Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä propagandaa suurten ikäluokkien rikkaus on?

Vierailija
26.06.2026 |

Itse en tunne ainakaan mitään miljönäärejä. Oma tuttavapiiri maaseutukaupungin kerrostaloasunto, hinnat nyt n 100 000  70-luvun taloissa, joku pieni toyta tai fiat sekin hankittu eläkkeelle jäämisen aikoihin. Eläkkeet mediaanitasoa.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä juuri, propagandaa. 

Vierailija
2/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä nuo perityt maapläntit kotitiloiltakaan mitään rahasampoja ole. Mhy arvioi oman 5 hehtaarin palaseni hintaan 37 000. 

Se on ihan mielikuvitusta arvokkaat asunnot ja metsähehtaarit joka duunarilla joka helposti pääsi sinne liukuhihnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Vierailija
4/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se on vaan netissä kiukuttelua kun itsellä ei mene hyvin

Vierailija
5/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole sanonut että olisivat miljonäärejä. Taloa ja mökkiä kumminkin löytyy.

Vierailija
6/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä suuret sukupolvet menetti kaiken omaisuuden Suomessa. Eli asuntovarallisuutensa taajamissa, pienissä kaupungeissa ja maaseudulla. Heidän 60-70-80 luvulla rakentamansa asuntovarallisuus on nykyään käytännössä arvotonta. Ainoastaan ne jotka asui kasvukeskuksissa säilyttivät varallisuuden. Köyhiä ovat ja kovalla lainalla ja verotuksella maksetut talot arvottomia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

No ei nyt ihan noinkaan, mutta ainakin omat vanhemmat sai ison asuntolainan maksettua inflaation vauhdittamana tosi nopeasti. Mökit, veneet ja saadut perinnöt, hyvä palkka, 60-vuotiaana eläkkeelle, ja eläke on hyvä. Eli ei se ihan puppuakaan ole. 

Vierailija
8/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole sanonut että olisivat miljonäärejä. Taloa ja mökkiä kumminkin löytyy.

Ihan tänä aamuna luin täältä. Suuret ikäluokat ovat valtavan rikkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole sanonut että olisivat miljonäärejä. Taloa ja mökkiä kumminkin löytyy.

On paljon alueita Suomessa, missä tuo niiden kovalla työllä maksettu talo on nykyään täysin arvoton. 

Vierailija
10/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

No ei nyt ihan noinkaan, mutta ainakin omat vanhemmat sai ison asuntolainan maksettua inflaation vauhdittamana tosi nopeasti. Mökit, veneet ja saadut perinnöt, hyvä palkka, 60-vuotiaana eläkkeelle, ja eläke on hyvä. Eli ei se ihan puppuakaan ole. 

Niin kun on suvusta josta on perittävää.  Meitä oli yli 600 000,  osa vanhempiesinlailla perijöitä, osa hyvinkin köyhistä oloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

No ei nyt ihan noinkaan, mutta ainakin omat vanhemmat sai ison asuntolainan maksettua inflaation vauhdittamana tosi nopeasti. Mökit, veneet ja saadut perinnöt, hyvä palkka, 60-vuotiaana eläkkeelle, ja eläke on hyvä. Eli ei se ihan puppuakaan ole. 

Kuuden tonnin eläke ja asumistuet päälle?  Niinhän se on?  Ja eivät anna ennakkoja, eivät houda lapsia, suuret perintöverot tulossa 

Vierailija
12/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu missä ovat asuneet. Maaseudulla köyhtyivät ja kasvukaupungeissa rikastuivat. Ihan eri kasteissa menevät nämä varallisuutensa mukaan. Osa rikkaita, mutta suurin osa kaiken varallisuutensa menettäneitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ettei täällä vauvalla kirjoittele työväenluokan jälkeläiset. Ehkä hekin ovat työssä jossa työaika tehdään töitä eikä istuta tietokoneella vauvailemassa.

Luettuani tätä palstaa tyypillisin kirjoittaja akateemisten vanhempien viiskymppinen jälkeläinen. Vanhemmilla suuret tulot, suuret eläkkeet, kirjoittajalla vauras lapsuus, ehkä kotiapulainenkin tai äiti kotona. Suree sitten ei ole samanlainen "neuvos" kuin isänsä ja tulotkin vaan kahdeksan tonnia kuussa.  Kun tehtaissa tienasivat paremmin kansakoulupohjalta.

Vierailija
14/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole sanonut että olisivat miljonäärejä. Taloa ja mökkiä kumminkin löytyy.

Niillä vanhoilla paskoilla taloilla ja mökin röttelöillä ei ole enää mitään arvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen perheeni sisaruksista vanhin, ja omaisuutta on enemmän kuin sisaruksillani ja vanhemmillani yhteensä. Tuli tehtyä oikea uravalinta nuorena, vaikka sitä pidettiin lähinnä niiden alana, jotka ei muualle kelpaa.

 

M56, entinen putkijannu ja yrittäjä

Vierailija
16/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla Amerikan Ydysvalloissa suuret ikäluokat ovat keskimäärin vauraampia riklaampia kuin muut sukupolvet ja heille on myös kertynyt siellä muita enemmän varallisuutta ja omaisuutta.

Vierailija
17/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suuren ikäluokan vanhemmat möivät 80-l rakentamansa okt:n jo nollarin alussa ja mökkinsä nollarin lopussa. Ostivat uudehkon rivaripätkän hyvältä alueelta palvelujen vieressä. Ei jää mitään röttelöitä ihmeteltäväksi heiltä. Ihan hyvät eläkkeet heillä on. Isälläni kansakoulupohjalta parempi eläke kuin mitä minun, akateemisen, palkka.

Vierailija
18/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suuren ikäluokan vanhemmat möivät 80-l rakentamansa okt:n jo nollarin alussa ja mökkinsä nollarin lopussa. Ostivat uudehkon rivaripätkän hyvältä alueelta palvelujen vieressä. Ei jää mitään röttelöitä ihmeteltäväksi heiltä. Ihan hyvät eläkkeet heillä on. Isälläni kansakoulupohjalta parempi eläke kuin mitä minun, akateemisen, palkka.

Tulihan se sieltä.  Jättiansiot tehtaissa. Tai kaupassa.

Teitkö väärän uravalinnan?  Mun lasten alkupalkka koulutettuna oli enemmän kuin isänsä loppupalkka  40 vuotta oltuaan paperitehtaalla.

Vierailija
19/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisen tyttäreni palkan tiedän. Se on nyt n 4800 euroa kuussa. Pojilla tekniikan alan johtotehtävissä paljon enemmän, en tiiä.

Isänsä sai eläkettä 2200 euroa kuussa.

Vierailija
20/43 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi