Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (1028)

Vierailija
841/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon tosiaan on lapsi mummolassa ollut, ei vain yhtä iltaa jolloin hampaanpesu on jäänyt.  

Mun lapset on yli 50, heiltä on viisarit otettu pois mutta paikattavaa ei ole ollut.

Lapsiltaan harjattiin jo sitä ensimmäistä maitohammasta ja parikymppisillä paikkaamattomat hampaat.

Kyllä niihin lapsen risoihin hampaisiin ihan vanhemmat itse voi katsoa peiliin.

Nimenomaan. 1970-luvulla maalaismummolassa ei ollut niin nokon nuukaa hammaspesut eikä edes käsienpesut. Silti minulla on reiättömät hampaat vielä 60-vuotiaana.

Minulla oli 11 reikää kuusivuotiaana. 

Vierailija
842/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.

Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.

Ei se tietenkään tuota tarkoita. Miksi ymmärrät asian tahallasi väärin? Olet todella lapsellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi puhua omalla murteellaan. Mitä siitä marisemaan. Ei kenenkään tarvitse omaa murrettaan hävetä. Aivan hullua tuommoista edes vaatia. 

Merkillinen "oma murre" jota lapsensa ei osaa. Nyt yhtäkkiä lapsenlapsen kanssa mukaoma.

Vierailija
844/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.

Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.

Ei se tietenkään tuota tarkoita. Miksi ymmärrät asian tahallasi väärin? Olet todella lapsellinen.

No 800 kommenttia. Toistuu tarkat kellonajat kaikelle ja kovat vaatimukset.

Vierailija
845/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon tosiaan on lapsi mummolassa ollut, ei vain yhtä iltaa jolloin hampaanpesu on jäänyt.  

Mun lapset on yli 50, heiltä on viisarit otettu pois mutta paikattavaa ei ole ollut.

Lapsiltaan harjattiin jo sitä ensimmäistä maitohammasta ja parikymppisillä paikkaamattomat hampaat.

Nimenomaan. 1970-luvulla maalaismummolassa ei ollut niin nokon nuukaa hammaspesut eikä edes käsienpesut. Silti minulla on reiättömät hampaat vielä 60-vuotiaana.

Lapsillani ei ole ollut mummoloita maalla eikä kaupungissa. Silti 70-luvulla syntyneille osasin neuvolan ja koulun ohjeilla pitää hammaspesuista huolta. Eikä karkkeja juurikaan osteltu.

Vierailija
846/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan jos lapsi on silloin tällöin mummilassa ja vaikka se hampaanpesu olisi hutaistu ne 10 yötä vuoden mittaan ei reiät kyllä mummilasta johdu.

Jos lapsi melkein asuu paikassa jossa vaan hutaistaan hampaat sittenkin vanhemmat voi katsoa itseään. Miksi en itse oke jaksanut olla lapseni kanssa.

Vierailija
847/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh mitä tekstiä täältä saa lukea. Meillä onneksi tehtiin niin että palkkasimme nuoren lukioikäisen tytön hoitamaan lapsiamme arjessa, jos oli esim päällekkäisiä työmatkoja tai harrastuksiin viemistä, kun oli vielä töissä oltava viiteen. Myöhemmin hän kerran tuli myös lasten seuraksi päivisin kun päikky meni heinäkuussa kiinni. 

Hänellä oli ihana lapsirakas asenne ja jäi pois kaikki päällepäsmäröinnit, joita näköjään sukulaisten kesken tulee :D 

Eli unohtakaa mummit, suosittelen. Kaikille osapuolille helpotus. 

Just tyttären kanssa puhuttiin, miten heikoissa kantimissa on esim kaikki kesäleirit sun muut jutut, jossa pienet lapset jätetään nuorten hoidettaviksi/vahdittaviksi, koska ei näillä nuorilla ole sellaista tajua, miten tarkkana lasten kanssa pitää olla. Ja tämä ihan tytön omasta kokemuksesta, kun oli itse vahtimassa lapsia seurakunnan leirillä. 

Tytöllä on nyt omia  lapsia ja sanoi, että ei he nuoret kyllä täysin vastuutaan tajunneet, vaikka hänkin yritti kyllä laskea, että kaikki hänen vastuullaan olevat päät oli vedenpinnan yläpuolella.  Nää nuoret siis vahti myöskin rannalla kun nämä lapset oli uimassa. 

No ehkä kotona homma sujuu paremmin, mutta ainakin ulkona voi tulla tilanteita, että nuori ei ihan osaa tarpeeksi tarkkana. 

Vierailija
848/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot ihania ja saa olla just sellaisia kuin ovat, murteineen päivineen. Toki ehdoton edellytys lastenlasten hoitamiselle on se, että kunnioittaa ja noudattaa lasten vanhempien ohjeita. Siitäkin huolimatta, että vanhemman kuri tuntuisi liian tiukalta vaikka herkkujen suhteen. 

Vierailija
849/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan minusta oli ihanaa, kun lapsi puhua pulputti etelä-karjalan murretta 2 viikon jälkeen ,kun oltiin oltu miehen kanssa kaksistaan ,monien vuosien haaveiden vuoksi etelässä. Lapsi ei ollut mitenkään haavoittunut, muuttunut, vaan oli sama ihana oma itsensä. Luotettiin täysin isovanhempiin, ei todellakaan annettu mitään aikatauluja sun muita. Lapsikin oli lomalla mummolassa. Kaikki olivat tyytyväisiä. Mummit ja Ukit saavat olla omanlaisiaan.

Vierailija
850/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa olla mummi omalla tavallaan. Mummi huutaa, että hän ei mitään turvaistuimia käytä, ei ennenkään ole tarvittu. Mummin mielestä lapsia ei tarvitse vahtia rannassa kovinkaan tarkkaan, ei niitä ennenkään vahdittu ja suurin osa on hengissä. Miniä on vain hysteerinen ja niuho.

Lapsia on ok myös ok pakkosyöttää siten, että oma tytär pitää käsistä ja jaloista kiinni kun mummi työntää perunaa kirkuvan ja räkäänsä tukehtuvan lapsen kurkkuun. Vaari laittaa kuulokkeet ja menee toiseen huoneeseen, olut sihahtaa.

Pienellä lapsella, vain isän puolelta voi, voi olla joku ikivanha mummu joka ei ole turvaistuimista yms tietoinen. 

Oikeastiko joku jättää jollekin 30-luvulla syntyneet pienet lapset hoitoon?

Vierailija
851/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan.

Vierailija
852/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tosissanne että joku miniä kieltäisi mummoa puhumasta omaa murrettaan? Vaikea uskoa että tuollaista oikeasti tapahtuisi. 

Mun anoppi kyllä kielsi mun olemaan puhumatta äidinkieltäni (ruotsi) lapselleni. Kovasti otti sydämeen, kun en totellut. Ei vaan ottanut riittävästi, kun on edelleen hengissä.

Sitten ymmärrät, miten typerää on puuttua siihen kieleen, mitä toinen puhuu, kaikki täällä eivät näytä ymmärtävän. Mutta kovin aikuismaiselta et vaikuta, kun tästä jää käsitys, että toivot anoppisi kuolemaa.

Vierailija
853/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot ihania ja saa olla just sellaisia kuin ovat, murteineen päivineen. Toki ehdoton edellytys lastenlasten hoitamiselle on se, että kunnioittaa ja noudattaa lasten vanhempien ohjeita. Siitäkin huolimatta, että vanhemman kuri tuntuisi liian tiukalta vaikka herkkujen suhteen. 

Tässä on ristiriita, kun ohjeena voi näemmä olla, että ei saa puhua murretta.

Vierailija
854/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lapsen isä ei osaa äitinsä murretta? Mistä murre nyt on ilmestynyt?

Vierailija
855/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tosissanne että joku miniä kieltäisi mummoa puhumasta omaa murrettaan? Vaikea uskoa että tuollaista oikeasti tapahtuisi. 

Mun anoppi kyllä kielsi mun olemaan puhumatta äidinkieltäni (ruotsi) lapselleni. Kovasti otti sydämeen, kun en totellut. Ei vaan ottanut riittävästi, kun on edelleen hengissä.

Sitten ymmärrät, miten typerää on puuttua siihen kieleen, mitä toinen puhuu, kaikki täällä eivät näytä ymmärtävän. Mutta kovin aikuismaiselta et vaikuta, kun tästä jää käsitys, että toivot anoppisi kuolemaa.

Äidin kuuluu puhua omalle lapselleen äidinkieltään. Isän sukulaisen sellaista puhetta että muutkin ymmärtää.

Vierailija
856/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa olla mummi omalla tavallaan. Mummi huutaa, että hän ei mitään turvaistuimia käytä, ei ennenkään ole tarvittu. Mummin mielestä lapsia ei tarvitse vahtia rannassa kovinkaan tarkkaan, ei niitä ennenkään vahdittu ja suurin osa on hengissä. Miniä on vain hysteerinen ja niuho.

Lapsia on ok myös ok pakkosyöttää siten, että oma tytär pitää käsistä ja jaloista kiinni kun mummi työntää perunaa kirkuvan ja räkäänsä tukehtuvan lapsen kurkkuun. Vaari laittaa kuulokkeet ja menee toiseen huoneeseen, olut sihahtaa.

Luonnollisesti pahoinpitely ja heitteillejättö eivät ole sallittuja, mutta avauksessa ei tainnut ihan tästä olla kyse.

Avauksessa oli pissismummo, jolle kaksi asiaa oli kaiken muun yläpuolella: Uhma ja uhriutuminen. Ei hyvät eväät toimivaan isoäitiyteen.

Mitä ihmeen uhmaa on avauksessa? Kertoi  äidin soittelusta ja oli loukkaantunut murteensa arvostelusta. Sinä etvoikeen ymmärrä tekstien tyylilajia.

Lue se aamulehden juttu. Sehän oli kimmokkeena aloitukseen näköjään.

No jo otsikko on uhmaa. Minä haluan, minä haluan, minä haluan olla tällaienn ja tuollainen, koska me, myself and I. Vitut siitä lapsenlapsesta, kun minäminäminä haluan. 

Miksi pitää puhua murretta pienelle lapselle? Miksi ei voi puhua selkeästi ja kommunikoida niin että vuorovaikutuksessa otetaan huomioon myös se kuulija. No ei voi, kun minäminäminä ja miun murre.

Miksi se äiti soittelee? Miksi ei mummo mieti sitä. No se soittelee, kun mummo tiedetään jo epäluotettavaksi. Tekisi sille jotain eikä voihkisi mikä kaikki tänään ehkäloukkas. Kyynel.

Edelleen, älä vie sitä lasta sinne mummille niin säästyt kaikelta tuolta!  On sinulta vastuutonta jättää lapsi epäluotettavan ihmisen hoidettavaksi. On se sitten mummi tai joku muu.

Älä käy henkilöön.

Tyypillisesti tuossa on tilanne, jossa se mummin lapsi jostain kumman syystä haluaa, että lapsenlapsella on yhteys mummiin, siksi se lapsenlapsi sinne päätyy. Tyypillisesti mummi on myös vainonnut jankkaamisellaan perhettä jo pitkään.

Eiköhän tuossa tilanteessa, että mummo tiedetään epäluotettavaksi hoitajaksi, jokainen vanhempi ole viemättä lastaan mummolle HOITOON. Jos haluaa, että lapsi tutustuu mummoonsa, järkevä ihminen menee itse mukaan ja on lapsensa kanssa siellä mummolassa ja huolehtii ITSE lapsensa hoidosta ja turvallisuudesta ym. 

Epävakaalle mummolle EI VIEDÄ lasta HOITOON, mutta voi sen lapsen kanssa mennä siellä käymään. Kyllä se lapsi silloinkin oppii mumminsa tuntemaan. 

Miten vaikeata noin yksinkertainen asia on ymmärtää. 

Lapsen turvallisuus ennen kaikkea. Tuollaisten mummojen kanssa järjestetään "valvottu" tapaaminen, eli lapsen omat vanhemmat on siellä mummolassa mukana, eikä niin, että pieni taapero työnnetään epävakaana tiedetyn mummon hoitoon.  Jos vanhemmat noin tekee, vika on kyllä yksin vanhemmissa. Ei se ikänsä epävakaa ihminen siitä miksikään muutu, että siitä tulee mummu tai pappa. 

Ei se sille miniälle ole vaikeaa, mutta anopille ja anopin aivopestylle lapselle ylivoimaista ole olla tottelematta just mummoa. Kun hyväähän se paska-anoppi vaan tarkottaa jne.

Haluatko sinä olla oma itsesi jos minä paheksun rumaa ja lapsekasta kieltä käyttävää äitiä?

Mitä arvostelun yläpuolella olevia on äidit joilla alaikäinen lapsi?

Kyllä minä oaheksun anoppia joka puhuu lapsekkaasti. Kyllä. On oikeus odottaa että aikuinen on aikuinen. 

Sinä se et käyttäydy kuin aikuinen.

Vierailija
857/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisesti pahoinpitely ja heitteillejättö eivät ole sallittuja, mutta avauksessa ei tainnut ihan tästä olla kyse.

Avauksessa oli pissismummo, jolle kaksi asiaa oli kaiken muun yläpuolella: Uhma ja uhriutuminen. Ei hyvät eväät toimivaan isoäitiyteen.

Mitä ihmeen uhmaa on avauksessa? Kertoi  äidin soittelusta ja oli loukkaantunut murteensa arvostelusta. Sinä etvoikeen ymmärrä tekstien tyylilajia.

Lue se aamulehden juttu. Sehän oli kimmokkeena aloitukseen näköjään.

No jo otsikko on uhmaa. Minä haluan, minä haluan, minä haluan olla tällaienn ja tuollainen, koska me, myself and I. Vitut siitä lapsenlapsesta, kun minäminäminä haluan. 

Miksi pitää puhua murretta pienelle lapselle? Miksi ei voi puhua selkeästi ja kommunikoida niin että vuorovaikutuksessa otetaan huomioon myös se kuulija. No ei voi, kun minäminäminä ja miun murre.

Miksi se äiti soittelee? Miksi ei mummo mieti sitä. No se soittelee, kun mummo tiedetään jo epäluotettavaksi. Tekisi sille jotain eikä voihkisi mikä kaikki tänään ehkäloukkas. Kyynel.

Edelleen, älä vie sitä lasta sinne mummille niin säästyt kaikelta tuolta!  On sinulta vastuutonta jättää lapsi epäluotettavan ihmisen hoidettavaksi. On se sitten mummi tai joku muu.

Älä käy henkilöön.

Tyypillisesti tuossa on tilanne, jossa se mummin lapsi jostain kumman syystä haluaa, että lapsenlapsella on yhteys mummiin, siksi se lapsenlapsi sinne päätyy. Tyypillisesti mummi on myös vainonnut jankkaamisellaan perhettä jo pitkään.

Silloin siellä mummin luona kyläillään yhdessä lapsen kanssa. Kyllä aikuisen pitää pystyä mummille sanomaan, että lapsi ei tule sinne yksin ja piste. En luota sinun hoitoon tarpeeksi. Ja jos vainoaminen jatkuu, voi mummille sanoa, että seuraavaksi yhteydenpito loppuu kokonaan. Ihan turhaa tuosta mummista valittaa. Taitaa vaan haluta sen lapsenvahdin ja sitten mukavampi valittaa.

Ja toisaalta tuntuu, että kuinka moni vanhempi ihminen edes haluaa olla yksin vastuussa ihan pienestä lapsesta?  Eli , että haluaa pienen taaperon yöksi  kylään ilman vanhempiaan? Minä rakastan lapsenlapsiani ja ne on ihania, mutta ovat vielä pieniä, toinen 1,5v ja toinen 2,5 enkä kyllä haluaisi kumpaakaan tänne yksin yökylään. On ne näin vanhempana vaan aika raskaita hoitaa.  Minä  olen kuitenkin hyväkuntoinen yli 60v, mutta silti tuntuu, että se jatkuva nosteleminen yli 10 kiloisia lapsia ei enää olekaan helppoa. Vaippoja en vaihda koskaan, vaan vanhemmat kyllä hoitaa itse tuollaiset hommat.  Ruokahommatkin on mennyt sellaiseksi, että en kyllä osaisia niitä ruokkia. Tavallista ruokaa teen ja siitä vanhemmat antaa lapselleen mitä katsovat voivansa antaa. Huomasin, että vauvat ei nykyään enää juo vettä ollenkaan. Alle 6kk olevalle vauvalle sitä ei tarjota ollenkaan.  Turvaistuimeen ei voi mennä toppahaalari päällä vaan se pitää riisua.  Vauvan- ja lapsenhoito on muuttunut sitten 90-luvun niin, etten minä ainakaan osaisi toimia oikein. Raskausaikakin on mennyt sellaiseksi, että joka ruoka täytyy tarkistaa saako sitä syödä.

Minä kyllä leikin ja olen taaperon seurana jos vanhemmat käy jossain parituntia, mutta sitten luovutan jo hoitovastuun vanhemmilla.  Ja jos vanhemmat on jättäneet ruuan, mitä lapselle syöttää, sen voin antaa, mutta en muuta. 

Ei tarvii vanhempien valittaa, että on syötetty ja juotettu ja nukutettu väärin, mutta tämä vain siksi, etten enää tiedä mitä ne lapsen nykyään tehdä ja syödä.  En ota niistä mitään vastuuta, vaan vastuu on vanhempien. 

Omat lapset asuu niin kaukana, että kun käyvät ovat aina pitempään ja koko perhe on täällä.  Naapurin rouvan kanssa puhuttiin, että eipä me enää osattaisi lapsia hoitaa, vaikka naapuri on lastenhoitajana uransa tehnyt. Hän on jo yli 70v. Niin on lasten hoito muuttunut vuosien myötä. 

Jatkan vielä sen verran, että tuo, että ne taaperot on raskaita hoitaa tarkoittaa lähinnä myös sitä vastuuta mikä niissä on. Ettei vaan satu mitään. Koko ajan katsoa perään, ettei ne vedä päällensä mitään, tai astu/kaadu koiran päälle , revi kissaa naamasta , syö kukkia tai multaa ruukusta jne.  Pienet lapset on raskaita hoidettavia, ihmettelen kyllä miten mummot niitä vaatii hoidettavakseen.  Sitten isommat jo paljon helpompia, kun käyvät jo vessassa ja syövät itse jne. 

Ja ovat aika nopeita liikkeissään. Kun vähän selän kääntää niin onkin jo ihan muualla. Ymmärrän hyvin, että vanhemman ihmisen vaikea pysyä perässä ja katsoa, ettei mitään satu.

Vierailija
858/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi on mummillaan hoidossa, niin mummi syöttää hänelle salaa karkkia, jäätelöä, pullaa pitkin päivää ja vinkkaa silmää päälle että älä kerro äidille, vink vink. Hel*etin hauskaa sellasen lapsen kanssa, jolla on aktiivinen hammaskaries. Ja ei muuten ole tämä kariesbakteeri minulta tai mieheltäni peräisin. Tosi vaikea arvata keneltä. Että sapettaa. Mies tietysti täysin kyvytön laittamaan äitinsä aisoihin, eikä mummille keskustelut auta mitään. Ero vireillä.

Miksi et hoida itse lastasi? Sitä ihmettelen.

Ehkä miehesikin ja anoppikin

Ei hotsita? 

No kirjoitin vähän tyhmästi, tarkoitin että lapsi on kylässä, ei varsinaisesti hoidossa. Mies näitä kyläilyjä ehdottomasti vaatii että lapsi menee sinne ilman vanhempia. Vaikeaa on, kun ollaan asiasta täysin eri mieltä. Mielestäni lasta ei pitäisi päästää sinne kylään kahdestaan mummin kanssa, kun ei tämä mummi noudata niitä rajoja mitä asetamme (esim. ei karkkia,jäätelöä ja pullaa lapselle arkipäivinä). Miehenkään mielestä liika herkkujen syöttäminen ei ole ok, mutta ei saa äidilleen sanottua vastaan tarpeeksi tiukasti. Mummi taas nauraa, että tottakai hän saa lasta hemmotella, olette tiukkapipoja hehe. Syömiset on vain yksi monista jutuista missä mummi ei noudata rajojamme, mutta lapselle selkeästi haitallisin. Reiät ja kiillevauriot voi haitata koko loppuelämän.

kenenkään hampaat ei mene pilalle siitä, että satunnaisesti saa viikollakin herkkuja.  Vai oletteko te joka viikko monena päivänä siellä mummolassa?

Paljon haitallisempaa on tuollainen asenne kuin sinulla. Mäkämäkämäkämäkä.

Vierailija
859/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkea mutta rytminatseilta kysyisin: mitä tehdään kun serkukset on samaan aikaan mummolassa ja heillä on keskenään eri rytmi? Pitääkö kieltää serkuksia tulemasta samaan aikaan? 

Kun lapset ovat pieniä, niin tämä onkin tosi hankalaa. Ihan silloinkin kun vanhemmat ovat paikalla ja sopuisia sekä joustavia.

Aika monella tuntuu olevan käsitys että rutiinit ovat joku itseisarvo. Ei ole. Ne joustavat jonkin verran, mutta tekevät lapsen elämästä helpompaa - erityisesti aikuisille. Monet pikkulapset esimerkiksi heräävät samaan aikaan aamulla (aikaisin) nukkumaanmenoajasta riippumatta. Jos lapsi valvoo poskettoman myöhään, yöunet jäävät tosi vähiin ja seurauksena on ärtynyt lapsi joka lykätään äidille hoidettavaksi. 

Vierailija
860/1028 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 11 reikää kuusivuotiaana. 

Ja varmaan oli mummon syytä tämä?