Henkinen väkivalta - syytteen nostaminen
Olen miettinyt riittääkö mun näyttö tuomitsemaan exän henkisestä väkivallasta?
Se alkoi noin 16 vuotta sitten pahin jakso kesti 11 vuotta. Liian moni altistuu henkiselle väkivallalle ja ainoastaan Hilkka Ahde on saanut oikeutta. Henkisen väkivallan käyttäjät haluaa hallita uhria suhteen loppumisen jälkeen että lapsille ei ei saa mustamaalaaminen toista, mutta henkinen pahoinpitely vaan jatkuu perättömillä syytöksillä. Henkisen väkivallan käyttäjät itse mustamaalaa sitä uhria. Jos uhri avaa suunsa, häntä uhataan samantien kunnianluokkaussyyteellä.
Olisiko oikeuslaitos jo valmis tähän?
Kommentit (36)
Tarvitset ihan muunlaista apua kuin oikeudellista. Joku vertaistukiryhmä voisi olla hyvä.
Aikuisen velvollisuus on suojata itse itseään ja lähteä tällaisesta suhteesta.
Naisilla on yleensä mahdollisuus lähteä, tässä maassa. Nämä on sikäli turhia spekuloitavia. Lähde tai kärsi, oma moka.
Tekisin rikosilmoituksen, vaikkei menisi eteenpäin, jäisi jälki ilmoituksesta kuitenkin poliisin tietoihin. Jos henkilöä syytetään myöhemmin muusta, löytyy aiempi ilmoitus kansioista.
Pihtiperintäotteilla näitä on perinteisesti hoidettu
xD Jos olet mies niin oikeuslaitos on mielellään tuomitsemassa naisia. Varsinkin jos olet käynyt vinkumassa jollekin psykologille. Jost aas olet nainen niin rikosta ei tapahtunut.
Henkilökohtainen suositukseni on, että jos olet päässyt eroon väkivallantekijästä, niin ÄLÄ haasta häntä oikeustaisteluun, vaan nauti vaivalla saavuttamastasi rauhasta. Et voi saada enempää. Oikeustaistelu on tappelemista ja riitaan haastamista, paitsi tällä kertaa välikäsien kautta
Itseeni rikoksen kohdistanut henkilö sai myöhemmin tuomion toiselle henkilölle tehneestä rikoksesta, ja uskon, että oma ilmoitukseni painoi siellä takana, vaikkei asia edennyt. Joten sain tietynlaisen hyvitykseni siinä. Kannattaa tehdä rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on yleensä mahdollisuus lähteä, tässä maassa. Nämä on sikäli turhia spekuloitavia. Lähde tai kärsi, oma moka.
Väärin. Tähän sellainen inhottava tuut-ääni.
Tekijän moka. Aina. Tekijän moka.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin rikosilmoituksen, vaikkei menisi eteenpäin, jäisi jälki ilmoituksesta kuitenkin poliisin tietoihin. Jos henkilöä syytetään myöhemmin muusta, löytyy aiempi ilmoitus kansioista.
Niin, tämä on ihan validi vaihtoehto. Mutta ei kannata odottaa että poliisi syyttäisi tai edes tutkisi. Se vastaus mitä sieltä tulee on todennäköisesti jotakin aivan puuta heinää jossa puhutaan täysin aiheen vierestä, jonka funktio on vaan viestiä, että poliisia ei kiinnosta vittuakaan ja lopeta vinkuminen. Jos olet valmis tähän niin tee ihmeessä rikosilmoitus. Kyllähän nämä kuitenkin tallentuvat sinne arkistoihin ja joskus joku joka tutkii poliisin sekopäisiä käytäntöjä ja saa siitä materiaalia heitäkin vastaan.
Eli jos teet rikosilmoituksen, älä tee sitä tavoitteena päätyä oikeuteen tai voittaa, vaan siksi, että se on moraalisesti oikein. Äläkä odota, että paskalakit haluaisitvat tai pystyisivät puolustamaan sinua. Heitä keskimäärin ei kiinnosta.
Kunnianloukkauksen kriteeristö ei täyty sillä, että tekee totuudenmukasen rikosilmoituksen poliisille. Poliisi on vaitiolovelvollinen ja jos et ole ollut epärehellinen, olet toiminut omien kansalaisoikeuksiesi puitteissa ja hakenut itsellesi oikeutta, joka perustuslain mukaan sinulle kuuluu. Jos sen sijaan lähdet levittelemään juoruja kylälle tai menet mediaan, kunnianloukkausrikoksen kriteeristö saattaa täyttyä.
Hankala sanoa, kun et kerro mitään. Todennäköisesti ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään itsepuolustusvelvollisuutta. Sen sijaan on velvollisuus kunnioittaa toisten oikeuksia. Vaikka nainen olisi täysin puolustus- ja toimintakyvytön, et saa tehdä häntä kohtaan rikosta. Sori siitä.
Pelkkä "henkinen väkivalta" ei riitä mihinkään oikeusprosessiin, ei sellaisesta ole edes laissa säädetty, kuten ei fyysisestäkään väkivallasta. Henkisellä puolella ei tunneta pahoinpitelyä, eli pitäisi olla vahva näyttö jostain vainoamisesta, kunnianloukkaukseta, yksityiselämään kuuluvan tiedon levittämisestä tms.
Ai että antaa olla? Oletteko samaa mieltä, että jos teitä lyödään, siitä tulee mustelma ja kipua. Henkisesti ja fyysisesti olet siitä ohi 1-2 kk:saa. Pitää antaa lyönnin olla?
Minulla tuli 17 sairautta ja oiretta henkisen väkivallan uhrina ja trauma, joka tuntuu vaan kestävän.
Henkinen väkivalta on sitä, että uhri ei pääse lähtemään helposti, koska häntä uhkaillaan ja toinen syy on trauma reaktio johtuen henkisestä väkivallasta. Ei ole voimia lähteä.
Henkinen väkivalta on aina tekijän oma ongelma.
On päästään erilainen. Siis luonnehäiriöinen. Hyvä psykiatri voi auttaa tälläistä tapausta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se aiempi rikosilmoitus auta mitään, jos se ei ole edennyt minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä "henkinen väkivalta" ei riitä mihinkään oikeusprosessiin, ei sellaisesta ole edes laissa säädetty, kuten ei fyysisestäkään väkivallasta. Henkisellä puolella ei tunneta pahoinpitelyä, eli pitäisi olla vahva näyttö jostain vainoamisesta, kunnianloukkaukseta, yksityiselämään kuuluvan tiedon levittämisestä tms.
Kuitenkin poliisi on itse mainostanut tekemään rikosilmoituksen henkisestä väkivallasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin poliisi on itse mainostanut tekemään rikosilmoituksen henkisestä väkivallasta.
Missä? Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Ai että antaa olla? Oletteko samaa mieltä, että jos teitä lyödään, siitä tulee mustelma ja kipua. Henkisesti ja fyysisesti olet siitä ohi 1-2 kk:saa. Pitää antaa lyönnin olla?
Minulla tuli 17 sairautta ja oiretta henkisen väkivallan uhrina ja trauma, joka tuntuu vaan kestävän.
Henkinen väkivalta on sitä, että uhri ei pääse lähtemään helposti, koska häntä uhkaillaan ja toinen syy on trauma reaktio johtuen henkisestä väkivallasta. Ei ole voimia lähteä.
No jos haluat olla enemmän tekemisissä tämän väkivallantekijän kanssa niin sitten voit haastaa hänet oikeuteen. Sehän on sellainen revanssi tavallaan, ei oikeastaan sen kummempaa. Itse olen sitä mieltä, että jos olet todennut jonkun ihmisen väkivaltaiseksi ja niin onnekas, että olet päässyt hänestä eroon, PYSY EROSSA. Älä haasta revanssiin. Mieti sen sijaan miten paljon parempi ihminen olet ja miten paljon parempaa kohtelua ansaitset, ja keskity menemään kohti tätä. Ja sanon tämän vakavien rikosten uhrina. Vaikka voittaisitkin oikeudessa tai vaikka olisit lyönyt takaisin tai saanut kostosi tai oikeutta, se ei muuta lopulta mitään. Se mikä muuttaa on asennemuutos, että ansaitset parempaa. Ansaitset parempaa kuin se lyönti, ja ansaitset parempaa kuin oikeustaistelu. TÄSSÄ on se oppitunti.
Jos sinulla on ptsd, siihen auttaa esim. silmänliiketerapia tai mielikuvittelu. Akuuttiin paniikkikohtaukseen silmänliiketerapia ja muutoin voit tietoisesti muuttaa muistojasi. Trauma ei ole itse tapahtuma, vaan ainoastaan muisto siitä, ja elää vain sinun pääsi sisällä. Sinä omistat sen. Voit muuttaa muiston vaikka niin, että kun mies löi sinua, hait keittiöstä veitsen ja puukotit häntä niskaan. Se on sinun pääsi ja sinä hallitset sen muistoja. Itselläni tämä auttoi erittäin vakavaan ptsd-häiriöön. Ja tätä ei kukaan lääkäri sinulle opeta, vaan ainoastaan kuppaa rahasi, aikasi, ja vahvistaa traumaa.
Lisäksi sinun kannattaa keskittyä siihen, että mietit korvaavia ihmissuhteita. Miten haluat itseäsi kohdeltavan ja mitä mielestäsi ansaitset. Tämä suojelee sinua tulevaisuudessa haksahtamasta samaan tuttuun ansaan uudestaan.
Ensinnäkään mitään syytettä et voi nostaa. Henkinen väkivalta on rikoslain alainen, mutta sen tarkoituksellisuden todistaminen lienee ongelmallista. Rikosilmotuksen voit tehdä poliisille. Poliisi päättää onko aihetta aloittaa esitutkintaa vai ei. Esitutkinnan perusteella poliisi antaa tapauksen syyttäjän harkittavaksi joka tekee päättää syyttää tai jättää syyttämättä.
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-henkinen-v%C3%A4kivalta
Hilkka Ahteen tapauksessa kyse oli työsuhde. Ahde ei tehnyt rikosilmoitusta (saati syytettä) vaan kantelun aluehallintovirastolle, joka teki ilmoituksen poliisille jne. Syyte koski sekä työnantajaa että sen johtajaa.
Aivan turhaa.