Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (775)
Turkiskuoriainen syö mattoja, vaatteita ja verhoja. Paperitoukka syö kirjoja ja papereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö se robotti muuta kuin imuroi lattioita?
Peseekö pyykit?
Ei sen tartte muuta tehä. Pyykit pesee kone noin kerran viikossa aivan hyvin, itellä menee ripustamiseen se 10 min.
Toivottavasti pystyt aina, koska kotihoitaja ei pese pyykkiä.
Jos en pysty niin elän paskasena kunnes kuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei saa verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
No mun eläke on laskurin mukaan noin 5400€/kk
Mutta jos sun naapurilla ei ole niin luteet ja turkiskuoriaiset leviävät asunnosta asuntoon ilmastointikanavia pitkin.
Aika pitkän matkan saa ötöt matkustaa tuolta naapurista kun on 3000 neliön tontti molemmilla.
No, itse asiassa kyllä turkiskuoriaisia on lintujen pesissä ja aikuinen turkiskuoriainen voi lentää tuuletusluukusta sisälle. Ja niitä voi tulla myös kalusteiden ja vaatteiden mukana. Turkiskuoriainen munii vaatteiden saumoihin ja niitä voi tulla ostamalla käytettyjä vaatteita tai kalusteita. Luteita voi tulla matkalaukussa ulkomailta hotelleista.
Jos lintu tekee pesän sun talon räystään alle jne niin sitä kautta voi tulla turkiskuoriaisia. Niitä on lintujen pesissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei saa verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
Mutta jos sun naapurilla ei ole niin luteet ja turkiskuoriaiset leviävät asunnosta asuntoon ilmastointikanavia pitkin.
Aika pitkän matkan saa ötöt matkustaa tuolta naapurista kun on 3000 neliön tontti molemmilla.
No, itse asiassa kyllä turkiskuoriaisia on lintujen pesissä ja aikuinen turkiskuoriainen voi lentää tuuletusluukusta sisälle. Ja niitä voi tulla myös kalusteiden ja vaatteiden mukana. Turkiskuoriainen munii vaatteiden saumoihin ja niitä voi tulla ostamalla käytettyjä vaatteita tai kalusteita. Luteita voi tulla matkalaukussa ulkomailta hotelleista.
Miksi ostaisin käytettyjä kalusteita tai vaatteita?
En minä ole yhtään pihalla em. asioista. Olen ollut pienituloinen aina, mutta saanut asiani hoidettua. Lapset pääsivät pieninä kerran vuodessa huvipuistoon, laivalle tai johonkin ja saivat siellä reissussa sitten myös jäätelötötteröt, jäähilejuomaa tai ehkä jopa lelun ja käytiin syömässäkin. Ne rahat olisin toki voinut säästää, mutta mihin? Tosiasiassa meillä ei olisi ikinä ollut varaa esim. omistusasuntoon. Se, että lapset saivat kerran vuodessa kokea tuollaista ylellisyyttä oli sitten ehkä kuitenkin arvokkaampaa. Muistelevat vieläkin joitain juttuja noilta reissuilta. Eikä heistä tullut tuhlailevia, paremminkin pihejä ovat.
Kyllä mä näen keskiluokkaisen sisareni kamppailun nousevien kustannusten kanssa. Kun on kaksi autoa, omakotitalo ja mökki, niin kuluja tulee. Lasten harrastukset kallistuvat vuosi vuodelta, lapset kasvavat ja heidän toiveensa ovat jotain muuta kuin jäähilejuoma, esimerkiksi Marimekon lakanat yms. tosi kallista.
Osin siskon krooninen rahapula on kuitenkin itseaiheutettua. Joka vuosi ulkomaille, keväällä Lappiin. Kilpavarustelussa täytyy myös pysyä mukana, täytyy olla sitä tätä ja tuota, sellaiset juhlat ja tarjoilut. Lapsien täytyy saada lähes kaikki haluamansa. Mun lapset säästivät tuon ikäisinä jo kaiken tulevaisuutta ajatellen. He selviytynevät koerkeakouluopinnoistaan ilman opintolainaa, vanhempi jo itse asiassa varmasti, jos ei mitään pahoja ylläreitä tule ja nuoremmallakin on merkittävät säästöt, joilla pärjää pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos lintu tekee pesän sun talon räystään alle jne niin sitä kautta voi tulla turkiskuoriaisia. Niitä on lintujen pesissä.
