Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksut kun ex päättää ettei maksakaan

Vierailija
25.06.2026 |

Onko jollain kokemusta miten käy elatusmaksujen jos etävanhempi alkaa opiskella ja irtisanoutuu työstään? On erittäin varakas, löytyy sijoitusasuntoa, osakesalkkua yms. Elatussopimus tehty aikoinaan vuosia sitten siihen asti kunnes lapset täyttävät 18. Ainoatakaan indeksikorotusta ei ole maksanut. Itse lähivanhempana olen kyllä töissä, palkka 80% työajasta yli puolet pienempi kuin varakkaalla lasten isällä tällä hetkellä. Tukia ei saada, paitsi lapsilisä. Lapset teinejä ja kulut suurimmillaan. Voiko etävanhempi tosiaan tuosta noin vaan päättää ettei maksa kun on opiskelija? 

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosottoon. Siihen saakka Kela maksaa elatustuen.

Vierailija
2/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lastenvalvojaan yhteyttä. 

Vierailija
4/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kamalaa, jos exä saisi määrätä, että et opiskele, koska meillä on lapsia.

Vierailija
5/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi päättää noin. Oikeuteen, jos ei maksa. Kelasta voi saada sen kelan elatustuen, jos etä ei maksa mitään. 

Vierailija
6/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kamalaa, jos exä saisi määrätä, että et opiskele, koska meillä on lapsia.

Eihän ex sitä määrää, mutta lasten elatukseen pitää osallistua eli elarit maksaa. Jos pystyy siihen opintojen ohella, niin voi opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kamalaa, jos exä saisi määrätä, että et opiskele, koska meillä on lapsia.

Opiskelijankin on elätettävä lapsensa.

Vierailija
8/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luota mihinkään sossuun, ne on pahoja ihmisiä. Itse sovin aikanaan asiat exän kanssa kahdestaan, ja kerran kun en ollut tyytyväinen summaan, kävin moikkaamassa asianajajaa. Hän maksoi 20% palkastaan/ lapsi.  Sen jälkeen sujui hyvin ne viimeiset vuodet kun muksut oli alle 18v. Nykyään minä ja exä tykkäämme toisistamme, ei enää mitään hampaankolossa. 

Vierailija
10/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa. 

Niin on tehty ja nyt ei maksuja. Eli asiat on hoidettu.

Vierailija
12/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa. 

Jep. 0 sopimus on tehty lastenvalvojalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa. 

Niin on tehty ja nyt ei maksuja. Eli asiat on hoidettu.

No eihän etä sitä päättänyt, vaan asiat meni ihan oikein. 

Vierailija
14/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi AP erosit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat vaan elatussopimukset kelaan ja haet sieltä kautta niin perivät lasten isältä rahat. Kela maksaa sinulle minimin aina joka kuukausi ja jos sopimus isommalle summalle niin maksaa loputkin sopimuksen mukaan aina sitä mukaa, kun saa perittyä elatusvelliselta.

Vierailija
16/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi päättää noin. Oikeuteen, jos ei maksa. Kelasta voi saada sen kelan elatustuen, jos etä ei maksa mitään. 

Ei tarvi mennä oikeuteen. Kela hoitaa.

Vierailija
17/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis tehty lastenvalvojalla nollasopimus vai ei? Noista vastauksista ei käy ilmi, onko niiden kirjoittaja ap vai joku muu. 

Vierailija
18/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Heillä on sopimus 18v asti. Ei se itsekseen muutu nollaksi.

Vierailija
19/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa. 

Niin ja äidin ei tarvitse lähteä lastenvalvojalle eikä ole pakko allekirjoittaa.

Vierailija
20/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa minimin ja perii isältä

Ei peri.

0 sopimus ja varattomuus.

Isän pitää hoitaa asiat ja käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatusapu. Muuten mennään vanhalla maksulla eikä itse voi päättää ettei maksa. 

Niin ja äidin ei tarvitse lähteä lastenvalvojalle eikä ole pakko allekirjoittaa.

No sitten oikeuden kautta. Jos isän tulot on opiskelijan tulot niin oikeus määrää nollasopimuksen. Sitä ennen tosin maksut kerääntyy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän