Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (3009)
Vierailija kirjoitti:
Käytän sanaa länkytys länkytyksestä. Kun miljoonatta kertaa jauhetaan jotain typerää.
Kuten sinä itse olet tehnyt nyt 124 sivua putkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän sanaa länkytys länkytyksestä. Kun miljoonatta kertaa jauhetaan jotain typerää.
En ole. Lakkaa jankuttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka vaan tuota jankutusta ja länkytystä... 🥱😅😁😂🤣
Minä puutun törkeyksiin jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle vastaileee taaskin useampi kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää, mummot, lakko! Vieläkö ruikuttavat sen jälkeen, kun mummolan hätävara ei enää toimi. Mummo saa olla mummo, siis oma itsensä. Ota tai jätä periaatteella.
Mä ainakin huokaisisin helpotuksesta, jos kaikki tapaamiset anooin kanssa loppuisivat kokonaan!
Lakko vaan ja todellakin, käyttäköön omat varansa loppuun ennen kuolemaa. Tönön voi sit perikunta lahjoittaa palokunnalle ja irtaimiston voi roudata suoraan kierrätyskeskukseen. Ei siellä ole mitään rahan arvoista, vaikka eukko luuleekin aarreaitassa asuvansa.
Mitä sun mies on mieltä siitä, että halveksit hänen äitinsä elämään noin rankasti?
Ja kuka sinua pakottaa olemaan anopin kanssa missään tekemisissä? Jos te noin toisianne vihaatte, niin oisiko vaan kaikille parempi, että että tässä elämässä enää tapaa? Koskaan.
Tekosyyksi ei kelpaa, että anoppi haluaa (miksi haluaisi olla tekemisissä noin happaman ihmisen kanssa?) Mies vaatii? Ei mies voi tuollaista vaatia. Lapsia pitää käyttää mummolla? No ei sekään, voihan se mies käytättää lapsen äidillään yksin.
Mies tietää koko totuuden ja ymmärtää miksi en voi sietää hänen äitiään. Eipä hänelläkään ole suuria haluja olla äitinsä kanssa tekemisissä. Kokee velvollisuudekseen kuitenkin nähdä äitiään joskus ja jouluna. Lapsia ei vie sinne ikinä ilman mua, kun tietää äitinsä "ominaisuudet". En ole kieltänyt viemästä, miehen oma päätös. Tähän vaikuttanee myös se, että anopille kelpaa vain toinen meidän lapsista, tämä taas loukkaa mun miestä kun kuopusta haukutaan.
Mies jostain syystä haluaa mut mukaan silloin harvoin kun käy (pois lukien kerrat, jolloin käy korjaamassa jotain). Mieheni takia suostun sietämään tilannetta, harvoin viihdytään varttia kauempaa. Tyyliin viedään joulukukka ja jatketaan matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopin olisi pitänyt pitää silti suunsa kiinni asiassa joka ei mitenkään kuulu hänelle.
Anopit ei saa keskustella eikä kysellä uusista lasten ruuista. Vain pullasta.
Hänhän ei keskustellut tai kysellyt, vaan moitti.
Olisi ollut tilaisuus valistaa mummua uusista lasten ruuista. Eikä ruveta tappelemaan.
Ennen tuota anoppi on moittinut mua ihan kaikesta muustakin. Esim mun uravalinta on naiselle sopimaton, käytän vääränlaista pyykinpesuainetta, mä en halua kotiini koiraa...
Ei, en todellakaan ala sitä kammotusta valistaa kesäkurpitsasta, ei se ääliö edes kuuntelisi. En kyllä alkanut tappelemaankaan, ei siitä seuraa muuta kuin marttyyrinäytelmä, pääosassa kammomummo. Keskityin vain lapsen syömiseen ja sanoin anopin häiritsevän, että ole hyvä ja poistu. Eihän se mihinkään mennyt ennen kuin itse lähden lapsen kanssa jollain tekosyyllä autoilemaan.
Asutte samassa taloudessa? Luulisi hermojen kestävän jos joskus näkee?
Ei asuta samassa talossa, vaikka anoppi oli aikoinaan kovin touhukkaana muuttamassa meille kun esikoinen syntyy. Ihan oli jo tapetteja käynyt valikoimassa tulevaan huoneeseensa. Mulle anoppi esitti asian, kuin olisi jo sopinut asian mun miehen kanssa.
Anoppi asuu ihan liian lähellä. Jälkiviisaus on helppoa, olisi pitänyt jo alun perin ottaa isompi hajurako. Tämä ongelma ilmestyi vasta vauvauutisten myötä, sitä ennen anopilla ei ollut mitään intoa olla tekemisissä mun kanssa.
Täällä kuulkaas nyt yksi mummo juo kissa sylissä nyt teetä ja syö kuulkaas omar-munkkia. En olis muuten ostanut, mutta eilinen viihdyttävä jankkaus vuosikymmenten takaisista pullista sai haluamaan. 🍵🎂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopin olisi pitänyt pitää silti suunsa kiinni asiassa joka ei mitenkään kuulu hänelle.
Olisi ollut tilaisuus valistaa mummua uusista lasten ruuista. Eikä ruveta tappelemaan.
Ennen tuota anoppi on moittinut mua ihan kaikesta muustakin. Esim mun uravalinta on naiselle sopimaton, käytän vääränlaista pyykinpesuainetta, mä en halua kotiini koiraa...
Ei, en todellakaan ala sitä kammotusta valistaa kesäkurpitsasta, ei se ääliö edes kuuntelisi. En kyllä alkanut tappelemaankaan, ei siitä seuraa muuta kuin marttyyrinäytelmä, pääosassa kammomummo. Keskityin vain lapsen syömiseen ja sanoin anopin häiritsevän, että ole hyvä ja poistu. Eihän se mihinkään mennyt ennen kuin itse lähden lapsen kanssa jollain tekosyyllä autoilemaan.
Ei asuta samassa talossa, vaikka anoppi oli aikoinaan kovin touhukkaana muuttamassa meille kun esikoinen syntyy. Ihan oli jo tapetteja käynyt valikoimassa tulevaan huoneeseensa. Mulle anoppi esitti asian, kuin olisi jo sopinut asian mun miehen kanssa.
Anoppi asuu ihan liian lähellä. Jälkiviisaus on helppoa, olisi pitänyt jo alun perin ottaa isompi hajurako. Tämä ongelma ilmestyi vasta vauvauutisten myötä, sitä ennen anopilla ei ollut mitään intoa olla tekemisissä mun kanssa.
Eikö sua yhtään ajatteluta, että miehesi on tuon anopin lapsi ja lapsillasikin 25 % geeneistä tulee anopilta?
Yksi mummo juotti vauvalle ruokalusikalla keittämätöntä kaivovettä kun niin oli ennenkin tehty!!
Vierailija kirjoitti:
Yksi mummo juotti vauvalle ruokalusikalla keittämätöntä kaivovettä kun niin oli ennenkin tehty!!
Näyttää nykyiset ohjeet olevan, ettei suomalaista puhdasta vettä tarvitse vauvalle keittää. Tosin alle nelikuinen lapsi ei vettä tarvitse edes helteellä, rintamaito riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät siitä miten lapsi kasvatetaan ja muiden läheisten pitää noudattaa vanhempien toiveita. Lapset voivat paremmin kun rutiinit pysyvät samanlaisina niin niitä pitää kyllä noudattaa.
Niin. Eli mummi ei saa olla oma lämmin itsensä ja edes lomalla lapset ei saa aikatauluista rentoutua. Ei ihme että niin lapset kuin aikuiset voivat huonosti.
Aikataulua aikataulun perään jo syntymästä lähtien.
Lapsi soitti, että haluaa takaisin kotiin kun mummi ei anna ruokaa ja on kova nälkä. Eli kyllä, sovituista asioista ja varsinkin ruoka-ajoista mielestäni täytyy pitää kiinni. Seuraavan kerran lapsi menikin mummilaan vasta kun osasi itse tehdä itselleen edes välipalan enkä mielellään vienyt silloinkaan kun tiesin että sitä taitoa joutuu käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sua yhtään ajatteluta, että miehesi on tuon anopin lapsi ja lapsillasikin 25 % geeneistä tulee anopilta?
Mitäpä asialle voin tässä vaiheessa? Kuten sanoin, anoppi paljasti todellisen itsensä minulle vasta kun kuuli mummoutuvansa. Aluksi toivoin että kyseessä on hetkellinen liikaintoilu, mutta väärässä olin.
Pitäisikö mun siis jättää mies ja hylätä lapset, kun ovat hirviömäisen anopin jälkeläisiä? Vai mitä ehdotat?
Ei orjaksi suostua.
Ensin keskustellaan yhteiset pelisäännöt ja tarkat rajat, puolin ja toisin.
Aika-ajoin palaveerataan ja suoraan suomeksi pohdintaa, onko rajojen/sääntöjen korjaustarvetta?
Elämä muuttuu ja ihmiset sen mukana, joten rehellisyyttä, avoimuutta ja hyvää tahtoa joka hetkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vanha tuttu perintölänkytys. Niin väsynyttä.
Miten minusta tuntuu, ettei sinua väsytä perunkirjoituksessa yhtään.
Toisissa ketjuissa mummelit kertovat, kuinka rahat on tiukilla ja konkurssi uhkaa, kun lapsi perheineen on tulossa jouluksi tai juhannukseksi.
Mitä perittävää jää? Vuodelta 1972 häälahjaksi saatu Myrna-astiasto? Vihkisormus, jonka arvo ei riitä edes hautajauskustannuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei orjaksi suostua.
Ensin keskustellaan yhteiset pelisäännöt ja tarkat rajat, puolin ja toisin.
Aika-ajoin palaveerataan ja suoraan suomeksi pohdintaa, onko rajojen/sääntöjen korjaustarvetta?
Elämä muuttuu ja ihmiset sen mukana, joten rehellisyyttä, avoimuutta ja hyvää tahtoa joka hetkeen
Siis ei kannata suostua orjaksi, sillä muutoin kasvua/vastuullisuutta ei lasten vanhemmilla tapahdu.
Ja kukapa jo saavutetuista eduista luopuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kammomummot
- asiat mustavalkoisia
-aika monesti miniöiden vähättely
-mikään ei saa olla erikoinen (esim. ruokavalio)
-monet asiat kuitataan "muotivllitys" eli vähätellään
- tunteet ovat jotain aivan ufojuttuja ja niitä ei sallita muillekaan
- jos vaikka nätisti pyytää toimimaan tosin niin iso uhma päälle
Kuvailit tuossa aika tarkkaan miten itse suhtaudut muihin ihmisiin, etenkin mummuihin. Projisoit itseäsi muihin todella kovasti. Ihan hämmästyttävän kovasti suorastaan.
höpö höpö , käy kertauskurssi psykologiasta. boomerit vaan on tämmösiä,
tuo väkisin syöttäminen ja allergiat on huomionkerjäämsitä ja muotivillityksiä. Kukaan ei saa olla erilainen eikä ainaaan "erikoinen.Samoin Adhd keksittyä...lista loputon.
Äitini oli tosi hyvä keksimään itselleen allergioita. Hän oli oikeasti allerginen mansikoille. Se kääntyi "allergiaksi" kaikkia punaisia marjoja kohtaan, siis vadelma, puolukka, karpalo. Syy oli koska marjat punaisia. Äiti kertoi olevansa allerginen myös manteleille ja pähkinöille. Kuitenkin suurinta herkkua oli Frölingen marenkikakku manteleilla ja pähkinöillä. Paras oli kun hän tuli "allergiseksi" sanomalehden painomusteelle. Saman painopaikan painama paikallislehti ei kuitenkaan aiheuttanut allergiaa. Muitakin "allergioita" oli paljon
Ymmärrät kai, että äitisi on sekopää tai hyvin yksinkertainen, ei normaali ihminen. Normaali ihminen, vanhakin, kyllä ymmärtää mitä allergia tarkoittaa, eikä niputa kaikkea saman väristä marjaa/hedelmää samaan nippuun.
Kyllä monella on todella tyhmiä vanhempia, mikä näkyy tässä ketjussa erikoisen hyvin. Harmi, että ovat menneet lisääntymään.
Tosi harmi ettei sun äiti käyttänyt synnyttyäsi jälkiehkäisyä.
Kuinka niin? Minun äitini ei ole ollut sekopää kuten tuon kirjoittajan äiti on ollut. Ei kukaan normaali ihminen luule, että jos on mansikalle allerginen, niin silloin on kaikille punaisille marjoille.
Täälläkin ketjussa kyllä haukutaan vanhat ihmiset, mutta sitten jos joku muukin sanoo, että eihän tuo ole normaalin ihmisen käytöstä, niin sitten se sanoja haukutaan :D
Ei kai se minun vika ole, jos jonkun äiti on sekopää tai tyhmä.
Toki, mutta kun mun anoppi odottaa, että minä (miniä, joka suljettu testamentissa pois) olen se, joka kustantaa anopilta jääneen omaisuuden kulut. Ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kammomummot
- asiat mustavalkoisia
-aika monesti miniöiden vähättely
-mikään ei saa olla erikoinen (esim. ruokavalio)
-monet asiat kuitataan "muotivllitys" eli vähätellään
- tunteet ovat jotain aivan ufojuttuja ja niitä ei sallita muillekaan
- jos vaikka nätisti pyytää toimimaan tosin niin iso uhma päälle
Kuvailit tuossa aika tarkkaan miten itse suhtaudut muihin ihmisiin, etenkin mummuihin. Projisoit itseäsi muihin todella kovasti. Ihan hämmästyttävän kovasti suorastaan.
höpö höpö , käy kertauskurssi psykologiasta. boomerit vaan on tämmösiä,
tuo väkisin syöttäminen ja allergiat on huomionkerjäämsitä ja muotivillityksiä. Kukaan ei saa olla erilainen eikä ainaaan "erikoinen.Samoin Adhd keksittyä...lista loputon.
Äitini oli tosi hyvä keksimään itselleen allergioita. Hän oli oikeasti allerginen mansikoille. Se kääntyi "allergiaksi" kaikkia punaisia marjoja kohtaan, siis vadelma, puolukka, karpalo. Syy oli koska marjat punaisia. Äiti kertoi olevansa allerginen myös manteleille ja pähkinöille. Kuitenkin suurinta herkkua oli Frölingen marenkikakku manteleilla ja pähkinöillä. Paras oli kun hän tuli "allergiseksi" sanomalehden painomusteelle. Saman painopaikan painama paikallislehti ei kuitenkaan aiheuttanut allergiaa. Muitakin "allergioita" oli paljon
Ymmärrät kai, että äitisi on sekopää tai hyvin yksinkertainen, ei normaali ihminen. Normaali ihminen, vanhakin, kyllä ymmärtää mitä allergia tarkoittaa, eikä niputa kaikkea saman väristä marjaa/hedelmää samaan nippuun.
Kyllä monella on todella tyhmiä vanhempia, mikä näkyy tässä ketjussa erikoisen hyvin. Harmi, että ovat menneet lisääntymään.
Kuinka niin? Minun äitini ei ole ollut sekopää kuten tuon kirjoittajan äiti on ollut. Ei kukaan normaali ihminen luule, että jos on mansikalle allerginen, niin silloin on kaikille punaisille marjoille.
Täälläkin ketjussa kyllä haukutaan vanhat ihmiset, mutta sitten jos joku muukin sanoo, että eihän tuo ole normaalin ihmisen käytöstä, niin sitten se sanoja haukutaan :D
Ei kai se minun vika ole, jos jonkun äiti on sekopää tai tyhmä.
Mua ihmetyttää, että moni ottaa asioita kovin henkilökohtaisesti ja puolestaloukkaannutaan verisesti. Kun mä täällä avaudun omista anoppitraumoista, niin kerron vain ja ainoastaan mun anopista, en anopeista yleisesti. Suurin osa anopeista on ihan normaaleja ihmisiä. Mun anoppi valitettavasti ei sitä ole.