Mitä propagandaa suurten ikäluokkien rikkaus on?
Itse en tunne ainakaan mitään miljönäärejä. Oma tuttavapiiri maaseutukaupungin kerrostaloasunto, hinnat nyt n 100 000 70-luvun taloissa, joku pieni toyta tai fiat sekin hankittu eläkkeelle jäämisen aikoihin. Eläkkeet mediaanitasoa.
Kommentit (43)
Eikä nuo perityt maapläntit kotitiloiltakaan mitään rahasampoja ole. Mhy arvioi oman 5 hehtaarin palaseni hintaan 37 000.
Se on ihan mielikuvitusta arvokkaat asunnot ja metsähehtaarit joka duunarilla joka helposti pääsi sinne liukuhihnalle.
Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.
No, se on vaan netissä kiukuttelua kun itsellä ei mene hyvin
Ei kukaan ole sanonut että olisivat miljonäärejä. Taloa ja mökkiä kumminkin löytyy.
Lähinnä suuret sukupolvet menetti kaiken omaisuuden Suomessa. Eli asuntovarallisuutensa taajamissa, pienissä kaupungeissa ja maaseudulla. Heidän 60-70-80 luvulla rakentamansa asuntovarallisuus on nykyään käytännössä arvotonta. Ainoastaan ne jotka asui kasvukeskuksissa säilyttivät varallisuuden. Köyhiä ovat ja kovalla lainalla ja verotuksella maksetut talot arvottomia.
Vierailija kirjoitti:
Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.
No ei nyt ihan noinkaan, mutta ainakin omat vanhemmat sai ison asuntolainan maksettua inflaation vauhdittamana tosi nopeasti. Mökit, veneet ja saadut perinnöt, hyvä palkka, 60-vuotiaana eläkkeelle, ja eläke on hyvä. Eli ei se ihan puppuakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole sanonut että olisivat miljonäärejä. Taloa ja mökkiä kumminkin löytyy.
Ihan tänä aamuna luin täältä. Suuret ikäluokat ovat valtavan rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole sanonut että olisivat miljonäärejä. Taloa ja mökkiä kumminkin löytyy.
On paljon alueita Suomessa, missä tuo niiden kovalla työllä maksettu talo on nykyään täysin arvoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.
No ei nyt ihan noinkaan, mutta ainakin omat vanhemmat sai ison asuntolainan maksettua inflaation vauhdittamana tosi nopeasti. Mökit, veneet ja saadut perinnöt, hyvä palkka, 60-vuotiaana eläkkeelle, ja eläke on hyvä. Eli ei se ihan puppuakaan ole.
Niin kun on suvusta josta on perittävää. Meitä oli yli 600 000, osa vanhempiesinlailla perijöitä, osa hyvinkin köyhistä oloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.
No ei nyt ihan noinkaan, mutta ainakin omat vanhemmat sai ison asuntolainan maksettua inflaation vauhdittamana tosi nopeasti. Mökit, veneet ja saadut perinnöt, hyvä palkka, 60-vuotiaana eläkkeelle, ja eläke on hyvä. Eli ei se ihan puppuakaan ole.
Kuuden tonnin eläke ja asumistuet päälle? Niinhän se on? Ja eivät anna ennakkoja, eivät houda lapsia, suuret perintöverot tulossa
Se riippuu missä ovat asuneet. Maaseudulla köyhtyivät ja kasvukaupungeissa rikastuivat. Ihan eri kasteissa menevät nämä varallisuutensa mukaan. Osa rikkaita, mutta suurin osa kaiken varallisuutensa menettäneitä.
Olen huomannut ettei täällä vauvalla kirjoittele työväenluokan jälkeläiset. Ehkä hekin ovat työssä jossa työaika tehdään töitä eikä istuta tietokoneella vauvailemassa.
Luettuani tätä palstaa tyypillisin kirjoittaja akateemisten vanhempien viiskymppinen jälkeläinen. Vanhemmilla suuret tulot, suuret eläkkeet, kirjoittajalla vauras lapsuus, ehkä kotiapulainenkin tai äiti kotona. Suree sitten ei ole samanlainen "neuvos" kuin isänsä ja tulotkin vaan kahdeksan tonnia kuussa. Kun tehtaissa tienasivat paremmin kansakoulupohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole sanonut että olisivat miljonäärejä. Taloa ja mökkiä kumminkin löytyy.
Niillä vanhoilla paskoilla taloilla ja mökin röttelöillä ei ole enää mitään arvoa.
Minä olen perheeni sisaruksista vanhin, ja omaisuutta on enemmän kuin sisaruksillani ja vanhemmillani yhteensä. Tuli tehtyä oikea uravalinta nuorena, vaikka sitä pidettiin lähinnä niiden alana, jotka ei muualle kelpaa.
M56, entinen putkijannu ja yrittäjä
Tuolla Amerikan Ydysvalloissa suuret ikäluokat ovat keskimäärin vauraampia riklaampia kuin muut sukupolvet ja heille on myös kertynyt siellä muita enemmän varallisuutta ja omaisuutta.
Mun suuren ikäluokan vanhemmat möivät 80-l rakentamansa okt:n jo nollarin alussa ja mökkinsä nollarin lopussa. Ostivat uudehkon rivaripätkän hyvältä alueelta palvelujen vieressä. Ei jää mitään röttelöitä ihmeteltäväksi heiltä. Ihan hyvät eläkkeet heillä on. Isälläni kansakoulupohjalta parempi eläke kuin mitä minun, akateemisen, palkka.
Vierailija kirjoitti:
Mun suuren ikäluokan vanhemmat möivät 80-l rakentamansa okt:n jo nollarin alussa ja mökkinsä nollarin lopussa. Ostivat uudehkon rivaripätkän hyvältä alueelta palvelujen vieressä. Ei jää mitään röttelöitä ihmeteltäväksi heiltä. Ihan hyvät eläkkeet heillä on. Isälläni kansakoulupohjalta parempi eläke kuin mitä minun, akateemisen, palkka.
Tulihan se sieltä. Jättiansiot tehtaissa. Tai kaupassa.
Teitkö väärän uravalinnan? Mun lasten alkupalkka koulutettuna oli enemmän kuin isänsä loppupalkka 40 vuotta oltuaan paperitehtaalla.
Akateemisen tyttäreni palkan tiedän. Se on nyt n 4800 euroa kuussa. Pojilla tekniikan alan johtotehtävissä paljon enemmän, en tiiä.
Isänsä sai eläkettä 2200 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.
Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)
Sitä juuri, propagandaa.