Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (2022)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hoitakoot itse lapsensa, jos ei kelpaa muu. Mummilassa on mummilan säännöt.
Sehän on niin aikuinen ja rakentava, ei yhtään uhmainen, lähestymistapa.
Kyllä niin on. Mummit ovat omia persooniaan, jos allergiat huomioidaan, syötetään ja illalla peitellään sänkyyn et laita lastasi mummolaan jos mummo ei saa omalla tavallaan päivän touhuja ohjata. Omalla murteellaan.
Et voi toisen kotona päsmäröidä kuten mummot eivät tule sinun kotiisi päsmäröimään.
Se on sen äidin lapsi. Totta kai hän päättää, miten lasta hoidetaan. Myös mummolassa.
Miksi vie pienen lapsen hoidettavaksi mummolaan, se ei mahdu päähäni. Jos on mustasukkainenkin vielä mummolle kun mummo halii mummoa.
Se lapsi ei ole mikään ruhtinas jonka suosiosta kilpaillaan.
tuo on jotain niin käsittämätöntä käytöstä aikuiselta pissismummolta!
Totta kai äiti yrittää pitää lapsella sukulaissuhteita yllä, mutta todellakaan ei hinnalla millä hyvänsä.
Mitä ihmettä jankutat? Jos et pidä anopistasi ja sulla joku kilpailu hänen kanssaan lienee ihan nyt teidän perheen juttu. Et ole tekemisissä jos harmittaa lapsi saattaa tykätä mummostakin.
Mitä menoja kenelläkään voi olla niin paljon että lapsen pitäisi olla hoidossa päiväkausia mummoilla ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja menipä nyt lapsiperheenä tai viiskymppisenä pariskuntana "hornan tuuttiin" voi viedä ruokia mennessään ja laittaa itseään miellyttävät ruuat.
Mummolat ei ole lounasravintoloita josta voi listalta valita vaan siellä syödään mitä tarjotaan jos ei itse vie ja laita ruokas.
Ai niinkö vieraat kutsutaan ja kestitään? Kokataan kyllä mutta syömäkelvotonta ruokaa? Miksi kokata ollenkaan?
Mummolat on käsittääkseni ihan normaaleja kotitalouksia.
Mitäpä tuohon enää sanoa. Kenenkään syömisongelmaan tai ruokavalioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hoitakoot itse lapsensa, jos ei kelpaa muu. Mummilassa on mummilan säännöt.
Kyllä niin on. Mummit ovat omia persooniaan, jos allergiat huomioidaan, syötetään ja illalla peitellään sänkyyn et laita lastasi mummolaan jos mummo ei saa omalla tavallaan päivän touhuja ohjata. Omalla murteellaan.
Et voi toisen kotona päsmäröidä kuten mummot eivät tule sinun kotiisi päsmäröimään.
Se on sen äidin lapsi. Totta kai hän päättää, miten lasta hoidetaan. Myös mummolassa.
Miksi vie pienen lapsen hoidettavaksi mummolaan, se ei mahdu päähäni. Jos on mustasukkainenkin vielä mummolle kun mummo halii mummoa.
Totta kai äiti yrittää pitää lapsella sukulaissuhteita yllä, mutta todellakaan ei hinnalla millä hyvänsä.Mitä ihmettä jankutat? Jos et pidä anopistasi ja sulla joku kilpailu hänen kanssaan lienee ihan nyt teidän perheen juttu. Et ole tekemisissä jos harmittaa lapsi saattaa tykätä mummostakin.
Mitä menoja kenelläkään voi olla niin paljon että lapsen pitäisi olla hoidossa päiväkausia mummoilla ?
Keskustele YLEISELLÄ TASOLLA. Älä käy henkilöön.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiseksi kasvaminen auttaa paljon ihmissuhteissa.
Siksipä onkin ikävää, että muutenkin kuormittavassa elämänvaiheessa riesana on varhaisteinin tasolle jäänyt mummeli, pahimmassa tapauksessa kaksi, kuten meillä.
Miksi ette pärjää ilman mummoja arjessanne ja elämässä jos siitä syntyy ongelmia?
Aika hyvinkin jos molemmatkin mummot asuvat samassa kaupungissa, nykyisin kun nuoret opiskelevat ja menevät muille paikkakunnille töihin.
Nytkin lapsenlapseni asuu jo miehensä kanssa kahden tunnin matkan päässä molempien vanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai äiti yrittää pitää lapsella sukulaissuhteita yllä, mutta todellakaan ei hinnalla millä hyvänsä.Mitä ihmettä jankutat? Jos et pidä anopistasi ja sulla joku kilpailu hänen kanssaan lienee ihan nyt teidän perheen juttu. Et ole tekemisissä jos harmittaa lapsi saattaa tykätä mummostakin.
No aika henkilökohtaista jankutusta mummoihin tuo pissismummoksi nimitteleminen. Älytöntä yleistämistä. Oman ongelmansa yleistämistä jos ei tuöe ihmisten kanssa toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika henkilökohtaista jankutusta mummoihin tuo pissismummoksi nimitteleminen. Älytöntä yleistämistä. Oman ongelmansa yleistämistä jos ei tuöe ihmisten kanssa toimeen.
Jos koet sen kohdistuvan sinuun, sinä arvatenkin olet sitten pissismummo. Ja niinhän se on, siitähän just on kyse, että on mummoikäisiä, joiden käytös on kuin varhaisteinillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koet sen kohdistuvan sinuun, sinä arvatenkin olet sitten pissismummo. Ja niinhän se on, siitähän just on kyse, että on mummoikäisiä, joiden käytös on kuin varhaisteinillä.
No niin. Olen isomummo. Lapseni hoitivat itse lapsensa. Jokainen kolme kaukana niin minusta kuin puolisoidensa äideistä. Perheenä ovat kyläilleet mummoloissaan.
Siksikin niin uusi asia nämä kertomukset minulle, asutaan mummojen vieressä ja riidellään ja riidellään ja taas uusi matsi.
Me mummot olemme naisia, äitejä , yksilöitä ja niitä mummoja. Meillä jokaisella on oma historia, työmme ja kokemuksemme. Ei ole mitään yhtenäistä mummokäyttäytymissääntöä.
No niin. Olen isomummo. Lapseni hoitivat itse lapsensa. Jokainen kolme kaukana niin minusta kuin puolisoidensa äideistä. Perheenä ovat kyläilleet mummoloissaan.
Siksikin niin uusi asia nämä kertomukset minulle, asutaan mummojen vieressä ja riidellään ja riidellään ja taas uusi matsi.
Aika sairaan tarkasti olet päivystänyt lastesi elämää, kun tiedät tarkoin, jokaikisen toisenkin mummolan vierailun yksityiskohdat.
Missään ei ole sanottu, että kukaan kirjoittajista asioisin mummojen vieressä tai että olisi riidelty.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ollut lemiruoista vaan siitä että toistuvasti twrjotaan ruokaa jota ei voi syödä.
Kyse ei myöskään ollut mistään lomista vaan siitä että kinutaan lapsiperhe hornan tuuttiin viikonlopuksi ja sitten kohdellaan mahdollisimman paskasti.
Ja kyllä minä jo ihan lapsena opin että vieraanvaraisuutta on nimenomaan olla perillä vieraiden mieltymyksistäkin. Ihan peruskohteliaisuutta.
Mitä tämä syömäkelvoton ruoka on ja mitä sen tilalla olisi pitänyt olla? Harvoin mikään ruoka on oikeasti syömäkelvotonta, on vain erilaisia mieltymyksiä. On tietysti huonoja kokkeja, mutta eivät hekään tahallaan tee huonoa ruokaa, eivät vaan osaa. Itse pidän tällaista ruuasta vinkumista tyypillisenä teinipissiskäytöksenä, ei anna kirjoittajasta aikuismaista kuvaa vaikka kiivaasti haukkuu muita siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ollut lemiruoista vaan siitä että toistuvasti twrjotaan ruokaa jota ei voi syödä.
Kyse ei myöskään ollut mistään lomista vaan siitä että kinutaan lapsiperhe hornan tuuttiin viikonlopuksi ja sitten kohdellaan mahdollisimman paskasti.
Ja kyllä minä jo ihan lapsena opin että vieraanvaraisuutta on nimenomaan olla perillä vieraiden mieltymyksistäkin. Ihan peruskohteliaisuutta.Mitä tämä syömäkelvoton ruoka on ja mitä sen tilalla olisi pitänyt olla? Harvoin mikään ruoka on oikeasti syömäkelvotonta, on vain erilaisia mieltymyksiä. On tietysti huonoja kokkeja, mutta eivät hekään tahallaan tee huonoa ruokaa, eivät vaan osaa. Itse pidän tällaista ruuasta vinkumista tyypillisenä teinipissiskäytöksenä, ei anna kirjoittajasta aikuismaista kuvaa vaikka kiivaasti haukkuu muita siitä.
Tarjoapa esimerkiksi normimaitoon keitettyä kalakeittoa ruisleivän kera perheelle, jossa yhdellä on keliakia ja laktoosi-intoleranssi, yhdellä laktoosi-intoleranssi ja yhdellä kala-allergia. Kaksi nakertaa sitä leipää ja yksi ei voi syödä tuosta mitään.
Meidän lasten mummin isovanhemmuus on sitä, että soitetaan videopuhelu tai pari viikossa, ja lisäksi meidän vanhempien pitää lähettää kuvia mummille lapsista, joita hän voi sitten katsella ja lähettää eteenpäin muille sukulaisille. Kun kysellään, että milloin näkisi lapsia, niin löytyy tuhat ja yksi tekosyytä, että miksi se ei nyt onnistu.
