Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (1028)

Vierailija
821/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI lapsi on mummolassa? Missä lapsen äiti ja isä ovat? Miksi isoäiti tai isoisä huolehtii lapsen arjesta: Nukkuma-ajoista, päiväunista, ruokailuista ja ulkoiluista? On isovanhempia, jotka eivät välitä pätkääkään lapsen vanhempen ohjeista ja säännöstä. Isovanhemmuus ei tee kenestäkään ihmisestä automaattisesti luotettavaa ja turvallista lastenhoitajaa.

Kysytkö ihan tosissasi, että miksi lapsi on mummolassa?

Se on kuule yleensä ihan normaalia, että lapsilla on läheinen suhde isovanhempiin, jotka mielellään auttavat nuorta perhettä ja ottavat lapset hoitoon. Enkä nyt puhu jatkuvasta päivähoidosta, vaan lapsen ikätason mukaan esim. viikonlopusta, viikosta tms. Tällä palstalla taitaa olla lähinnä epänormaaleja perheitä, epänormaaleja mummoloita ja epänormaaleja ihmissuhteita.
Ai että on ihanaa, kun pikkupojat tulevat meille ensi viikonloppuna yhdeksi yöksi ja halutessaan saavat kyllä jäädä toiseksikin yöksi. Me saunotaan ja uidaan, savustetaan kalaa, paahdetaan vaahtokarkkeja, rakennetaan legolinnoja, ajetaan pikkuautoilla, leikitään rosvoa ja poliisia ja lennonjohtajaa jne.

Tämä!

Vierailija
822/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tosissanne että joku miniä kieltäisi mummoa puhumasta omaa murrettaan? Vaikea uskoa että tuollaista oikeasti tapahtuisi. 

Niin. Viet sinne lapsen joka ei sitä murretta osaa - koska kas kummaa, edes se mummon lapsi ei oikeasti ole koskaan sitä oppinut puhumaan, vaan kotona on puhuttu ihan normaalisti. Mummo leikkii perinnemummoa ja molottaa, ei saa sanomaansa perille, hermostuu lapseen. Mikä ihannetila tämä muka on?

Ai onko sillä lapsella dysfasia? No tuollaiset kielelliset häiriöt on toki eri asia.

Suomen murteet ei niin paljon yleiskielestä eroa etteikö normaali lapsi ymmärtäisi/oppisi. Toki jos on yksittäinen hyvin poikkeava sana, eikä lapsi ymmärrä, niin puhuja luonnollisesti kertoo mitä se tarkoittaa jotta lapsi oppii sen. 

Ei ole. Joku itäsuomalainen molotus ei todellakaan aukea, jos ei siihen ole tottunut. Ja tässähän ei edes ymmärrä, että lapsi ei ävlttämättä ymmärrä ns. läheisen ihmisen puhetta, vaan hänhän loukkaantuu siitä! 

Normaali aikuinen mukauttaa puhettaan lapsen mukaan, eikä esitä jotain perinneihmettä itsensä takia.

Hae apua itsellesi. Ei voi olla noin suuri ongelma jollekin ihmiselle normaalit murteet. Miten luulet pystyväsi suojelemaan lastasi koko hänen ikänsä erilaisilta murteilta tai jopa vierailta kieliltä ja ajatella, jos joku puhuu sitä englantiakin murteella. Miten sun lapsen käy?? Saa hirveät traumat?

Jos taas ongelma on se, että sun äitisi tai miehesi äiti on loukkaantunut siitä, että lapsesi, joka on kuullut vain kirjakieltä, ei ymmärrä hänen puhettaan, niin ongelma lienee vain teidän välinen asia. Ei se kosketa muita. Outo suku teillä, ei kai siinä muuta. 

Mutta itse ehdotan, että annat lapsen laajentaa sanavarastoaan ja elämäänsä sen verran, että lapsi opettelee ymmärtämään mummin puhetta. Ei siitä lapselle ole haittaa ja varmaan lapsen muutkin sukulaiset puhuu murteita niin lapsi sitten ymmärtää näitäkin. 

Itse olen elämäni aikana opetellut ymmärtämään moniakin eri murteita. Nyt ei haittaa puhuuko joku minulle Rauman murretta tai hämäläistä puheen partta, ymmärrän molemmat ja paljon muitakin murteita. Oppia ikä kaikki ja lapsen on hyvä oppia jo nuorena, että ihmiset puhuu eri lailla riippuen siitä, mille kielialueelle on syntynyt.

Erilaisuuden sietämien on ihmiselle hyvä taito tässä elämässä, muuten voi mielenterveysjärkkyä, kun tajuaa, että ihmiset onkin kaikki erilaisia. Eikä ne tanssikaan sinun pillin mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kaikki nuoret  äidit anna hyvää kuvaa itsestään ihmisinä. Lapsellista kieltä, kypsymättömiä asenteita, lähimmäisten kunnioitus puuttuu, jopa oman aviomiehen.

Näiden kanssa suku, päiväkotien henkilöstö, opettajat, naapurit, lasten kaverien vanhemmat joutuvat olemaan tekemisissä ja kuulemaan epäasiallista kielenkäyttöä.

Miten se mummo kunnioittaa äitiä? Haukkuu julkisesti, uhmaa ja kiukuttelee. 

Mummojahan tämä keskustelu haukkuu kuten sinäkin?  Miten asioiden ymmärtäminen on vaikeaa?  Jo ihan siitä että lukisi vaikka aamulehden jutun. Aivot toimivat nurinpäin.

Niin, koska jo alkuperäinen mummo ei kunnioita äitiä. Vaan hänelle tärkeintä on tuo pissismummon uhma, lapsen kustannuksella. Miten mummot kunnioittavat äitejä? Ei ainakaan tässä ketjussa yhtään. Saati lapsenlapsiaan.

En huomannut etteikö ap mummo olisi totellut miniätään vaikka piti outona vaatimusta jättää lautapemi kesken puoli kahdeksalta. Ja soittiko äiti lapsille vai mummolle?

Tätä ehkä aamulehtikin haki, saako mummi vaikka pelata lautapelejä vaikka lapsen äidin mielestä ne on turhia eikä kotona pelata.

Vierailija
824/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI lapsi on mummolassa? Missä lapsen äiti ja isä ovat? Miksi isoäiti tai isoisä huolehtii lapsen arjesta: Nukkuma-ajoista, päiväunista, ruokailuista ja ulkoiluista? On isovanhempia, jotka eivät välitä pätkääkään lapsen vanhempen ohjeista ja säännöstä. Isovanhemmuus ei tee kenestäkään ihmisestä automaattisesti luotettavaa ja turvallista lastenhoitajaa.

Se on kuule yleensä ihan normaalia, että lapsilla on läheinen suhde isovanhempiin, jotka mielellään auttavat nuorta perhettä ja ottavat lapset hoitoon. Enkä nyt puhu jatkuvasta päivähoidosta, vaan lapsen ikätason mukaan esim. viikonlopusta, viikosta tms. Tällä palstalla taitaa olla lähinnä epänormaaleja perheitä, epänormaaleja mummoloita ja epänormaaleja ihmissuhteita.
Ai että on ihanaa, kun pikkupojat tulevat meille ensi viikonloppuna yhdeksi yöksi ja halutessaan saavat kyllä jäädä toiseksikin yöksi. Me saunotaan ja uidaan, savustetaan kalaa, paahdetaan vaahtokarkkeja, rakennetaan legolinnoja, ajetaan pikkuautoilla, leikitään rosvoa ja poliisia ja lennonjohtajaa jne.

Tämä!

Ei ei ei. Edellinen kertoi paahtavansa vaahtokarkkeja lasten kanssa, niissähän on sokeria. Ja savukalassakin on vaikka mitä haitallisia aineita. Nyt on lapsilla reikiintyneet hampaat ja syöpä tämän vierailun jälkeen.

Vierailija
825/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö me olla potkulaki vammanen puhuttu jo montakertaa että maksa sitä vuokraa kun sulla ei tapatyöttömänä ole muuta mahdollisuutta.ja pidä turpasi kiinni kun sinulla ei ole mitään järkevää sanomista.

Vierailija
826/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt solvataan siis aloittajaa. Monikaan ei siis huomannut kyseessä olevan aamulehden artikkelin ingressistä napattu aihe.

Aloittaja antaa esimerkin miten mummo saa stressiä kun äiti yrittää mitätöidä puhelimessakin jo. Ilmeisesti miniä on aloituksen soitteleva äiti. 

Mummo ei noudata sääntöjä. Totta kai pitää sitten valvoa.

Oletko nyt tosissasi? Usein sillä mummolla on paljon enemmän omakohtaista kokemusta ja tietoa, kuin pienen lapsen äidillä, jonka kokemus perustuu pieneen ajanjaksoon. 

Jokainenhan elää sen mummon ja papan kasvatuksen tuloksen kanssa. Eli joko itsensä tai puolisonsa kanssa.

Suomessa, kuten monessa muussa Euroopan maassa, on ylisukupolvista traumaa. Ei lastenkasvatus ole lopulta tiedolla kasvattamista vaan jokainen meistä on oman kiintymyssuhteensa vanki jossain määrin. Jokainen myös pystyy hieman muuttamaan haitallisia kasvatustapoja omasta lapsuudestaan, jos omaa jonkinasteista itsereflektiokykyä. Ja mitä vaikka siihen tietoon tulee, niin tietohan menee kokoajan eteenpäin, eli tiedämme nyt enemmän vaikkapa d vitamiinista kuin 50 vuotta sitten.

Kyllä olen itse monesti pohtinut äitinä, että taas sitä teki virheen, kun reagoin lapsen tekemään asiaan joko liian kylmästi tai kuumasti. Se reagointitapahan on ihan sieltä omasta lapsuudesta opittu. Oma hylkäämisenkokemus sieltä nousee joinain hetkinä. Ei se tee minua tai omia vanhempiani pahoiksi. On kuitenkin jokseenkin narsistista ja vähintään naivia, jos kuvittelee toimivansa aina paremmin kuin muut kasvattajana. Oli sitten mummo tai äiti, isä tai pappa. Normaaliin terveeseen itsetuntoon kuuluu kyky pohtia omia virheitään ja halu muuttaa omia tapoja parempaan suuntaan.

Vierailija
827/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranmaksu lähenee ja kiukuttelu on todella kovaa.

haukaa katsoa kun aikuinen saa itkupotkuraivareita kun kohta joutuu taas vuokran maksamaan.

Vierailija
828/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa kun potkulakihullu itkee kun vuokranmaksu lähenee.

Vierailija
829/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänkö täällä öykäröi tuo vanhusten vastustaja?219

Vierailija
830/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mua naurattaa, kun mietin tilannetta, että olisin ollut kieltämässä omaa äitiäni ja isääni puhumasta murrettaan kun lapseni kanssa mentiin heillä käymään :D

Fiksuina ihmisinä olisivat tehneet lapsestani lasun ja toimittaneet minut hoitoon. Aika seko pitää olla ihmisen joka kieltää aikuisia ihmisiä olemaan puhumatta murretta jota he ovat koko ikänsä puhuneet. Ja vain sen takia, että minulla on lapsi. Kukahan tuossa keississä on se minä minä ihminen?  

Ja jos tuo sama tilanne olisi ollut miehen kotona, eli olisin kieltänyt pohjalaisia isovanhempia puhumasta lapselleni muuta, kuin kirjakieltä niin luultavasti myös mieheni olisi ohjannut minut hoitoon :D

ja se olisi ollut ihan oikein. Ei ihminen ihan noin sairas saa olla, kyllä tuohon ongelmaan pitää jo apua hakea. 

Yleiskieli. Ei kirjakieli.

Kielitoimiston ohjepankki sanoo näin: Tässä ohjeessa kerrotaan mitä tarkoitetaan sanalla yleiskieli ( eli KIRJAKIELI) ja mitä muita kielimuotoja Suomessa on.

Kirjakieli ja yleiskieli on suunnilleen  sama asia. Toinen vaan painottuu enemmän kirjoitettuun sanaan ja toinen puhuttuun, mutta molemmilla tarkoitetaan yleiskieltä/kirjakieltä joka kaikki ymmärtää. 

Mummojen ja pappojen ei tarvitse puhua kirja-eikä yleiskieltä jälkeläisilleen. Jopa päiväkotien hoitajan puhuu murteilla.  Lapsesi tulee kuulemaan murteita, jos aikoo elää aikuiseksi. Parempi vaan sopeutua.  Lapsesi voi sitten aikuisena itse päättää haluaako puhua yleiskieltä vai sitä murretta jota ympärillään kuulee. 

