Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko autisteja?

Vierailija
25.06.2026 |

Ja miten se ilmenee?

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli autisti, minä olen autismi, lapseni on autisti. Eri asteikolla.

Itselläni oli nuorena vaikeuksia esim lukea rivien välistä, en ymmärtänyt vitsejä. Aina ollut sairaaloinen kiinnostus numeroihin ja tilastoihin. Muiden tunteiden tulkinta työelämässä ollut vaikeaa, minua on pidetty kylmanä. Olen kyllä pärjännyt työelämässä todella hyvin, teknisessä ammatissa. Esimmäinen avioliitto kariutui, toisen kanssa ollut jo helpompaa. Uskon autismini oleva aika lievää, minulla ei ole diagnoosia, lapsellani on.

Ja suku vain jatkuu. Tämän takia kannatankin pakkosterilisaatiota. 

Vierailija
122/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, jos autismi on vain tulehdustila, jota ei pystytä parantamaan.

Olen aika varma, että ruokavaliosta voisi olla apua. Olen huomannut, että autisteilla on himo kaikkeen epäterveelliseen, kuten sokeriin ja vehnään.

Minulla parani autismi ketogeenisella ruokavaliolla. Ruokajuomana hopeavettä, aamuteehen munkkitippoja ja iltateehen auringonhattu-uutetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olka aurismi jq minä olla retard. Minä opiskella luovissa kokki. Minulla oli yläkojlu erikoislyokalla. Haisyakaa vittu,minä olla vammaneb.

Vierailija
124/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Hilter olisi 2026, niin autistit päätyisivät uuniin. Ei ole tervettä se niiden hyysääminen. 

Minusta ei ole tervettä, että sinä toivoisit minun ja lasteni ja puolisoni ja vanhempieni ja ystävieni tappamista. 

En toivo. Tulkitset viestini taas ihan omien tarpeittesi mukaan. Oletko demari? 

En ole demari. Mitäpä sitten tarkoitit tuolla? Että ei ole tervettä n at si en hyysääminen? 

Että ei tarvitse hyysätä kaikessa, kun aikuisena ei voi elää pumpulikuplan sisällä, mutta en kyllä henk. koht. kannata mitään eugeniikkaa. Voisit vähän koittaa ajatella ennen kuin tuomitset. 

Se "hyysääminen" mahdollistaa sen, että voidaan aikuisena jotenkin pärjätä. 

“Se "hyysääminen" mahdollistaa sen, että voidaan aikuisena jotenkin pärjätä. “

miten meita hyysataan? Olen autisti enka saa mitaan apua mistaan. 

Vierailija
125/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla on kaikki diagnoosit mitä on, adhd, aspergren, ldhd, jne. ja silti olen DI ja kuuma mies.

Vierailija
126/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaikki uskovaiset on. 

Ei ole. Olen ex-uskovainen ja autisti. Olin heidän mielestään vääränlainen uskovaiseksi.

Autimi näkyy minussa mm. sillä tavalla, että en tajua kovin hyvin sosiaalisia enkä sosiaalisia hierarkioita. En pysty katsomaan ihmisiä silmiin, koska se aiheuttaa minulle päänsärkyä. "Kasvosokeus." Eli en tunnista tuttuja ihmisiä kasvojen perusteella, jos näen heitä sellaisissa paikoissa, missä en ole heitä tottunut näkemään. Esim. tapasin siskoni ruokakaupassa. Hän tunsi minut, mutta minä katsoin hetken, että kuka tuo on.

On välillä aika v****maista olla autisti, kun ihmiset luulevat tyhmäksi vain sen perusteella, että jokin "sosiaalinen anturi" puuttuu tai toimii huonosti. Luullaanko näkö- tai kuulovammaisia tyhmiksi sen perusteella, että heillä on yksi aisti merkittävästi heikompi kuin keskiverto ihmisillä?

Vierailija
127/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mulla on kaikki diagnoosit mitä on, adhd, aspergren, ldhd, jne. ja silti olen DI ja kuuma mies.

Mulla on adhd, aspd, hiv, lsd ja potus, mutta en tahdo töitä. 

Vierailija
128/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ole muotia ,että on joku diagnoosi,mieluiten useampi.Oikeasti todella sairasta määritellä diagnoosi ihmisen joka tavasta puhua ,olla,käyttäytyä.Ihan kuin kaikelle pitäisi löytää selitys.

Vierailija
129/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni haluaa olla sitä ja tätä, tehdä itsestä erikoisen edes jollakin tavalla. Saada huomiota, kun taidot ja itse asiassa pitkäjänteisyys luoda vankka kokemukseen perustuva tieto- ja taitotaso puuttuu. Kaikki mulle heti. Sitten keksitään erilaisia tapoja saada huomiota, esim. olen autisti (siksi en pysty johonkin tai toimin näin). Itsekeskeisyystarpeeseen on luotu myös erilaisia alustoja, esim. Linkedin, jossa voi esiintyä jonkin asian tai alueen "nopeana asiantuntijana", jotkut jopa kehuvat itseään näillä alustoilla. Ja toivotaan nopeita pakkkioita ja hyväksyntää, huomioita peukutuksilla. No, ei se keneltäkään pois ole, vaikka lapsellista, mutta joillekin hyvää terapiaa "joku tykkää minusta". 

Joo, vauva haluaa huomiota itseensä kun ei käännä päätään sinne missä muut perheen lapset leikkivät, leikki-ikäinen kerjää huomiota, kun ei reagoi nimeensä ja dinosauruskädet lapsilla ovat silkkaa huomionhakua!

Mutta ne ei kirjoittele tänne. Täällä pyörii itseänsä erikoiseksi diagnosoivat huomionhakuiset tyypit. Vakavasti tuntevat tarvitsevat toisenlaista, ammattitukea eivätkä vauvan palstatukea. Puuttuuko elämästä jotain, ehkäpä läheinen, jolta saisi kehumista ja omantunnon kohotusta. 

Vierailija
130/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika varma, että ruokavaliosta voisi olla apua. Olen huomannut, että autisteilla on himo kaikkeen epäterveelliseen, kuten sokeriin ja vehnään.

Ehkä adhd tapauksilla, mutta puhtaat autistit ovat usein hyvin ruokarajoitteisia, eivätkä oikein tykkää koko toimituksesta, syömisestä siis. Laihoja, kalpeita ja verettömiä, jotka suostuvat syömään paria kolmea ruoka-ainetta nuorina. Aikuisena saattavat olla oppineet muutaman maun lisää. 
Tuo ylensyönti kuulostaa enemmän adhd oireilulta.

Sivusta. Voihan se olla, että joillakin heistä, joilla on pahemmat ruokarajoitteet, se ruokavalio saattaa koostua vaikka jostain vehnäleivästä, karkista ja ranskalaisista. Kyllähän se ennenpitkää näkyy kehon koostumuksessa, jos elää lähinnä hiilihydraateilla. Mutta se ei tarkoita, että heillä olisi himo niihin, vaan ne ovat ehkä ainoita asioita, joita autisti pystyy toisinaan syömään, siis niitä paljon puhuttuja turvaruokia. 

Olen tosin itsekin huomannut, että useilla autisteilla on ylipainoa. Toisaalta niin on nykyään ihan neuronormaaleillakin. Se voi liittyä siihen, että kuormittuneena osa menee tuohon yksipuoliseen ruokavalioon ja käpertyvät peiton alle. Jos tämä jatkuu pitkään, niin silloin lihoo. 

On myös autisteja, joilla ei ole merkittäviä ruokarajoitteita ja jotka ovat kiinnostuneita terveydestään, ovat hoikkia ja liikunnallisia, tai käyvät salilla. Tietämäni autistit nimenomaan liikkuvat paljon ja ovat hoikkia. Ylipainoa vaikuttaisi useammin olevan naispuolisilla autisteilla. Ehkä pojat ja miehet hoitavat itseään liikunnalla ja tytöt ja naiset syömällä, noin keskimäärin useammin?

Moni syö epäterveellisiä asioita stressiin, kuormitukseen tai ahdistukseen, diagnoosista riippumatta, vaikka useille liikunta toimisi paremmin. 

Vierailija
131/161 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää autistit paskaa!

Vierailija
132/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole

Vierailija
133/161 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon joskus ollut, mutta en ole enää

Vierailija
134/161 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oraalivaiheessa he ovat skitsofreenikkoja kanssa jumissa.

Elikäs autistipiirteinen neuroverkko muodostuu oraalivaiheessako?

No eihän se munasolu oo edes hedelmöittynyt oraalivaiheessa. Mitä hemmettiä te taas sekoilette tääl?

Vierailija
135/161 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon osa-aika-autisti. Lasketaanko sitä?

Vierailija
136/161 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oraalivaiheessa he ovat skitsofreenikkoja kanssa jumissa.

Elikäs autistipiirteinen neuroverkko muodostuu oraalivaiheessako?

Ilmeisesti. Siksi autismi ja skitsofrenia ja muut A ja B klusterin häiriöt ovat tietynlaista kehitysvammaisuutta minun näkemykseni mukaan. Olen psykologien mukaan käynyt nuo kehitysvaiheet läpi.

Intersukupuolisuutta ym. ei saa sanoa kehityshäiröksi. Tarkistin asian tieteellisellä sivulla ja autismi on kehityshäiriö. 

Vierailija
137/161 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mukaan kyllä

Vierailija
138/161 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni haluaa olla sitä ja tätä, tehdä itsestä erikoisen edes jollakin tavalla. Saada huomiota, kun taidot ja itse asiassa pitkäjänteisyys luoda vankka kokemukseen perustuva tieto- ja taitotaso puuttuu. Kaikki mulle heti. Sitten keksitään erilaisia tapoja saada huomiota, esim. olen autisti (siksi en pysty johonkin tai toimin näin). Itsekeskeisyystarpeeseen on luotu myös erilaisia alustoja, esim. Linkedin, jossa voi esiintyä jonkin asian tai alueen "nopeana asiantuntijana", jotkut jopa kehuvat itseään näillä alustoilla. Ja toivotaan nopeita pakkkioita ja hyväksyntää, huomioita peukutuksilla. No, ei se keneltäkään pois ole, vaikka lapsellista, mutta joillekin hyvää terapiaa "joku tykkää minusta". 

Joo, vauva haluaa huomiota itseensä kun ei käännä päätään sinne missä muut perheen lapset leikkivät, leikki-ikäinen kerjää huomiota, kun ei reagoi nimeensä ja dinosauruskädet lapsilla ovat silkkaa huomionhakua!

Mutta ne ei kirjoittele tänne. Täällä pyörii itseänsä erikoiseksi diagnosoivat huomionhakuiset tyypit. Vakavasti tuntevat tarvitsevat toisenlaista, ammattitukea eivätkä vauvan palstatukea. Puuttuuko elämästä jotain, ehkäpä läheinen, jolta saisi kehumista ja omantunnon kohotusta. 

Tekoälyltä saa kehumista ja omantunnon kohotusta, jos ei oo ketään muutakaan.

Vierailija
139/161 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon osa-aika-autisti. Lasketaanko sitä?

Kyllä tänne jos jonkinlaista osa-aikaista mahtuu!

Vierailija
140/161 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa