta Myyrmäkeen, niin mitään Vantaata ei vielä edes ollut. Muutettiin Helsingin maalaiskuntaan. Böndelle siis.
Mä olin nuorena nätti ja voitin yhdet paikallistason missikisatkin. Mutta tottakai jo silloin tajusin, että ulkonäkö kannattaa käyttää hyödyksi silloin, kun siitä ulkonäöstä on vielä jotain hyötyä. Turha enää neli- tai viiskymppisenä. Toki joissain työtehtävissä tarvitaan loppuun asti huoliteltu look, mutta joissain töissä enemmän on vaikutusta osaamisella kuin ulkonäöllä. Mä tein viimeiset 13 vuotta työurastani pelkästään etätöitä ja yhtäkään asiakastani ei kiinnostanut, oliko mulla korkkarit jalassa ja jakkupuku päällä.
Pukeutumisella ja ulkonäöllä tottakai voidaan hakea statusta, mutta ei meitä kaikkia mikään status kiinnosta. Ei kaikki ihmiset ole sellaisia, jotka haluaisivat tehdä naapurinsa kateellisiksi. Eikä se aina edes onnistu. On meidänkin taloyhtiössä pari pukupelleä jakkupukukalkkunavaimoineen, jotka aina mut nähdessäni katsovat alentuvasti. Mä taas ajattelen, että on se kumma, kun noi vielä joutuu töissä käymään eikä jo vietä auvoisia oloneuvospäiviä säästöillään kuten minä olen jo kohta vuoden viettänyt. Mutta ehkä sen ulkoisen statuksen ylläpitäminen maksaa niin paljon, että ei ole varaa hypätä pois oravanpyörästä. No mikäs siinä, jos se tuo mielihyvää. Itse nautin vapaudesta ja siitä, että en ole riippuvainen yhtään kenestäkään. Edes Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
No mitä te keskiluokkaiset sitten niillä keskiluokkaisilla tuloillanne teette, jos kerran olette niin hirveän säästäväisiä? Talot, autot ja lomamatkat vai? Vai osakkeisiinko hilloatte ne fyrkat (ja mitä varten)?
Maksamme verot, lasten päivähoitomaksut, asumisen kulut yms. itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä te keskiluokkaiset sitten niillä keskiluokkaisilla tuloillanne teette, jos kerran olette niin hirveän säästäväisiä? Talot, autot ja lomamatkat vai? Vai osakkeisiinko hilloatte ne fyrkat (ja mitä varten)?
Juuri näin. Eivät nämä tule ymmärtämään asiaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette maksa. Yhden lapsen päivähoito maksaa yli 1000 euroa veronmaksajille ja sä maksat siitä joku 250.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin kouluja 80- ja 90-luvuilla minulla oli jatkuvasti sellainen tunne, että koulussa ei opeteta elämässä tarvittavia asioita, vaan jotain muuta. Nyt aikuisena ja yli 5-kymppisenä tiedän, että se on totta.
Yksi lähes tärkeimmistä asioista mitä ihmisille pitäisi jo koulussa opettaa, on taloustaidot. Pitäisi opettaa millaista rahankäyttäminen tyypillisesti on eri yhteiskuntaluokissa ja miten tuhlailevalta elämäntavalta voi välttyä. Pitäisi opettaa budjetointia, säästämistä ja sijoittamista. Pitäisi opettaa että itse asiassa vaurastuminen on yksi elämän tärkeimmistä asioista, koska se tuo sinulle aivan huikeasti valinnanvapautta.
Kyllä meille ainakin tätä opetettiin kotitaloudentunneilla 90-luvulla. Tehtiin kuukausibudjetteja ja katseltiin käppyröitä säästämisestä/koroista/osakkeista ja lainakuluista jne. Osa tästä opetetaan myös matematiikan ja yhteiskuntaopintunnilla.
Samaa koulua käynyt ystäväni väitti ettei opetettu näitä asioita, mutta ihan samoilla tunneilla käytiin.
Kaikkea ei voi myöskään sälyttää koululle.
Toisaalta tuollainen kuuluu vain työttömänä ollessa. Ei työssäkäyvän pitäisi miettiä mitään budjetteja. Älytöntä roskaa. Tässä vain kasvatetaan lisää köyhäluokkaa että rikkaat saataisi enemmän rahaa. Minä muuten tunnen syyllisyyttä siitä että joka kuukausi pistän tonneja rahastoon. Meiltä voisi ihan kernaasti leikata ja verottaa. Ette tiedäkään miten rikkaita ihmisiä Suomessa on että te saisitte budjetoida sitä mitä voitte ostaa päivän aikana...
Teikäläisiä kusetetaan ja olen ollut samassa veneessä kuin te. Vain onni voi auttaa teitä kurjat. Töitä ei ole tarjolla nyt.
No anna ne liiat rahasi pois, jos noin kovasti kärsit. Mutta älä rupea hövelinä jakamaan muiden rahoja.
Budjetti täytyy olla aina. Minullakin on semmoinen, vaikka sijoitan myös tuntuvasti. Kyllä hyvänkin palkan saa kulumaan, jos ei yhtään suunnittele elämäänsä.Minulla on lapsia joiden tileille menee. Vuodessa saa laillisesti heittää viisitonnia ilman että lähtee veroja. Minut on pakotettu pistämään lapsille ja rahastoihin. Näin on säädelty. Mikäs siinä. Mun lapset on rikkaampia kuin duunarit on. Näin on päätetty. Eikä ne ole edes kotitöitä tehneet. Tonnea menee heille nyt, koska päättäjät on ajatelleet että duunarit saa elää köyhyydessä ja me rikkaat onnekkaat laitetaan omille kakaroilel rahaa tilille. Ne on rikkaampia kuin suomen kovaa työtä tekevät.
Tätä halutaan nyt. Miettikää tarkkaan ketä äänestätte. Jos minulta otetaan, niin se on kärpäsen paska ilmassa. Mutta jos kaikilta minun kaltaisilta otetaan tulonsiirtona työtätekeville, niin siitä syntyy reilu yhteiskunta. Ei kenenkään pitäisi kärvistellä työtätekevänä alle 2000e tuloilla, jos tekee täyttä päivää ja viikkoa. Ei kenenkään kuuluisi kärsiä niin pahasti. Minäpä tiedän siitä kärssimyksestä ja se ei ole ihmisarvoista elämää!
Tarvitaan kovempaa verotusta tulevaisuudessa ja me voimme äänestää siitä.
Mikä sinua estää lahjottamasta rahojasi vähävaraisille?
Olen ostanut neljän sadan euron vuohia afrikkalaisille ja lahjoittanut vuoden koulutukset lapselle yms. Ei minua mikään estele. Suomessa pitäisi vain verotus olla säädetty siten että köyhät saisi sen ilman kerjäämistä. Köyhillä nyt tarkoitan pätkätyöläisiä ja pätkätyöttömiä. Se että minä lahjoittaisin hyvinvointivaltiossa erikseen oman kotimaan köyhille, niin sitä tapahtuu ihan sukulaisille ja lapsien muodossa. lahjoitusta tapahtuu jo kokoajan.
Verotus pitäisi olla meillä se jolla työtätekevät saisi itselleen motivaation käydä töissä. Nyt ei ole niin.
Siksi muualta haetaan rosvottavaksi ihmisiä ärimmäisen huonoihin työoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette maksa. Yhden lapsen päivähoito maksaa yli 1000 euroa veronmaksajille ja sä maksat siitä joku 250.
Se on silti 250 euroa enemmän kuin 0-maksuluokan asiakkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä päivähoitoa tulee maksettua myös veroissa muutaman vuosikymmenen ajan, muutakin kuin sen pari vuotta jonka oma lapsi käy päiväkodissa ja hänestä maksaa hoitomaksun. T. Lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa hänen tarinassaan ollut mitään aiheeseen liittyvää "köyhyyslarppaamista". Taas vain yksi mamma sepostamassa ketjussa siitä, millaisia asioita ostaa tai ei osta ruokakaupassa.
Sellanen ketju :D Ihmiset selittämässä eväistään ja ruokaostoksistaan, kuka ostaa mitäkin eineksiä ja kuka tekee nakkikeittoa.
No, kai nämä edustaa jotain kansanosaa.
Sinulta taisi mennä koko kommentit pointti ohi niin että huju vain kävi. Noh, väännetään rautalangasta: Einekset eivät olleet tarinan ydin, vaan esimerkki siitä, että ostaa edullista. Ja kun lapsi vaatii kalliimpaa, niin laittaa hänet maksamaan erotuksen ja samalla opettaa säästäväisyyttä, vaikka lapsi rutisee köyhäksi. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin kouluja 80- ja 90-luvuilla minulla oli jatkuvasti sellainen tunne, että koulussa ei opeteta elämässä tarvittavia asioita, vaan jotain muuta. Nyt aikuisena ja yli 5-kymppisenä tiedän, että se on totta.
Yksi lähes tärkeimmistä asioista mitä ihmisille pitäisi jo koulussa opettaa, on taloustaidot. Pitäisi opettaa millaista rahankäyttäminen tyypillisesti on eri yhteiskuntaluokissa ja miten tuhlailevalta elämäntavalta voi välttyä. Pitäisi opettaa budjetointia, säästämistä ja sijoittamista. Pitäisi opettaa että itse asiassa vaurastuminen on yksi elämän tärkeimmistä asioista, koska se tuo sinulle aivan huikeasti valinnanvapautta.
Kyllä meille ainakin tätä opetettiin kotitaloudentunneilla 90-luvulla. Tehtiin kuukausibudjetteja ja katseltiin käppyröitä säästämisestä/koroista/osakkeista ja lainakuluista jne. Osa tästä opetetaan myös matematiikan ja yhteiskuntaopintunnilla.
Samaa koulua käynyt ystäväni väitti ettei opetettu näitä asioita, mutta ihan samoilla tunneilla käytiin.
Kaikkea ei voi myöskään sälyttää koululle.
Toisaalta tuollainen kuuluu vain työttömänä ollessa. Ei työssäkäyvän pitäisi miettiä mitään budjetteja. Älytöntä roskaa. Tässä vain kasvatetaan lisää köyhäluokkaa että rikkaat saataisi enemmän rahaa. Minä muuten tunnen syyllisyyttä siitä että joka kuukausi pistän tonneja rahastoon. Meiltä voisi ihan kernaasti leikata ja verottaa. Ette tiedäkään miten rikkaita ihmisiä Suomessa on että te saisitte budjetoida sitä mitä voitte ostaa päivän aikana...
Teikäläisiä kusetetaan ja olen ollut samassa veneessä kuin te. Vain onni voi auttaa teitä kurjat. Töitä ei ole tarjolla nyt.
No anna ne liiat rahasi pois, jos noin kovasti kärsit. Mutta älä rupea hövelinä jakamaan muiden rahoja.
Budjetti täytyy olla aina. Minullakin on semmoinen, vaikka sijoitan myös tuntuvasti. Kyllä hyvänkin palkan saa kulumaan, jos ei yhtään suunnittele elämäänsä.Minulla on lapsia joiden tileille menee. Vuodessa saa laillisesti heittää viisitonnia ilman että lähtee veroja. Minut on pakotettu pistämään lapsille ja rahastoihin. Näin on säädelty. Mikäs siinä. Mun lapset on rikkaampia kuin duunarit on. Näin on päätetty. Eikä ne ole edes kotitöitä tehneet. Tonnea menee heille nyt, koska päättäjät on ajatelleet että duunarit saa elää köyhyydessä ja me rikkaat onnekkaat laitetaan omille kakaroilel rahaa tilille. Ne on rikkaampia kuin suomen kovaa työtä tekevät.
Tätä halutaan nyt. Miettikää tarkkaan ketä äänestätte. Jos minulta otetaan, niin se on kärpäsen paska ilmassa. Mutta jos kaikilta minun kaltaisilta otetaan tulonsiirtona työtätekeville, niin siitä syntyy reilu yhteiskunta. Ei kenenkään pitäisi kärvistellä työtätekevänä alle 2000e tuloilla, jos tekee täyttä päivää ja viikkoa. Ei kenenkään kuuluisi kärsiä niin pahasti. Minäpä tiedän siitä kärssimyksestä ja se ei ole ihmisarvoista elämää!
Tarvitaan kovempaa verotusta tulevaisuudessa ja me voimme äänestää siitä.
Mikä sinua estää lahjottamasta rahojasi vähävaraisille?
Olen ostanut neljän sadan euron vuohia afrikkalaisille ja lahjoittanut vuoden koulutukset lapselle yms. Ei minua mikään estele. Suomessa pitäisi vain verotus olla säädetty siten että köyhät saisi sen ilman kerjäämistä. Köyhillä nyt tarkoitan pätkätyöläisiä ja pätkätyöttömiä. Se että minä lahjoittaisin hyvinvointivaltiossa erikseen oman kotimaan köyhille, niin sitä tapahtuu ihan sukulaisille ja lapsien muodossa. lahjoitusta tapahtuu jo kokoajan.
Verotus pitäisi olla meillä se jolla työtätekevät saisi itselleen motivaation käydä töissä. Nyt ei ole niin.
Siksi muualta haetaan rosvottavaksi ihmisiä ärimmäisen huonoihin työoloihin.
Tai ainakin sinulle on uskoteltu, että olet ostanut neljän sadan euron vuohia afrikkalaisille ja lahjoittanut vuoden koulutukset lapselle yms.. Ohis.
Hallituksen oli pakko leikata kulutusta, koska maapallon luonnonvarat loppuvat.