Sain kutsun häihin, laskin että osallistuminen häihin kustantaa minulle n 1500€
Olen kahden teinin yksinhuoltaja. Kyseessä on sukulainen, joka on melko läheinen meille kaikille. Häät pidetään pääkaupunkiseudulla, me asumme keski-Suomessa. Nuorilta puuttuu sopivat juhlavaatteet, häälahjaksi on toivottu rahaa, junaliput maksavat, airbnb maksaa, kengät, taksit, kaikki maksaa.
Kommentit (87)
Voitko kertoa vähän tarkemmin miten ja mihin saat tuon summan kulumaan?
Itse en saa noin paljoa tuhlattua.
Vaatteet ja kengät x 2 eli max 200€ (voi käyttää useammin tai myydä eteenpäin)
Hotelli 120€ kolmelta (Scandic) kuuluu aamupala
200€ lahjaraha (voi toki antaa vain 100€ koska muita menoja häiden eteen)
130€ juna meno-paluu kolmelle esim. jyväskylästä
Tai voitko vuokrata auton? Se on n.35€/päivä ja onko pakko jäädä yöksi?
Syömiset juhlien ulkopuolella n.100€.
Takseihin jäisi sitten vielä 750€ että saisi 1500€ menemään.
Onnibussillla matka on kympin suuntaansa ja vaatteet voit lainata. Yöpyä ei ole pakko, menette illan viimeiseen paluukyytiin.
Joo sanoisin kans kutsujalle, että nyt ei ole varaa tehdä reissua ja kiittäisin kutsusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kustantaa sinulle 1500 e, niin miksi valitat? Kertomasi mukaan joku maksaa sinulle tuon summan.
Vai et ymmärrä verbin 'kustantaa' merkitystä?
Kielitoimisto on nykyisin kovin lepsu ja hyväksyy kustantaa-sanan merkitykseksi myös "tulla maksamaan", niin kuin aloittajan esimerkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kustantaa sinulle 1500 e, niin miksi valitat? Kertomasi mukaan joku maksaa sinulle tuon summan.
Vai et ymmärrä verbin 'kustantaa' merkitystä?
Tarkistapa itse sanakirjasta, mitä ”kustantaa” tarkoittaa.
Tarkastin jo: rahoittaa, julkaista, painattaa
Häät siis antavat sinulle rahaa? Erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kustantaa sinulle 1500 e, niin miksi valitat? Kertomasi mukaan joku maksaa sinulle tuon summan.
Vai et ymmärrä verbin 'kustantaa' merkitystä?
Kielitoimisto on nykyisin kovin lepsu ja hyväksyy kustantaa-sanan merkitykseksi myös "tulla maksamaan", niin kuin aloittajan esimerkissä.
Mutta jos joku kustantaa minulle, niin silloin hän maksaa puolestani!
Jos minä kustannan, niin silloin Kielitoimistonkin mukaan maksan.
Voitko kertoa tarkemmin mistä menoista ja kuinka suurista tämä 1500 euroa koostuu? Kuulostaa aika isolta summalta.
Minulla käy esimerkiksi täällä Helsingissä kavereita joilla on rahaa ja varaa. Kimppakyydissä saattavat tulla ja esimerkiksi minun luona yöpyvät. Ei hotelli tai airbnb ole ainut vaihtoehto!
Helsinkiin johonkin juhliin, jos pitää lasten kanssa tulla, niin tottakai kannattaa siihen yhdistää muutakin kun häät. Käydä nähtävyydet läpi, mitkä kiinnostaa ja katsella Helsinkiä, eikä pelkästään häissä käydä, kun samalla rahalla saa matkat ja yöpymiset.
Onko ne siis sukulaishäät, kun pitää lapset ottaa mukaan?
No älä mene sitten. Ei ole noin vaikeaa. Miksi kerrot tämän täällä? Sääliäkö haet? Vai rahoittajaa?
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa tarkemmin mistä menoista ja kuinka suurista tämä 1500 euroa koostuu? Kuulostaa aika isolta summalta.
Heittänyt hatusta varmaan hinnan. Jokaiselle vaatteet 600€, junat 400€, Airbnb 300€, lahja 200€?
Vierailija kirjoitti:
Onnibussillla matka on kympin suuntaansa ja vaatteet voit lainata. Yöpyä ei ole pakko, menette illan viimeiseen paluukyytiin.
Tulee järjettömän raskas ja pitkä päivä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.
Kannattaa nussıa jännämiesten kanssa 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.
Kannattaa nussıa jännämiesten kanssa 😊
Kuinka monen lapsen vastuullinen isä sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan samanlaiseen summaan päädyin pari vuotta sitten siskon häihin osallistuessamme. Hotelli + matkat + vaatteet + lahja. Ja sitten vielä polttarit, joihin niihinkin meni reilu parisataa matkoineen.
No entä sitten? Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnibussillla matka on kympin suuntaansa ja vaatteet voit lainata. Yöpyä ei ole pakko, menette illan viimeiseen paluukyytiin.
Tulee järjettömän raskas ja pitkä päivä.
No nukkuu sitten seuraavana päivänä pitkään? Tietty jos ei halua mennä ( kuten ap selkeästi) niin hyvä torpata kaikki ratkaisuehdotukset.
Tämä!
Ja sitten morsian vielä vinkuu, että se on meidän päivä ja minä minä minä!
Olen floristi ja kuulun kaikkiin hääryhmiin. Auta armias, jos et vielä pulita paria sataa siitä, että juhlien järjestäminen maksaa ja häämatkalle pitäisi päästä. Morsiamet tuppaa laskemaan, että paljonko nettisivat.
1500 on vielä pieni summa rahaa. Usein maksetaan koko perhe juhliin, ja jos huono tuuri käy, sen päälle kaason mekko, kampaamo ja meikit ja korut ja monen sadan polttarit.
Tietyssä iässä näitä vihille menijöitä on tusina kesässä. Floristina minulta vielä kehdataan pyytää erikoispalveluksia eli joistain häistä olen maksanut perheenä pari tonnia, kolmannen tonnin kaasoiluun ja vielä pyydetty erikoispalveluksia koristeluihin ja kukkien sidontaan.
Nykyään kieltäydyn ehdottomasti kaikista häistä. Parhaat kaverit on jo vihitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.
Älä jauha paskaa, elareita kumminki kupataan ukolta niin ettei sille itelle jää mitään.
Niin, sinullehan omat lapsesi ovat pelkkä menoerä. Olisiko kannattanut miettiä ennen kuin panit paljaalla.
Soittaisin kutsujalle, kiittäisin kauniisti kutsusta ja selittäisin tilanteen, että kustannukset kolmen hengen matkoineen on nyt liikaa yh:n lompakolle. Laitat kortin ja jonkun pienen lahjakortin? Pääset alle satasella.
Kyllähän sitä voi jättää menemättä.