Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (783)
Vierailija kirjoitti:
Se on oma vika, jos eläkkeellä matkustaa eikä ole sitten myöhemmin rahaa ostaa kodin siivousta ja muita palveluita.
Miksi matkustaa kun kotonakin voi ryypätä.
Ihan töiden takia saanut matkustaa niin paljon etten halua vapaalla poistua edes postilaatikolle asti.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa tuo ruoat eläkeläiselle kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.
kun tilaat vaikka kerran viikossa se kotiinkuljetuksen, niin ei se kuljetus maksa siinä juuri mitään ja jos sen haluaa säästää, sitten pitää itse mennä sinne kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tiedä parempaa rahankäytön kohdetta kuin omat lapset. Lasten ollessa alle kymmenvuotiaita käytiin muutaman päivän reissulla Helsingissä, ensin junalla ja pari kertaa lentokoneella. Yövyttiin hotellissa, syötiin ravintoloissa ja käytiin Lintsillä, elokuvissa ja Suomenlinnassa sekä shoppailtiin. Sittemmin tehtiin muutama ulkomaanmatka. Meillä oli mukavaa ja saatiin hyviä muistoja. Olin itse työttömänä tai pienipalkkaisissa töissä. En ole pihistellyt sen takia, että lapset saisi 50-60-vuotiaina perintöä.
Minä en pahempaa tuhlausta keksi kuin lapset. Mitä enemmän tuhlaat niin sitä enemmän ne vaativat lisää.
No, on aikuisen Espanjan matkatkin tuhlausta. Ei sulle kukaan ilmaiseksi tule eläkkeellä siivoamaan.
Niin onkin ja siksi en matkustele.
Ja miksi kukaan tulis mulle siivoamaan? En huoli edes maksullista siivoojaa jos ei anna samalla persettä kun maksullinen kerta on.
No, ei kyllä kukaan tule ilmaiseksi siivoamaan missään vaiheessa eikä leikkaamaan ruohikkoa eikä tekemään lumitöitä. Omakotitalo on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oma vika, jos eläkkeellä matkustaa eikä ole sitten myöhemmin rahaa ostaa kodin siivousta ja muita palveluita.
Sitten ei sovi itkeä, että tulkaa siivoamaan mun iso omakotitalo.
En itke tollasia. Miksi päästäisin ketään kotiini siivoamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tiedä parempaa rahankäytön kohdetta kuin omat lapset. Lasten ollessa alle kymmenvuotiaita käytiin muutaman päivän reissulla Helsingissä, ensin junalla ja pari kertaa lentokoneella. Yövyttiin hotellissa, syötiin ravintoloissa ja käytiin Lintsillä, elokuvissa ja Suomenlinnassa sekä shoppailtiin. Sittemmin tehtiin muutama ulkomaanmatka. Meillä oli mukavaa ja saatiin hyviä muistoja. Olin itse työttömänä tai pienipalkkaisissa töissä. En ole pihistellyt sen takia, että lapset saisi 50-60-vuotiaina perintöä.
Minä en pahempaa tuhlausta keksi kuin lapset. Mitä enemmän tuhlaat niin sitä enemmän ne vaativat lisää.
No, on aikuisen Espanjan matkatkin tuhlausta. Ei sulle kukaan ilmaiseksi tule eläkkeellä siivoamaan.
Ja miksi kukaan tulis mulle siivoamaan? En huoli edes maksullista siivoojaa jos ei anna samalla persettä kun maksullinen kerta on.
No, ei kyllä kukaan tule ilmaiseksi siivoamaan missään vaiheessa eikä leikkaamaan ruohikkoa eikä tekemään lumitöitä. Omakotitalo on oma valinta.
Enkä haluakkaan tänne ketää tekemään mitään. Pysyisivät vaan nyt poissa täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää itsestä huolta niin pystyy koko loppuelåmänsä siivoamaan itse kotinsa eikä tarvitse ostaa palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko oikeasti omistaa yhtaikaa iso omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, vene, moottoripyörä. Tuollainen omaisuus nielee rahaa ja vaatii huoltamista. Moni elää markkinatalouden orjana kyseenalaistamatta kulutustottumuksiaan.
Me keskituloisina myytiin oma asunto pois, koska alkoi kulut nousta liian ylös ( lainankorko, remontit) ja tilantarve väheni lasten muutettua kotoa pois, joten senkin takia oli hyvä muuttaa.
Meillä on vaatimaton ja helppohoitoinen omaisuus. Yksi velaton auto, sijoituksia. Tämä vain yhden auton pitäminen on mahdollista hyvien kulkuyhteyksien varrella, kun emme tarvitse kahta autoa. Osa tuttavista pärjää ilman yhtäkään autoa, eivätkä hanki autoa, vaikka kumpikin on hyvätuloisia.
No ite en halua enää ikinä asua pienemmässä kuin tämä okt. Yhdellä autolla pärjään koska kahta en voi ajaa yhtäaikaa. Mökki pitää olla että pääsen luontoon erakoitumaan cityidareiden keskeltä.
Eläkkeellä maksat asunnon siivouksen itse. Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, mutta he eivät siivoa eivätkä kanna lämmityspuita. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa ja lähtee seuraavan vanhuksen luo.
Kotihoidon maksu menee tulojen mukaan vain siinä tapauksessa, että se kotihoito tulee hyvinvointialueelta. Jos ostaa kotihoidon yksityiseltä - kuten sen siivouspalvelunkin - niin sille on kiinteä tuntihinta. Yksityiseltä ostetaan siis aikaa ja jos se toimenpide tai muu viekin vähemmän aikaa, yksityisen kotihoitaja sitten vaikka istuu sun kanssasi katselemassa vanhoja valokuvia tai vaihtaa anopinkieleen mullat ja lähtee seuraavan asiakkaan luokse vasta sitten, kun sovittu aika on tullut täyteen. Muutama vuosi sitten näitä just omien vanhempieni osalta selvitin ja heille - tai nyt siis enää isälle, koska äiti on jo kuollut - yksityinen on taloudellisesti ollut kannattavampi.
Tätä ja monia muitakin aiheeseen liittyviä ketjuja palstalla vuosien varrella seurattuani olen huomannut, että joidenkin - ei siis läheskään kaikkien - mielestä olisi jotenkin jopa tavoiteltavaa, että eläisi yhteiskunnan erilaisilla tuilla ja kaikki palvelut, mitä elämässään tarvitsisi, tulisi julkiselta. Mä veikkaan, että aika moni ei oikeasti tavoittele tuollaista vaan toivoo - ja toimii sen mukaisesti - ettei sellaiseen tilanteeseen koskaan edes joutuisi. Tietty kenelle tahansa paska voi osua tuulettimeen, mutta en sen nyt kuitenkaan pitäisi olla tavoite. Mun isä täyttää joulukuussa 97 vuotta - mikäli elää niin pitkään - ja muita kotipalveluita ei hyvinvointialueelta ole kuin turvaranneke. Maksu ei mene tulojen mukaan vaan on jotain noin 50€/kk. Hälytykset, jos niitä on, maksaa sitten erikseen. Muuten on pärjännyt edelleen ihan vaan yksityisten hoivapalveluyritysten palveluilla. Ja omassa kodissaan siis edelleen asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko oikeasti omistaa yhtaikaa iso omakotitalo, kaksi autoa, kesämökki, vene, moottoripyörä. Tuollainen omaisuus nielee rahaa ja vaatii huoltamista. Moni elää markkinatalouden orjana kyseenalaistamatta kulutustottumuksiaan.
Me keskituloisina myytiin oma asunto pois, koska alkoi kulut nousta liian ylös ( lainankorko, remontit) ja tilantarve väheni lasten muutettua kotoa pois, joten senkin takia oli hyvä muuttaa.
Meillä on vaatimaton ja helppohoitoinen omaisuus. Yksi velaton auto, sijoituksia. Tämä vain yhden auton pitäminen on mahdollista hyvien kulkuyhteyksien varrella, kun emme tarvitse kahta autoa. Osa tuttavista pärjää ilman yhtäkään autoa, eivätkä hanki autoa, vaikka kumpikin on hyvätuloisia.
No ite en halua enää ikinä asua pienemmässä kuin tämä okt. Yhdellä autolla pärjään koska kahta en voi ajaa yhtäaikaa. Mökki pitää olla että pääsen luontoon erakoitumaan cityidareiden keskeltä.
Eläkkeellä maksat asunnon siivouksen itse. Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, mutta he eivät siivoa eivätkä kanna lämmityspuita. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa ja lähtee seuraavan vanhuksen luo.
Meillä ei kohta edes ole mitään kotihoitojärjestelmiä suomessa. Kaikki tullaan karsimaan pois. Ei ole lääkkeenantajaa tai ruoanlämmittäjää enää 10 vuoden päästä. Jokainen eläkeläinen saa pärjätä omillaan. Tuskin on vanhustenkotejakaan julkisella. Vai mistä luulet että rahat yhteiskunnalla riittää niihin ?
No, hoitokoteja ollaan kyllä lopettamassa ja kotihoito lisääntyy. Sun lapset auttaa.
Tuo kotihoito on erittäin kallista yhteiskunnalle. Kyllä siitäkin jossain vaiheessa aletaan säästämään. Nyt siitä ei kukaan vielä kehtaa puhua kun päättäjät on niin sen varaan asiat laskeneet.
Onneksi on nuo robotit niin tuovat kotiin kaupasta ruokaa sitten kun ei itse enää jaksa.
Lapset tein niin nuorena että ovat eläkkeellä kun vanhenen, mikäli vanhenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää itsestä huolta niin pystyy koko loppuelåmänsä siivoamaan itse kotinsa eikä tarvitse ostaa palveluita.
Ikinä en oo omasta halusta ostanu palveluja. Yhteen väliin täällä kävi (ex-)vaimon halusta siivooja ja minusta se oli hirveää tuhlausta maksaa 600€ kuukaudessa siitä että käytiin parin viikon välein imuroimassa. Satasen robotti tekee parempaa jälkeä useammin.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei saa verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
Tekeekö se robotti muuta kuin imuroi lattioita?
Peseekö pyykit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en oo omasta halusta ostanu palveluja. Yhteen väliin täällä kävi (ex-)vaimon halusta siivooja ja minusta se oli hirveää tuhlausta maksaa 600€ kuukaudessa siitä että käytiin parin viikon välein imuroimassa. Satasen robotti tekee parempaa jälkeä useammin.
Sinä olisit voinut siivota itse, niin teidän ei olisi tarvinnut maksaa siivouksesta. Itse tekemällä säästää.
Vierailija kirjoitti:
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei saa verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
No mun eläke on laskurin mukaan noin 5400€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun eläke on laskurin mukaan noin 5400€/kk
Mutta jos sun naapurilla ei ole niin luteet ja turkiskuoriaiset leviävät asunnosta asuntoon ilmastointikanavia pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olisit voinut siivota itse, niin teidän ei olisi tarvinnut maksaa siivouksesta. Itse tekemällä säästää.
No niinhän minä teenkin mutta exällä oli joku aivopieru että pitäisi ostaa palveluita.
”Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.”
Oletko ap nyt ihan tosissasi? Minä saan kuussa reilu 500€, ja maksan tuosta itse IHAN KAIKEN.
En ole eläkkeellä, en työtön, enkä ole työttömien alennuksista kuullutkaan, miten tuo muka todistettaisiin?
Ihme köyhien haukkumisketju taas🙄 Suomen pitäisi vetää yhtä köyttä ja osoittaa sormella OIKEAA syyllistä eli Suomen johtoa, eikä olla niin sokea että ei näe että tarkoituksena näillä köyhien haukkumistarinoilla on usuttaa tavallinen keskiluokka oikean syyllisen sijasta sellaisten kimppuun jotka eivät pysty otseään puolustamaan kun ovat jo niin lyötyjä.
Ennen piestiin neeperiä ja hömöä vasemmalta ja oikealta, kunnes todettiin että sivistysvaltiossa ei sellaista voida suvaita.
Nyt tuo paikka on valittu kaikkein heikoimmassa tilanteessa oleville.
Nyt oikeasti, herätkää jo, ja kysykää mitä savuverhon takana suhmuroidaan!
Vierailija kirjoitti:
Peseekö pyykit?
Ei sen tartte muuta tehä. Pyykit pesee kone noin kerran viikossa aivan hyvin, itellä menee ripustamiseen se 10 min.
Kannattaa asua omakotitalossa, jos ei halua luteita, turkiskuoriaisia tai paperitoukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peseekö pyykit?
Ei sen tartte muuta tehä. Pyykit pesee kone noin kerran viikossa aivan hyvin, itellä menee ripustamiseen se 10 min.
Toivottavasti pystyt aina, koska kotihoitaja ei pese pyykkiä.