Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (851)
Tarvitseeko oikeasti omistaa yhtaikaa iso omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, vene, moottoripyörä. Tuollainen omaisuus nielee rahaa ja vaatii huoltamista. Moni elää markkinatalouden orjana kyseenalaistamatta kulutustottumuksiaan.
Me keskituloisina myytiin oma asunto pois, koska alkoi kulut nousta liian ylös ( lainankorko, remontit) ja tilantarve väheni lasten muutettua kotoa pois, joten senkin takia oli hyvä muuttaa.
Meillä on vaatimaton ja helppohoitoinen omaisuus. Yksi velaton auto, sijoituksia. Tämä vain yhden auton pitäminen on mahdollista hyvien kulkuyhteyksien varrella, kun emme tarvitse kahta autoa. Osa tuttavista pärjää ilman yhtäkään autoa, eivätkä hanki autoa, vaikka kumpikin on hyvätuloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes vähävarainen ollakseen pihalla. Tuttavapiiriini kuuluu 40-50-vuotiaita naisia, jotka ihmettelevät, miten palkka ei tahdo riittää elämiseen. Nämä n. 3500-4000 e bruttona tienaavat ihmiset käyvät useamman kerran viikossa ostamassa kioskilta töihin välipalaa, syövät ulkona ja käyvät kahviloissa. Sinnehän se raha hupenee...
Aika kova tuloisia ovat ystäväsi.
No ei tuo kyllä paljoa ole. Oma palkkani on vajaa 7000€/kk ja en tuhlaa mihinkään lintsillä käymiseen. Täältä sinne ajamiseenkin menisi satoja euroja.
Minun palkkani on 2700€ miinus verot. Vaimon saman verran. On kolme lasta. Asuntolainaa vielä 200 000€ autolainaakin on
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nettona n. 2700 e/kk, asuntolainan ja arjen menojen jälkeen minulla jää säästöön vuodessa n. 7500 e. Tämä luku olisi lähempänä nollaa, jos kuluttaisin rahaa miten sattuu. Sen sijaan säästän pahan päivän varalle.
Oletpa hieno ihminen. Mun nettotulot on hädintuskin tuon verran vaikka siihen on palkan lisäksi laskettu lapsilisät ja elatusmaksut kahdesta lapsesta.
Lisäksi elätän yhden kotona asuvan täysi-ikäisen, jonka isä ei maksa hänen elämästään penniäkään.
En halua heittää lasta kotoa poiskaan, hän opiskelee.
Voit uskoa, että säästöön ei jää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nettona n. 2700 e/kk, asuntolainan ja arjen menojen jälkeen minulla jää säästöön vuodessa n. 7500 e. Tämä luku olisi lähempänä nollaa, jos kuluttaisin rahaa miten sattuu. Sen sijaan säästän pahan päivän varalle.
Avaus koski perheellisiä. Onko sinulla lapsia? Lapset maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes vähävarainen ollakseen pihalla. Tuttavapiiriini kuuluu 40-50-vuotiaita naisia, jotka ihmettelevät, miten palkka ei tahdo riittää elämiseen. Nämä n. 3500-4000 e bruttona tienaavat ihmiset käyvät useamman kerran viikossa ostamassa kioskilta töihin välipalaa, syövät ulkona ja käyvät kahviloissa. Sinnehän se raha hupenee...
No ei tuo kyllä paljoa ole. Oma palkkani on vajaa 7000€/kk ja en tuhlaa mihinkään lintsillä käymiseen. Täältä sinne ajamiseenkin menisi satoja euroja.
Eihän sinulla ole minkäänlaista käsitystä rahasta kun rohmuat monen ihmisen palkan verran kuukaudessa. Et ymmärrä sellaista että maksat lainan, laskut ja normaalia on että rahaa jäi 50€ käytettäväksi moneen viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko oikeasti omistaa yhtaikaa iso omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, vene, moottoripyörä. Tuollainen omaisuus nielee rahaa ja vaatii huoltamista. Moni elää markkinatalouden orjana kyseenalaistamatta kulutustottumuksiaan.
