Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kutsun häihin, laskin että osallistuminen häihin kustantaa minulle n 1500€

Vierailija
26.06.2026 |

Olen kahden teinin yksinhuoltaja. Kyseessä on sukulainen, joka on melko läheinen meille kaikille. Häät pidetään pääkaupunkiseudulla, me asumme keski-Suomessa. Nuorilta puuttuu sopivat juhlavaatteet, häälahjaksi on toivottu rahaa, junaliput maksavat, airbnb maksaa, kengät, taksit, kaikki maksaa.

 

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin kutsujalle, kiittäisin kauniisti kutsusta ja selittäisin tilanteen, että kustannukset kolmen hengen matkoineen on nyt liikaa yh:n lompakolle. Laitat kortin ja jonkun pienen lahjakortin? Pääset alle satasella. 

 

Kyllähän sitä voi jättää menemättä. 

Vierailija
22/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kertoa vähän tarkemmin miten ja mihin saat tuon summan kulumaan?

Itse en saa noin paljoa tuhlattua.

Vaatteet ja kengät x 2 eli max 200€ (voi käyttää useammin tai myydä eteenpäin)

Hotelli 120€ kolmelta (Scandic) kuuluu aamupala

200€ lahjaraha (voi toki antaa vain 100€ koska muita menoja häiden eteen)

130€ juna meno-paluu kolmelle esim. jyväskylästä

Tai voitko vuokrata auton? Se on n.35€/päivä ja onko pakko jäädä yöksi?

Syömiset juhlien ulkopuolella n.100€.

Takseihin jäisi sitten vielä 750€ että saisi 1500€ menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnibussillla matka on kympin suuntaansa ja vaatteet voit lainata. Yöpyä ei ole pakko, menette illan viimeiseen paluukyytiin. 

Vierailija
24/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sanoisin kans kutsujalle, että nyt ei ole varaa tehdä reissua ja kiittäisin kutsusta.

Vierailija
25/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene. Yksinkertaista.

Vierailija
26/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kustantaa sinulle 1500 e, niin miksi valitat? Kertomasi mukaan joku maksaa sinulle tuon summan.

Vai et ymmärrä verbin 'kustantaa' merkitystä? 

Kielitoimisto on nykyisin kovin lepsu ja hyväksyy kustantaa-sanan merkitykseksi myös "tulla maksamaan", niin kuin aloittajan esimerkissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kustantaa sinulle 1500 e, niin miksi valitat? Kertomasi mukaan joku maksaa sinulle tuon summan.

Vai et ymmärrä verbin 'kustantaa' merkitystä? 

Tarkistapa itse sanakirjasta, mitä ”kustantaa” tarkoittaa.

Tarkastin jo: rahoittaa, julkaista, painattaa

Vierailija
28/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät siis antavat sinulle rahaa? Erikoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kustantaa sinulle 1500 e, niin miksi valitat? Kertomasi mukaan joku maksaa sinulle tuon summan.

Vai et ymmärrä verbin 'kustantaa' merkitystä? 

Kielitoimisto on nykyisin kovin lepsu ja hyväksyy kustantaa-sanan merkitykseksi myös "tulla maksamaan", niin kuin aloittajan esimerkissä.

Mutta jos joku kustantaa minulle, niin silloin hän maksaa puolestani!

Jos minä kustannan, niin silloin Kielitoimistonkin mukaan maksan.

Vierailija
30/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kertoa tarkemmin mistä menoista ja kuinka suurista tämä 1500 euroa koostuu? Kuulostaa aika isolta summalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käy esimerkiksi täällä Helsingissä kavereita joilla on rahaa ja varaa. Kimppakyydissä saattavat tulla ja esimerkiksi minun luona yöpyvät. Ei hotelli tai airbnb ole ainut vaihtoehto!


 Helsinkiin johonkin juhliin, jos pitää lasten kanssa tulla, niin tottakai kannattaa siihen yhdistää muutakin kun häät. Käydä nähtävyydet läpi, mitkä kiinnostaa ja katsella Helsinkiä, eikä pelkästään häissä käydä, kun samalla rahalla saa matkat ja yöpymiset.


Onko ne siis sukulaishäät, kun pitää lapset ottaa mukaan?

Vierailija
32/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä mene sitten. Ei ole noin vaikeaa. Miksi kerrot tämän täällä? Sääliäkö haet? Vai rahoittajaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa tarkemmin mistä menoista ja kuinka suurista tämä 1500 euroa koostuu? Kuulostaa aika isolta summalta.

Heittänyt hatusta varmaan hinnan. Jokaiselle vaatteet 600€, junat 400€, Airbnb 300€, lahja 200€?

Vierailija
34/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnibussillla matka on kympin suuntaansa ja vaatteet voit lainata. Yöpyä ei ole pakko, menette illan viimeiseen paluukyytiin. 

Tulee järjettömän raskas ja pitkä päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.

Kannattaa nussıa jännämiesten kanssa 😊

Vierailija
36/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.

Kannattaa nussıa jännämiesten kanssa 😊

Kuinka monen lapsen vastuullinen isä sinä olet?

Vierailija
37/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan samanlaiseen summaan päädyin pari vuotta sitten siskon häihin osallistuessamme. Hotelli + matkat + vaatteet + lahja. Ja sitten vielä polttarit, joihin niihinkin meni reilu parisataa matkoineen.

No entä sitten? Elämä on. 

Vierailija
38/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnibussillla matka on kympin suuntaansa ja vaatteet voit lainata. Yöpyä ei ole pakko, menette illan viimeiseen paluukyytiin. 

Tulee järjettömän raskas ja pitkä päivä.

No nukkuu sitten seuraavana päivänä pitkään? Tietty jos ei halua mennä ( kuten ap selkeästi) niin hyvä torpata kaikki ratkaisuehdotukset.

Vierailija
39/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!

Ja sitten morsian vielä vinkuu, että se on meidän päivä ja minä minä minä!

 

Olen floristi ja kuulun kaikkiin hääryhmiin. Auta armias, jos et vielä pulita paria sataa siitä, että juhlien järjestäminen maksaa ja häämatkalle pitäisi päästä. Morsiamet tuppaa laskemaan, että paljonko nettisivat. 

 

1500 on vielä pieni summa rahaa. Usein maksetaan koko perhe juhliin, ja jos huono tuuri käy, sen päälle kaason mekko, kampaamo ja meikit ja korut ja monen sadan polttarit. 

 

Tietyssä iässä näitä vihille menijöitä on tusina kesässä. Floristina minulta vielä kehdataan pyytää erikoispalveluksia eli joistain häistä olen maksanut perheenä pari tonnia, kolmannen tonnin kaasoiluun ja vielä pyydetty erikoispalveluksia koristeluihin ja kukkien sidontaan. 

 

Nykyään kieltäydyn ehdottomasti kaikista häistä. Parhaat kaverit on jo vihitty. 

Vierailija
40/87 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se yksinhuoltajilla on. Yhden tuloilla on katettava tuossa tapauksessa kolmen ison ihmisen menot.

Älä jauha paskaa, elareita kumminki kupataan ukolta niin ettei sille itelle jää mitään.

Niin, sinullehan omat lapsesi ovat pelkkä menoerä. Olisiko kannattanut miettiä ennen kuin panit paljaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän