Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (292)
Meillä mummi saa olla mummi omalla tyylillään, kun ei oo mitään valitettavaa eikä tarvitse vahtia mummin tapoja ja tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Voi myös olla viemättä lapsia mummille hoitoon, niin saa omia sääntöjään noudattaa ihan rauhassa. Lapset eivät taatusti mene pilalle siitä, jos mummi haluaa vähän hemmotella ja jossain asioissa on ehkä vähän lepsummat säännöt, kuin kotona. Lisäksi muistuttaisin, että se mummi on luultavimmin kasvattanut joko sinut, tai lasten toisen vanhemman. Jos teistä on tullut täyspäisiä ihmisiä, niin eiköhän se mummikin sitten jotain ymmärrä lasten kasvatuksesta.
Mitähän hemmottelua lepsuus on? Muistuttaisin että se sinunkin ikäluokkasi jätti vanhemmuuden väliin kokonaan, ihan itse lapsenne itsensä kasvatti. Yksi syy siihen, että lapsilleen haluavat turvallisuutta.
Anteeksi vaan, mutta mistä sinä tiedät minun ikäluokkani? Minä en ole mummi. Minä vien omia lapsiani silloin tällöin mummolaan ja suon äidilleni ja myös omille lapsilleni sen ilon, että mummilla saa vaikkapa syödä vähän enemmän herkkuja ja valvoa vähän myöhempään kuin kotona. Lapset eivät todellakaan ole menneet siitä piloille (eivät myöskään ole jatkuvasti mummolassa, pääsääntöisesti hoidamme lapsemme puolisoni kanssa itse) , ja he tietävät, että kotona noudatetaan omia sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Voi myös olla viemättä lapsia mummille hoitoon, niin saa omia sääntöjään noudattaa ihan rauhassa. Lapset eivät taatusti mene pilalle siitä, jos mummi haluaa vähän hemmotella ja jossain asioissa on ehkä vähän lepsummat säännöt, kuin kotona. Lisäksi muistuttaisin, että se mummi on luultavimmin kasvattanut joko sinut, tai lasten toisen vanhemman. Jos teistä on tullut täyspäisiä ihmisiä, niin eiköhän se mummikin sitten jotain ymmärrä lasten kasvatuksesta.
Mitähän hemmottelua lepsuus on? Muistuttaisin että se sinunkin ikäluokkasi jätti vanhemmuuden väliin kokonaan, ihan itse lapsenne itsensä kasvatti. Yksi syy siihen, että lapsilleen haluavat turvallisuutta.
Jos sinun vanhempasi on jättäneet vanhemmuuden väliin kokonaan, niin olen pahoillani puolestasi. Minulla taas on ollut hyvät vanhemmat ja onnellinen lapsuus, joten jospa nyt et yleistäisi.
Käy äitisi kanssa keskustelu mikä sinun kasvatuksessasi meni vikaan. Olet selvästi väärällä polulla kasvattamassa lastasi koulukiusattavaksi lumihiutaleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Voi myös olla viemättä lapsia mummille hoitoon, niin saa omia sääntöjään noudattaa ihan rauhassa. Lapset eivät taatusti mene pilalle siitä, jos mummi haluaa vähän hemmotella ja jossain asioissa on ehkä vähän lepsummat säännöt, kuin kotona. Lisäksi muistuttaisin, että se mummi on luultavimmin kasvattanut joko sinut, tai lasten toisen vanhemman. Jos teistä on tullut täyspäisiä ihmisiä, niin eiköhän se mummikin sitten jotain ymmärrä lasten kasvatuksesta.
Mitähän hemmottelua lepsuus on? Muistuttaisin että se sinunkin ikäluokkasi jätti vanhemmuuden väliin kokonaan, ihan itse lapsenne itsensä kasvatti. Yksi syy siihen, että lapsilleen haluavat turvallisuutta.
Jos sinun vanhempasi on jättäneet vanhemmuuden väliin kokonaan, niin olen pahoillani puolestasi. Minulla taas on ollut hyvät vanhemmat ja onnellinen lapsuus, joten jospa nyt et yleistäisi.
Aiemmat äidit ovat todellakin kasvattaneet lapsensa niin, että lapset eläneet itsekseen.
Ja silti kohtelet lapsenlastasi ja tämän vanhempia paskasti?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Lauseestasi voi päätellä, että et itsekään kirjakieltä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Lauseestasi voi päätellä, että et itsekään kirjakieltä käytä.
En niin vaan yleiskieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu vahti lastaan, ainuttaan. Ettei se vaan liho. Jääkaappia piti tyhjänä, tomaatteja sai koululainen syödä. Meillekin soitti, tytölle ei saa antaa pullaa vaikka teillä leivotaan.
Nyt aikuinen tyttö on iloisesti pyylevä, hänellä ehkä jossain sukugeeneissä pyöreys mitääiti yritti estää.
Ei se ole välttämättä geneettistä.
Saa vihdoin syödäkseen, kun on nälkiinnytetty koko lapsuus.
Muistattehan sen 10-vuotiaana siepatun ja kellarissa näännytetyn tytön, Natascha Kampuschin? Oli luurangonlaiha paetessaan. Nyt on soman pyöreä - oli joutunut kärsimään nälästä kasvuvuosinaan. Ei silloin kehity mitään normaalia suhdetta ruokaan.
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Ikinä kuullut avainlapsista?
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummi saa olla mummi omalla tyylillään, kun ei oo mitään valitettavaa eikä tarvitse vahtia mummin tapoja ja tyyliä.
Onko äidinäiti vai isänäiti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Ikinä kuullut avainlapsista?
Eihän se tarkoita, vai tarkoittaako, jos kouluikäisellä on oma avain ettei hänestä huolehdita ja välitetä.
Siis suurin osa peruskoulun ala-asteelaisista on nykyisinkin avainlapsi. Hyi teitä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Ikinä kuullut avainlapsista?
Eihän se tarkoita, vai tarkoittaako, jos kouluikäisellä on oma avain ettei hänestä huolehdita ja välitetä.
Siis suurin osa peruskoulun ala-asteelaisista on nykyisinkin avainlapsi. Hyi teitä vanhempia.
Kyllä se tarkoitti nimenomaan sitä.
Nykyään on aamuisin ja iltapäivisin kerhot alaluokkalaisille ja sitä isommille on koululla harrastuksia ja nuta. Ja monet myös lyhentävät työpäiviääm.
Vierailija kirjoitti:
Mehän ei aikoinaan enää oltu äitini kanssa tekemisissä, koska se oli just tuollaista omituista kiukuttelua ihan koko ajan. Ei siis missään voinut tehdä niinkuin oli pyydetty tai lapsi toivoi. Yksikin joulunalus lapsi tohotti pitkään, miten hän sitten mummon kanssa leipoo pipareita. Heti kun tämä toive mummolle esitettiin, mummo teki ihan kaikkea muuta kuin leipoi niitä pipareita.
Koska häntähän ei komennella ja hän on mummo omalla tavallaan ja pitää olla rentoa ja päläpälä. En ymmärrä tuollaista. Todella lapsellista käytöstä.
Meillä anoppi on myös tällainen "mua ei kersat komenna" -tyyppinen tapaus. Kersat = omat lapsensa. Sovitaan mitä tahansa, niin hän toimii toisin. Kun tietäähän hän paremmin.
Mä pidän tätä käytöstä valtapelinä. Sellaista asiaa ei ole, mitä hän ei tietäisi ja osaisi paremmin. Alkaen lapsen kouluvalinnasta (lapsi ei edes kävellyt tuolloin), hän on tuonut mielipiteensä hyvin voimallisesti esille. Kun ollaan jätetty nämä mielipiteet huomiotta, sitten leikitään marttyyriä ja haukutaan selän takana. Hän myös olettaa, että hänen tahtonsa tapahtuu kaikessa, aikuisilla lapsilla on velvollisuus totella sokeasti. Kun niin ei tapahdu, uhriutuminen on taas maksimissaan. Jatkuvaa manipulointia ja asioihin sekaantumista. Jostain syystä emme kovin usein tapaa. On hyvin ahdistavaa ja inhottavaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Ikinä kuullut avainlapsista?
Eihän se tarkoita, vai tarkoittaako, jos kouluikäisellä on oma avain ettei hänestä huolehdita ja välitetä.
Siis suurin osa peruskoulun ala-asteelaisista on nykyisinkin avainlapsi. Hyi teitä vanhempia.
Kyllä se tarkoitti nimenomaan sitä.
Nykyään on aamuisin ja iltapäivisin kerhot alaluokkalaisille ja sitä isommille on koululla harrastuksia ja nuta. Ja monet myös lyhentävät työpäiviääm.
Sinulla ei ainakaan ole peruskoululaisia lapsia. Se selviää kommentistasi.
Ennen ei muuten ollut kelan korvaamia lyhyempiä työpäiviä tai koulunaloitusvapaita. Eikä joustoja työajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Ikinä kuullut avainlapsista?
Eihän se tarkoita, vai tarkoittaako, jos kouluikäisellä on oma avain ettei hänestä huolehdita ja välitetä.
Siis suurin osa peruskoulun ala-asteelaisista on nykyisinkin avainlapsi. Hyi teitä vanhempia.
Kyllä se tarkoitti nimenomaan sitä.
Nykyään on aamuisin ja iltapäivisin kerhot alaluokkalaisille ja sitä isommille on koululla harrastuksia ja nuta. Ja monet myös lyhentävät työpäiviääm.Sinulla ei ainakaan ole peruskoululaisia lapsia. Se selviää kommentistasi.
Ennen ei muuten ollut kelan korvaamia lyhyempiä työpäiviä tai koulunaloitusvapaita. Eikä joustoja työajoissa.
Satun nyt vaan tietämään kun olen yhtenäiskoulussa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Ei mene rikki mutta uupuneet vanhemmat voivat olla vielä uupuneempia mummolareissun jälkeen jos esimerkiksi lasten unirytmi on kääntynyt päälaelleen. Tai on syöneet sokeria joka päivä ja oikea ruoka ei enää maistu. Tietyt rutiinit on hyvä olla ja noudattaa myös mummolassa.
Unirytmi ei mene päälaelleen muutamassa päivässä. Herkkujen syöminen saman ajan ei vie ruokahalua hyvältä ruoalta. Tiedät itsekin, että jos jossain juhlissa tai lomalla herkuttelee, mutta muuten on syönyt terveellisesti, ennemminkin on mukava palata normaaliin ruokaan. Älä rupea ohjeistamaan mummolaa, jos et luota niin älä vie.
Käykää yhdessä mummolassa sitten vaikka useiden päivien reissuja, on isovanhemmillekin mukavampaa, kun autatte siellä puutarhan hoidossa ja pikku rempoissa ja he saavat nauttia lastenlapsista ilman hoivavastuuta. Oma elämänne menee pieleen, jos viette lapset mummolaan ja irtaudutte arjesta vaikka viikoksi. Ehkä unirytminne on mennyt pilalle, ette enää haluakaan elää lapsiperhearkea :)
Kyllä mulla on aina yhden myöhään valvotun yön takia tms. mennyt unirytmi ihan lapsesta saakka sekaisin. Sen korjaaminen on aina vienyt useamman päivän aikaa. Yhdellä meidän kolmesta lapsesta huomaan kärsivän samasta. Jos menee päikkärit liian pitkään/myöhäiseksi, niin ei nukahda illalla tai sitten ei nukahda ollenkaan ja illalla sitä vasta onkin sitten vaikeaa nukahtaa kun väsyttää ja kiukuttaa. Ja sama seuraavat pari päivää.
Päiväkodissa töissä ja ryhmän 21 lapsesta (2-5v) yli puolet lapsista pitää herättää päiväunilta. Osa vanhemmista ei antaisi lapsen nukkua ollenkaan. Kun illat on vaikeita.
Meillä on vajaa 3-vuotiaalla herätys joka työaamu klo 5. Lapsi nukkuisi vaikka 3h päiväunet sen takia, mutta jos hän nukkuu tuntia pidempään, niin illalla saakin odottaa unta. Ei yksin kertaisesti vaan voi antaa nukkua niin kauan kuin lapsi haluaa tai miten lastenhoitajat surkuttelevat lapsen herättämistä kesken unien. En saa lasta viideltä aamulla ylös, jos hän nukahtaa vasta 22-23 sen vuoksi, että nukkuu 2-3h päiväunia eikä unipaine riitä illalla järkevään aikaan niin, että yöunet ovat riittävät. Ja kyllä, sen huomaa kun päiväunia lapsen annetaan nukkua kuten vuosikkaiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme hokema tuo ettei juuri joku ikäluokka (joku yleistää vanhempansa) hoitanut ja kasvattanut itse lapsiaan tai että
kokonainen mummojen ikäpolvi ei välitä lastenlapsistaan.
Ikinä kuullut avainlapsista?
Eihän se tarkoita, vai tarkoittaako, jos kouluikäisellä on oma avain ettei hänestä huolehdita ja välitetä.
Siis suurin osa peruskoulun ala-asteelaisista on nykyisinkin avainlapsi. Hyi teitä vanhempia.
Kyllä se tarkoitti nimenomaan sitä.
Nykyään on aamuisin ja iltapäivisin kerhot alaluokkalaisille ja sitä isommille on koululla harrastuksia ja nuta. Ja monet myös lyhentävät työpäiviääm.Sinulla ei ainakaan ole peruskoululaisia lapsia. Se selviää kommentistasi.
Ennen ei muuten ollut kelan korvaamia lyhyempiä työpäiviä tai koulunaloitusvapaita. Eikä joustoja työajoissa.
Satun nyt vaan tietämään kun olen yhtenäiskoulussa töissä.
Kai teet lasun joka lapsesta jolla on kotiavain ?
Vierailija kirjoitti:
Veijo-mummo väsäsi jo valituksen siitä, miten ihanat pikkutytöt muuttuivat "ylimielisiksi" eli alkoivat pitää hänelle puoliaan eivätkä niele hänen syöttämäänsä sovinistista paskaa.
Veijo-mummo käpälöi pikkulapsia. Veijo-mummo äänestää PS.
diagnoosi?
Kyllä olet hauska. Ja sivistynyt. Not.