Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (783)

Vierailija
361/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hallitus halusi ihmiset pois sähkölämmitys asunnoista? Omistaako ne itse kaukolämpö tai maalämpö asuntoja?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko oikeasti omistaa yhtaikaa iso omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, vene, moottoripyörä. Tuollainen omaisuus nielee rahaa ja vaatii huoltamista.  Moni elää markkinatalouden orjana kyseenalaistamatta kulutustottumuksiaan. 

Me keskituloisina myytiin oma asunto pois, koska alkoi kulut nousta liian ylös ( lainankorko, remontit) ja tilantarve  väheni lasten muutettua kotoa pois, joten senkin takia oli hyvä muuttaa. 

Meillä on vaatimaton ja helppohoitoinen omaisuus. Yksi velaton auto, sijoituksia. Tämä vain yhden auton pitäminen on mahdollista hyvien kulkuyhteyksien varrella, kun emme tarvitse kahta autoa. Osa tuttavista pärjää ilman yhtäkään autoa, eivätkä hanki autoa, vaikka kumpikin on hyvätuloisia.

Juuri näin. Meille myydään ja markkinoidaan kaikkea mahdollista ja haluttaisiin, että kaikki kuluttaisivat mahdollisimman paljon. Mä maksoin asunnostani enemmän kuin olisin maksanut jossain Kuhmossa, mutta toisaalta en ole koskaan tarvinnut ajokorttiakaan, koska täällä pääkaupunkiseudulla pärjää ilmankin. Toki tietysti riippuu siitä, joutuuko työssään käyttämään autoa. Mä en ole koskaan ollut sellaisessa työssä, missä tarvitsisi. Kasarilla olin yhden kesän Vantaalla kotisairaanhoitajana, mutta mulle annettiin alue, jossa pääsi liikkumaan asiakkaalta toiselle fillarillakin. Omaa kesämökkiä en ole koskaan edes kaivannut. Jos jostain kumman syystä haluaisin viettää loman hyttysten seurana mökillä, sellaisen voi vuokratakin. 

Jotkut asiat on lisäksi ihan tottumiskysymyksiäkin. Mun siskoni ei mene kävellen edes 500 metrin päässä olevaan kauppaan. Autolla menee.  Hänellä on ollut auto ja ajokortti siitä päivästä lähtien, kun täytti 18. Hiljattain autonsa oli huollossa ja valitti, miten on nyt kotinsa vankina. Sanoin, että I feel you, mähän olen ollut kotini vankina jo kohta 65 vuotta.  Joitakin vuosia sitten mentiin yhdessä käymään Stadissa Hakaniemen hallissa. Hakaniemessä ajettiin pitkään korttelirallia ja etsittiin parkkipaikkaa. Sanoin siskolleni, että jos olisin tullut julkisilla (bussi + metro), mä olisin jo ostokseni tehnyt ja olisin matkalla takaisin kotiin sen sijaan, että ei olla päästy vielä edes ostoksille asti. 

Mä en ole vielä muuttanut pienempään asuntoon, mutta lähivuosina tulen perimään ihan kivan kerrostalokaksion. Mietin sitten, muutanko itse siihen ja myyn tämän pois, vai myynkö sen kaksion ja jään edelleen tähän asumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen tekemillä tukileikkauksilla ei kyllä sähkölämmitteistä asuntoa vuokrata koskaan. Ei jäisi rahaa ruokaan.

Elä vuokraa vaan osta oma

Voi kuule, kun köyhä ei saa lainaa.

Mutta vuokraan kaukolämpö tai maalämpöasunnon kohtuullisella vuokralla.

Lopeta olemasta köyhä

Vierailija
364/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueen palveluksessa ei ole kotisiivoojia. Vain laitoshuoltajia sairaaloissa ja hoitokodeissa.

Vierailija
365/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko oikeasti omistaa yhtaikaa iso omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, vene, moottoripyörä. Tuollainen omaisuus nielee rahaa ja vaatii huoltamista.  Moni elää markkinatalouden orjana kyseenalaistamatta kulutustottumuksiaan. 

Me keskituloisina myytiin oma asunto pois, koska alkoi kulut nousta liian ylös ( lainankorko, remontit) ja tilantarve  väheni lasten muutettua kotoa pois, joten senkin takia oli hyvä muuttaa. 

Meillä on vaatimaton ja helppohoitoinen omaisuus. Yksi velaton auto, sijoituksia. Tämä vain yhden auton pitäminen on mahdollista hyvien kulkuyhteyksien varrella, kun emme tarvitse kahta autoa. Osa tuttavista pärjää ilman yhtäkään autoa, eivätkä hanki autoa, vaikka kumpikin on hyvätuloisia.

No ite en halua enää ikinä asua pienemmässä kuin tämä okt. Yhdellä autolla pärjään koska kahta en voi ajaa yhtäaikaa. Mökki pitää olla että pääsen luontoon erakoitumaan cityidareiden keskeltä.

Eläkkeellä maksat asunnon siivouksen itse. Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, mutta he eivät siivoa eivätkä kanna lämmityspuita. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa ja lähtee seuraavan vanhuksen luo.

Meillä ei kohta edes ole mitään kotihoitojärjestelmiä suomessa. Kaikki tullaan karsimaan pois. Ei ole lääkkeenantajaa tai ruoanlämmittäjää enää 10 vuoden päästä. Jokainen eläkeläinen saa pärjätä omillaan. Tuskin on vanhustenkotejakaan julkisella. Vai mistä luulet että rahat yhteiskunnalla riittää niihin ?

Vierailija
366/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ite en halua enää ikinä asua pienemmässä kuin tämä okt. Yhdellä autolla pärjään koska kahta en voi ajaa yhtäaikaa. Mökki pitää olla että pääsen luontoon erakoitumaan cityidareiden keskeltä.

Eläkkeellä maksat asunnon siivouksen itse. Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, mutta he eivät siivoa eivätkä kanna lämmityspuita. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa ja lähtee seuraavan vanhuksen luo.

Ite siivoan kuten tähänki asti, kukaan ei maksa siitä mitään kellekään. Kodinhoitajaa ei ole eikä tule, halkojakaan en tarvi kun on lattialämmitys.

Ei se siivooja tule edes 97-vuotiaana. Itse ostat sen kodin siivouksen, jos et jaksa omakotitaloa siivota.

Siinä vaiheessa kun en jaksa siivota elän paskassa kunnes kuolen. 

Enköhän ryyppää itseni hengiltä ennen sitä kun eläkkeellä on aikaa juopotella.

Vierailija
367/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia kotisiivouksesta. Mutta mitä isompi asunto sitä enemmän se siivous maksaa.

Vierailija
368/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kohta edes ole mitään kotihoitojärjestelmiä suomessa. Kaikki tullaan karsimaan pois. Ei ole lääkkeenantajaa tai ruoanlämmittäjää enää 10 vuoden päästä. Jokainen eläkeläinen saa pärjätä omillaan. Tuskin on vanhustenkotejakaan julkisella. Vai mistä luulet että rahat yhteiskunnalla riittää niihin ?

No, hoitokoteja ollaan kyllä lopettamassa ja kotihoito lisääntyy. Sun lapset auttaa.

Vierailija
369/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia kotisiivouksesta. Mutta mitä isompi asunto sitä enemmän se siivous maksaa.

Kaksio olisi ehkä riittävän kokoinen.

Vierailija
370/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa tuo ruoat eläkeläiselle kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Vierailija
371/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä parempaa rahankäytön kohdetta kuin omat lapset. Lasten ollessa alle kymmenvuotiaita käytiin muutaman päivän reissulla Helsingissä, ensin junalla ja pari kertaa lentokoneella. Yövyttiin hotellissa, syötiin ravintoloissa ja käytiin Lintsillä, elokuvissa ja Suomenlinnassa sekä shoppailtiin. Sittemmin tehtiin muutama ulkomaanmatka. Meillä oli mukavaa ja saatiin hyviä muistoja. Olin itse työttömänä tai pienipalkkaisissa töissä. En ole pihistellyt sen takia, että lapset saisi 50-60-vuotiaina perintöä.

Vierailija
372/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja viinatkin jatkossa

Vierailija
373/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tiedä parempaa rahankäytön kohdetta kuin omat lapset. Lasten ollessa alle kymmenvuotiaita käytiin muutaman päivän reissulla Helsingissä, ensin junalla ja pari kertaa lentokoneella. Yövyttiin hotellissa, syötiin ravintoloissa ja käytiin Lintsillä, elokuvissa ja Suomenlinnassa sekä shoppailtiin. Sittemmin tehtiin muutama ulkomaanmatka. Meillä oli mukavaa ja saatiin hyviä muistoja. Olin itse työttömänä tai pienipalkkaisissa töissä. En ole pihistellyt sen takia, että lapset saisi 50-60-vuotiaina perintöä.

Minä en pahempaa tuhlausta keksi kuin lapset. Mitä enemmän tuhlaat niin sitä enemmän ne vaativat lisää.

Vierailija
374/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja viinatkin jatkossa

Juu, varmaan maksaa kilometrien mukaan kotiinkuljetus, niin ainakin monella kaupalla on.

Vierailija
375/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla edes vähävarainen ollakseen pihalla. Tuttavapiiriini kuuluu 40-50-vuotiaita naisia, jotka ihmettelevät, miten palkka ei tahdo riittää elämiseen. Nämä n. 3500-4000 e bruttona tienaavat ihmiset käyvät useamman kerran viikossa ostamassa kioskilta töihin välipalaa, syövät ulkona ja käyvät kahviloissa. Sinnehän se raha hupenee...

Aika kova tuloisia ovat ystäväsi.

No ei tuo kyllä paljoa ole. Oma palkkani on vajaa 7000€/kk ja en tuhlaa mihinkään lintsillä käymiseen. Täältä sinne ajamiseenkin menisi satoja euroja.

Eihän sinulla ole minkäänlaista käsitystä rahasta kun rohmuat monen ihmisen palkan verran kuukaudessa. Et ymmärrä sellaista että maksat lainan, laskut ja normaalia on että rahaa jäi 50€ käytettäväksi moneen viikkoon.

Hahaha, "rohmuan"

Jos joku haluaa mulle maksaa tollasta palkkaa niin miksi sanoisin "ei tartte maksaa vaan laita vähemmän että jää muillekin"

Välillä palkka ollut lisäprojektien ansiosta yli 12 000€/kk mutta siitä meni jo veroja ihan liikaa.

Ihan yleisesti ottaen kukaan ei tarvitse 7000€ palkkaa. Ei yksikään ihminen Suomessa. Kun ottaa huomioon että todella iso osa tekee reilusti alle 3000€ brutolla kymmeniä vuosia töitä. Rakentaa sillä uuden kodin, kasvattaa lapset, koirat, autot jne. Sitten yksinäinen ihminen vetää 7000€ kk ja tinkaa vielä lisää ja lisää. Ilman minkäänlaista käsitystä siitä mitä raha on. Siitä että tulee 2 viikon tili 950€ ja maksat siitä asuntolainan 560€ oma osuus, tankkaat auton 100€. Seuraavasta maksat sähköt 200€, puhelimet 100€, tankkaat auton 100€, huollat auton 200€, maksat autolainaa, 150€, jätteet 50€, oho, vakuutusmaksu 360€, lapselle polkupyörä 500€, oho hajosi pyykkikone 500€, saunaan kiuas 400€, terassin öljyäminen 50€. Ensin kuulostaa että sitähän jäi monta sataa joka tiilistä, mutta on aina se ylimääräinen lasku kuten auton huolto, vakuutus, lika kaivojen tyhjennys, ilmastoinnin huolto tai vastaava josta nilkuttaa todellisuudessa monta kuukautta niin että kaupan ovea et avaa kuukausiin ollenkaan. Rahaa ei ole. Vaimo ostaa ruoat. 

Vierailija
376/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pahempaa tuhlausta keksi kuin lapset. Mitä enemmän tuhlaat niin sitä enemmän ne vaativat lisää.

No, on aikuisen Espanjan matkatkin tuhlausta. Ei sulle kukaan ilmaiseksi tule eläkkeellä siivoamaan.

Vierailija
377/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ihan lapsista.

Vierailija
378/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oma vika, jos eläkkeellä matkustaa eikä ole sitten myöhemmin rahaa ostaa kodin siivousta ja muita palveluita.

Vierailija
379/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja viinatkin jatkossa

Juu, varmaan maksaa kilometrien mukaan kotiinkuljetus, niin ainakin monella kaupalla on.

Onneksi lähin kauppa on kilsan päässä ja lähin alko 4 kilsan.

Vierailija
380/783 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on oma vika, jos eläkkeellä matkustaa eikä ole sitten myöhemmin rahaa ostaa kodin siivousta ja muita palveluita.

Sitten ei sovi itkeä, että tulkaa siivoamaan mun iso omakotitalo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän