Oletteko autisteja?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
En ole autisti, mutta ammattiauttaja yritti pakottaa autismidiagnoosia jokunen vuosi sitten. Tiedän, etten ole autisti. Minulla on kyllä PTSD ja paha OCD ja hyvin jäykkiä persoonallisuuden piirteitä.
Mutta; elän autistin kanssa ja se jos mikä todella muistuttaa, etten ole itse kirjolla.
Et sä voi siitä tietää, ettet ole autisti, ettet ole samanlainen kuin joku autisti.
En mäkään todella pitkään aikaan tajunnut olevani autisti - enhän ollut samanlainen kuin ne autistimiehet, joiden kanssa seurustelin.
Miksi tämä sana resonoi sinussa itsessäsi noin vahvasti?
No siis mul on eidiieizdii ja sit niiku aspörgör
T. Average bitch
Ootte varmaan aika hankalia tyyppejä, kun tarvitsette erikois järjestelyn joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ootte varmaan aika hankalia tyyppejä, kun tarvitsette erikois järjestelyn joka asiassa.
Minkä erikoisjärjestelyn?
Eipä ole tullut vastaan, että mua pidettäis hankalana sitten lapsuuden jälkeen. Olen kodin ulkopuolella hirmu kiltti ja mukautuvainen, en uskalla väittää vastaan enkä asettaa omia rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa suomalaisista on kirjolla joko lievästi tai vaikeasti. Virallisten diagnoosien määrä on toki murto-osa tästä.
Kansa jakautuu Gaussin käyrän mukaan. Valtaosa, siis ne, joiden sanotte olevan kirjolla, ovat normaaleja, ja vähemmistö saattaa olla jotakin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Hilter olisi 2026, niin autistit päätyisivät uuniin. Ei ole tervettä se niiden hyysääminen.
Minusta ei ole tervettä, että sinä toivoisit minun ja lasteni ja puolisoni ja vanhempieni ja ystävieni tappamista.
En toivo. Tulkitset viestini taas ihan omien tarpeittesi mukaan. Oletko demari?
En ole demari. Mitäpä sitten tarkoitit tuolla? Että ei ole tervettä n at si en hyysääminen?
Että ei tarvitse hyysätä kaikessa, kun aikuisena ei voi elää pumpulikuplan sisällä, mutta en kyllä henk. koht. kannata mitään eugeniikkaa. Voisit vähän koittaa ajatella ennen kuin tuomitset.
Se "hyysääminen" mahdollistaa sen, että voidaan aikuisena jotenkin pärjätä.
“Se "hyysääminen" mahdollistaa sen, että voidaan aikuisena jotenkin pärjätä. “
miten meita hyysataan? Olen autisti enka saa mitaan apua mistaan.Siis eihän meitä hyysätäkään, mutta oletan, että tuossa tarkoitettiin esim. autistisen lapsen saamia mahdollisia sopeutuksia koulussa, ja sitä, miten autistista lasta kasvatetaan yrittäen välttää jatkuvaa hermoston ylikuormittumista jne.
Karaistuttaminen ja sopeuttaminen ja yhteiskuntaan mukauttaminen pahimmillaan vain traumatisoi kun neuronormoille toimivat koulimiskeinot eivät toimikaan.
Pitää paikkansa. Minusta yksi opettaja yritti tehdä normaalin huutamalla päin naamaa. Panikoin niin pahasti että hänen yrityksensä saada minut osallistumaan enemmän tunneilla ei toiminut, jäädyin täysin aina kun oli tämän opettajan tunteja enkä saanut sanaakaan suustani.
Toinen koitti opettaa ala-asteella eroon aistiyliherkkyydestä ruokaa kohtaan. Pakotti syömään ruuan, jos tuli ylös, piti syödä uudelleen. Opin pelkäämään ruokailutilanteita. En enää syönyt vapaaehtoisesti tämän jälkeen ja paino alkoi tippua nopeasti. Syömishäiriö parani vasta lukion jälkeen opiskeluaikana, kun sain omassa kämpässä syödä rauhassa ilman ketään kommentoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa suomalaisista on kirjolla joko lievästi tai vaikeasti. Virallisten diagnoosien määrä on toki murto-osa tästä.
Kansa jakautuu Gaussin käyrän mukaan. Valtaosa, siis ne, joiden sanotte olevan kirjolla, ovat normaaleja, ja vähemmistö saattaa olla jotakin muuta.
Aivan päätön väite tosiaan tuollainen, että valtaosa ihmisistä missään maassa olisi autismin kirjolla. Ei ikinä ole niin. Autistina on Suomessa ihan yhtä ulkopuolinen kuin missä tahansa muussakin maassa.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa pidettiin hankalana, mutta ei minun aikana ollut tarjolla muita erikoisjärjestelyjä kuin että opettaja raivoaa jos oppilas ei osaa.
Aikuisena en ole tarvinnut mitään erikoisjärjestelyjä. Työni olen valinnut sen mukaan mikä minulle sopii, en mitään feissarin tai puhelinmyyjän hommaa voisi tehdä. Omassa työssäni olen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kun ei ole diagnoosia.
Tunnen kyllä autisteja, jotka ovat syvästi kehitysvammaisia, mutta sellaisia ei ole suvussani.
Kaikki autistit on 🧑🏻🦱kehareita.
Autistit eivät ole kehitysvammaisia, eivätkä sairaita. He ovat usein myös hyvin älykkäitä. Ainoastaan heidän ajattelunsa toimii hieman eri tavalla kuin keskimääräisen tallaajan.
Nykyisessä loukkaantujien valtakunnassa heidän elonsa saattaa tosin olla vaikeaa, koska he joutuvat koko ajan suodattamaan sanomisiaan, ettei heidän kommunikointinsa eroaisi keskitien kulkijasta. Sellainen on raskasta, kun koko ajan pitää olla varuillaan, ettei vahingossa sano jotakin väärää. Siksi autismi tuo helposti mukanaan masennusta ja muita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdin syntyä sellaiseen ikäluokkaan, jolloin autismi oli harvinaista. Ei ole diagnoosia.
Tarkoitat sellaista ikäluokkaa, jossa autismin diagnosointi oli harvinaista.
Mistä tiedät, ettei nykymaailmassa ole jotain tekijää, joka aiheuttaa autismia?
Empiirisestä kokemuksesta voin sanoa, että autismi on aika vahvasti perinnöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele mitä autismi tarkoittaa. Olen lukenut esimerkiksi skitsofrenian kriteereitä ja tullut siihen lopputulokseen että hyvin leväperäisin tulkinnoin voi eri psykiatri päätyä eri lopputulokseen samasta diagnostisesta manuaalista.
Autismin diagnosointiin kuuluu omaisten kuuleminen, lapsuudessa syntyneiden dokumenttien tutkiskelu (terveystiedot, koulumenestys), tutkittavan suullinen haastattelu ja kirjallinen kysely.
Jälkiviisaana voin sanoa, että lapsellani autismi näkyi jo muutaman viikon ikäisenä vauvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdin syntyä sellaiseen ikäluokkaan, jolloin autismi oli harvinaista. Ei ole diagnoosia.
Empiirisestä kokemuksesta voin sanoa, että autismi on aika vahvasti perinnöllistä.
Jep.
T: autisti, autistin (tai autistien) tytär, autistin sisar, ja autistien äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No autismi on ennenkaikkea perinnöllistä.
Se nyt on jokatapauksessa fakta, että aspergeria alettiin diagnosoida vasta 1990-luvulla, niin tietenkään niitä diagnosoituja ei sitä ennen ollut.
Esim. mun vanhemilla ei ole diagnooseja, mutta ovat selvästi autismin kirjolla, mut diagnosoitiin vasta keski-ikäisenä, ja mun lapset taas on diagnosoitu jo lapsina. Autismi ei tässä tapauksessa ole lisääntynyt, vaan autistit on lisääntyneet.
"Autismin taustalla olevia syitä ei kunnolla tunneta. Luultavasti taustalla on useita tekijöitä, jotka ovat sekä geneettisiä että ympäristöstä johtuvia." Lähde: Autismiliitto
Niin, kuten sanoin, ENNENKAIKKEA perinnöllistä, ei ainoastaan perinnöllistä.
"Kyllä, autismi on ennen kaikkea perinnöllistä. Lääketieteellisten kaksos- ja perhetutkimusten mukaan autismikirjon periytyvyys eli heritabiliteetti on noin 64–91 prosenttia, ja laajoissa monikansallisissa tutkimuksissa perimän osuudeksi on arvioitu keskimäärin 80 prosenttia. Tämä tekee autismista yhden vahvimmin periytyvistä neuropsykiatrisista ominaisuuksista."
" Ympäristötekijöiden rooli
Vaikka perimä on suurin tekijä, ympäristötekijät selittävät loput noin 10–30 prosenttia autismikirjon synnystä. Biologisia ja raskauteen liittyviä myötävaikuttavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi: [1, 2]
Vanhempien korkea ikä hedelmöityshetkellä.
Raskaudenaikaiset vaikeat infektiot tai tietyt lääkeaineet.
Keskosuus tai alhainen syntymäpaino."
Jos syitä ei kunnolla tunneta ja taustalla arvellaan olevan perintötekijöitä sekä ympäristötekijöitä, niin mistä tiedät etteivät juuri nuo ympäristötekijät ole lisääntyneet?
Meillä on esimerkiksi nykyään joka paikka täynnä mikromuovia, jonka vaikutuksia tunnetaan hyvin vähän.
Ei autismi varmaankaan ole lisääntynyt, mutta tämä yhteiskunta on muuttunut niin suvaitsemattomaksi, että autisti saattaa tuntea olonsa vaikeaksi, ja hakeutuu tutkimuksiin. Ennen maailma oli suvaitsevaisempi ja erilaisuutta siedettiin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistit on aina hyviä työjuhtia jossain kaivoksilla :D
Voi ollakin. Tunnollisia ja keskittyviä. Älylliset kyvyt voisi joskus riittää muuhunkin. Mutta joku adhd kaivoksessa?
Autistit hakeutuvat usein tutkijoiksi, suunnittelijoiksi, IT-asiantuntijoiksi, ja yleensäkin tekniselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistit on aina hyviä työjuhtia jossain kaivoksilla :D
Voi ollakin. Tunnollisia ja keskittyviä. Älylliset kyvyt voisi joskus riittää muuhunkin. Mutta joku adhd kaivoksessa?
En kyllä autistia huonompaa työjuhtaa voi kuvitella. Yritäpä komentaa autistia tekemään jotain perustelematta asiaa aukottoman loogisesti.
Kuvasit juuri autistin yleisimmän ongelman, mutta hyvä esimies osaa kyllä perustella asiansa, tai sitten tehtävä on sellainen, mitä ei kannata tehdä.
Joskus tällä palstalla joku kysyi jonkun kommenttini perusteella olenko kenties autisti. En tiedä, en ole koskaan missään testeissä käynyt. Vähä-älyinen olen epäillyt olevani mutta terapeuttini sanoi ettei aisti minusta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No autismi on ennenkaikkea perinnöllistä.
Se nyt on jokatapauksessa fakta, että aspergeria alettiin diagnosoida vasta 1990-luvulla, niin tietenkään niitä diagnosoituja ei sitä ennen ollut.
Esim. mun vanhemilla ei ole diagnooseja, mutta ovat selvästi autismin kirjolla, mut diagnosoitiin vasta keski-ikäisenä, ja mun lapset taas on diagnosoitu jo lapsina. Autismi ei tässä tapauksessa ole lisääntynyt, vaan autistit on lisääntyneet.
"Autismin taustalla olevia syitä ei kunnolla tunneta. Luultavasti taustalla on useita tekijöitä, jotka ovat sekä geneettisiä että ympäristöstä johtuvia." Lähde: Autismiliitto
Niin, kuten sanoin, ENNENKAIKKEA perinnöllistä, ei ainoastaan perinnöllistä.
"Kyllä, autismi on ennen kaikkea perinnöllistä. Lääketieteellisten kaksos- ja perhetutkimusten mukaan autismikirjon periytyvyys eli heritabiliteetti on noin 64–91 prosenttia, ja laajoissa monikansallisissa tutkimuksissa perimän osuudeksi on arvioitu keskimäärin 80 prosenttia. Tämä tekee autismista yhden vahvimmin periytyvistä neuropsykiatrisista ominaisuuksista."
" Ympäristötekijöiden rooli
Vaikka perimä on suurin tekijä, ympäristötekijät selittävät loput noin 10–30 prosenttia autismikirjon synnystä. Biologisia ja raskauteen liittyviä myötävaikuttavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi: [1, 2]
Vanhempien korkea ikä hedelmöityshetkellä.
Raskaudenaikaiset vaikeat infektiot tai tietyt lääkeaineet.
Keskosuus tai alhainen syntymäpaino."
Jos syitä ei kunnolla tunneta ja taustalla arvellaan olevan perintötekijöitä sekä ympäristötekijöitä, niin mistä tiedät etteivät juuri nuo ympäristötekijät ole lisääntyneet?
Meillä on esimerkiksi nykyään joka paikka täynnä mikromuovia, jonka vaikutuksia tunnetaan hyvin vähän.
Huomasithan tuon suhdeluvun, että yhäkin autismi on ennen kaikkea perinnöllistä? Tuo ympäristötekijöiden rooli on paljon vähäisempi.
Ei ole mitään sellaista tietoa, että autismi olis lisääntynyt. Miksi sellaista siis pitäisi kuvitella?
Olen tuo eräs ylempi kirjoittaja, jolle merkittiin autistinen vuorovaikutushäiriö, kun ammattilainen kuuli yhden sanomani sanan väärin. Ammattilainen teki asiasta valtavan numeron. Kävimme pitkän väännön siitä, sanoinko väärin ja kuuliko toinen oikein vai sanoinko oikein ja kuuliko toinen väärin. Lopullinen päätösvalta oli kuitenkin ammattilaisella, joka päätti että olin sanonut sanan väärin, ja tilanne kirjattiin minun autistiseksi vuorovaikutushäiriökseni. Onko ihan varma, että elämme autismin suhteen valistuneempaa ja viisaampaa aikaa kuin ennen?
Emme valitettavasti ole viisaampia. Autismin kartoituslomake on sellainen, että siitä saattaa olla tuloksena muitakin psykiatrisia diagnooseja, jos täyttäjä ymmärtää kysymyksen väärin.
Kuten joku jo aikaisemmin sanoi, niin autistille kaikki täytyy perustella loogisesti ja aukottomasti, jotta hän ymmärtää tai suostuu tekemään asian. Kyselylomakkeissa tämä ei kuitenkaan toteudu, ja autistinen kyselyyn vastaaja joutuu ymmälleen. Muutenkin lomakkeiden täyttö on useimmille autistille painajainen, koska he lähtevät aina pohtimaan, tarkoittaako kysymys tätä, tuota, vai sitä.
Joo siis ehdottomasti joku karaistuttaminen ja neurotyypillisille tarkoitetut keinot ovat vahingollisia autisteille. Sen sijaan sellaiset sopeutukset koulussa, jotka helpottaa autistin koulunkäyntiä, voi oikeasti auttaa. Esim. lupa käyttää kuulokkeita melulta suojautumiseen, lyhennetyt koulupäivät niin ettei kuormitus kasva liian suureksi ja koulu tyssää kokonaan jne.
Tosin juuri nuo lyhennetyt koulupäivät, joiden ansiosta lapseni jotenkuten selvisi, on nyt poistettu normaalista tukivalikoimasta.