Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (174)

Vierailija
21/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää molottaa jotain murretta?

Koska ap on itsekeskeinen pösilö, riesa läheisilleen, ammattivalittaja, sovinistiset arvot niellyt ihmispaska. Sille tuodaan lapsenlapset kylään kerran vuodessa säälistä.

Onko sulla juomiset loppu ja lääkkeet ostamatta?

Vierailija
22/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset kaipaavat rentoutumista ja vievät lapset mummolaan tai muualle.

Se lapsi tarvitsisi yhtä lailla joskus sitä rentotumista ja vähemmän aikataulua.

Ei ne aikuisetkaan siellä lomallaan nouse 6.30 ylös, kellon mukaan rytmitä päiväänsä, suovat itselleen erilaista ruokaa ja alkoholiakin ja vainoavat puhelimella sitä mummia kuitenkin koko ajan.

Mitäh, herätitkö pojun vasta 6.45, nyt meni rytmi sekaisin. Kyllä sateellakin pitää olla ulkona 2 2 h eikä pelata monopolia.  Mitäh, et saanut nukahtamaan kuin vasta 21.00.  Nyt on elämä lopullisesti pilalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää noudattaa perussääntöjä, mutta tuollainen puhelimen kautta kyttääminen jostain hammaspesusta reaaliajassa on sairasta. Nauttisi nyt lapsivapaastaan sekin äiti vaan.

Vierailija
24/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/lasten-kasvu-ja-hyvinvointi/lapsi…

 

Lapsiperheessä toistuvat usein samat toimet päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Rutiinit voivat tuntua tylsiltä, mutta ne tuovat arkeen ennustettavuutta.

Säännöllinen päivärytmi, johdonmukaiset rajat ja niistä kiinni pitäminen luovat lapselle turvaa ja ennakoitavuutta. Hän saa kokemuksen siitä, että aikuiseen voi luottaa. Kun rutiinit on luotu, satunnaiset poikkeamat tästä eivät elämää juuri hetkauta. Jos elämässä ei ole rutiineja, elämänhallinta alkaa tuottaa haasteita.

Hyvä arkirytmi muodostuu tutusta vuorokausirytmistä, säännöllisistä aterioista, liikunnasta, harrastuksista, rentoutumiseen varatuista hetkistä sekä ajasta ystäville ja perheelle.

Hyvässä päivärytmissä tietyt ajat on varattu tietyille toiminnoille:

päiväkoti- tai kouluaika

aterioiden aika

ulkoilu- tai harrastusaika

kaveriaika

ruutuaika

lepäämisen aika.

Jos ja kun elämä tuntuu olevan yhtä kaaosta, kannattaa pysähtyä pohtimaan, mitkä asiat luovat kaaosta tai kaaoksen tunteen. Järjestäkää esimerkiksi perhepalaveri, jossa mietitte keinoja hallita arjen rytmiä ja rauhoittaa elämää.

Vierailija
25/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullu on silloin pahimmillaan kun se ei itse tajua hulluuttaan.

Tarkoitatko itseäsi? Taidat olla väärässä ketjussa, kuulut sinne puppapilluläskiketjuun, ne sopii hyvin sulle.

Vierailija
26/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Ei lapset ole noin tyhmiä, kyllä he oppivat nopeasti että eri paikoissa on eri säännöt ja tavat. Harvalla on kotona samat arvot, joita koulussa opetetaan, yökylässä kavereilla, kesäleirillä ja isovanhempien luona on usein erilaiset säännöt, jutun aiheet, rytmi ja ruoka. 
Lapset tykkää vaihtelusta niin kuin aikuisetkin ja se tekee hyvää aivoillekin.


