Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (1028)
No mieti sitä, josko kilahtaisi jotain siellä nupissa!
Minun äitini kertoi että vei lapsen (2 vee) leikkipuistoon ja meni sitten itse piiloon lapselta. Lapsi hätääntyneenä etsi ja isoäiti hihitteli puskassa. Ja tämän hän kertoi ihan avoimesti, eikä tajunnut ollenkaan, ettei noin saisi toimia.
Ja nyt sitten itkee, kun ei anneta hänen "auttaa".
Kysykää tuo itseltänne ensin. Eli saanko olla minä omalla tavallani? Ehkä se auttaa joitain tai sitten ihminen kieltää totuuden.
Vierailija kirjoitti:
No mieti sitä, josko kilahtaisi jotain siellä nupissa!
Jatkan, jos olet oppinut lapsena esim jonkun engl. murteen, niin se on sun äidinkieli sitten, vaikka oppisit muita murteita sen lisäksi, tai vaikkapa kirjakielen, niin tuskimpa olisi jatkuvassa käytössä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla mummi omalla tavallaan. Mummi huutaa, että hän ei mitään turvaistuimia käytä, ei ennenkään ole tarvittu. Mummin mielestä lapsia ei tarvitse vahtia rannassa kovinkaan tarkkaan, ei niitä ennenkään vahdittu ja suurin osa on hengissä. Miniä on vain hysteerinen ja niuho.
Lapsia on ok myös ok pakkosyöttää siten, että oma tytär pitää käsistä ja jaloista kiinni kun mummi työntää perunaa kirkuvan ja räkäänsä tukehtuvan lapsen kurkkuun. Vaari laittaa kuulokkeet ja menee toiseen huoneeseen, olut sihahtaa.
Luonnollisesti pahoinpitely ja heitteillejättö eivät ole sallittuja, mutta avauksessa ei tainnut ihan tästä olla kyse.
Avauksessa oli pissismummo, jolle kaksi asiaa oli kaiken muun yläpuolella: Uhma ja uhriutuminen. Ei hyvät eväät toimivaan isoäitiyteen.
Mitä ihmeen uhmaa on avauksessa? Kertoi äidin soittelusta ja oli loukkaantunut murteensa arvostelusta. Sinä etvoikeen ymmärrä tekstien tyylilajia.
Lue se aamulehden juttu. Sehän oli kimmokkeena aloitukseen näköjään.
No jo otsikko on uhmaa. Minä haluan, minä haluan, minä haluan olla tällaienn ja tuollainen, koska me, myself and I. Vitut siitä lapsenlapsesta, kun minäminäminä haluan.
Miksi pitää puhua murretta pienelle lapselle? Miksi ei voi puhua selkeästi ja kommunikoida niin että vuorovaikutuksessa otetaan huomioon myös se kuulija. No ei voi, kun minäminäminä ja miun murre.
Miksi se äiti soittelee? Miksi ei mummo mieti sitä. No se soittelee, kun mummo tiedetään jo epäluotettavaksi. Tekisi sille jotain eikä voihkisi mikä kaikki tänään ehkäloukkas. Kyynel.
Edelleen, älä vie sitä lasta sinne mummille niin säästyt kaikelta tuolta! On sinulta vastuutonta jättää lapsi epäluotettavan ihmisen hoidettavaksi. On se sitten mummi tai joku muu.
Älä käy henkilöön.
Tyypillisesti tuossa on tilanne, jossa se mummin lapsi jostain kumman syystä haluaa, että lapsenlapsella on yhteys mummiin, siksi se lapsenlapsi sinne päätyy. Tyypillisesti mummi on myös vainonnut jankkaamisellaan perhettä jo pitkään.
Eiköhän tuossa tilanteessa, että mummo tiedetään epäluotettavaksi hoitajaksi, jokainen vanhempi ole viemättä lastaan mummolle HOITOON. Jos haluaa, että lapsi tutustuu mummoonsa, järkevä ihminen menee itse mukaan ja on lapsensa kanssa siellä mummolassa ja huolehtii ITSE lapsensa hoidosta ja turvallisuudesta ym.
Epävakaalle mummolle EI VIEDÄ lasta HOITOON, mutta voi sen lapsen kanssa mennä siellä käymään. Kyllä se lapsi silloinkin oppii mumminsa tuntemaan.
Miten vaikeata noin yksinkertainen asia on ymmärtää.
Lapsen turvallisuus ennen kaikkea. Tuollaisten mummojen kanssa järjestetään "valvottu" tapaaminen, eli lapsen omat vanhemmat on siellä mummolassa mukana, eikä niin, että pieni taapero työnnetään epävakaana tiedetyn mummon hoitoon. Jos vanhemmat noin tekee, vika on kyllä yksin vanhemmissa. Ei se ikänsä epävakaa ihminen siitä miksikään muutu, että siitä tulee mummu tai pappa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää molottaa jotain murretta?
Siksi, että kukaan tuskin puhuu täysin oikein kirjakieltä, vaan sellaista sekasotkukieltä paikkakunnittain!
Ota siitä sitten selvää :)
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini kertoi että vei lapsen (2 vee) leikkipuistoon ja meni sitten itse piiloon lapselta. Lapsi hätääntyneenä etsi ja isoäiti hihitteli puskassa. Ja tämän hän kertoi ihan avoimesti, eikä tajunnut ollenkaan, ettei noin saisi toimia.
Voi vit*tu , että ihmisillä on typerät vanhemmat, en muuta sano. Miten tuollaiset ihmiset on ylipäätään osanneet kasvattaa ne omat lapsensa???
Mutta siis, ikään katsomatta osa ihmisistä on ihan uskomattoman typeriä ja yksinkertaisia. Ei mitään tajua mistään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykylapset saa äitien mielestä edes leikkiä piiloleikkejä?
Ja tosiaan, kannattaa itse hoitaa lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Taaperoikäisten leikit
https://kaksplus.fi/lapsi/lapsen-kehitys/piiloleikki-hippa-majaleikit-k…
Vierailija kirjoitti:
Molottaa on murresana.
Ai että mua naurattaa, kun mietin tilannetta, että olisin ollut kieltämässä omaa äitiäni ja isääni puhumasta murrettaan kun lapseni kanssa mentiin heillä käymään :D
Fiksuina ihmisinä olisivat tehneet lapsestani lasun ja toimittaneet minut hoitoon. Aika seko pitää olla ihmisen joka kieltää aikuisia ihmisiä olemaan puhumatta murretta jota he ovat koko ikänsä puhuneet. Ja vain sen takia, että minulla on lapsi. Kukahan tuossa keississä on se minä minä ihminen?
Ja jos tuo sama tilanne olisi ollut miehen kotona, eli olisin kieltänyt pohjalaisia isovanhempia puhumasta lapselleni muuta, kuin kirjakieltä niin luultavasti myös mieheni olisi ohjannut minut hoitoon :D
ja se olisi ollut ihan oikein. Ei ihminen ihan noin sairas saa olla, kyllä tuohon ongelmaan pitää jo apua hakea.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua naurattaa, kun mietin tilannetta, että olisin ollut kieltämässä omaa äitiäni ja isääni puhumasta murrettaan kun lapseni kanssa mentiin heillä käymään :D
Fiksuina ihmisinä olisivat tehneet lapsestani lasun ja toimittaneet minut hoitoon. Aika seko pitää olla ihmisen joka kieltää aikuisia ihmisiä olemaan puhumatta murretta jota he ovat koko ikänsä puhuneet. Ja vain sen takia, että minulla on lapsi. Kukahan tuossa keississä on se minä minä ihminen?
Ja jos tuo sama tilanne olisi ollut miehen kotona, eli olisin kieltänyt pohjalaisia isovanhempia puhumasta lapselleni muuta, kuin kirjakieltä niin luultavasti myös mieheni olisi ohjannut minut hoitoon :D
ja se olisi ollut ihan oikein. Ei ihminen ihan noin sairas saa olla, kyllä tuohon ongelmaan pitää jo apua hakea.
Yleiskieli. Ei kirjakieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molottaa on murresana.
Ei ole. Yleiskieltä on. Löytyy Kotuksen sanakirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla mummi omalla tavallaan. Mummi huutaa, että hän ei mitään turvaistuimia käytä, ei ennenkään ole tarvittu. Mummin mielestä lapsia ei tarvitse vahtia rannassa kovinkaan tarkkaan, ei niitä ennenkään vahdittu ja suurin osa on hengissä. Miniä on vain hysteerinen ja niuho.
Lapsia on ok myös ok pakkosyöttää siten, että oma tytär pitää käsistä ja jaloista kiinni kun mummi työntää perunaa kirkuvan ja räkäänsä tukehtuvan lapsen kurkkuun. Vaari laittaa kuulokkeet ja menee toiseen huoneeseen, olut sihahtaa.
Luonnollisesti pahoinpitely ja heitteillejättö eivät ole sallittuja, mutta avauksessa ei tainnut ihan tästä olla kyse.
Avauksessa oli pissismummo, jolle kaksi asiaa oli kaiken muun yläpuolella: Uhma ja uhriutuminen. Ei hyvät eväät toimivaan isoäitiyteen.
Mitä ihmeen uhmaa on avauksessa? Kertoi äidin soittelusta ja oli loukkaantunut murteensa arvostelusta. Sinä etvoikeen ymmärrä tekstien tyylilajia.
No jo otsikko on uhmaa. Minä haluan, minä haluan, minä haluan olla tällaienn ja tuollainen, koska me, myself and I. Vitut siitä lapsenlapsesta, kun minäminäminä haluan.
Miksi pitää puhua murretta pienelle lapselle? Miksi ei voi puhua selkeästi ja kommunikoida niin että vuorovaikutuksessa otetaan huomioon myös se kuulija. No ei voi, kun minäminäminä ja miun murre.
Miksi se äiti soittelee? Miksi ei mummo mieti sitä. No se soittelee, kun mummo tiedetään jo epäluotettavaksi. Tekisi sille jotain eikä voihkisi mikä kaikki tänään ehkäloukkas. Kyynel.
Edelleen, älä vie sitä lasta sinne mummille niin säästyt kaikelta tuolta! On sinulta vastuutonta jättää lapsi epäluotettavan ihmisen hoidettavaksi. On se sitten mummi tai joku muu.
Älä käy henkilöön.
Tyypillisesti tuossa on tilanne, jossa se mummin lapsi jostain kumman syystä haluaa, että lapsenlapsella on yhteys mummiin, siksi se lapsenlapsi sinne päätyy. Tyypillisesti mummi on myös vainonnut jankkaamisellaan perhettä jo pitkään.
Silloin siellä mummin luona kyläillään yhdessä lapsen kanssa. Kyllä aikuisen pitää pystyä mummille sanomaan, että lapsi ei tule sinne yksin ja piste. En luota sinun hoitoon tarpeeksi. Ja jos vainoaminen jatkuu, voi mummille sanoa, että seuraavaksi yhteydenpito loppuu kokonaan. Ihan turhaa tuosta mummista valittaa. Taitaa vaan haluta sen lapsenvahdin ja sitten mukavampi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaperoikäisten leikit
https://kaksplus.fi/lapsi/lapsen-kehitys/piiloleikki-hippa-majaleikit-k…
Ei se ole mitään piilosleikkiä, että aikuinen vain häviää jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykylapset saa äitien mielestä edes leikkiä piiloleikkejä?
Ja tosiaan, kannattaa itse hoitaa lapsensa.
Leikimme piilosta koko ajan, mutta silloin lapset tietää leikkivänsä. En minä vain katoa jonnekin vieraassa paikassa.
Totta kait mummot saavat olla omia itseään, sillä lapsen on jo hyvin varhain totuttava erilaisiin tapoihin ja sääntöihin. Jos se ei lapsen vanhemmille käy, hoitakoot lapsensa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käy henkilöön.
Eiköhän tuossa tilanteessa, että mummo tiedetään epäluotettavaksi hoitajaksi, jokainen vanhempi ole viemättä lastaan mummolle HOITOON. Jos haluaa, että lapsi tutustuu mummoonsa, järkevä ihminen menee itse mukaan ja on lapsensa kanssa siellä mummolassa ja huolehtii ITSE lapsensa hoidosta ja turvallisuudesta ym.
Epävakaalle mummolle EI VIEDÄ lasta HOITOON, mutta voi sen lapsen kanssa mennä siellä käymään. Kyllä se lapsi silloinkin oppii mumminsa tuntemaan.
Miten vaikeata noin yksinkertainen asia on ymmärtää.
Lapsen turvallisuus ennen kaikkea. Tuollaisten mummojen kanssa järjestetään "valvottu" tapaaminen, eli lapsen omat vanhemmat on siellä mummolassa mukana, eikä niin, että pieni taapero työnnetään epävakaana tiedetyn mummon hoitoon. Jos vanhemmat noin tekee, vika on kyllä yksin vanhemmissa. Ei se ikänsä epävakaa ihminen siitä miksikään muutu, että siitä tulee mummu tai pappa.
Ei se sille miniälle ole vaikeaa, mutta anopille ja anopin aivopestylle lapselle ylivoimaista ole olla tottelematta just mummoa. Kun hyväähän se paska-anoppi vaan tarkottaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molottaa on murresana.
Joku tulee kohta sinua sivistämään, että on yleiskieltä, mutta oikeasti on myös murresanastoa. Molottaa-posmittaa, puhua jotakin vierasta kieltä, yleensä venäjää. Tämä tieto urbaanista sanakirjasta.
Mutta riippumatta siitä onko tuo sana murretta vai ei niin onhan se nyt ihan sairasta, jos ihminen ei saa puhua edes normaalisti omaa puhettaan, kun lapsenlapsi on kylässä.
Normaali ihminen ei menetä yöuniaan tai saa traumoja siitä, että joku puhuu erilailla, kuin hän itse. Tuntuu, että tuossa on takana jotain pakkomiellejuttuja.
Ja on myös olemassa ihmisiä, joilla ainoa oikea tapa koko maailmassa on vain se oma tapa. Kaikki muut on vääriä.
Todellakin pitäs olla jotkut testit että kuka saa tehdä lapsia ja kuka ei.
EI hemmetti tätä touhua taas.