Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Miksi et hoida itse lastasi? Sitä ihmettelen.
Ehkä miehesikin ja anoppikin
Ei hotsita?
No kirjoitin vähän tyhmästi, tarkoitin että lapsi on kylässä, ei varsinaisesti hoidossa. Mies näitä kyläilyjä ehdottomasti vaatii että lapsi menee sinne ilman vanhempia. Vaikeaa on, kun ollaan asiasta täysin eri mieltä. Mielestäni lasta ei pitäisi päästää sinne kylään kahdestaan mummin kanssa, kun ei tämä mummi noudata niitä rajoja mitä asetamme (esim. ei karkkia,jäätelöä ja pullaa lapselle arkipäivinä). Miehenkään mielestä liika herkkujen syöttäminen ei ole ok, mutta ei saa äidilleen sanottua vastaan tarpeeksi tiukasti. Mummi taas nauraa, että tottakai hän saa lasta hemmotella, olette tiukkapipoja hehe. Syömiset on vain yksi monista jutuista missä mummi ei noudata rajojamme, mutta lapselle selkeästi haitallisin. Reiät ja kiillevauriot voi haitata koko loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Puhutko itse aina kirjakieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Miksi et hoida itse lastasi? Sitä ihmettelen.
Ehkä miehesikin ja anoppikin
Ei hotsita?
No kirjoitin vähän tyhmästi, tarkoitin että lapsi on kylässä, ei varsinaisesti hoidossa. Mies näitä kyläilyjä ehdottomasti vaatii että lapsi menee sinne ilman vanhempia. Vaikeaa on, kun ollaan asiasta täysin eri mieltä. Mielestäni lasta ei pitäisi päästää sinne kylään kahdestaan mummin kanssa, kun ei tämä mummi noudata niitä rajoja mitä asetamme (esim. ei karkkia,jäätelöä ja pullaa lapselle arkipäivinä). Miehenkään mielestä liika herkkujen syöttäminen ei ole ok, mutta ei saa äidilleen sanottua vastaan tarpeeksi tiukasti. Mummi taas nauraa, että tottakai hän saa lasta hemmotella, olette tiukkapipoja hehe. Syömiset on vain yksi monista jutuista missä mummi ei noudata rajojamme, mutta lapselle selkeästi haitallisin. Reiät ja kiillevauriot voi haitata koko loppuelämän.
Niin tai sit se pentu hankkii kiillevauriot ja reiät hampaisiinsa ihan ite, kunhan pääsee sieltä luostarista vapaalle jalalle.
Niin minulle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Eroatte mummon takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Nepsylapsia ei pidäkään laittaa hoitoon kenellekään muulle. Ne hoidetaan itse, jos muuten elämä menee päin prinkkalaa. Tai laitetaan ammattilaiselle hoitoon. Isovanhempia voi lapset tavata ihan niinkin, että vanhemmat ovat mukana. Vanhemmat sitten laittaa lapsensa siellä mummolassa nukkumaan, jos nyt yleensäkään tarvitsee olla mummolassa yötä. Jos mummolassa on mahdotonta yöpyä, katsoo vaan lähimmän hotellin tai muun majoituspaikan ja yöpyy sitten siellä. Tai sitten pyytää niitä isovanhempia tulemaan teille kotiin tapaamaan lapsenlapsiaan. Mä en ollut koskaan isäni puolen mummolla hoidossa eikä me perheenäkään siellä yötä. Aaamulla lähdettiin ja illaksi tultiin takaisin kotiin. Äidin puolen mummolassa taas olin lapsena koko kesän. Mutta äidilleni ei olisi tullut mieleenkään antaa omalle äidilleen mitään todo-listaa. Jos olisi kerrankin sellaista edes ehdottanut, mummo olisi nauranut räkäisen naurun ja sanonut, että hoidapa kuule ihan itse kakarasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Miksi et hoida itse lastasi? Sitä ihmettelen.
Ehkä miehesikin ja anoppikin
Ei hotsita?