Vierailija
831/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat kommentoida hikipäässä moneen ketjuun ja nyt tuli väärään ketjuun tämä kommentti ? ;)

Vierailija
832/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Ei ei ei. Edellinen kertoi paahtavansa vaahtokarkkeja lasten kanssa, niissähän on sokeria. Ja savukalassakin on vaikka mitä haitallisia aineita. Nyt on lapsilla reikiintyneet hampaat ja syöpä tämän vierailun jälkeen.

Niin ja se yksikin vaahtokarkkien paahtaja paahtoi vahingossa naapurin lapsetkin. Sai siitä nyt tuomion. (tämä siis ihan oikeasti sattunut, luin lehdestä, olikohan eilen)

Ja osaakohan mummo vahtia tarpeeksi hyvin niitä lapsia siellä uidessa?  Mummothan meinaa (tämän ketjun mukaan) että eihän niitä lapsia ennenkään vahdittu ja vaan harva hukkui :D

Vaarallinen tuo mummo lapsenlapsille joka uittaa ja saunottaa ja syöttää vaahtokarkkeja ja savukalaa pienille. 

T: tämä kommentti on enemmän tai vähemmän sarkasmia.

Vierailija
833/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläislapseni olivat kesäisin savolaisessa mummolassa  ja aika nopeasti tuli puheeseen ihanaa väriä.  Lapsistakin se oli hauskaa ja rikasta. Valitettavasti se unohtui ja jäi syksyn ja talven mittaan . 

Vierailija
834/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen minun lapsistani on ollut ns. hankala hoidettava. Herää aamulla aikaisin nukkumaanmenosta riippumatta, syö valikoivasti eikä osaa kertoa tarpeistaan tai huonosta olostaan aina edes omille vanhemmille saati yhtään vieraammille. Muutama kerran on kokeiltu mummon pyynnöstä että saa molemmat hoitoon, ja jälkikäteen mummo on kertonut miten kaikki meni tosi hyvin. Mutta lapsi on noutohetkellä ja monta päivää sen jälkeen voinut silminnähden huonovointinen, käy ilmi että on nukkunut 5h yö kun on muiden lasten (sisarusten ja serkkujen) imussa valvonut yli puolen yön, aivan paukamilla eikä ole saanut allergialääkettään, sinnitellyt nälissään lähinnä pillimehulla ja ollut ihan tosi tosi yksin, kun mummo ja ukki hoitaa lapsia mentaliteetilla "kyllä ne pyytää jos jotain tarvii" vaikka olen sanonut että tämä lapsi ei osaa/uskalla olla aloitteellinen.

Onhan se harmi jos isovanhemmat ei halua ottaa vastaan yksinkertaisia vinkkejä (nukkumaan pitää päästä ajoissa, ruualla kannattaa olla vähintään leipää tarjolla jos lapsi ei muuta syö, älkää annostelko ruuan osia sekaisin jos se on mahdollista, pyytäkää tai pistäkää sisarus/serkku pyytämään mukaan yhteisiin tekemisiin, ja jos se lapsi kyhnyttää itsensä verille, antakaa se lääke) mutta mitään velvollisuutta ei tietenkään ole. Mutta silloin ei myöskään ole oikeutta saada lasta hoitoon. Isovanhemmat edelleen harmittelee miksei meidän lapset tule hoitoon, "kun viihtyisä niin hyvin". Toinen itki piilossa eikä häirinnyt.

Ja siis tiedän, todellakin tiedän, että lapseni on kommunikoinnin vaikeuksiensa vuoksi vaikea hoidettava. Isovanhemmat voi sitten hoitaa niitä helppoja lapsenlapsia omalla tavallaan, heille se sopii.

Tämä on ainut kirjoitus pitkässä ketjussa, jonka ymmärrän hyvin, eikä ole turhaa räksytystä.

Vierailija
835/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa olla mummi omalla tavallaan. Mummi huutaa, että hän ei mitään turvaistuimia käytä, ei ennenkään ole tarvittu. Mummin mielestä lapsia ei tarvitse vahtia rannassa kovinkaan tarkkaan, ei niitä ennenkään vahdittu ja suurin osa on hengissä. Miniä on vain hysteerinen ja niuho.

Lapsia on ok myös ok pakkosyöttää siten, että oma tytär pitää käsistä ja jaloista kiinni kun mummi työntää perunaa kirkuvan ja räkäänsä tukehtuvan lapsen kurkkuun. Vaari laittaa kuulokkeet ja menee toiseen huoneeseen, olut sihahtaa.

Luonnollisesti pahoinpitely ja heitteillejättö eivät ole sallittuja, mutta avauksessa ei tainnut ihan tästä olla kyse.

Avauksessa oli pissismummo, jolle kaksi asiaa oli kaiken muun yläpuolella: Uhma ja uhriutuminen. Ei hyvät eväät toimivaan isoäitiyteen.

Mitä ihmeen uhmaa on avauksessa? Kertoi  äidin soittelusta ja oli loukkaantunut murteensa arvostelusta. Sinä etvoikeen ymmärrä tekstien tyylilajia.

Lue se aamulehden juttu. Sehän oli kimmokkeena aloitukseen näköjään.

No jo otsikko on uhmaa. Minä haluan, minä haluan, minä haluan olla tällaienn ja tuollainen, koska me, myself and I. Vitut siitä lapsenlapsesta, kun minäminäminä haluan. 

Miksi pitää puhua murretta pienelle lapselle? Miksi ei voi puhua selkeästi ja kommunikoida niin että vuorovaikutuksessa otetaan huomioon myös se kuulija. No ei voi, kun minäminäminä ja miun murre.

Miksi se äiti soittelee? Miksi ei mummo mieti sitä. No se soittelee, kun mummo tiedetään jo epäluotettavaksi. Tekisi sille jotain eikä voihkisi mikä kaikki tänään ehkäloukkas. Kyynel.

Edelleen, älä vie sitä lasta sinne mummille niin säästyt kaikelta tuolta!  On sinulta vastuutonta jättää lapsi epäluotettavan ihmisen hoidettavaksi. On se sitten mummi tai joku muu.

Älä käy henkilöön.

Tyypillisesti tuossa on tilanne, jossa se mummin lapsi jostain kumman syystä haluaa, että lapsenlapsella on yhteys mummiin, siksi se lapsenlapsi sinne päätyy. Tyypillisesti mummi on myös vainonnut jankkaamisellaan perhettä jo pitkään.

Silloin siellä mummin luona kyläillään yhdessä lapsen kanssa. Kyllä aikuisen pitää pystyä mummille sanomaan, että lapsi ei tule sinne yksin ja piste. En luota sinun hoitoon tarpeeksi. Ja jos vainoaminen jatkuu, voi mummille sanoa, että seuraavaksi yhteydenpito loppuu kokonaan. Ihan turhaa tuosta mummista valittaa. Taitaa vaan haluta sen lapsenvahdin ja sitten mukavampi valittaa.

Ja toisaalta tuntuu, että kuinka moni vanhempi ihminen edes haluaa olla yksin vastuussa ihan pienestä lapsesta?  Eli , että haluaa pienen taaperon yöksi  kylään ilman vanhempiaan? Minä rakastan lapsenlapsiani ja ne on ihania, mutta ovat vielä pieniä, toinen 1,5v ja toinen 2,5 enkä kyllä haluaisi kumpaakaan tänne yksin yökylään. On ne näin vanhempana vaan aika raskaita hoitaa.  Minä  olen kuitenkin hyväkuntoinen yli 60v, mutta silti tuntuu, että se jatkuva nosteleminen yli 10 kiloisia lapsia ei enää olekaan helppoa. Vaippoja en vaihda koskaan, vaan vanhemmat kyllä hoitaa itse tuollaiset hommat.  Ruokahommatkin on mennyt sellaiseksi, että en kyllä osaisia niitä ruokkia. Tavallista ruokaa teen ja siitä vanhemmat antaa lapselleen mitä katsovat voivansa antaa. Huomasin, että vauvat ei nykyään enää juo vettä ollenkaan. Alle 6kk olevalle vauvalle sitä ei tarjota ollenkaan.  Turvaistuimeen ei voi mennä toppahaalari päällä vaan se pitää riisua.  Vauvan- ja lapsenhoito on muuttunut sitten 90-luvun niin, etten minä ainakaan osaisi toimia oikein. Raskausaikakin on mennyt sellaiseksi, että joka ruoka täytyy tarkistaa saako sitä syödä.

Minä kyllä leikin ja olen taaperon seurana jos vanhemmat käy jossain parituntia, mutta sitten luovutan jo hoitovastuun vanhemmilla.  Ja jos vanhemmat on jättäneet ruuan, mitä lapselle syöttää, sen voin antaa, mutta en muuta. 

