Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (174)
Mummon kotona on mummon säännöt, toki niin ettei lasten terveys vaarannu, kotona on sitten vanhempien säännöt, niin se menee. Silloin kun vanhemmat lasten kanssa mummolassa vanhemmat katsoo ettei lapset esimerkiksi tutki kaappeja jne
Mun äiti hoiti kolmea mun lasta todella paljon kun tein ympärivuorokautisia työpäiviä. Ei olis tullu mieleenkään ohjeistaa mitä saa syödä ja milloin pitää tehdä mitäkin. Ihan naurettavaa. Heillä on nyt todella lämpimät välit ja mummi on ihan kaikki kaikessa. Ja kas lapsista kasvoi normaaleja aikuisia ilman minkäänlaisia traumoja. Antakaa mummojen olla omanlaisiaan.
Varmaankin riippuu siitä mitä ihmettä tämä omalla tavalla olo tarkoittaa. Joskus lasta ei voi isovanhemmille antaa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Silloin vanhemmat eivät lasta toisen hoiviin.
Samaa mieltä, sitten on parempi hoitaa lapsensa itse. Ymmärrän, että arkena pidetään kiinni ruoka- ja nukkumaanmenoajasta mutta muuten pitäisi olla aika vapaat kädet hoitajalla.
Ja mitä murteeseen tulee, eikö ole vain hieno juttu että kuulee murretta, varsinkin kun omaan sukuun kuuluvaa perinnettä.
Saisiko yhdenkin aikuisen syyn tälle, miksi se mummo ei vaan voi olla normaali aikuinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Lapsi ei ole mummin lelu. Ne rajat ja rytmit luo lapselle turvallisuudentunnetta ja ennakoitavuutta.
Mutta yllätten lapsi ei mene rikki, vaikka nukkuu päiväunet kustilla makuuhuoneen sijaan. Lapsi ei hajoa, vaikka välipala syödään terassilla eikä keittiössä. Lapsen maailma ei luhistu, vaikka sadut luetaan teltassa. Harva lapsi on menettänyt mielenterveyttään siksi, että saa nukkua 10 minuuttia pitempään kuin tavallisesti. Äiti siitä menee rikki, koska silloin lapsen iltatoimet siirtyvät 10 minuutilla. Äiti niitä tiukkoja rutiineja haluaa.
Noi on pikkuasioita. Rutiinit tarkoittavat sitä, että mennään nukkumaan about samaan aikaan (1h heitto ei ketään tapa), herätään about samaan aikaan, ateriat tarjoillaan about samaan aikaan. Sillä ei ole väliä syödäänkö ulkona tai sisällä tai missä ne päikkärit nukutaan. Paitsi nepsylapsilla pitää olla tositosi tarkat rutiinit, mutta se on asia erikseen. Jos isovanhemmat eivät pysty noudattamaan yhtään mitään hyväksi havaittuja aikatauluja vaan kaikki pitää tehdä ihan päinvastoin, niin se on minusta kyllä omituista. Säännöissä pitää olla yhteneväisyyttä kotona ja isovanhemmilla. Huonoa käytöstä ei siedetä kummassakaan paikassa ja seuraamusten pitää olla samansuuntaisia.
Ehei, nuo ei ole pikkuasioita, nuo ovat niitä rutiineja, joilla äidin mielestä maailma pidetään koossa. Äiti ottaa mummolaan mukaan lapsen oman prinsessamukin ja lautasen, koska lapsi ei suostu muita käyttämään. Mummo antaa lapselle vettä muumimukista ja kas, lapsi juo ilman riitoja ja äiti kauhistelee vieressä, että ei, ei, nyt menee kaikki pilalle.
Mummoille rutiinit ovat sitä, että asiat seuraavat toisiaan samalla tavalla, aamulla saa ruokaa ja kädet pestään, kun tullaan ulkoa sisälle. Äideille rutiinit ovat sekunnntarkkaa taistelua siitä, että kaikki on varmasti kopio eilisestä, lusikka samalla tavalla lautasen vieressä ja kurkkua tarjolla lasikulhossa, ei lautasella. Kun lapselle tulee turvaton olo, jos asiat on toisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Vanhemmat pitävät ne rutiinit myös mummolassa, ei se ole mummon tehtävä. Unirytmi tuskin kääntyy päälaelleen, koska harva isovanhempi öisin meuhkailee.
Meidän perheellä ei ollut ollenkaan mummolaa. Lapseni eivät tiedä, millaista on kun on isovanhemmat.
Olkaa iloisia jos teidän lapsillanne on mummola, pitäkää välit kunnossa isovanhempiin, jos se vain teistä riippuu.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/lasten-kasvu-ja-hyvinvointi/lapsi…
Lapsiperheessä toistuvat usein samat toimet päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Rutiinit voivat tuntua tylsiltä, mutta ne tuovat arkeen ennustettavuutta.
Säännöllinen päivärytmi, johdonmukaiset rajat ja niistä kiinni pitäminen luovat lapselle turvaa ja ennakoitavuutta. Hän saa kokemuksen siitä, että aikuiseen voi luottaa. Kun rutiinit on luotu, satunnaiset poikkeamat tästä eivät elämää juuri hetkauta. Jos elämässä ei ole rutiineja, elämänhallinta alkaa tuottaa haasteita.
Hyvä arkirytmi muodostuu tutusta vuorokausirytmistä, säännöllisistä aterioista, liikunnasta, harrastuksista, rentoutumiseen varatuista hetkistä sekä ajasta ystäville ja perheelle.
Hyvässä päivärytmissä tietyt ajat on varattu tietyille toiminnoille:
päiväkoti- tai kouluaika
aterioiden aika
ulkoilu- tai harrastusaika
kaveriaika
ruutuaika
lepäämisen aika.
Jos ja kun elämä tuntuu olevan yhtä kaaosta, kannattaa pysähtyä pohtimaan, mitkä asiat luovat kaaosta tai kaaoksen tunteen. Järjestäkää esimerkiksi perhepalaveri, jossa mietitte keinoja hallita arjen rytmiä ja rauhoittaa elämää.
Samaa mieltä, tämä koskee arkea. Mutta kyllä lomalla pitää pystyä hieman joustamaan. Ja hieman ennen loman loppua aletaan arjen aikatauluun palaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/lasten-kasvu-ja-hyvinvointi/lapsi…
Lapsiperheessä toistuvat usein samat toimet päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Rutiinit voivat tuntua tylsiltä, mutta ne tuovat arkeen ennustettavuutta.
Säännöllinen päivärytmi, johdonmukaiset rajat ja niistä kiinni pitäminen luovat lapselle turvaa ja ennakoitavuutta. Hän saa kokemuksen siitä, että aikuiseen voi luottaa. Kun rutiinit on luotu, satunnaiset poikkeamat tästä eivät elämää juuri hetkauta. Jos elämässä ei ole rutiineja, elämänhallinta alkaa tuottaa haasteita.
Hyvä arkirytmi muodostuu tutusta vuorokausirytmistä, säännöllisistä aterioista, liikunnasta, harrastuksista, rentoutumiseen varatuista hetkistä sekä ajasta ystäville ja perheelle.
Hyvässä päivärytmissä tietyt ajat on varattu tietyille toiminnoille:
päiväkoti- tai kouluaika
aterioiden aika
ulkoilu- tai harrastusaika
kaveriaika
ruutuaika
lepäämisen aika.
Jos ja kun elämä tuntuu olevan yhtä kaaosta, kannattaa pysähtyä pohtimaan, mitkä asiat luovat kaaosta tai kaaoksen tunteen. Järjestäkää esimerkiksi perhepalaveri, jossa mietitte keinoja hallita arjen rytmiä ja rauhoittaa elämää.
Samaa mieltä, tämä koskee arkea. Mutta kyllä lomalla pitää pystyä hieman joustamaan. Ja hieman ennen loman loppua aletaan arjen aikatauluun palaamaan.
Aivan ja kun lapsi lomailee vanhempiensa kanssa, varmasti joustetaankin. Mitään syytä ei ole sille, etteikö mummo voisi noudattaa lapsen rytmiä tai toimia aikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Ei lapset ole noin tyhmiä, kyllä he oppivat nopeasti että eri paikoissa on eri säännöt ja tavat. Harvalla on kotona samat arvot, joita koulussa opetetaan, yökylässä kavereilla, kesäleirillä ja isovanhempien luona on usein erilaiset säännöt, jutun aiheet, rytmi ja ruoka.
Lapset tykkää vaihtelusta niin kuin aikuisetkin ja se tekee hyvää aivoillekin.
Toki normi arjessa on hyvä olla tietyt, säännölliset rutiinit ja tavat sekä johdonmukaisuus, niistä poikkeaminen isovanhempien luona tai kaverikyläilyssä ei lasta riko, vaan kasvattaa, avartaa ja vahvistaa.
Hyvin sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Tästä tulikin mieleen, että kun mun siskoni lapsenlapset ovat olleet mulla viikonlopun hoidossa, niin ylläripylläri niillä ei olekaan vaikeaa herätä maanantaiaamuna kouluun. Mutta mä ymmärrän sen, että maailma on muuttunut yhä iltapainotteisemmaksi. Kun vihdoin tulee viikonloppu, vanhemmat haluavat valvoa illalla pitkään ja nukkua aamulla myöhään. Sitten tulee taas se f**king maanantai ja lapset pitäisi saada aamulla revittyä kouluun ja itsensä töihin. Menee nyt ohi aiheen, mutta mä vähän luulen, että monen aikuisenkin elämä on mennyt sekaisin siksi, että kaikki asiat tapahtuu iltaisin, mutta työelämä ei jousta vaan liian vähillä unilla lähdetään taas työviikkoon. Viikonloppuna koitetaan nukkua univelkoja pois. Jos lapsi herää sunnuntaiaamuna klo 6, vanhemmat lykkää sille kännykän käteen ja koittaa nukkua vielä edes tunnin tai pari. Mä vähän luulen, että mummoloissa ei nukuta puolille päivin. Ei mummmot eikä lapsenlapset.
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi olen saanut itse hoitaa lapseni eikä ole tarvinnut alistua matriarkka mummon jyräämäksi. Väsynyt ja apua kaipaava vanhempi ei tarvitse ainakaan oman auktoriteetin polkemista ja kaapin paikan näyttämistä.
Ei kai tuossa auktoriteetin polkemista ole, jos haluaa pelata koululaisen kanssa lautapelin loppuun klo 19.30. Eli ei ole vielä edes myöhäinen aika. Hyvin jää aikaa iltapalalle ja lukemiselle.
Kunhan pitää (uni)rytmistä jokseenkin edes kiinni eikä pelkkää sokeria mätä naamaan tai napostella koko aikaa, niin ei muuten mitään väliä.!
Vierailija kirjoitti:
Mehän ei aikoinaan enää oltu äitini kanssa tekemisissä, koska se oli just tuollaista omituista kiukuttelua ihan koko ajan. Ei siis missään voinut tehdä niinkuin oli pyydetty tai lapsi toivoi. Yksikin joulunalus lapsi tohotti pitkään, miten hän sitten mummon kanssa leipoo pipareita. Heti kun tämä toive mummolle esitettiin, mummo teki ihan kaikkea muuta kuin leipoi niitä pipareita.
Koska häntähän ei komennella ja hän on mummo omalla tavallaan ja pitää olla rentoa ja päläpälä. En ymmärrä tuollaista. Todella lapsellista käytöstä.
Minusta tuo sinun kommentti kuulostaa lapselliselta. Leivoitko itse pipareita lapsesi kanssa?
Toki normi arjessa on hyvä olla tietyt, säännölliset rutiinit ja tavat sekä johdonmukaisuus, niistä poikkeaminen isovanhempien luona tai kaverikyläilyssä ei lasta riko, vaan kasvattaa, avartaa ja vahvistaa.
Lähde tälle väitteelle?
Miten se lapsen rikkoo, jos se mummi käyttäytyy aikuisesti?
On muuten merkillistä, että sitten nää ihan samaiset mummot ovat ensimmäisenä kivittämässä, jos lapsen vanhemmat millään tavoin poikkeavat heidän laatimistaan kiveen hakatuista pyhistä äitiyden säännöistä.
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Rytmin muutos muutaman kerran vuodessa ei ole turvattomuutta.