Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä, että vanhemmat ne lapset kasvattaa ja niitä periaatteita noudattaa myös isovanhemmat, mutta.....silloin kun itse oli pieni ja vietettiin kesät mummolassa, niin siellä oli mummolan säännöt ja tavat, ei mummo meitä yrittänytkään kasvattaa, mutta opasti ja piti huolta. Tulee ihan ikävä kun muistelee noita aikoja, ei ne mummot ja papat ikuisesti elä, ja joustaa voisi jokainen, ihan jo senkin takia että lapsille jäisi kivat muistot.
niin, mummo voisi joustaa, ajatella lapsen parasta ja joustaa niistä omista ajatuksistaan lapsen parhaaksi.
Jos on tosi eroavaiset kasvatustyylit ja säännöt niin eihän siitä tulee mitään. Eikä sekään toimi, että rutiinit menisivät ihan täysin sekaisin. Syötäisiin täysin eri aikaan ja mentäisiin nukkumaan aivan eri aikaan. 1-2h heitto iltatoimissa ei haittaa, mutta jos aikataulut heittävät useilla tunneilla niin rytmit menevät ihan sekaisin. Pääpiirteittäin pitää noudattaa samoja sääntöjä ja rutiineja kuin kotona. Ainahan on joustovaraa eikä kai kukaan kotonakaan noudata mitään minuuttiaikataulua, mutta isojen linjojen pitäisi olla yhteneväiset.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/lasten-kasvu-ja-hyvinvointi/lapsi…
Lapsiperheessä toistuvat usein samat toimet päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Rutiinit voivat tuntua tylsiltä, mutta ne tuovat arkeen ennustettavuutta.
Säännöllinen päivärytmi, johdonmukaiset rajat ja niistä kiinni pitäminen luovat lapselle turvaa ja ennakoitavuutta. Hän saa kokemuksen siitä, että aikuiseen voi luottaa. Kun rutiinit on luotu, satunnaiset poikkeamat tästä eivät elämää juuri hetkauta. Jos elämässä ei ole rutiineja, elämänhallinta alkaa tuottaa haasteita.
Hyvä arkirytmi muodostuu tutusta vuorokausirytmistä, säännöllisistä aterioista, liikunnasta, harrastuksista, rentoutumiseen varatuista hetkistä sekä ajasta ystäville ja perheelle.
Hyvässä päivärytmissä tietyt ajat on varattu tietyille toiminnoille:
päiväkoti- tai kouluaika
aterioiden aika
ulkoilu- tai harrastusaika
kaveriaika
ruutuaika
lepäämisen aika.
Jos ja kun elämä tuntuu olevan yhtä kaaosta, kannattaa pysähtyä pohtimaan, mitkä asiat luovat kaaosta tai kaaoksen tunteen. Järjestäkää esimerkiksi perhepalaveri, jossa mietitte keinoja hallita arjen rytmiä ja rauhoittaa elämää.
Se mummi on osannut lapsensa kasvattaa, eiköhän hän selviä lastenlastenkin kanssa ilman että täytyy ruveta puhelimen välityksellä sormi pystyssä opettamaan omaa äitiä. Luottoa selvästi on kun lapset on annettu mummin hoitoon. Äityli relaa vaan nyt siellä lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä, että vanhemmat ne lapset kasvattaa ja niitä periaatteita noudattaa myös isovanhemmat, mutta.....silloin kun itse oli pieni ja vietettiin kesät mummolassa, niin siellä oli mummolan säännöt ja tavat, ei mummo meitä yrittänytkään kasvattaa, mutta opasti ja piti huolta. Tulee ihan ikävä kun muistelee noita aikoja, ei ne mummot ja papat ikuisesti elä, ja joustaa voisi jokainen, ihan jo senkin takia että lapsille jäisi kivat muistot.
niin, mummo voisi joustaa, ajatella lapsen parasta ja joustaa niistä omista ajatuksistaan lapsen parhaaksi.
Jos sun lapsella on isovanhemmat, tee heille palvelus ja älä vie niitä räkänokkiasi enää sinne mummolaan. Kellota se elämä ihan vaan siellä omassa kodissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Lapsi ei ole mummin lelu. Ne rajat ja rytmit luo lapselle turvallisuudentunnetta ja ennakoitavuutta.
Eikä mummo ja pappa lapsen vanhemmilla töissä ja heillä on oikeus elää tavallaan ja omata omat arvot. Kunhan mummolassa ei juopotella tai harjoiteta väkivaltaa tms., "talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan".
Lapsen turvallisuuden tunne ja mieli ei järky, kun hän oppii huomaamaan, että ihmisillä on erilaisia tapoja, mieltymyksiä ja arvoja. Päinvastoin, hänestä kasvaa viisaampi ja avarakatseisempi, oppien nauttimaan myös vaihtelusta.
Sinun kaltaisia mielipiteitä syntyy, kun on ahdasmielinen ja ei ymmärrä ja ajattele itse
Ite en kyllä aikoinaan vaatinut, että omien vanhempien olisi pitänyt alkaa omassa kodissaan noudattamaan meidän lapsiperheen elämän sääntöjä. Olisi ollut aika röyhkeää kuvitella, että he vanhat ihmiset olisi alkaneet tanssia meidän sääntöjen mukaan ja tämä heidän omassa kodissaan.
Omat vanhemmat olivat kyllä todella vanhoja, kun sain omat lapset, eikä he jaksaneet muutenkaan hoitaa ja osallistua lastenlasten elämään, mutta käytiin mummolassa paljon ja mentiin heidän tavoillaan.
Isovanhempiakin on monenlaisia. Toiset on juuri ja juuri täyttäneet 40v ja ovat täysillä kiinni elämässä ja toiset on yli 70v ja jo selvästi vanhuksia. Pitää mennä vähän tilanteen ja isovanhemman mukaan.
Mehän ei aikoinaan enää oltu äitini kanssa tekemisissä, koska se oli just tuollaista omituista kiukuttelua ihan koko ajan. Ei siis missään voinut tehdä niinkuin oli pyydetty tai lapsi toivoi. Yksikin joulunalus lapsi tohotti pitkään, miten hän sitten mummon kanssa leipoo pipareita. Heti kun tämä toive mummolle esitettiin, mummo teki ihan kaikkea muuta kuin leipoi niitä pipareita.
Koska häntähän ei komennella ja hän on mummo omalla tavallaan ja pitää olla rentoa ja päläpälä. En ymmärrä tuollaista. Todella lapsellista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä, että vanhemmat ne lapset kasvattaa ja niitä periaatteita noudattaa myös isovanhemmat, mutta.....silloin kun itse oli pieni ja vietettiin kesät mummolassa, niin siellä oli mummolan säännöt ja tavat, ei mummo meitä yrittänytkään kasvattaa, mutta opasti ja piti huolta. Tulee ihan ikävä kun muistelee noita aikoja, ei ne mummot ja papat ikuisesti elä, ja joustaa voisi jokainen, ihan jo senkin takia että lapsille jäisi kivat muistot.
niin, mummo voisi joustaa, ajatella lapsen parasta ja joustaa niistä omista ajatuksistaan lapsen parhaaksi.
Oikeesti? Eli vaan toinen osapuoli joustaa? Kuulostat ihan narsistilta, kaikki mulle tänne heti nyt. Oma äitikö susta tuollaisen kasvatti, vai opitko itse.
Tulee mieleen toisten eläinlemmikkien hoitaminen, että normaalista ihmisen ja eläimen kohtaamisesta tehdään vaikeaa liikojen sääntöjen kanssa. LApsia ja eläimiä yhdistää sama asia: hoitajan oleminen läsnä. Eikö se ole tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Lapsi ei ole mummin lelu. Ne rajat ja rytmit luo lapselle turvallisuudentunnetta ja ennakoitavuutta.
Mutta yllätten lapsi ei mene rikki, vaikka nukkuu päiväunet kustilla makuuhuoneen sijaan. Lapsi ei hajoa, vaikka välipala syödään terassilla eikä keittiössä. Lapsen maailma ei luhistu, vaikka sadut luetaan teltassa. Harva lapsi on menettänyt mielenterveyttään siksi, että saa nukkua 10 minuuttia pitempään kuin tavallisesti. Äiti siitä menee rikki, koska silloin lapsen iltatoimet siirtyvät 10 minuutilla. Äiti niitä tiukkoja rutiineja haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen toisten eläinlemmikkien hoitaminen, että normaalista ihmisen ja eläimen kohtaamisesta tehdään vaikeaa liikojen sääntöjen kanssa. LApsia ja eläimiä yhdistää sama asia: hoitajan oleminen läsnä. Eikö se ole tärkeää?
Eläimiä ja lapsia yhdistää tasan sama asia: Se että ne kokevat olevansa turvassa ja että niillä on selkeä rytmi.
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Vierailija kirjoitti:
Mehän ei aikoinaan enää oltu äitini kanssa tekemisissä, koska se oli just tuollaista omituista kiukuttelua ihan koko ajan. Ei siis missään voinut tehdä niinkuin oli pyydetty tai lapsi toivoi. Yksikin joulunalus lapsi tohotti pitkään, miten hän sitten mummon kanssa leipoo pipareita. Heti kun tämä toive mummolle esitettiin, mummo teki ihan kaikkea muuta kuin leipoi niitä pipareita.
Koska häntähän ei komennella ja hän on mummo omalla tavallaan ja pitää olla rentoa ja päläpälä. En ymmärrä tuollaista. Todella lapsellista käytöstä.
Jos mummo ei ole luvannut leipoa pipareita, niin miten lapsi osasi moista pyytää? Omat lapsenlapset on varmaan tosityhmiä, tuollaiset asiat esitetään vanhemmille eikä isovanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Mehän ei aikoinaan enää oltu äitini kanssa tekemisissä, koska se oli just tuollaista omituista kiukuttelua ihan koko ajan. Ei siis missään voinut tehdä niinkuin oli pyydetty tai lapsi toivoi. Yksikin joulunalus lapsi tohotti pitkään, miten hän sitten mummon kanssa leipoo pipareita. Heti kun tämä toive mummolle esitettiin, mummo teki ihan kaikkea muuta kuin leipoi niitä pipareita.
Koska häntähän ei komennella ja hän on mummo omalla tavallaan ja pitää olla rentoa ja päläpälä. En ymmärrä tuollaista. Todella lapsellista käytöstä.
Jos ei tarkasti laatimaltasi tuntiohjelma jäänyt aikaa leipomiseen?
Eli kerrot ettet kotona viitsi itse leipoa lastesi kanssa. Mun miniä tehnyt joka vuosi toinen toistaan hiwnompia piparilinnoja. Lastensa kanssa.
Meillä mummilassa vaan tavanomaisia pipareita tehdään puolen kilon taikina.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä, että vanhemmat ne lapset kasvattaa ja niitä periaatteita noudattaa myös isovanhemmat, mutta.....silloin kun itse oli pieni ja vietettiin kesät mummolassa, niin siellä oli mummolan säännöt ja tavat, ei mummo meitä yrittänytkään kasvattaa, mutta opasti ja piti huolta. Tulee ihan ikävä kun muistelee noita aikoja, ei ne mummot ja papat ikuisesti elä, ja joustaa voisi jokainen, ihan jo senkin takia että lapsille jäisi kivat muistot.
niin, mummo voisi joustaa, ajatella lapsen parasta ja joustaa niistä omista ajatuksistaan lapsen parhaaksi.
Ja aikuisena nämäkin lapset muistaa mummolan paikkana, jossa sai päästää irti niistä kaavoista ja olla hetken vapaa.
Aamulla ei tarvinnutkaan nousta ylos klo 6 silmät ristissä. Ruoka saattoi olla 30 minuuttia myöhässä ja kas kummaa, kenellekään ei käynyt kuinkaan eikä lapsi saanut ikuisia traumoja.
Kyllä lapsiperheellä on hyvä olla säännöt ja arki luistaa paremmin, kun kaikki on kellotettu, mutta ei voi mummolta vaatia samaa kellottamista(vaariltahan ei kukaan nykyäänkään odota mitään osallistumista, eikä ainakaan aikataulujen noudattamista, vaari saa elää omaa elämäänsä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.
Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu. Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan.
Ei murteissa ole mitään pahaa. Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat. Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista jos murre on niin kamala asia, että sen takia pitää mummoakin näpäyttää. Totta kai joka puolella Suomea puhutaan omanlaista murretta ja missä aikaa viettää, siellä murre tarttuu.
Ei kaikki todellakaan puhu mitään murretta. Ja suurin osa niistä murretta puhuvista ihmisistä osaa säädellä sitä molotustaan niin että osaavat puhua myös normaalia suomea.
Tavallisista ihmisistä lähes kaikki puhuu murretta. Puhetyöläiset, joita on radoissa ja tv:ssä on erijuttu. Nykyään kyllä näidenkin kuulee puhuvan murteilla esim radiokuuluttajissa on näitä jotka käyttää murrettakin puheessaan.
Ei murteissa ole mitään pahaa. Kaikkialla maailmassa ihmiset puhuu eri murteilla riippuen siitä mistä päin omaa maataan ovat. Ei tämä ole mikään suomalainen ja hävettävä ilmiö.
EI TODELLAKAAN PUHU. Ihan normaalissa työelämässä vähänkään pyörinyt ihminen osaa säädellä sitä, miten puhuu kellekin. Löytyy minultakin lohjanmurretausta, mutta en todellakaan molota sitä töissä tai esimerkiksi mieheni itäsuomalaisille sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa.
Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.
Lapsi ei ole mummin lelu. Ne rajat ja rytmit luo lapselle turvallisuudentunnetta ja ennakoitavuutta.
Mutta yllätten lapsi ei mene rikki, vaikka nukkuu päiväunet kustilla makuuhuoneen sijaan. Lapsi ei hajoa, vaikka välipala syödään terassilla eikä keittiössä. Lapsen maailma ei luhistu, vaikka sadut luetaan teltassa. Harva lapsi on menettänyt mielenterveyttään siksi, että saa nukkua 10 minuuttia pitempään kuin tavallisesti. Äiti siitä menee rikki, koska silloin lapsen iltatoimet siirtyvät 10 minuutilla. Äiti niitä tiukkoja rutiineja haluaa.
Noi on pikkuasioita. Rutiinit tarkoittavat sitä, että mennään nukkumaan about samaan aikaan (1h heitto ei ketään tapa), herätään about samaan aikaan, ateriat tarjoillaan about samaan aikaan. Sillä ei ole väliä syödäänkö ulkona tai sisällä tai missä ne päikkärit nukutaan. Paitsi nepsylapsilla pitää olla tositosi tarkat rutiinit, mutta se on asia erikseen. Jos isovanhemmat eivät pysty noudattamaan yhtään mitään hyväksi havaittuja aikatauluja vaan kaikki pitää tehdä ihan päinvastoin, niin se on minusta kyllä omituista. Säännöissä pitää olla yhteneväisyyttä kotona ja isovanhemmilla. Huonoa käytöstä ei siedetä kummassakaan paikassa ja seuraamusten pitää olla samansuuntaisia.
Tuota alan käyttämään niin ei tule sanomista🤐