Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.
Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu. Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan.
Ei murteissa ole mitään pahaa. Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat. Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö.
EI TODELLAKAAN PUHU. Ihan normaalissa työelämässä vähänkään pyörinyt ihminen osaa säädellä sitä, miten puhuu kellekin. Löytyy minultakin lohjanmurretausta, mutta en todellakaan molota sitä töissä tai esimerkiksi mieheni itäsuomalaisille sukulaisille.
Eli menet miehesi suvun luo jakkupuvussa puhuen teeskennellyllä äänellä kirjakieltä?
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Mun lasten mummo puhuu murretta, on siitä vielä hyvin ylpeä. Meillä kotona lapset eivät moista kuule, edes mieheni ei puhu murretta. Kun lapset olivat pieniä, he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, mitä mummo sössöttää. Mummo tästä huusi lapsille, kun eivät puhetta ymmärrä. (Asutaan samalla paikkakunnalla)
Älkää huoliko, tuolla mummolla ei ole sitä ongelmaa, että meidän lapset olisivat hänen hoidettavanaan, edes minuuttia. Murre on pienin ongelmista hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.
Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu. Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan.
Ei murteissa ole mitään pahaa. Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat. Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö.
EI TODELLAKAAN PUHU. Ihan normaalissa työelämässä vähänkään pyörinyt ihminen osaa säädellä sitä, miten puhuu kellekin. Löytyy minultakin lohjanmurretausta, mutta en todellakaan molota sitä töissä tai esimerkiksi mieheni itäsuomalaisille sukulaisille.
Eli menet miehesi suvun luo jakkupuvussa puhuen teeskennellyllä äänellä kirjakieltä?
On normaalia kohteliaisuutta huomioida muut ihmiset. Ei he ymmärrä varmaankaan edes kolmasosaa Lohjan murteesta. En ymmärrä mikä arvo sillä olisi, että pänkkipäisesti sitä heille puhuisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Lapsi ei ole mummin lelu. Ne rajat ja rytmit luo lapselle turvallisuudentunnetta ja ennakoitavuutta.
Mutta yllätten lapsi ei mene rikki, vaikka nukkuu päiväunet kustilla makuuhuoneen sijaan. Lapsi ei hajoa, vaikka välipala syödään terassilla eikä keittiössä. Lapsen maailma ei luhistu, vaikka sadut luetaan teltassa. Harva lapsi on menettänyt mielenterveyttään siksi, että saa nukkua 10 minuuttia pitempään kuin tavallisesti. Äiti siitä menee rikki, koska silloin lapsen iltatoimet siirtyvät 10 minuutilla. Äiti niitä tiukkoja rutiineja haluaa.
Noi on pikkuasioita. Rutiinit tarkoittavat sitä, että mennään nukkumaan about samaan aikaan (1h heitto ei ketään tapa), herätään about samaan aikaan, ateriat tarjoillaan about samaan aikaan. Sillä ei ole väliä syödäänkö ulkona tai sisällä tai missä ne päikkärit nukutaan. Paitsi nepsylapsilla pitää olla tositosi tarkat rutiinit, mutta se on asia erikseen. Jos isovanhemmat eivät pysty noudattamaan yhtään mitään hyväksi havaittuja aikatauluja vaan kaikki pitää tehdä ihan päinvastoin, niin se on minusta kyllä omituista. Säännöissä pitää olla yhteneväisyyttä kotona ja isovanhemmilla. Huonoa käytöstä ei siedetä kummassakaan paikassa ja seuraamusten pitää olla samansuuntaisia.
Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää on, että aikataulusta ei paljoa poiketa. Lisäksi kovin erilainen ruoka mummulassa voi olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Mehän ei aikoinaan enää oltu äitini kanssa tekemisissä, koska se oli just tuollaista omituista kiukuttelua ihan koko ajan. Ei siis missään voinut tehdä niinkuin oli pyydetty tai lapsi toivoi. Yksikin joulunalus lapsi tohotti pitkään, miten hän sitten mummon kanssa leipoo pipareita. Heti kun tämä toive mummolle esitettiin, mummo teki ihan kaikkea muuta kuin leipoi niitä pipareita.
Koska häntähän ei komennella ja hän on mummo omalla tavallaan ja pitää olla rentoa ja päläpälä. En ymmärrä tuollaista. Todella lapsellista käytöstä.
Ymmärrät varmaan, että kaikki naiset ei toimi kuten äitisi. Hiukan vaan herättää kysymyksiä se, että eikö mummo siis ollutkaan itse luvannut leipoa niitä pipareita lapsen kanssa? Koska se toive on pitänyt mummolle sitten esittää, eikä se mennyt läpi? Olisko äidilläsi ollut muutakin tehtävää, eikä hän yksinkertaisesti ehtinyt niitä pipareita tekemään. Teidän olisi pitänyt sanoa lapselle heti, kun hän alkoi piparien leipomisesta tohottamaan, että asia pitää kysyä mummolta, eikä ole varmaa onko mummolla aikaa moiseen ja jos ei niin sitten leivotaan piparit täällä kotona. Ei pidä antaa lapsen touhottaa pitkään jostakin asiasta jota ei edes ole sovittu toisen osapuolen kanssa. Olisko tässä nyt vanhemmalla itsellään peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Lapsi ei ole mummin lelu. Ne rajat ja rytmit luo lapselle turvallisuudentunnetta ja ennakoitavuutta.
Mutta yllätten lapsi ei mene rikki, vaikka nukkuu päiväunet kustilla makuuhuoneen sijaan. Lapsi ei hajoa, vaikka välipala syödään terassilla eikä keittiössä. Lapsen maailma ei luhistu, vaikka sadut luetaan teltassa. Harva lapsi on menettänyt mielenterveyttään siksi, että saa nukkua 10 minuuttia pitempään kuin tavallisesti. Äiti siitä menee rikki, koska silloin lapsen iltatoimet siirtyvät 10 minuutilla. Äiti niitä tiukkoja rutiineja haluaa.
Noi on pikkuasioita. Rutiinit tarkoittavat sitä, että mennään nukkumaan about samaan aikaan (1h heitto ei ketään tapa), herätään about samaan aikaan, ateriat tarjoillaan about samaan aikaan. Sillä ei ole väliä syödäänkö ulkona tai sisällä tai missä ne päikkärit nukutaan. Paitsi nepsylapsilla pitää olla tositosi tarkat rutiinit, mutta se on asia erikseen. Jos isovanhemmat eivät pysty noudattamaan yhtään mitään hyväksi havaittuja aikatauluja vaan kaikki pitää tehdä ihan päinvastoin, niin se on minusta kyllä omituista. Säännöissä pitää olla yhteneväisyyttä kotona ja isovanhemmilla. Huonoa käytöstä ei siedetä kummassakaan paikassa ja seuraamusten pitää olla samansuuntaisia.
Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää on, että aikataulusta ei paljoa poiketa. Lisäksi kovin erilainen ruoka mummulassa voi olla ongelma.
Miksi niitä lapsia edes raijataan mummoille hoitoon ja vieläpä pieninä??
Meillä lapset käy kylässä ja saattavat olla lomilla useamman päivänkin, mutta huolehtivat itse lapsensa. En ainakaan minä joudu huolehtimaan pienten nukkumaan menoista tai ruuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.
Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu. Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan.
Ei murteissa ole mitään pahaa. Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat. Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö.
EI TODELLAKAAN PUHU. Ihan normaalissa työelämässä vähänkään pyörinyt ihminen osaa säädellä sitä, miten puhuu kellekin. Löytyy minultakin lohjanmurretausta, mutta en todellakaan molota sitä töissä tai esimerkiksi mieheni itäsuomalaisille sukulaisille.
Todellakin puhuu. Työelämässä 40 vuotta kunnan palveluksessa pyörineenä puhun etelä-karjalaa, ihan niinkuin tekee täällä kaikki muutkin. Perustuuko sinun elämäsi kaksinaismoraalille muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Mun lasten mummo puhuu murretta, on siitä vielä hyvin ylpeä. Meillä kotona lapset eivät moista kuule, edes mieheni ei puhu murretta. Kun lapset olivat pieniä, he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, mitä mummo sössöttää. Mummo tästä huusi lapsille, kun eivät puhetta ymmärrä. (Asutaan samalla paikkakunnalla)
Älkää huoliko, tuolla mummolla ei ole sitä ongelmaa, että meidän lapset olisivat hänen hoidettavanaan, edes minuuttia. Murre on pienin ongelmista hänen kanssaan.
Teitä ihania miniöitä on Suomi pullollaan. Hyvä kun on hyvänahkaisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.
Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu. Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan.
Ei murteissa ole mitään pahaa. Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat. Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö.
EI TODELLAKAAN PUHU. Ihan normaalissa työelämässä vähänkään pyörinyt ihminen osaa säädellä sitä, miten puhuu kellekin. Löytyy minultakin lohjanmurretausta, mutta en todellakaan molota sitä töissä tai esimerkiksi mieheni itäsuomalaisille sukulaisille.
Eli menet miehesi suvun luo jakkupuvussa puhuen teeskennellyllä äänellä kirjakieltä?
On normaalia kohteliaisuutta huomioida muut ihmiset. Ei he ymmärrä varmaankaan edes kolmasosaa Lohjan murteesta. En ymmärrä mikä arvo sillä olisi, että pänkkipäisesti sitä heille puhuisin?
Kenenkään oman maakuntansa murre ei ole epäkohteliaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Kaupunkilaistunut, tekotärkeä vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Lapsi ei ole mummin lelu. Ne rajat ja rytmit luo lapselle turvallisuudentunnetta ja ennakoitavuutta.
Mutta yllätten lapsi ei mene rikki, vaikka nukkuu päiväunet kustilla makuuhuoneen sijaan. Lapsi ei hajoa, vaikka välipala syödään terassilla eikä keittiössä. Lapsen maailma ei luhistu, vaikka sadut luetaan teltassa. Harva lapsi on menettänyt mielenterveyttään siksi, että saa nukkua 10 minuuttia pitempään kuin tavallisesti. Äiti siitä menee rikki, koska silloin lapsen iltatoimet siirtyvät 10 minuutilla. Äiti niitä tiukkoja rutiineja haluaa.
Noi on pikkuasioita. Rutiinit tarkoittavat sitä, että mennään nukkumaan about samaan aikaan (1h heitto ei ketään tapa), herätään about samaan aikaan, ateriat tarjoillaan about samaan aikaan. Sillä ei ole väliä syödäänkö ulkona tai sisällä tai missä ne päikkärit nukutaan. Paitsi nepsylapsilla pitää olla tositosi tarkat rutiinit, mutta se on asia erikseen. Jos isovanhemmat eivät pysty noudattamaan yhtään mitään hyväksi havaittuja aikatauluja vaan kaikki pitää tehdä ihan päinvastoin, niin se on minusta kyllä omituista. Säännöissä pitää olla yhteneväisyyttä kotona ja isovanhemmilla. Huonoa käytöstä ei siedetä kummassakaan paikassa ja seuraamusten pitää olla samansuuntaisia.
Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää on, että aikataulusta ei paljoa poiketa. Lisäksi kovin erilainen ruoka mummulassa voi olla ongelma.
Miksi niitä lapsia edes raijataan mummoille hoitoon ja vieläpä pieninä??
Meillä lapset käy kylässä ja saattavat olla lomilla useamman päivänkin, mutta huolehtivat itse lapsensa. En ainakaan minä joudu huolehtimaan pienten nukkumaan menoista tai ruuista.
Meidän tapauksessa isovanhemmat pyysivät. Lapsetkin halusivat. Taisivat olla 3-vuotiaita kun olivat ensimmäistä kertaa yökylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Mun lasten mummo puhuu murretta, on siitä vielä hyvin ylpeä. Meillä kotona lapset eivät moista kuule, edes mieheni ei puhu murretta. Kun lapset olivat pieniä, he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, mitä mummo sössöttää. Mummo tästä huusi lapsille, kun eivät puhetta ymmärrä. (Asutaan samalla paikkakunnalla)
Älkää huoliko, tuolla mummolla ei ole sitä ongelmaa, että meidän lapset olisivat hänen hoidettavanaan, edes minuuttia. Murre on pienin ongelmista hänen kanssaan.
Teitä ihania miniöitä on Suomi pullollaan. Hyvä kun on hyvänahkaisia miehiä.
Kyllä pirttihirmuja naisia. Sääli miestäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Mun lasten mummo puhuu murretta, on siitä vielä hyvin ylpeä. Meillä kotona lapset eivät moista kuule, edes mieheni ei puhu murretta. Kun lapset olivat pieniä, he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, mitä mummo sössöttää. Mummo tästä huusi lapsille, kun eivät puhetta ymmärrä. (Asutaan samalla paikkakunnalla)
Älkää huoliko, tuolla mummolla ei ole sitä ongelmaa, että meidän lapset olisivat hänen hoidettavanaan, edes minuuttia. Murre on pienin ongelmista hänen kanssaan.
Teitä ihania miniöitä on Suomi pullollaan. Hyvä kun on hyvänahkaisia miehiä.
Mitä ihanaa on siinä, kun mummo huutaa lapsille kun lapset eivät ymmärrä hänen murre-termejään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.
Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu. Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan.
Ei murteissa ole mitään pahaa. Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat. Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö.
EI TODELLAKAAN PUHU. Ihan normaalissa työelämässä vähänkään pyörinyt ihminen osaa säädellä sitä, miten puhuu kellekin. Löytyy minultakin lohjanmurretausta, mutta en todellakaan molota sitä töissä tai esimerkiksi mieheni itäsuomalaisille sukulaisille.
Eli menet miehesi suvun luo jakkupuvussa puhuen teeskennellyllä äänellä kirjakieltä?
On normaalia kohteliaisuutta huomioida muut ihmiset. Ei he ymmärrä varmaankaan edes kolmasosaa Lohjan murteesta. En ymmärrä mikä arvo sillä olisi, että pänkkipäisesti sitä heille puhuisin?
Kenenkään oman maakuntansa murre ei ole epäkohteliaisuutta.
Kyllä on. Vuorovaikutustilanteessa pitää osata käyttäytyä ja ottaa se toinen osapuoli huomioon. Peruskohteliaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Mun lasten mummo puhuu murretta, on siitä vielä hyvin ylpeä. Meillä kotona lapset eivät moista kuule, edes mieheni ei puhu murretta. Kun lapset olivat pieniä, he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, mitä mummo sössöttää. Mummo tästä huusi lapsille, kun eivät puhetta ymmärrä. (Asutaan samalla paikkakunnalla)
Älkää huoliko, tuolla mummolla ei ole sitä ongelmaa, että meidän lapset olisivat hänen hoidettavanaan, edes minuuttia. Murre on pienin ongelmista hänen kanssaan.
Teitä ihania miniöitä on Suomi pullollaan. Hyvä kun on hyvänahkaisia miehiä.
Hyvä kun on oikea äiti joka huolehtii lapsistaan ja puolustaa kusipäistä mummoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Mun lasten mummo puhuu murretta, on siitä vielä hyvin ylpeä. Meillä kotona lapset eivät moista kuule, edes mieheni ei puhu murretta. Kun lapset olivat pieniä, he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, mitä mummo sössöttää. Mummo tästä huusi lapsille, kun eivät puhetta ymmärrä. (Asutaan samalla paikkakunnalla)
Älkää huoliko, tuolla mummolla ei ole sitä ongelmaa, että meidän lapset olisivat hänen hoidettavanaan, edes minuuttia. Murre on pienin ongelmista hänen kanssaan.
jos mummo on hullu, on ihan sama mitä murretta hän puhuu, koska hän on vaarallinen lapsille ja parasta on pitää lapset hänestä kaukana. Miten miehesi on selvinnyt lapsuudestaan? Onko jäänyt traumoja? Hänen äitinsä ei selvästikään ole ihan normaali, eikä se suinkaan johdu siitä, että hän puhuu murteella. Murteella puhuminen ei tee kenestäkään sekopäätä.
Outoa on myös se, että asutte samalla paikkakunnalla kuin mummo, mutta kukaan teidän ympäristöstä ei puhu mitään murretta, että lapset olisivat sitä edes päiväkodissa/ koulussa kuulleet ja oppineet ymmärtämään.
Vai onko mummo muuttanut muualta, ja puhuu ihan erilailla, kuin kukaan muu siellä.
Sehän se just on ihanaa kun mummon luona ei mennä kellon mukaan, saa herkkuja mutta ei liikaa ja saa valvoa mummin kans.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se just on ihanaa kun mummon luona ei mennä kellon mukaan, saa herkkuja mutta ei liikaa ja saa valvoa mummin kans.
Mummon kuuluu olla turvallinen aikuinen, ei kohdella lasta leluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Mun lasten mummo puhuu murretta, on siitä vielä hyvin ylpeä. Meillä kotona lapset eivät moista kuule, edes mieheni ei puhu murretta. Kun lapset olivat pieniä, he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, mitä mummo sössöttää. Mummo tästä huusi lapsille, kun eivät puhetta ymmärrä. (Asutaan samalla paikkakunnalla)
Älkää huoliko, tuolla mummolla ei ole sitä ongelmaa, että meidän lapset olisivat hänen hoidettavanaan, edes minuuttia. Murre on pienin ongelmista hänen kanssaan.
Teitä ihania miniöitä on Suomi pullollaan. Hyvä kun on hyvänahkaisia miehiä.
Hyvä kun on oikea äiti joka huolehtii lapsistaan ja puolustaa kusipäistä mummoa vastaan.
Eihän mikään laki pakota olemaan missään tekemisissä kusipäisen mummon kanssa. On oma valinta jos vie lapsensa hullun ja kusipäisen mummon lähelle.
Muistavat olonsa mummin leluina kaaoksen seassa.