Me keskituloisina myytiin oma asunto pois, koska alkoi kulut nousta liian ylös ( lainankorko, remontit) ja tilantarve väheni lasten muutettua kotoa pois, joten senkin takia oli hyvä muuttaa.
Meillä on vaatimaton ja helppohoitoinen omaisuus. Yksi velaton auto, sijoituksia. Tämä vain yhden auton pitäminen on mahdollista hyvien kulkuyhteyksien varrella, kun emme tarvitse kahta autoa. Osa tuttavista pärjää ilman yhtäkään autoa, eivätkä hanki autoa, vaikka kumpikin on hyvätuloisia.
No ite en halua enää ikinä asua pienemmässä kuin tämä okt. Yhdellä autolla pärjään koska kahta en voi ajaa yhtäaikaa. Mökki pitää olla että pääsen luontoon erakoitumaan cityidareiden keskeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani on 2700€ miinus verot. Vaimon saman verran. On kolme lasta. Asuntolainaa vielä 200 000€ autolainaakin on
Vaimosta pääset helpolla eron niin säästät paljon, lapsetkin voit jättää sille. Samalla asunto ja auto rahoiksi.
Varmasti sulle jäis enemmän itelle kaikkeen sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Näin täysi-ikäisten lasten äitinä voin sanoa, että olet ihan oikeassa 5-vuotiaalle on turha hänen vuokseen maksaa hotellia, ulkomaanmatkaa, risteilyä, maksullista harrastusta jne. Toki kannattaa muistaa, että esim. tiettyjen instrumenttien soitto, kannattaa aloittaa ajoissa. Tämä tietysti, jos lapsi pitää siitä.
Miten niin turhaa? Kyllä omani oli ensimmäisillä ulkomaanmatkoilla jo vauvavuonna ja muskarit ja satutanssit aloitettiin jo päiväkoti-ikäisenä. Miksi se elämä pitäisi laittaa jäihin vain koska lapsi on pieni.
Niin, jos osasit lukea, niin se on turhaa 5-vuotiaan vuoksi ne ulkomaanmatkat (varsinkaan ei ole rahaa.) Tekin tuskin lähditte reissuun, jotta se vauva saa ulkomaanmatkasta jotakin?
Vastasin tuon 5-vuotiian vanhemmalle, jotka laittavat lähes kaikki rahansa asuntolainaan, ja siksi heillä ei ole ollut esim. ulkomaanmatkaa 5-vuotiaalle.
Itse olen ollut pienituloinen, ja minä taas olen lapsilleni tarjonnut maksullisia harrastuksia kuten muskareita, vauvauinteja, vauvatanssia, juurikin satutanssia ja -jumppaa, vesiopeuhua, uimakoulua, soittotunteja ja mitä ties muuta. Tuo jo ennen kouluikää. Itse olen maksanut, itse olen budjetoinut. Mutta myönnän, että 5-vuotias ei tarvitse noita. Ne voivat olla hyödyllisiä, tuoda iloa ja opettaa taitoja, antaa kavereita, mahdollistaa sen, että oppii, mistä pitää ja on kiinnostunut. Mutta niitä ei tarvitse olla.
Paljastetaan nyt, että mun lapseni ovat myös olleet ulkomailla reissuilla opetelleet muutamia sanoja toisilla kielillä jo noin 2-3 -vuotiaina, olleet risteilyillä, huvipuistoissa jne. Mutta he eivät ole tarvinneet niitä.
Pienituloisena olen pystynyt tuon kaiken kustantanaan, koska budjetoin, säästän, pihistän, seuraan hintoja, tartun tarjouksiin. Minulla on listat siitä, mitä on tarvittu seuraavien 2-3 vuoden aikana, ja peruskamppeet hankkinut kun ne ovat tulleet vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun elää lapsuudesta asti köyhänä, voi suhtautuminen rahaan kehittyä tietynlaiseksi. Rahan kanssa mietitään ainoastaan mihin sen voi käyttää ja mitä kaikkea sillä saisi. Siksi se ylimääräinen tonnikin säilyy kaksi päivää ja sitten ollaan taas köyhiä.
Tämä. Ei osata säästää rahaa, koska ei ole ollut, mistä säästää. Eikä kukaan ole opettanut. Eikä ymmärretä, että niin sitä muutkin säästävät, jos ovat jotain vailla.
Yleistystä taas, räikeää yleistystä. Minä ja lapset elettiin köyhinä ja rahaa oli harrastuksiin vain vähän. Lapsista tuli erittäin järkeviä rahankäyttäjiä. Säästöjä niin paljon että vuokra- asunto järjestyi nopeasti ja rempattiin hyvään kuntoon, sijoituksia molemmilla.
Minä olen keskituloinen ja asun mahdollisimman pienessä omakotitalossa. Asumismenot ovat pienet nyt ja ihan olemattomat sitten kun jään eläkkeelle.
Ei olisi mitenkään varaa asua vuokralla sitten eläkepäivillä. Vuokrien hinnat ovat liian korkeita minulle. Työeläkettä on kertynyt juuri sen verran että saan itseni elätettyä vanhuuspäivillä.
En jaksa uskoa tähän nykyiseen sosiaalijärjestelmään suomessa. Me emme voi loputtomiin porskutella tällä velkamäärällä ja tällä tukijärjestelmällä. Onpahan sitten katto päällä ja jääkaapissa ruokaa.
Toki ymmärrän sen ettei kaikki pysty sairauksien vuoksi työtä tekemään. Tulemme menemään ajassa taaksepäin, näkeehän sen jo julkisessa terveydenhuollossa tai vanhustenhoidossa.
Keskituloisena pystyn järjestämään rippijuhlat lapselleni vuoden päästä. Järjestän ne niissä puitteissa jotka silloin ovat. Me ei tarvita mitään hienoja järjestelyjä. Huvipuistossa käydään joka kesä ja syödään ihan paikan päällä mennen, tullen ja palatessa. Matka taittuu omalla autolla, sekin on vanha ja joskus vuosia sitten käteisellä ostettu. Joskus ostetaan edullista ruokaa kaupasta, joskus taas syödään ulkona. Vaatteet ostetaan kaupasta, alennusmyyntejä ei kierrellä. Töitä teen paljon.
Nyt kysynkin, miten keskituloisen tai vähävaraisen pitäisi rahansa käyttää ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinulla ole minkäänlaista käsitystä rahasta kun rohmuat monen ihmisen palkan verran kuukaudessa. Et ymmärrä sellaista että maksat lainan, laskut ja normaalia on että rahaa jäi 50€ käytettäväksi moneen viikkoon.
Hahaha, "rohmuan"
Jos joku haluaa mulle maksaa tollasta palkkaa niin miksi sanoisin "ei tartte maksaa vaan laita vähemmän että jää muillekin"
Välillä palkka ollut lisäprojektien ansiosta yli 12 000€/kk mutta siitä meni jo veroja ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin keksittyä köyhien propagandaa. Tuttavapiiriini kuuluu kymmenittäin 3500-4000 euroa tienaavia ihmisiä, joilla rahaa riittää elämiseen ja säästämiseen. Sen sijaan kaikki tuntemani pienituloiset käyvät kioskilta ostamassa töihin välipalaa, kahvia, tupakkaa ja kiroilevat miten hallitus vie viimeisetkin rahat.
Itse tiedän kyllä ihmisiä, joilla tulot ovat tuota ensimmäiseksi mainitsemaasi luokkaa, mutta ostoskäyttäytyminen jälkimmäistä. Toki nämä ovat vähemmistössä, mutta ei todellakaan mikään harvinaisuus. Esimerkiksi siskoni on edennyt urallaan ihan hyville palkoille, mutta ostokäyttäytyminen on aina ollut tuhlaileva ja jos seuraavassa kuussa on 400€ enemmän rahaa tulossa, menot kasvavat kuin itsestään vastaavan määrän ellei enemmänkin.
Pääpointti on paljon sitä rahaa on ollut alunperin. Tottakai jos on todella pienituloinen ja saa lisää tahaa käyttöönsä käyttää niitä ehkä johonkin mitä haluaa tai tarvitsee. Ihmisillä on paljon muutakin ostettavaa kun välttämärrömyydet ja vaikka periaatteessa kaikki mikä ei niin välttämätöntö, voidaan laittaa tuhlailu kategoriaan, ei näin yleisest ottsen voida ajatella.jos saat lisää tahaa ja ostat uuden sohvan nuhjuisen tilalle. Onko tuhlausta?
Esim. jos joku joka on saanut sen 600€ tai jopa vähemmän asumiskukujen jälkeen ja saa yhtäkkiä enemmön, hänen pitäisi elää tuolla summalla, vaikka saisi enemmän? Tai jos joku jolle jää 200€ elömiseen asumiskukujen jälkeen ostaa jotain turhuuksia on suuri tuhlari, kun olisi nekin voinut käyttää toisin eli muka johinkin toiseen asiaan tai säästöön?
Tuhlailuna voidaan pitää sitä jos hyvistäköön tuloista ei jäisi mitään säästöön tai jos keskitulot ei riitä. Huom siis jatkuvat keskitulot. Suuremmat hankinnat mitä ostettu vaikka säästötililtä ei voida laskea kuukausi kustannuksiin, koska mukana ehkä asioita mitä ostetaan kerran viidessä vuodessa hos silloinkaan.
Hallituksen tekemillä tukileikkauksilla ei kyllä sähkölämmitteistä asuntoa vuokrata koskaan. Ei jäisi rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ite en halua enää ikinä asua pienemmässä kuin tämä okt. Yhdellä autolla pärjään koska kahta en voi ajaa yhtäaikaa. Mökki pitää olla että pääsen luontoon erakoitumaan cityidareiden keskeltä.
Eläkkeellä maksat asunnon siivouksen itse. Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, mutta he eivät siivoa eivätkä kanna lämmityspuita. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa ja lähtee seuraavan vanhuksen luo.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tekemillä tukileikkauksilla ei kyllä sähkölämmitteistä asuntoa vuokrata koskaan. Ei jäisi rahaa ruokaan.
Elä vuokraa vaan osta oma
Vierailija kirjoitti:
Riittää kyllä sähkölasku pelkistä kodinkoneista, kuten pyykinpesu. Ei koskaan mitään sähkölämmitys asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä maksat asunnon siivouksen itse. Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, mutta he eivät siivoa eivätkä kanna lämmityspuita. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa ja lähtee seuraavan vanhuksen luo.
Ite siivoan kuten tähänki asti, kukaan ei maksa siitä mitään kellekään. Kodinhoitajaa ei ole eikä tule, halkojakaan en tarvi kun on lattialämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä vuokraa vaan osta oma
Voi kuule, kun köyhä ei saa lainaa.
Mutta vuokraan kaukolämpö tai maalämpöasunnon kohtuullisella vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite siivoan kuten tähänki asti, kukaan ei maksa siitä mitään kellekään. Kodinhoitajaa ei ole eikä tule, halkojakaan en tarvi kun on lattialämmitys.
Ei se siivooja tule edes 97-vuotiaana. Itse ostat sen kodin siivouksen, jos et jaksa omakotitaloa siivota.
Niinhän mä tyhmä olenkin :) Ja omille lapsillenikin olen joka kolmas vuosi aina antanut lahjaksi sen summan, mitä saa verottajan asiaan puuttumatta antaa. Eivätpähän ainakaan joudu hakemaan toimeentulotukea, jos vaikka sairastuvat tms.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/