Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (1028)
Vierailija kirjoitti:
Meillä loppui yhteiset lomanvietot veljen perheen kanssa kun kaikki meni niin hankalaksi. Illalla klo 19 piti olla koko talon hissukseen, mutta sitten aamulla jo ennen klo 7 he kyllä pamauttivat tv:n lastenohjelmat huutamaan. Eli meidän piti joustaa heidän rytmien mukaan mutta itse eivät toimineet samoin.
Se menee usein juuri näin että nämä "aamuvirkut" kokevat jotenkin olevansa parempia ja heidän rytminsä on "se oikea". Ei kyetä ymmärtämään että on tasan yhtä töykeää metelöidä aamulla kun toiset vielä haluaisivat nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla mummi omalla tavallaan. Mummi huutaa, että hän ei mitään turvaistuimia käytä, ei ennenkään ole tarvittu. Mummin mielestä lapsia ei tarvitse vahtia rannassa kovinkaan tarkkaan, ei niitä ennenkään vahdittu ja suurin osa on hengissä. Miniä on vain hysteerinen ja niuho.
Lapsia on ok myös ok pakkosyöttää siten, että oma tytär pitää käsistä ja jaloista kiinni kun mummi työntää perunaa kirkuvan ja räkäänsä tukehtuvan lapsen kurkkuun. Vaari laittaa kuulokkeet ja menee toiseen huoneeseen, olut sihahtaa.
Luonnollisesti pahoinpitely ja heitteillejättö eivät ole sallittuja, mutta avauksessa ei tainnut ihan tästä olla kyse.
Avauksessa oli pissismummo, jolle kaksi asiaa oli kaiken muun yläpuolella: Uhma ja uhriutuminen. Ei hyvät eväät toimivaan isoäitiyteen.
Mitä ihmeen uhmaa on avauksessa? Kertoi äidin soittelusta ja oli loukkaantunut murteensa arvostelusta. Sinä etvoikeen ymmärrä tekstien tyylilajia.
Lue se aamulehden juttu. Sehän oli kimmokkeena aloitukseen näköjään.
No jo otsikko on uhmaa. Minä haluan, minä haluan, minä haluan olla tällaienn ja tuollainen, koska me, myself and I. Vitut siitä lapsenlapsesta, kun minäminäminä haluan.
Miksi pitää puhua murretta pienelle lapselle? Miksi ei voi puhua selkeästi ja kommunikoida niin että vuorovaikutuksessa otetaan huomioon myös se kuulija. No ei voi, kun minäminäminä ja miun murre.
Miksi se äiti soittelee? Miksi ei mummo mieti sitä. No se soittelee, kun mummo tiedetään jo epäluotettavaksi. Tekisi sille jotain eikä voihkisi mikä kaikki tänään ehkäloukkas. Kyynel.
Edelleen, älä vie sitä lasta sinne mummille niin säästyt kaikelta tuolta! On sinulta vastuutonta jättää lapsi epäluotettavan ihmisen hoidettavaksi. On se sitten mummi tai joku muu.
Älä käy henkilöön.
Tyypillisesti tuossa on tilanne, jossa se mummin lapsi jostain kumman syystä haluaa, että lapsenlapsella on yhteys mummiin, siksi se lapsenlapsi sinne päätyy. Tyypillisesti mummi on myös vainonnut jankkaamisellaan perhettä jo pitkään.
Eiköhän tuossa tilanteessa, että mummo tiedetään epäluotettavaksi hoitajaksi, jokainen vanhempi ole viemättä lastaan mummolle HOITOON. Jos haluaa, että lapsi tutustuu mummoonsa, järkevä ihminen menee itse mukaan ja on lapsensa kanssa siellä mummolassa ja huolehtii ITSE lapsensa hoidosta ja turvallisuudesta ym.
Epävakaalle mummolle EI VIEDÄ lasta HOITOON, mutta voi sen lapsen kanssa mennä siellä käymään. Kyllä se lapsi silloinkin oppii mumminsa tuntemaan.
Miten vaikeata noin yksinkertainen asia on ymmärtää.
Lapsen turvallisuus ennen kaikkea. Tuollaisten mummojen kanssa järjestetään "valvottu" tapaaminen, eli lapsen omat vanhemmat on siellä mummolassa mukana, eikä niin, että pieni taapero työnnetään epävakaana tiedetyn mummon hoitoon. Jos vanhemmat noin tekee, vika on kyllä yksin vanhemmissa. Ei se ikänsä epävakaa ihminen siitä miksikään muutu, että siitä tulee mummu tai pappa.
Ei se sille miniälle ole vaikeaa, mutta anopille ja anopin aivopestylle lapselle ylivoimaista ole olla tottelematta just mummoa. Kun hyväähän se paska-anoppi vaan tarkottaa jne.
Haluatko sinä olla oma itsesi jos minä paheksun rumaa ja lapsekasta kieltä käyttävää äitiä?
Mitä arvostelun yläpuolella olevia on äidit joilla alaikäinen lapsi?
Kyllä minä oaheksun anoppia joka puhuu lapsekkaasti. Kyllä. On oikeus odottaa että aikuinen on aikuinen.
Mitä on lapsekas kieli? Eikö lapsille kuuluu puhua "lapsekkaasti"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt solvataan siis aloittajaa. Monikaan ei siis huomannut kyseessä olevan aamulehden artikkelin ingressistä napattu aihe.
Aloittaja antaa esimerkin miten mummo saa stressiä kun äiti yrittää mitätöidä puhelimessakin jo. Ilmeisesti miniä on aloituksen soitteleva äiti.
Mummo ei noudata sääntöjä. Totta kai pitää sitten valvoa.
Oletko nyt tosissasi? Usein sillä mummolla on paljon enemmän omakohtaista kokemusta ja tietoa, kuin pienen lapsen äidillä, jonka kokemus perustuu pieneen ajanjaksoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla mummi omalla tavallaan. Mummi huutaa, että hän ei mitään turvaistuimia käytä, ei ennenkään ole tarvittu. Mummin mielestä lapsia ei tarvitse vahtia rannassa kovinkaan tarkkaan, ei niitä ennenkään vahdittu ja suurin osa on hengissä. Miniä on vain hysteerinen ja niuho.
Lapsia on ok myös ok pakkosyöttää siten, että oma tytär pitää käsistä ja jaloista kiinni kun mummi työntää perunaa kirkuvan ja räkäänsä tukehtuvan lapsen kurkkuun. Vaari laittaa kuulokkeet ja menee toiseen huoneeseen, olut sihahtaa.
Luonnollisesti pahoinpitely ja heitteillejättö eivät ole sallittuja, mutta avauksessa ei tainnut ihan tästä olla kyse.
Avauksessa oli pissismummo, jolle kaksi asiaa oli kaiken muun yläpuolella: Uhma ja uhriutuminen. Ei hyvät eväät toimivaan isoäitiyteen.
Mitä ihmeen uhmaa on avauksessa? Kertoi äidin soittelusta ja oli loukkaantunut murteensa arvostelusta. Sinä etvoikeen ymmärrä tekstien tyylilajia.
Lue se aamulehden juttu. Sehän oli kimmokkeena aloitukseen näköjään.
No jo otsikko on uhmaa. Minä haluan, minä haluan, minä haluan olla tällaienn ja tuollainen, koska me, myself and I. Vitut siitä lapsenlapsesta, kun minäminäminä haluan.
Miksi pitää puhua murretta pienelle lapselle? Miksi ei voi puhua selkeästi ja kommunikoida niin että vuorovaikutuksessa otetaan huomioon myös se kuulija. No ei voi, kun minäminäminä ja miun murre.
Miksi se äiti soittelee? Miksi ei mummo mieti sitä. No se soittelee, kun mummo tiedetään jo epäluotettavaksi. Tekisi sille jotain eikä voihkisi mikä kaikki tänään ehkäloukkas. Kyynel.
Edelleen, älä vie sitä lasta sinne mummille niin säästyt kaikelta tuolta! On sinulta vastuutonta jättää lapsi epäluotettavan ihmisen hoidettavaksi. On se sitten mummi tai joku muu.
Älä käy henkilöön.
Tyypillisesti tuossa on tilanne, jossa se mummin lapsi jostain kumman syystä haluaa, että lapsenlapsella on yhteys mummiin, siksi se lapsenlapsi sinne päätyy. Tyypillisesti mummi on myös vainonnut jankkaamisellaan perhettä jo pitkään.
Eiköhän tuossa tilanteessa, että mummo tiedetään epäluotettavaksi hoitajaksi, jokainen vanhempi ole viemättä lastaan mummolle HOITOON. Jos haluaa, että lapsi tutustuu mummoonsa, järkevä ihminen menee itse mukaan ja on lapsensa kanssa siellä mummolassa ja huolehtii ITSE lapsensa hoidosta ja turvallisuudesta ym.
Epävakaalle mummolle EI VIEDÄ lasta HOITOON, mutta voi sen lapsen kanssa mennä siellä käymään. Kyllä se lapsi silloinkin oppii mumminsa tuntemaan.
Miten vaikeata noin yksinkertainen asia on ymmärtää.
Lapsen turvallisuus ennen kaikkea. Tuollaisten mummojen kanssa järjestetään "valvottu" tapaaminen, eli lapsen omat vanhemmat on siellä mummolassa mukana, eikä niin, että pieni taapero työnnetään epävakaana tiedetyn mummon hoitoon. Jos vanhemmat noin tekee, vika on kyllä yksin vanhemmissa. Ei se ikänsä epävakaa ihminen siitä miksikään muutu, että siitä tulee mummu tai pappa.
Ei se sille miniälle ole vaikeaa, mutta anopille ja anopin aivopestylle lapselle ylivoimaista ole olla tottelematta just mummoa. Kun hyväähän se paska-anoppi vaan tarkottaa jne.
Haluatko sinä olla oma itsesi jos minä paheksun rumaa ja lapsekasta kieltä käyttävää äitiä?
Mitä arvostelun yläpuolella olevia on äidit joilla alaikäinen lapsi?
Kyllä minä oaheksun anoppia joka puhuu lapsekkaasti. Kyllä. On oikeus odottaa että aikuinen on aikuinen.
No, sinä nyt teininä otat kantaa, ymmärrän ettei äitisikään ehkä ihan ok jos ei tytärkään.
Minä olen ihan ok. Sen sijaan kuuskymppinen pissismummo lespaamassa ei ole.
Lespaaminen tarkoittaa "ässävikaa". Useimmat eivät voi sille mitään, anatominen syy.
Oletteko tosissanne että joku miniä kieltäisi mummoa puhumasta omaa murrettaan? Vaikea uskoa että tuollaista oikeasti tapahtuisi.
Huhhuh mitä tekstiä täältä saa lukea. Meillä onneksi tehtiin niin että palkkasimme nuoren lukioikäisen tytön hoitamaan lapsiamme arjessa, jos oli esim päällekkäisiä työmatkoja tai harrastuksiin viemistä, kun oli vielä töissä oltava viiteen. Myöhemmin hän kerran tuli myös lasten seuraksi päivisin kun päikky meni heinäkuussa kiinni.
Hänellä oli ihana lapsirakas asenne ja jäi pois kaikki päällepäsmäröinnit, joita näköjään sukulaisten kesken tulee :D
Eli unohtakaa mummit, suosittelen. Kaikille osapuolille helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tosissanne että joku miniä kieltäisi mummoa puhumasta omaa murrettaan? Vaikea uskoa että tuollaista oikeasti tapahtuisi.
Niin. Viet sinne lapsen joka ei sitä murretta osaa - koska kas kummaa, edes se mummon lapsi ei oikeasti ole koskaan sitä oppinut puhumaan, vaan kotona on puhuttu ihan normaalisti. Mummo leikkii perinnemummoa ja molottaa, ei saa sanomaansa perille, hermostuu lapseen. Mikä ihannetila tämä muka on?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme aikuista poikaa, joista kahdella vanhimmalla on pieniä lapsia. Eka lapsenlapsi syntyi 4 vuotta sitten. Ollaan monta kertaa tästä puhuttu nykyisen puolison kanssa - hän ei siis ole lasteni isä - jolla on yksi lapsenlapsi 6 v ja hyvä luoja että ollaan onnellisia, kun ollaan vielä työelämässä joka on maailman paras ja myös uskottavin tekosyy sille, ettei oteta lapsenlapsiamme hoitoon saati yökylään. Meillä molemmilla on vielä asiantuntijatason työ, johon saa halutessaan kyllä aikaa uppoamaan. Sekään ei harmittanut kun puoliso loukkasi selkänsä talvilomalla rinteessä ja loukkaantui. Toipui nopeasti, mutta ollaan uhriuduttu ihan kunnolla sen takia ja puoliso on liioitellut vaivaansa sekä omalleen että mun lapsille. Varapapalla on pipi, nyt ei voi mennä mummolaan! JESSSSS!
Kukin tavallaan toki. Minulla on neljä lastenlasta, joita hoidan mielellään. En välttämättä siksi, että heidän kanssa olo olisi pelkkää iloa ja riemua vaan saan ihan mielihyvää siitä, että lapseni saavat hetkem hengähtää ja huokaista.
Siis saan iloni ihan siitä, että omat aikuiset lapset voivat hyvin. Ehkä kerran kuussa hoidan, jospa eläkkeellä vähän useammin.
Mitä aloitukseen tulee niin itselleni herää ajatus, että siedämme nykyään huonommin toistemme rasittavia piirteitä. Isovanhemmat sietävät huonosti lastensa ärsyttäviä puolia ja aikuiset lapset huonosti vanhempiensa rasittavuuksia. Kun täydellisiä ihmissuhteita ei ole.
Eiköhän sen mummin tehtävä ole toimia vanhempien ohjeiden mukaisesti. Mummilla oli mahdollisuus olla äiti omalla tavalla aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Viet sinne lapsen joka ei sitä murretta osaa - koska kas kummaa, edes se mummon lapsi ei oikeasti ole koskaan sitä oppinut puhumaan, vaan kotona on puhuttu ihan normaalisti. Mummo leikkii perinnemummoa ja molottaa, ei saa sanomaansa perille, hermostuu lapseen. Mikä ihannetila tämä muka on?
Ai onko sillä lapsella dysfasia? No tuollaiset kielelliset häiriöt on toki eri asia.
Suomen murteet ei niin paljon yleiskielestä eroa etteikö normaali lapsi ymmärtäisi/oppisi. Toki jos on yksittäinen hyvin poikkeava sana, eikä lapsi ymmärrä, niin puhuja luonnollisesti kertoo mitä se tarkoittaa jotta lapsi oppii sen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miten sen nyt ottaa?
Meillä toinen mummi ei jaksanutkaan hoitaa lapsenlasta paria tuntia ja laittoi telkkarin ääreen tapittamaan Pikku Kakkosta aikana, jolloin kyseinen rauhallinen ipana ei ollut ruutuaikaa saanut kotona ollenkaan, kun meistä vanhemmista se ei ollut 2-vuotiaalle tarpeen.
Toinen mummi taas päätti, ettei ruoan suhteen ole niin väliä ja antoi limsaa ja jäätelöä ja vannotti, ettei vanhemmille saa kertoa. Kun kotona ei saa sokeria ihan tarkoituksella, niin arvaa vain, että kertoiko heti? Totta kai. Sieltä ne ekat reiänalutkin ovat peräisin, kun lapsi ei halunnut harjata hampaita, eikä mummi sitten harjannut...
Yhtä lailla sama mummi ihmetteli, miksi maidolle allerginen lapsi saa kunnolla oireita, kun antoi "vain vähän" raejuustoa lapselle, jolle sitä ei edes ollut vielä testattu kotona. Onneksi ei ollut anafylaksiasta kyse sentään. Lääkärin määräämä lääkejuomakin jäi mummilta "turhana" antamatta ja tuloksena oli sikiöasennossa kipua kiljuva eskarilainen. Mummi sentään tajusi siinä vaiheessa, että nyt meni pieleen.
Ihanaa, kun isovanhemmat viettävät aikaa lastenlasten kanssa, mutta siinä on seurauksensa. Meidän nykyinen teini nukkuu päivät ja valvoo yöt, jos saa tilaisuuden ja mummolassa ei mummi ollenkaan valvo asiaa. Näin ollen lapsen rytmi on ihan sekaisin, kun käy mummolassa ja sitä onkin sitten todella "hauskaa" palautella normaaliksi ennen koulunalkua. Meillä on rytmi ja säännöt ihan syystä, ei mummien ja lasten kiusaksi.
Lapsen hampaat eivät reikiinny satunnaisesta sokerin syönnistä ja sen jälkeisestä hampaiden pesemättömyydestä. Kyllä reikiintyminen johtuu jostain muusta tai sitten lapsi on asunut mummolassa pitkiä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei kaikki nuoret äidit anna hyvää kuvaa itsestään ihmisinä. Lapsellista kieltä, kypsymättömiä asenteita, lähimmäisten kunnioitus puuttuu, jopa oman aviomiehen.
Näiden kanssa suku, päiväkotien henkilöstö, opettajat, naapurit, lasten kaverien vanhemmat joutuvat olemaan tekemisissä ja kuulemaan epäasiallista kielenkäyttöä.
Miten se mummo kunnioittaa äitiä? Haukkuu julkisesti, uhmaa ja kiukuttelee.
Mummojahan tämä keskustelu haukkuu kuten sinäkin? Miten asioiden ymmärtäminen on vaikeaa? Jo ihan siitä että lukisi vaikka aamulehden jutun. Aivot toimivat nurinpäin.
Paljon tosiaan on lapsi mummolassa ollut, ei vain yhtä iltaa jolloin hampaanpesu on jäänyt.
Mun lapset on yli 50, heiltä on viisarit otettu pois mutta paikattavaa ei ole ollut.
Lapsiltaan harjattiin jo sitä ensimmäistä maitohammasta ja parikymppisillä paikkaamattomat hampaat.
Kyllä niihin lapsen risoihin hampaisiin ihan vanhemmat itse voi katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei kaikki nuoret äidit anna hyvää kuvaa itsestään ihmisinä. Lapsellista kieltä, kypsymättömiä asenteita, lähimmäisten kunnioitus puuttuu, jopa oman aviomiehen.
Näiden kanssa suku, päiväkotien henkilöstö, opettajat, naapurit, lasten kaverien vanhemmat joutuvat olemaan tekemisissä ja kuulemaan epäasiallista kielenkäyttöä.
Miten se mummo kunnioittaa äitiä? Haukkuu julkisesti, uhmaa ja kiukuttelee.
Mummojahan tämä keskustelu haukkuu kuten sinäkin? Miten asioiden ymmärtäminen on vaikeaa? Jo ihan siitä että lukisi vaikka aamulehden jutun. Aivot toimivat nurinpäin.
Niin, koska jo alkuperäinen mummo ei kunnioita äitiä. Vaan hänelle tärkeintä on tuo pissismummon uhma, lapsen kustannuksella. Miten mummot kunnioittavat äitejä? Ei ainakaan tässä ketjussa yhtään. Saati lapsenlapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai onko sillä lapsella dysfasia? No tuollaiset kielelliset häiriöt on toki eri asia.
Suomen murteet ei niin paljon yleiskielestä eroa etteikö normaali lapsi ymmärtäisi/oppisi. Toki jos on yksittäinen hyvin poikkeava sana, eikä lapsi ymmärrä, niin puhuja luonnollisesti kertoo mitä se tarkoittaa jotta lapsi oppii sen.
Ei ole. Joku itäsuomalainen molotus ei todellakaan aukea, jos ei siihen ole tottunut. Ja tässähän ei edes ymmärrä, että lapsi ei ävlttämättä ymmärrä ns. läheisen ihmisen puhetta, vaan hänhän loukkaantuu siitä!
Normaali aikuinen mukauttaa puhettaan lapsen mukaan, eikä esitä jotain perinneihmettä itsensä takia.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla totta, kun joku kommentoijakin on sitä mieltä, että murteet on todella vaarallisia lapsen kehitykselle ja ihmettelee miksi ihmiset "molottaa" murteita.
Hänen mielestään isovanhempien pitää puhua lapselle kirjakieltä. Sen verran pitää isovanhempien kunnioittaa lastenlastaan.
Kuitenkin murteet on tärkeä osa Suomen kulttuuria ja suomalaista identiteettiä.
Esim monet kirjat ja elokuvat on kirjoitettu murteilla. Murteet ovat kiistatta keskeinen ja arvokas osa suomalaista aineetonta kulttuuriperintöä. Ne edustavat elävää suullista perinnettä, joka kantaa mukanaan alueellista historiaa, elämäntapoja ja paikallista identiteettiä.
Olisi todella suuri menetys, jos murteet häviäisi Suomesta, mutta onneksi näin ei käy. Vaikka puhekieli muuttuu ja kehittyy koko ajan ei murteet silti koskaan kokonaan häviä ja hyvä niin. Kauan eläköön murteet!
Luojan kiitos omat vanhempani kunnioittivat meidän tapaamme elää ja kasvattaa lapsiamme, ja kun lapset olivat siellä usein kesäisin viikon maksimissaan, heillä oli ollut todella hauskaa marjoja poimien, leipoen, lautapelejä pelaten, uiden yms.
Lapset ovat edelleen rakkaita vanhemmilleni ja lapset haluavat ehdottomasti aina mukaan, kun lähdetään käymään kylässä. Olen ikuisesti kiitollinen heille <3
Näitä teidän sättimisjuttuja puolin ja toisin on todella surullista lukea.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos omat vanhempani kunnioittivat meidän tapaamme elää ja kasvattaa lapsiamme, ja kun lapset olivat siellä usein kesäisin viikon maksimissaan, heillä oli ollut todella hauskaa marjoja poimien, leipoen, lautapelejä pelaten, uiden yms.
Lapset ovat edelleen rakkaita vanhemmilleni ja lapset haluavat ehdottomasti aina mukaan, kun lähdetään käymään kylässä. Olen ikuisesti kiitollinen heille <3
No älä lue sieltä täydellisestä maailmastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä lue sieltä täydellisestä maailmastasi.
No niin, lääkkeet.... milloin opit että se kotihoito pitää jo tilata?
Minusta parasta, mitä isovanhemmat voivat antaa lapsenlapsilleen on juuri suku ja suvun henkinen perintö, taidot ja kulttuuri, johon kuuluvat murteet, maakuntalaulut, tarinat, kädentaidot jne. ja niiden opettaminen lapsenlapsille, jotka liittävät sukupolvet toisiinsa ja antaa henkistä voimaa ja energiaa ja tunne kuuluvansa suurempaan yhteyteen, eikä koskaan tarvitse tuntea olevansa yksin, vaan on osa sukua.