Ei tarvii vanhempien valittaa, että on syötetty ja juotettu ja nukutettu väärin, mutta tämä vain siksi, etten enää tiedä mitä ne lapsen nykyään tehdä ja syödä.  En ota niistä mitään vastuuta, vaan vastuu on vanhempien. 

Omat lapset asuu niin kaukana, että kun käyvät ovat aina pitempään ja koko perhe on täällä.  Naapurin rouvan kanssa puhuttiin, että eipä me enää osattaisi lapsia hoitaa, vaikka naapuri on lastenhoitajana uransa tehnyt. Hän on jo yli 70v. Niin on lasten hoito muuttunut vuosien myötä. 

Näin me ollaan erilaisia. Minä olen 65-v. ja hoidan vähän väliä 4- ja 2-vuotiaita lapsenlapsiani, olen tehnyt niin siitä asti, kun olivat vauvoja. Ekan kerran vanhempi oli yökylässä yksin 1-vuotiaana, nyt ovat molemmat tosi mielellään pari-kolmekin yötä. Kyllä minä jaksan ihan hyvin.

Vierailija
836/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi puhua omalla murteellaan. Mitä siitä marisemaan. Ei kenenkään tarvitse omaa murrettaan hävetä. Aivan hullua tuommoista edes vaatia. 

Vierailija
837/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tosissanne että joku miniä kieltäisi mummoa puhumasta omaa murrettaan? Vaikea uskoa että tuollaista oikeasti tapahtuisi. 

Mun anoppi kyllä kielsi mun olemaan puhumatta äidinkieltäni (ruotsi) lapselleni. Kovasti otti sydämeen, kun en totellut. Ei vaan ottanut riittävästi, kun on edelleen hengissä.

Vierailija
838/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas tarkkaa. Jos ei hyvä hoito kelpaa niin hoitakoon itse lapsensa. Sehän se on mummolan ihanuus kun siellä ei ole kaikesta niin tarkkaa vaan elämästä saa ja voi myös nauttia. Ja en tarkoita nyt että syödään vaan karkkia eikä pestä hampaita. Sellainen rento asenne ja ilman tiukkaa minuuttiaikataulua. 

Mummolavierailut ovat lapsille vähän niin kuin oltaisiin retkellä: asioita tehdään hieman eri lailla kuin kotona, nukutaan erilaisessa sängyssä, on mummolalelut jne. Meidän lapsenlapset ovat olleet innoissaan kun käydään mummolan lähellä kaupassa ja kävelyllä, ja leikitään eri leluilla kuin kotona. Ja puheenaiheet ovat eri. Olemme kertoneet kaikille  lapsenlapsille omasta lapsuudestamme ja lasten vanhempien lapsuudesta. Heistä oli mukavaa kuulla vanhempiensa kommelluksista ja miten he lapsena selvisivät neuvokkuutensa ansiosta kiperistä tilanteista.

Vierailija
839/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on nykyään kaikki vaikeaa ihmisillä. Luulisi vanhempien olevan tosi kiitollisia, kun saavat lapset välillä hoitoon tuttuun paikkaan. Itse ainakin olin, kun omat lapset olivat pieniä. Siirrän tätä hoitopalvelua nyt eteenpäin omille lapsille, kun otan lapsenlapset hoitoon. Kun pitää perusasiat järjestyksessä niin kyllä mummolassa voi olla myös jotain omia juttuja.  Ja jos se ei kelpaa niin voi olla tuomatta niitä lapsia hoitoon, sekin kyllä käy. 

Vierailija
840/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon tosiaan on lapsi mummolassa ollut, ei vain yhtä iltaa jolloin hampaanpesu on jäänyt.  

Mun lapset on yli 50, heiltä on viisarit otettu pois mutta paikattavaa ei ole ollut.

Lapsiltaan harjattiin jo sitä ensimmäistä maitohammasta ja parikymppisillä paikkaamattomat hampaat.

Kyllä niihin lapsen risoihin hampaisiin ihan vanhemmat itse voi katsoa peiliin.

Nimenomaan. 1970-luvulla maalaismummolassa ei ollut niin nokon nuukaa hammaspesut eikä edes käsienpesut. Silti minulla on reiättömät hampaat vielä 60-vuotiaana.