Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
On muuten merkillistä, että sitten nää ihan samaiset mummot ovat ensimmäisenä kivittämässä, jos lapsen vanhemmat millään tavoin poikkeavat heidän laatimistaan kiveen hakatuista pyhistä äitiyden säännöistä.
Olet käsittänyt väärin. En ne mummot kivitä, vaan vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten merkillistä, että sitten nää ihan samaiset mummot ovat ensimmäisenä kivittämässä, jos lapsen vanhemmat millään tavoin poikkeavat heidän laatimistaan kiveen hakatuista pyhistä äitiyden säännöistä.
Olet käsittänyt väärin. En ne mummot kivitä, vaan vanhemmat.
En ole, kyllä ne on ihan juurikin mummoja, jotka mäkättävät ventovieraillekin. Minullekin on tultu huutamaan kun lapsi oli kaupassa kello 20.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Miksi et hoida itse lastasi? Sitä ihmettelen.
Ehkä miehesikin ja anoppikin
Ei hotsita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Miksi et hoida itse lastasi? Sitä ihmettelen.
Ehkä miehesikin ja anoppikin
Ei hotsita?
Hän yrittää rakentaa sitä niiiiiin tärkeää suhdetta isovanhempaan, mistä tässäkin ketjussa länkytetään.
Mummon murre ärsyttää, mummo ei osaa hoitaa lasta vanhempien haluamalla tavalla jne. Pitää sitten hommata lapsille jostain täydellinen mummo, joka laulaa lasten vanhempien kanssa täsmälleen samaa virttä, kirjakielellä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Mun lasten mummo puhuu murretta, on siitä vielä hyvin ylpeä. Meillä kotona lapset eivät moista kuule, edes mieheni ei puhu murretta. Kun lapset olivat pieniä, he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, mitä mummo sössöttää. Mummo tästä huusi lapsille, kun eivät puhetta ymmärrä. (Asutaan samalla paikkakunnalla)
Älkää huoliko, tuolla mummolla ei ole sitä ongelmaa, että meidän lapset olisivat hänen hoidettavanaan, edes minuuttia. Murre on pienin ongelmista hänen kanssaan.
jos mummo on hullu, on ihan sama mitä murretta hän puhuu, koska hän on vaarallinen lapsille ja parasta on pitää lapset hänestä kaukana. Miten miehesi on selvinnyt lapsuudestaan? Onko jäänyt traumoja? Hänen äitinsä ei selvästikään ole ihan normaali, eikä se suinkaan johdu siitä, että hän puhuu murteella. Murteella puhuminen ei tee kenestäkään sekopäätä.
Outoa on myös se, että asutte samalla paikkakunnalla kuin mummo, mutta kukaan teidän ympäristöstä ei puhu mitään murretta, että lapset olisivat sitä edes päiväkodissa/ koulussa kuulleet ja oppineet ymmärtämään.
Vai onko mummo muuttanut muualta, ja puhuu ihan erilailla, kuin kukaan muu siellä.
Oma äitini asunut yli 40 vuotta stadissa ja edelleen kuuluu puheessa pohjanmaan murre. Minusta on hienoa, että se on säilynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mummon murre ärsyttää, mummo ei osaa hoitaa lasta vanhempien haluamalla tavalla jne. Pitää sitten hommata lapsille jostain täydellinen mummo, joka laulaa lasten vanhempien kanssa täsmälleen samaa virttä, kirjakielellä tietenkin.
Niin, mummohan ei vaan voi aikuistua. Se on liikaa pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten merkillistä, että sitten nää ihan samaiset mummot ovat ensimmäisenä kivittämässä, jos lapsen vanhemmat millään tavoin poikkeavat heidän laatimistaan kiveen hakatuista pyhistä äitiyden säännöistä.
Olet käsittänyt väärin. En ne mummot kivitä, vaan vanhemmat.
En ole, kyllä ne on ihan juurikin mummoja, jotka mäkättävät ventovieraillekin. Minullekin on tultu huutamaan kun lapsi oli kaupassa kello 20.
Ne on mummoja joiden lastenlapset pitää olla klo 20.00 pestyinä ja iltasadut luettuna.
Olin kaupassa joskus vuoroja tekemässä. Myyjät päivitteli äitiä joka kävi joka ilta viime hetkillä kaupassa puoli yhdeksän aikaan ja lapsi huusi suoraa huutoa koko ajan, noin 2-vuotias. Oli jonkun tuttu, tiesivät tämän nuoren äidin olevan kotona lapsen kanssa. Ilmeisesti äiti kaipasi ohjelmaa illakseen. Edes kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Miksi et hoida itse lastasi? Sitä ihmettelen.
Ehkä miehesikin ja anoppikin
Ei hotsita?
Miksi lapsi on paljon mummolassa? Isi ja äiti etsii uusia parisuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Puhutko sinä huolellista kirjakieltä koko ajan?
Ei kirjakieli ole puhekieltä, se on kirjoitetun kielen muoto. Ihmiset, jotka ennen puhuivat kirjakieltä, yrittivät vaikuttaa sivistyneiltä. Yleiskieleksi sanotaan puhekielen muotoa, joka ei ole murteellista tai slangia, mutta ei ole yhtä huoliteltua kuin kirjakieli. Esimerkiksi omistusliitteitä ei yleensä enää käytetä yleiskielessä: "minun koira", ei "minun koirani".
Murre on jonkin murrealueen keskellä elävän ihmisen ensimmäinen kieli, hänen äidinkielensä, mikäli vanhemmat puhuvat sitä murretta. t. äidinkielen ope
Mulla on kolme aikuista poikaa, joista kahdella vanhimmalla on pieniä lapsia. Eka lapsenlapsi syntyi 4 vuotta sitten. Ollaan monta kertaa tästä puhuttu nykyisen puolison kanssa - hän ei siis ole lasteni isä - jolla on yksi lapsenlapsi 6 v ja hyvä luoja että ollaan onnellisia, kun ollaan vielä työelämässä joka on maailman paras ja myös uskottavin tekosyy sille, ettei oteta lapsenlapsiamme hoitoon saati yökylään. Meillä molemmilla on vielä asiantuntijatason työ, johon saa halutessaan kyllä aikaa uppoamaan. Sekään ei harmittanut kun puoliso loukkasi selkänsä talvilomalla rinteessä ja loukkaantui. Toipui nopeasti, mutta ollaan uhriuduttu ihan kunnolla sen takia ja puoliso on liioitellut vaivaansa sekä omalleen että mun lapsille. Varapapalla on pipi, nyt ei voi mennä mummolaan! JESSSSS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme aikuista poikaa, joista kahdella vanhimmalla on pieniä lapsia. Eka lapsenlapsi syntyi 4 vuotta sitten. Ollaan monta kertaa tästä puhuttu nykyisen puolison kanssa - hän ei siis ole lasteni isä - jolla on yksi lapsenlapsi 6 v ja hyvä luoja että ollaan onnellisia, kun ollaan vielä työelämässä joka on maailman paras ja myös uskottavin tekosyy sille, ettei oteta lapsenlapsiamme hoitoon saati yökylään. Meillä molemmilla on vielä asiantuntijatason työ, johon saa halutessaan kyllä aikaa uppoamaan. Sekään ei harmittanut kun puoliso loukkasi selkänsä talvilomalla rinteessä ja loukkaantui. Toipui nopeasti, mutta ollaan uhriuduttu ihan kunnolla sen takia ja puoliso on liioitellut vaivaansa sekä omalleen että mun lapsille. Varapapalla on pipi, nyt ei voi mennä mummolaan! JESSSSS!
Tässäpä malliesimerkki lapsen tasolle jääneestä mummoikäisestä.
Mun vanhemmat erosi kun olin pieni. Äidilläni oli valtavan tarkat säännöt kaikesta. Jos tein hänen mielestään väärin, sätti viikkokausia, antoi arestia. Alisti ja latisti aina. Isää näin hyvin harvoin, mutta hän ei ollut noin tiukka.
Pelastus oli ihana mummi, jonka luona sai olla lapsi kaikkine virheineen. Ilman mummia en olisi jaksanut. Murrekin tarttui matkaan mummiviikon jälkeen, mutta karisi aina ajan myötä. Ja aikuisena mummin kanssa jutellessa kieli kääntyi tuohon murteeseen luonnostaan.
Tän myötä yritän tuoda lapsen näkökulmaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko yhdenkin aikuisen syyn tälle, miksi se mummo ei vaan voi olla normaali aikuinen ihminen?
Mummo on normaali fiksu ihminen, äidillä olisi peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko yhdenkin aikuisen syyn tälle, miksi se mummo ei vaan voi olla normaali aikuinen ihminen?
Mummo on normaali fiksu ihminen, äidillä olisi peiliin katsomisen paikka.
No ei ole, jos ei voi noudattaa edes lapsen rytmiä ja muutenkin uhittelee kuin kakara.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Eli pitää noudattaa vanhempien typerimpäkin aivoituksia. Onhan äiti käynyt 9 kk korkeakoulun lasten hoidosta. Niin tyhmää ei olekkaan kun tuoreet vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Eli pitää noudattaa vanhempien typerimpäkin aivoituksia. Onhan äiti käynyt 9 kk korkeakoulun lasten hoidosta. Niin tyhmää ei olekkaan kun tuoreet vanhemmat.
Kyllä, pitää noudattaa sen lapsen huoltajien ohjeita. Sinä et osaa kirjoittaa edes sanaa olekaan, joten en sinuna enää jatkaisi teemasta tyhmyys.
Ehdottomasti kannattaa erota tuommosen anopin takia. Ihan paska mummo, hanki lähestymiskielto sille!