No kirjoitin vähän tyhmästi, tarkoitin että lapsi on kylässä, ei varsinaisesti hoidossa. Mies näitä kyläilyjä ehdottomasti vaatii että lapsi menee sinne ilman vanhempia. Vaikeaa on, kun ollaan asiasta täysin eri mieltä. Mielestäni lasta ei pitäisi päästää sinne kylään kahdestaan mummin kanssa, kun ei tämä mummi noudata niitä rajoja mitä asetamme (esim. ei karkkia,jäätelöä ja pullaa lapselle arkipäivinä). Miehenkään mielestä liika herkkujen syöttäminen ei ole ok, mutta ei saa äidilleen sanottua vastaan tarpeeksi tiukasti. Mummi taas nauraa, että tottakai hän saa lasta hemmotella, olette tiukkapipoja hehe. Syömiset on vain yksi monista jutuista missä mummi ei noudata rajojamme, mutta lapselle selkeästi haitallisin. Reiät ja kiillevauriot voi haitata koko loppuelämän.
Minkä ikäinen tämä pullakiellossa oleva lapsi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Puhutko itse aina kirjakieltä?
Puhun yleiskieltä.
Tuttu vahti lastaan, ainuttaan. Ettei se vaan liho. Jääkaappia piti tyhjänä, tomaatteja sai koululainen syödä. Meillekin soitti, tytölle ei saa antaa pullaa vaikka teillä leivotaan.
Nyt aikuinen tyttö on iloisesti pyylevä, hänellä ehkä jossain sukugeeneissä pyöreys mitääiti yritti estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Puhutko itse aina kirjakieltä?
Puhun yleiskieltä.
Sekin on murre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Puhutko itse aina kirjakieltä?
Puhun yleiskieltä.
Sekin on murre.
Ei ole.
substantiivi
1.
erikoiskielten sanastoa sisältämätön suositusten mukainen kirjoitettu ja puhuttu kieli.
Yleiskieli ja ammattikieli.
Yleiskieli ja murteet.
Yleiskieli ja arkikieli.
Puhua huoliteltua yleiskieltä.
2.
(monikielisellä t. -murteisella alueella) yleisesti puhuttava yhteinen kieli.
Malaiji on Malesian ja Indonesian yleiskieli.
Entä jos onkin toistapäin , mummolassa ei esim.tuijotella puhelinta ruokapöydässä vaikka kotona se on normi ? Tai joku muu mikä kotona on sallittua . Pitääkö mummon sallia koska kotonakin tehdään näin ?
Murteista parkumista en ymmärrä ollenkaan. Kunhan puhuu niin, että tulee ymmärretyksi. Sitäpaitsi sehän rikkaus , laajentaa sanavarastoa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Voi myös olla viemättä lapsia mummille hoitoon, niin saa omia sääntöjään noudattaa ihan rauhassa. Lapset eivät taatusti mene pilalle siitä, jos mummi haluaa vähän hemmotella ja jossain asioissa on ehkä vähän lepsummat säännöt, kuin kotona. Lisäksi muistuttaisin, että se mummi on luultavimmin kasvattanut joko sinut, tai lasten toisen vanhemman. Jos teistä on tullut täyspäisiä ihmisiä, niin eiköhän se mummikin sitten jotain ymmärrä lasten kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Päiväkodissa töissä ja ryhmän 21 lapsesta (2-5v) yli puolet lapsista pitää herättää päiväunilta. Osa vanhemmista ei antaisi lapsen nukkua ollenkaan. Kun illat on vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos onkin toistapäin , mummolassa ei esim.tuijotella puhelinta ruokapöydässä vaikka kotona se on normi ? Tai joku muu mikä kotona on sallittua . Pitääkö mummon sallia koska kotonakin tehdään näin ?
Murteista parkumista en ymmärrä ollenkaan. Kunhan puhuu niin, että tulee ymmärretyksi. Sitäpaitsi sehän rikkaus , laajentaa sanavarastoa
Niin, juurikin kerrottiin, ettei tule ymmärretyksi, koska mokeltaa.
Ja taaaaas päästiin siihen kännykkään. Mitäs jos mummo nyt panisi risaiseksi ja ihan vaan tuijottelisi sitä kännykkäänsä, kuten muutenkin tekee, mutta hurskastelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Voi myös olla viemättä lapsia mummille hoitoon, niin saa omia sääntöjään noudattaa ihan rauhassa. Lapset eivät taatusti mene pilalle siitä, jos mummi haluaa vähän hemmotella ja jossain asioissa on ehkä vähän lepsummat säännöt, kuin kotona. Lisäksi muistuttaisin, että se mummi on luultavimmin kasvattanut joko sinut, tai lasten toisen vanhemman. Jos teistä on tullut täyspäisiä ihmisiä, niin eiköhän se mummikin sitten jotain ymmärrä lasten kasvatuksesta.
Mitähän hemmottelua lepsuus on? Muistuttaisin että se sinunkin ikäluokkasi jätti vanhemmuuden väliin kokonaan, ihan itse lapsenne itsensä kasvatti. Yksi syy siihen, että lapsilleen haluavat turvallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko yhdenkin aikuisen syyn tälle, miksi se mummo ei vaan voi olla normaali aikuinen ihminen?
Mummo on normaali fiksu ihminen, äidillä olisi peiliin katsomisen paikka.
No ei ole, jos ei voi noudattaa edes lapsen rytmiä ja muutenkin uhittelee kuin kakara.
Sitten parempi hoitaa vain itse lapsensa ja vierailla mummolassa lapsen kanssa. Voi itse pitää huolta rytmistä. Nyt puhutaan kuitenkin kouluikäisestä lapsesta ei 2v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.
Miksi et hoida itse lastasi? Sitä ihmettelen.
Ehkä miehesikin ja anoppikin
Ei hotsita?
No kirjoitin vähän tyhmästi, tarkoitin että lapsi on kylässä, ei varsinaisesti hoidossa. Mies näitä kyläilyjä ehdottomasti vaatii että lapsi menee sinne ilman vanhempia. Vaikeaa on, kun ollaan asiasta täysin eri mieltä. Mielestäni lasta ei pitäisi päästää sinne kylään kahdestaan mummin kanssa, kun ei tämä mummi noudata niitä rajoja mitä asetamme (esim. ei karkkia,jäätelöä ja pullaa lapselle arkipäivinä). Miehenkään mielestä liika herkkujen syöttäminen ei ole ok, mutta ei saa äidilleen sanottua vastaan tarpeeksi tiukasti. Mummi taas nauraa, että tottakai hän saa lasta hemmotella, olette tiukkapipoja hehe. Syömiset on vain yksi monista jutuista missä mummi ei noudata rajojamme, mutta lapselle selkeästi haitallisin. Reiät ja kiillevauriot voi haitata koko loppuelämän.
Sinä olet lapsen huoltaja ja jos katsot, ettei mummi ole kykenevä lasta hoitamaan niin silloin sinä et lasta sinne päästä ilman vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Puhutko itse aina kirjakieltä?
Puhun yleiskieltä.
Sekin on murre.
Ei ole.
substantiivi
1.
erikoiskielten sanastoa sisältämätön suositusten mukainen kirjoitettu ja puhuttu kieli.
Yleiskieli ja ammattikieli.
Yleiskieli ja murteet.
Yleiskieli ja arkikieli.
Puhua huoliteltua yleiskieltä.
2.
(monikielisellä t. -murteisella alueella) yleisesti puhuttava yhteinen kieli.
Malaiji on Malesian ja Indonesian yleiskieli.
Ok.
Malaijia siis lapsenlapsille.
Onpas taas perin vaikeaa. En usko, että täyspäiset vanhemmat ryhtyvät mikromanageroimaan isovanhempia, jos lapsi on kylässä (täällä sanotaan että hoidossa 😁). Toisaalta normaali isovanhempi haluaa tietää, milloin ja millä rituaalilla lapsi menee nukkumaan, milloin herää, mitä hän syö ja ei syö. Sekin on itsestään selvä että ulkoillaan. Vanhemmat kertoo senkin kuinka monta muumijaksoa saa katsoa. Jne. Mutta muuten mummun luona pannaan kyllä mummun kanssa ranttaliksi eli tehdään sitä mikä on kivaa. Mitä järkeä koko vierailussa muuten olisi?