Myrkytän kaikki räystäät ja ammun linnut.
Aina kun tulee ulkomailta kotiin pitäisi matkalaukku viedä pariksi tunniksi kuumaan saunaan tai pakastaa viikon ettei tule luteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaisin käytettyjä kalusteita tai vaatteita?
Moni kerrostalossa ja rivitalossa ostaa, kun tuet on leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oma vika, jos eläkkeellä matkustaa eikä ole sitten myöhemmin rahaa ostaa kodin siivousta ja muita palveluita.
Sitten ei sovi itkeä, että tulkaa siivoamaan mun iso omakotitalo.
En itke tollasia. Miksi päästäisin ketään kotiini siivoamaan?
Kannattaa pitää itsestä huolta niin pystyy koko loppuelåmänsä siivoamaan itse kotinsa eikä tarvitse ostaa palveluita.
Ikinä en oo omasta halusta ostanu palveluja. Yhteen väliin täällä kävi (ex-)vaimon halusta siivooja ja minusta se oli hirveää tuhlausta maksaa 600€ kuukaudessa siitä että käytiin parin viikon välein imuroimassa. Satasen robotti tekee parempaa jälkeä useammin.
Mä taas olen elämäni aikana käyttänyt paljonkin palveluita. Kun ei ole edes sitä ajokorttiakaan, niin en mä alkaisi jotain pesukonetta tai jääkappia bussissakaan kuskaamaan. Jo nuorena oli ihan selvää, että tollaset pitää ostaa kotiinkuljetuksella. En myöskään itse halua asentaa tiskikonetta tai hellaa. Mielelläni olen maksanut siitä, että ammattilainen tekee sen. Tuo uuden laitteen, asentaa ja vie vanhan romun mennessään pois. Aikoinaan, kun mulle laitettiin vasempaan polveen tekonivel, oli talvi ja loivasti alamäkeen viettävä pihani peilikirkasta jäätä. Cittarista tilasin ostokseni kotiinkuljetuksella. Olen lyhyt (156 cm) ja olohuoneeni on 4 metriä korkea. Joo, ehkä olisin voinut koittaa tapetoida olohuoneen seinän itse, mutta realisti kun olen, niin eihän siitä olisi tullut yhtikäs mitään. Joten palkkasin remppafirman tapetoimaan seinän. Monia asioita teen ja tykkään tehdä itsekin. Esimerkiksi poistanut itseltäni ompeleet tai hakaset leikkaushaavoista. Hölmöähän se olisi maksaa taksikuskille matka terveyskeskukseen ja takaisin, kun osaan tehdä asian itsekin kotona. Ymmärrän siis pointtisi siinä, että miksi maksaisi toiselle siitä, minkä pystyy tekemään itsekin. Mun isäni vielä 94-vuotiaana ja jo rollaattorin kanssa liikkuvana yritti siivota itse, mutta lopulta suostui ottamaan siivousfirman. Nythän isä ei pääse enää edes kävelemään, mutta pärjää edelleen kotona, kun on valmis ostamaan palveluita.
Keskiluokkaiset myös käyttävät rahaa eri tavoilla! En minä ole ikinä, siis ikinä, ottanut huvipuistoon jotain omia eväitä tai hakenut jäätelöitä kaupasta sen jälkeen. Kyllä meillä on varaa pari kertaa vuodessa syödä siellä huvipuistossa ja syödä pehmikset tai hattarat.
Rippijuhlia ei olla järjestetty, mutta vanhimman lapsen yo-juhliin tuli ruuat pitopalvelusta. Todellakaan ei olisi ollut aikaa tai voimia leipoa ja laittaa ruokia itse, kun käy kokopäivätyössä. Astiat vuokrasin työpaikaltani. Meillä saa kuohuviinilaseja (noin 50 kol) ja kahvikuppeja ja lautasia yms. lainata. Niistä maksetaan edullinen vuokraushinta, ja palautetaan pestynä. Jos jotain menee rikki, ei tarvitse korvata, koska vuokraushinnalla ostetaan tarvittaessa uusia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla mitään pieniä aukkoja mistä ne pääsee pesimään talon välikatolle.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole yhtään pihalla em. asioista. Olen ollut pienituloinen aina, mutta saanut asiani hoidettua. Lapset pääsivät pieninä kerran vuodessa huvipuistoon, laivalle tai johonkin ja saivat siellä reissussa sitten myös jäätelötötteröt, jäähilejuomaa tai ehkä jopa lelun ja käytiin syömässäkin. Ne rahat olisin toki voinut säästää, mutta mihin? Tosiasiassa meillä ei olisi ikinä ollut varaa esim. omistusasuntoon. Se, että lapset saivat kerran vuodessa kokea tuollaista ylellisyyttä oli sitten ehkä kuitenkin arvokkaampaa. Muistelevat vieläkin joitain juttuja noilta reissuilta. Eikä heistä tullut tuhlailevia, paremminkin pihejä ovat.
Kyllä mä näen keskiluokkaisen sisareni kamppailun nousevien kustannusten kanssa. Kun on kaksi autoa, omakotitalo ja mökki, niin kuluja tulee. Lasten harrastukset kallistuvat vuosi vuodelta, lapset kasvavat ja heidän toiveensa ovat jotain muuta kuin jäähilejuoma, esimerkiksi Marimekon lakanat yms. tosi kallista.
Osin siskon krooninen rahapula on kuitenkin itseaiheutettua. Joka vuosi ulkomaille, keväällä Lappiin. Kilpavarustelussa täytyy myös pysyä mukana, täytyy olla sitä tätä ja tuota, sellaiset juhlat ja tarjoilut. Lapsien täytyy saada lähes kaikki haluamansa. Mun lapset säästivät tuon ikäisinä jo kaiken tulevaisuutta ajatellen. He selviytynevät koerkeakouluopinnoistaan ilman opintolainaa, vanhempi jo itse asiassa varmasti, jos ei mitään pahoja ylläreitä tule ja nuoremmallakin on merkittävät säästöt, joilla pärjää pitkälle.
Minäpä käyn lasten kanssa monta kertaa vuodessa sekä ulkomailla että Lapissa. Ei se minusta niin kallista ole, noin 20€ maksaa ajaa täältä Lapin kautta Hapitsulle ostaa karkkia. Ja nyt sieltä saa samalla euroopan halvinta bensaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko oikeasti omistaa yhtaikaa iso omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, vene, moottoripyörä. Tuollainen omaisuus nielee rahaa ja vaatii huoltamista. Moni elää markkinatalouden orjana kyseenalaistamatta kulutustottumuksiaan.
Me keskituloisina myytiin oma asunto pois, koska alkoi kulut nousta liian ylös ( lainankorko, remontit) ja tilantarve väheni lasten muutettua kotoa pois, joten senkin takia oli hyvä muuttaa.
Meillä on vaatimaton ja helppohoitoinen omaisuus. Yksi velaton auto, sijoituksia. Tämä vain yhden auton pitäminen on mahdollista hyvien kulkuyhteyksien varrella, kun emme tarvitse kahta autoa. Osa tuttavista pärjää ilman yhtäkään autoa, eivätkä hanki autoa, vaikka kumpikin on hyvätuloisia.
No ite en halua enää ikinä asua pienemmässä kuin tämä okt. Yhdellä autolla pärjään koska kahta en voi ajaa yhtäaikaa. Mökki pitää olla että pääsen luontoon erakoitumaan cityidareiden keskeltä.
Eläkkeellä maksat asunnon siivouksen itse. Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, mutta he eivät siivoa eivätkä kanna lämmityspuita. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa ja lähtee seuraavan vanhuksen luo.
Meillä ei kohta edes ole mitään kotihoitojärjestelmiä suomessa. Kaikki tullaan karsimaan pois. Ei ole lääkkeenantajaa tai ruoanlämmittäjää enää 10 vuoden päästä. Jokainen eläkeläinen saa pärjätä omillaan. Tuskin on vanhustenkotejakaan julkisella. Vai mistä luulet että rahat yhteiskunnalla riittää niihin ?
Niin, Suomi on aivan konkurssissa. Terveydenhuollosta on pakko leikata. Toki 35 miljoonaa irtoaa kevyesti urheiluhalliin. Se siitä konkurssista.
Samalla lailla keskiluokkaiset ovat pihalla siitä, mikä vähävaraisella on normaalia rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimista, tableteista, älykelloista ei voi vielä tietää kenenkään varakkuutta. Uskon että moni ostaa niitä velaksi, sen verran monella on kallis puhelin esim.
Ei voi päätellä varakkuutta ei. Mulla on halpa puhelin, ei tablettia ja vanha rannekello mutta auton ostin ilman lainaa.
Näin, niin kauan luin kalliimpi tuote ei tuo selkeää etua, jonka katsoo tarvitsevansa. Kello ja puhelin ovat molemmat hintavampaa sorttia mutta jo melko vanhoja, tabletti tarkoituksenmukainen ja luokassaan edullinen. Auton ostan ilman lainaa. Pankkikorttini, joita käytän, ovat kaikki debet kortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla mitään pieniä aukkoja mistä ne pääsee pesimään talon välikatolle.
Miksi siellä olisi aukkoja? Uudessa talossa
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tulee ulkomailta kotiin pitäisi matkalaukku viedä pariksi tunniksi kuumaan saunaan tai pakastaa viikon ettei tule luteita.
Etkö tienny että tätä varten on lentokenttien lähellä pakastimia joita käyttää parin euron maksusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko oikeasti omistaa yhtaikaa iso omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, vene, moottoripyörä. Tuollainen omaisuus nielee rahaa ja vaatii huoltamista. Moni elää markkinatalouden orjana kyseenalaistamatta kulutustottumuksiaan.
Me keskituloisina myytiin oma asunto pois, koska alkoi kulut nousta liian ylös ( lainankorko, remontit) ja tilantarve väheni lasten muutettua kotoa pois, joten senkin takia oli hyvä muuttaa.
Meillä on vaatimaton ja helppohoitoinen omaisuus. Yksi velaton auto, sijoituksia. Tämä vain yhden auton pitäminen on mahdollista hyvien kulkuyhteyksien varrella, kun emme tarvitse kahta autoa. Osa tuttavista pärjää ilman yhtäkään autoa, eivätkä hanki autoa, vaikka kumpikin on hyvätuloisia.
No ite en halua enää ikinä asua pienemmässä kuin tämä okt. Yhdellä autolla pärjään koska kahta en voi ajaa yhtäaikaa. Mökki pitää olla että pääsen luontoon erakoitumaan cityidareiden keskeltä.
Eläkkeellä maksat asunnon siivouksen itse. Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, mutta he eivät siivoa eivätkä kanna lämmityspuita. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa ja lähtee seuraavan vanhuksen luo.
Meillä ei kohta edes ole mitään kotihoitojärjestelmiä suomessa. Kaikki tullaan karsimaan pois. Ei ole lääkkeenantajaa tai ruoanlämmittäjää enää 10 vuoden päästä. Jokainen eläkeläinen saa pärjätä omillaan. Tuskin on vanhustenkotejakaan julkisella. Vai mistä luulet että rahat yhteiskunnalla riittää niihin ?
Niin, Suomi on aivan konkurssissa. Terveydenhuollosta on pakko leikata. Toki 35 miljoonaa irtoaa kevyesti urheiluhalliin. Se siitä konkurssista.
Kokoomuslaisia arvoja.