Tulimme siihen lopputulokseen, että ei, mummi ei saa olla mummi tällä "omalla tavallansa". Koska lapset eivät saa siitä yhtikäs mitään, emmekä me vanhemmat myöskään. Kuvien lähettely ollaan lopetettu. Lapset mummi näkee jos ja kun tulee katsomaan tai ottaa vastaan kylään.
Heh, minä olen kala-allerginen. Saan hengenahdistusoireita pelkästä kalan hajustakin. Heti kun appivanhemmat kuulivat tämän, heillä on tarjottu pelkkiä kalaruokia. Minä sitten istun toisessa huoneessa tai ulkona aina, kun siellä ruokaillaan. Todella ystävällistä, eikö?
Niin siis soitti lapselle iltapuhelun? :D ihan normaalille kuulostaa. Alakoululaisen pitäisi olla sängyssä kahdeksan pintaan. Iltapesuihin, lukemiseen ja "rauhoittumiseen" menee kuitenkin yli tunti. Unirytmi on vaikea palauttaa koulun alkaessa jos lomilla nukutaan miten sattuu. Pelatkaa päivällä tai aloittakaa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä minä jo ihan lapsena opin että vieraanvaraisuutta on nimenomaan olla perillä vieraiden mieltymyksistäkin. Ihan peruskohteliaisuutta.Mitä tämä syömäkelvoton ruoka on ja mitä sen tilalla olisi pitänyt olla? Harvoin mikään ruoka on oikeasti syömäkelvotonta, on vain erilaisia mieltymyksiä. On tietysti huonoja kokkeja, mutta eivät hekään tahallaan tee huonoa ruokaa, eivät vaan osaa. Itse pidän tällaista ruuasta vinkumista tyypillisenä teinipissiskäytöksenä, ei anna kirjoittajasta aikuismaista kuvaa vaikka kiivaasti haukkuu muita siitä.
Tarjoapa esimerkiksi normimaitoon keitettyä kalakeittoa ruisleivän kera perheelle, jossa yhdellä on keliakia ja laktoosi-intoleranssi, yhdellä laktoosi-intoleranssi ja yhdellä kala-allergia. Kaksi nakertaa sitä leipää ja yksi ei voi syödä tuosta mitään.
Ja joka kerta on tarjottu tällaista ruokaa? Keliakia on lisäksi sellainen, että en luottaisi normaalitalouden ruokiin ollenkaan vaan veisin omat ruuat. Kontaminaation riski on liian iso tavallisessa kotikeittiössä, jos kokki ei ole tottunut varomaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joka kerta on tarjottu tällaista ruokaa? Keliakia on lisäksi sellainen, että en luottaisi normaalitalouden ruokiin ollenkaan vaan veisin omat ruuat. Kontaminaation riski on liian iso tavallisessa kotikeittiössä, jos kokki ei ole tottunut varomaan sitä.
Minä olen se, joka kirjoitti alunperin siitä syömäkelvottomasta ruoasta ja kyllä, jokaikinen kerta toistuu tämä. Se ei voi olla sattumaa. Sitten alkaa se loputon apen saarna nälkää näkevistä Afrikan lapsista. Ja loukkaannutaan verisesti, kun ei syödä. Anopin kuitenkin pitäisi olla keittiöalan ammattilainen ja se keliaakikko on hänen oma poikansa, mutta ei, ei suju. Siinä on siis jostain ihan muusta pohjimmiltaan kyse, enkä ymmärrä tuotakaan, koska tosiaan se koko käynti on aina samaa tylyttämistä muussakin.
Vierailija kirjoitti:
Aika sairaan tarkasti olet päivystänyt lastesi elämää, kun tiedät tarkoin, jokaikisen toisenkin mummolan vierailun yksityiskohdat.
Missään ei ole sanottu, että kukaan kirjoittajista asioisin mummojen vieressä tai että olisi riidelty.
Vain lähellä asuvat mummit voivat riidellä kahden tunnin hoitovuoroista. Kukaan ei matkusta satojen kilometrien päästä kahdeksi tunniksi.
Kumma kun tuossa alakouluikäiset ja taaperot näyttävät pyyhkeiden ja uimalelujen kanssa tulevan lähirannalta kotiin kahdeksan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain lähellä asuvat mummit voivat riidellä kahden tunnin hoitovuoroista. Kukaan ei matkusta satojen kilometrien päästä kahdeksi tunniksi.
Yksi kirjoittaja puhunut kahdesta tunnista. Ei kertonut, asuuko sekään mummo lähellä vai oliko käymässä heillä muutenkin tai esimerkiksi muuten samalla paikkakunnalla. Ja kyllä se kauempanakin asuva mummo voi siitä riidellä, vaikkei edes itse pystyisi moista tekemään.
Ai niinkö vieraat kutsutaan ja kestitään? Kokataan kyllä mutta syömäkelvotonta ruokaa? Miksi kokata ollenkaan?
Mummolat on käsittääkseni ihan normaaleja kotitalouksia.