 Toki normi arjessa on hyvä olla tietyt, säännölliset rutiinit ja tavat sekä johdonmukaisuus, niistä poikkeaminen isovanhempien luona tai kaverikyläilyssä ei lasta riko, vaan kasvattaa, avartaa ja vahvistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo luettelemasi esimerkit ovat kyllä aika överiä. Toki yleiset kasvatusperiaatteet tulisi olla samansuuntaiset, mutta yksityiskohdista voi joustaa. Ei lasten kanssa siirtymiä tehdä kymmenessä sekunnissa jos lautapeli on kesken. Ja murteet ovat rikkautta. Olisihan se tylsää, jos kaikki puhuisivat samalla tavalla. Tottakai lasten kanssa tulee voida puhua omalla, luontevalla tavallaan. Lapset huomaisivat teennäisyyden heti. 

Vierailija
28/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

Olen isoäitinä samaa mielä. Siksi en koskaan hoida lapsenlapsia, en ohjaa, neuvo tai kauhistele. Tapaamme kahvilassa tai leikkipuistossa, en katso lastenlasten perään, en kehu enkä moiti. Olen mahdollisimman neutraali, jotta en pilaisi lapsen tulevaisuutta. Jos lapseni yrittää jättää lapsensa vastuulleni, sanon, että pitää käydä vessassa ja viivyn siellä ainakin 20 minuuttia, silloin lapseni akuutti asia on jo mennyt ohi eikä tarvetta lastenlasten peräänkatsomiselle enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/lasten-kasvu-ja-hyvinvointi/lapsi…

 

Lapsiperheessä toistuvat usein samat toimet päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Rutiinit voivat tuntua tylsiltä, mutta ne tuovat arkeen ennustettavuutta.

Säännöllinen päivärytmi, johdonmukaiset rajat ja niistä kiinni pitäminen luovat lapselle turvaa ja ennakoitavuutta. Hän saa kokemuksen siitä, että aikuiseen voi luottaa. Kun rutiinit on luotu, satunnaiset poikkeamat tästä eivät elämää juuri hetkauta. Jos elämässä ei ole rutiineja, elämänhallinta alkaa tuottaa haasteita.

Hyvä arkirytmi muodostuu tutusta vuorokausirytmistä, säännöllisistä aterioista, liikunnasta, harrastuksista, rentoutumiseen varatuista hetkistä sekä ajasta ystäville ja perheelle.

Hyvässä päivärytmissä tietyt ajat on varattu tietyille toiminnoille:

päiväkoti- tai kouluaika

aterioiden aika

ulkoilu- tai harrastusaika

kaveriaika

ruutuaika

lepäämisen aika.

Jos ja kun elämä tuntuu olevan yhtä kaaosta, kannattaa pysähtyä pohtimaan, mitkä asiat luovat kaaosta tai kaaoksen tunteen. Järjestäkää esimerkiksi perhepalaveri, jossa mietitte keinoja hallita arjen rytmiä ja rauhoittaa elämää.

Joo kyllä, mutta ihminen ei ole robotti. Joskus voi myös tehdä asioita toisin, esim siellä mummolassa. Elämä ei ole pelkkää suorittamista päivästä toisee, kun ottaa välillä vähän rennommin, niin se rutiinielämäkin tuntuu sitten paremmalta.

Vierailija
30/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että on loma-aika. Vauvallakin paljon humalaisia kommentteja ja muuten sairaita. Kesä on raskas jos silloinkin elämä vain keskustelupalstoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on sellaisia, nykyvanhemmat. Kaikkitietäviä ja kapeakatsoisia

Vierailija
32/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa. 

Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää molottaa jotain murretta?

Miksi ei? Suurin osa suomalaisista puhuu jotakin murretta.

Vierailija
34/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa. 

Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.

Lapsi ei ole mummin lelu. Ne rajat ja rytmit luo lapselle turvallisuudentunnetta ja ennakoitavuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.

No sitten vanhempien pitää ihan itse hoitaa lapset, jos ei mitään poikkeamaa saa olla. T. Kuuden lapsen isoäiti

Vierailija
36/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/lasten-kasvu-ja-hyvinvointi/lapsi…

 

Lapsiperheessä toistuvat usein samat toimet päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Rutiinit voivat tuntua tylsiltä, mutta ne tuovat arkeen ennustettavuutta.

Säännöllinen päivärytmi, johdonmukaiset rajat ja niistä kiinni pitäminen luovat lapselle turvaa ja ennakoitavuutta. Hän saa kokemuksen siitä, että aikuiseen voi luottaa. Kun rutiinit on luotu, satunnaiset poikkeamat tästä eivät elämää juuri hetkauta. Jos elämässä ei ole rutiineja, elämänhallinta alkaa tuottaa haasteita.

Hyvä arkirytmi muodostuu tutusta vuorokausirytmistä, säännöllisistä aterioista, liikunnasta, harrastuksista, rentoutumiseen varatuista hetkistä sekä ajasta ystäville ja perheelle.

Hyvässä päivärytmissä tietyt ajat on varattu tietyille toiminnoille:

päiväkoti- tai kouluaika

aterioiden aika

ulkoilu- tai harrastusaika

kaveriaika

ruutuaika

lepäämisen aika.

Jos ja kun elämä tuntuu olevan yhtä kaaosta, kannattaa pysähtyä pohtimaan, mitkä asiat luovat kaaosta tai kaaoksen tunteen. Järjestäkää esimerkiksi perhepalaveri, jossa mietitte keinoja hallita arjen rytmiä ja rauhoittaa elämää.

Joo kyllä, mutta ihminen ei ole robotti. Joskus voi myös tehdä asioita toisin, esim siellä mummolassa. Elämä ei ole pelkkää suorittamista päivästä toisee, kun ottaa välillä vähän rennommin, niin se rutiinielämäkin tuntuu sitten paremmalta.

Ei rytmi vaadi sitä että on robotti. Aikuisuutta kyllä vaatii. Onko mummi naislapsi?

Vierailija
37/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi olen saanut itse hoitaa lapseni eikä ole tarvinnut alistua matriarkka mummon jyräämäksi. Väsynyt ja apua kaipaava vanhempi ei tarvitse ainakaan oman auktoriteetin polkemista ja kaapin paikan näyttämistä. 

Vierailija
38/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas tarkkaa. Jos ei hyvä hoito kelpaa niin hoitakoon itse lapsensa. Sehän se on mummolan ihanuus kun siellä ei ole kaikesta niin tarkkaa vaan elämästä saa ja voi myös nauttia. Ja en tarkoita nyt että syödään vaan karkkia eikä pestä hampaita. Sellainen rento asenne ja ilman tiukkaa minuuttiaikataulua. 

Olisi huolestuttavaa, jos mummola olisi ainut paikka, jossa lapsi saa nauttia elämästään. 

Vierailija
39/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kyllä, että vanhemmat ne lapset kasvattaa ja niitä periaatteita noudattaa myös isovanhemmat, mutta.....silloin kun itse oli pieni ja vietettiin kesät mummolassa, niin siellä oli mummolan säännöt ja tavat, ei mummo meitä yrittänytkään kasvattaa, mutta opasti ja piti huolta. Tulee ihan ikävä kun muistelee noita aikoja, ei ne mummot ja papat ikuisesti elä, ja joustaa voisi jokainen, ihan jo senkin takia että lapsille jäisi kivat muistot.

Vierailija
40/174 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää sitä yleiskasvatuslinjaa noudattaa. 

Ei tarvii. Lasta ei pidä ohjelmoida kuin Ddrssä. Lapsi ei mene rikki tai sekaisin, jos mummolassa on erilaiset tavat ja arvot.

Niin ja monesti ne ei edes voi olla samat.  Voi olla, että isovanhemmat elää ihan erilaista elämää niin ei heiltä voi vaatia alkaa elämään vanhoilla päivillään ihan erilaista elämää. Jotkut lapset ei esim saa katsoa televisio ja onhan se väärin, ettei vaari sitten saa katsoa uutisia eikä mitään muutakaan, kun pienet on useamman päivän käymässä. Ihan kaikkia sääntöjä ei vain voi omassa arjessaan aina noudattaa, siis niitä, mitä siellä pienten lasten perheissä normaalisti on.  Mummola on mummola, vähän kuin lomaa lapsille ja lomalla aikuisillakin on monesti eri meno kuin arkena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme