Espoon kauppakeskus Iso Omena muuttui maksulliseksi
Hinta alkavilta maksullisilta tunneilta on 2,80 €/tunti. EasyParkin ja Parkmanin mobiilisovelluksia käytettäessä pysäköinnin hintaan lisätään sovelluskohtainen palvelumaksu jokaista aloitettua pysäköintiä kohden.
Kommentit (148)
Varmaan tuosta kärsivät eniten lukuisat lounaspaikat ja esimerkiksi elokuvateatteri, joista on vaikea päästä ulos alle tunnissa. Ei se nyt rahasta ole kiinni, mutta ei kiinnosta maksaa perus buffalounaan päälle jotain 15% preemiota siitä, parkkiaika ylittyy viisi minuuttia. Sinänsä ostoskeskukset ovat niin vastenmielisiä ympäristöjä, että ei siellä vietä aikaa kuin pakosta.
Itse tulen tulevaisuuidessakin kantamaan tavaraa ulos ilmaiseksi
-peukku Pertti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, miten ihmiset eivät ymmärrä, että pysäköintimaksut on autoilun kuluja. Maksat ylimääräistä siitä, että pääset kulkemaan joustavasti etkä ole julkisten varassa. Maksaahan se bensakin/sähkökin, huollot ja katsastukset, välillä on jotain korjattavaa ja renkaita pitää uusia. Missä oikeasti tuntuu joku muutama euro pysäköinnistä?
Toki jos keskustaan menee, niin sitten pysäköinti alkaa oikeasti olla melko hintavaa. Mutta vain hullu kuvittelee, että joka paikassa pitäisi olla oikeus pysäköidä auto ilmaiseksi.
Isoon Omenaan ei ole kenenkään pakko mennä ruokaostosten perässä, ruokakauppoja on pitkin Espoon maaseutukuntaa yllin kyllin.
Maksan autonomistajana jo melkoisesti kuluja. On vakuutukset, vuosittaiset katsastukset, huollot, bensakulut jne. Eikä se autokaan ole ilmainen ollut. Töiden takia on pakko autoa käyttää. Miksi minun pitäisi vielä maksaa pysäköinnistä Espoossa kauppakeskuksessa, joka ei ole Helsingin keskusta ja tilaa riittää?
Siksi, että kiinsteistön omistaja haluaa tuoton kiinteistölleen. Kuis, saanko mä käyttää sun parkkipaikkaa ilmaiseksi, kun mullakin on noita kuluja autosta.
Kiinteistönomistaja voi pohtia myös, mitä tapahtuu tuotoille, kun asiakaskatoon kuolleet liikkeet lopettavat vuokran maksamisen. Lyhyellä tähtäimellä parkkimaksut nostavat tuloja, mutta jos liikkeet eivät pysy pystyssä, ei lopulta niitä autoilevia asiakkaitakaan enää tule parkkihalliin parkkimaksuja maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
huomaa hyvin autottomien köyhien kateuden
Autollisethan ne täällä vinkuu, ettei ole pari egeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, miten ihmiset eivät ymmärrä, että pysäköintimaksut on autoilun kuluja. Maksat ylimääräistä siitä, että pääset kulkemaan joustavasti etkä ole julkisten varassa. Maksaahan se bensakin/sähkökin, huollot ja katsastukset, välillä on jotain korjattavaa ja renkaita pitää uusia. Missä oikeasti tuntuu joku muutama euro pysäköinnistä?
Toki jos keskustaan menee, niin sitten pysäköinti alkaa oikeasti olla melko hintavaa. Mutta vain hullu kuvittelee, että joka paikassa pitäisi olla oikeus pysäköidä auto ilmaiseksi.
Isoon Omenaan ei ole kenenkään pakko mennä ruokaostosten perässä, ruokakauppoja on pitkin Espoon maaseutukuntaa yllin kyllin.
Maksan autonomistajana jo melkoisesti kuluja. On vakuutukset, vuosittaiset katsastukset, huollot, bensakulut jne. Eikä se autokaan ole ilmainen ollut. Töiden takia on pakko autoa käyttää. Miksi minun pitäisi vielä maksaa pysäköinnistä Espoossa kauppakeskuksessa, joka ei ole Helsingin keskusta ja tilaa riittää?
Siksi, että kiinsteistön omistaja haluaa tuoton kiinteistölleen. Kuis, saanko mä käyttää sun parkkipaikkaa ilmaiseksi, kun mullakin on noita kuluja autosta.
Kiinteistönomistaja voi pohtia myös, mitä tapahtuu tuotoille, kun asiakaskatoon kuolleet liikkeet lopettavat vuokran maksamisen. Lyhyellä tähtäimellä parkkimaksut nostavat tuloja, mutta jos liikkeet eivät pysy pystyssä, ei lopulta niitä autoilevia asiakkaitakaan enää tule parkkihalliin parkkimaksuja maksamaan.
Hienoa, että toit tämän näkökohdan esille. Kauppakeskuksia pyörittävät yritykset eivät varmasti koskaan ole osanneet pohtia parkkimaksujen, kävijämäärien, vuokratasojen yms., suhdetta. Tämän täytyy olla heille aivan uusi asia.
Olen käynyt Iso-Omenassa autolla niin kauan kuin se on ollut olemassa. Koskaan ei ole tullut vielä tilannetta ettei parkkipaikkaa olisi löytynyt. Aina on löytynyt helposti. Sello on esimerkiksi selvästi ruuhkaisempi. Kyllähän tuossa haiskahtaa puhdas rahastus.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuosta kärsivät eniten lukuisat lounaspaikat ja esimerkiksi elokuvateatteri, joista on vaikea päästä ulos alle tunnissa. Ei se nyt rahasta ole kiinni, mutta ei kiinnosta maksaa perus buffalounaan päälle jotain 15% preemiota siitä, parkkiaika ylittyy viisi minuuttia. Sinänsä ostoskeskukset ovat niin vastenmielisiä ympäristöjä, että ei siellä vietä aikaa kuin pakosta.
Elokuvateatterissa on ollut automaatti joka antoi 3h ilmaista parkkiaikaa kun syötit siihen rekisteritunnuksen. En tiedä mikä tilanne on 24.6. jälkeen jolloin muutos tapahtui.
Minun käsittääkseni Citycon on mennyt huutokauppaamaan parkkihallin uudelle operaattorille joka tietenkin rahastaa sillä kaksin käsin.
Olen 100% varma siitä että citycon on vähät välittänyt siitä mikä heidän ostarissaan toimivien liikkeiden etu olisi ollut tai edes kysynyt niiden mielipidettä.
Tietokilpailukysymys joka selittää paljon: minkä maalainen yritys Citycon on?
hesan pasilan tripla yritti maksullista pysäköintiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos asut kauppakeskuksen lähellä, voit kävellä sinne ihan ilmaiseksi.
Viikon ruokaostoksillekin pääset metrolla tai bussilla kätevästi. Ehkä ensi vuonna meillä on pääsymaksu kauppakeskukseen Omenassa.
Viikon ruokaostoksille? Niin varmaan joku sinkkutalous. Mä just jaksan kantaa ostokset autolta noin 5 metriä matkaa hissille. Yleensä kolme neljä isoa kestokassia täynnä. Maidot, piimät, jogurtit, perunat jne. painaa. Onneksi on maksuttomiakin kauppakeskuksia. Suosin niitä.
Kauppakeskusjohtajan mukaan ilmainen pysäköinti Triplassa olisi mahdotonta, koska kyseessä on keskeinen julkisen liikenteen asema.
Huomenna torstaina avattavan Helsingin Pasilan uuden aseman ja kauppakeskus Triplan pysäköintihallin parkkimaksut puhuttavat sosiaalisessa mediassa.
Henkilöauton pysäköiminen Triplan parkkihalliin maksaa arkisin ja lauantaisin aamuseitsemästä iltaseitsemään viisi euroa tunnissa.
Arki-iltaisin kello 19–00 pysäköinti kustantaa kolme euroa tunnilta. Öisin, lauantai-iltaisin ja sunnuntaisin hinta on yksi euro per tunti.
"No jopas on hinnat. Vertaa vaikkapa Itis, Jumbo tai Sello."
"Vain autolla liikkuva asiakas tekee isoja ostoksia itselleen, puolisolleen ja lapsilleen. Nyt autoilijat eivät tule Triplaan, mutta jäähän sinne fillareilla nylkyttävät sinkut ja sähköpotkulautalapset."
"Redi teki saman virheen alussa pysäköinnin suhteen."
"En maksa siitä että pääsen ostamaan jotain.. Edelleen suunta niihin paikkoihin, joissa pysäköinti ilmaista. Pitäkööt tunkkinsa."
"Noilla hinnoilla ei tartte ainakaan ruuhkissa tungeksia."
"Ohoh. Mietittiin jo lounastreffejä miehen kanssa, mutta taidetaan mieluummin kipaista toisaalle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos asut kauppakeskuksen lähellä, voit kävellä sinne ihan ilmaiseksi.
Viikon ruokaostoksillekin pääset metrolla tai bussilla kätevästi. Ehkä ensi vuonna meillä on pääsymaksu kauppakeskukseen Omenassa.
Viikon ruokaostoksille? Niin varmaan joku sinkkutalous. Mä just jaksan kantaa ostokset autolta noin 5 metriä matkaa hissille. Yleensä kolme neljä isoa kestokassia täynnä. Maidot, piimät, jogurtit, perunat jne. painaa. Onneksi on maksuttomiakin kauppakeskuksia. Suosin niitä.
Meillä kyllä perhe käy, eli 4-5 kassia kannetaan helposti. Oletko koskaan ajatellut pyytää puolisolta tai lapsiltasi kantoapua kotiovella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huomaa hyvin autottomien köyhien kateuden
Autollisethan ne täällä vinkuu, ettei ole pari egeä.
Kuten joka ikinen kerta aiemminkin: hädissään vinquvat vain ne liikkeet ja yrittäjät jotka ovat eläneet autolla liikkuvan ostovoiman rahoilla. Muun sorttista ostovoimaa ei Suomessa olekaan paria helsingin ytimen korttelia lukuunottamatta.
Autolija ei on vapaa liinkumaan ja kuljettaa tahansa muualle kun sille ei tarjota sellaisia olosuhteita joilla tämä ylivoimaisesti tärkein kuluttajaryhmä houkutellaan paikalle.
Espoon puolella Tapiolassa kauppakeskus Ainoassa ensimmäinen tunti maksaa kaksi euroa ja siitä eteenpäin euron per tunti.
Matinkylän Isossa Omenassa pysäköinti on kahden tunnin ajan ilmaista ja siitä eteenpäin 1,5 euroa tunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Kauppakeskusjohtajan mukaan ilmainen pysäköinti Triplassa olisi mahdotonta, koska kyseessä on keskeinen julkisen liikenteen asema.
Huomenna torstaina avattavan Helsingin Pasilan uuden aseman ja kauppakeskus Triplan pysäköintihallin parkkimaksut puhuttavat sosiaalisessa mediassa.
Henkilöauton pysäköiminen Triplan parkkihalliin maksaa arkisin ja lauantaisin aamuseitsemästä iltaseitsemään viisi euroa tunnissa.
Arki-iltaisin kello 19–00 pysäköinti kustantaa kolme euroa tunnilta. Öisin, lauantai-iltaisin ja sunnuntaisin hinta on yksi euro per tunti.
Tripla joutui muuttamaan hinnoittelua, 1. tunti ilmainen. Toinen tunti 4.4€ ja sen jälkeen 5.8€/h. Kertonee, miksi omat käyntini siellä ohikulkumatkalla ovat järjestäen alle 1h mittaisia. Lyhyt käynti erikoisliikkeessä tai ruokakaupassa, harvoin ehtii kahdessa liikkeessä käymään. Jos isommille ostoksille menossa, Sello tai Jumbo vaihtoehtoina.
Omppuunhan pääsee metrolla, ilmeisesti ajatellaan että se tuo sitä toivottua väriä ja ostovoimaa notkumaan käytäville...
"Henkilöauton pysäköiminen Triplan parkkihalliin maksaa arkisin ja lauantaisin aamuseitsemästä iltaseitsemään viisi euroa tunnissa."
Ja kuinkas kävikään kun Tripla yritti pärjätä julkisilla liikkuvan porukan varassa vaikka kaikkien muiden ostoskeskusten kokemus osoitti jo että ne kantavat vain santaa sisään?
Aivan oikein, autoilijoita jouduttiin jo hetken kuluttua houkuttelemaan paniikissa ostoksille ilmaisella pysäköinnillä.
Vierailija kirjoitti:
Espoon puolella Tapiolassa kauppakeskus Ainoassa ensimmäinen tunti maksaa kaksi euroa ja siitä eteenpäin euron per tunti.
Matinkylän Isossa Omenassa pysäköinti on kahden tunnin ajan ilmaista ja siitä eteenpäin 1,5 euroa tunnilta.
Miksi spammataan tarkoituksella vääriä hintoja tänne? Kummatkin, Ainoa ja Iso Omena, hinnat täysin väärin.
Vierailija kirjoitti:
No, on se silti edullisempaa kuin julkisen liikenteen kertalippu.
Noiden hintojen takia en liiku mihinkään tänä kesänä. Myös Omena saa jäädä. 3,30€ suuntaansa ja bussin vaihto 10min odotusajalla. Turhaa hommaa.
Omenan ja Jumbon välimatka on melkein 30 kilometriä. Bensakulujun eroon menee suurin osa pysäköintisäästöistä ja aikaa kuluu hukkaan.
Ei ole niin hirveän monta paikkaa, mistä ne ovat suunnilleen yhtä kaukana, ja niissä paikoissa on järkevämmän etäisyyden päässä muita isoja kauppakeskuksia kuten Sello.