Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko autisteja?

Vierailija
25.06.2026 |

Ja miten se ilmenee?

Kommentit (198)

Vierailija
181/198 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tällä palstalla joku kysyi jonkun kommenttini perusteella olenko kenties autisti. En tiedä, en ole koskaan missään testeissä käynyt. Vähä-älyinen olen epäillyt olevani mutta terapeuttini sanoi ettei aisti minusta sellaista.

Vierailija
182/198 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdin syntyä sellaiseen ikäluokkaan, jolloin autismi oli harvinaista. Ei ole diagnoosia.

Tarkoitat sellaista ikäluokkaa, jossa autismin diagnosointi oli harvinaista. 

Mistä tiedät, ettei nykymaailmassa ole jotain tekijää, joka aiheuttaa autismia?

No autismi on ennenkaikkea perinnöllistä. 

Se nyt on jokatapauksessa fakta, että aspergeria alettiin diagnosoida vasta 1990-luvulla, niin tietenkään niitä diagnosoituja ei sitä ennen ollut. 

Esim. mun vanhemilla ei ole diagnooseja, mutta ovat selvästi autismin kirjolla, mut diagnosoitiin vasta keski-ikäisenä, ja mun lapset taas on diagnosoitu jo lapsina. Autismi ei tässä tapauksessa ole lisääntynyt, vaan autistit on lisääntyneet. 

"Autismin taustalla olevia syitä ei kunnolla tunneta. Luultavasti taustalla on useita tekijöitä, jotka ovat sekä geneettisiä että ympäristöstä johtuvia." Lähde: Autismiliitto 

Niin, kuten sanoin, ENNENKAIKKEA perinnöllistä, ei ainoastaan perinnöllistä. 

"Kyllä, autismi on ennen kaikkea perinnöllistä. Lääketieteellisten kaksos- ja perhetutkimusten mukaan autismikirjon periytyvyys eli heritabiliteetti on noin 64–91 prosenttia, ja laajoissa monikansallisissa tutkimuksissa perimän osuudeksi on arvioitu keskimäärin 80 prosenttia. Tämä tekee autismista yhden vahvimmin periytyvistä neuropsykiatrisista ominaisuuksista."

" Ympäristötekijöiden rooli

Vaikka perimä on suurin tekijä, ympäristötekijät selittävät loput noin 10–30 prosenttia autismikirjon synnystä. Biologisia ja raskauteen liittyviä myötävaikuttavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi: [1, 2]

Vanhempien korkea ikä hedelmöityshetkellä.

Raskaudenaikaiset vaikeat infektiot tai tietyt lääkeaineet.

Keskosuus tai alhainen syntymäpaino."

Jos syitä ei kunnolla tunneta ja taustalla arvellaan olevan perintötekijöitä sekä ympäristötekijöitä, niin mistä tiedät etteivät juuri nuo ympäristötekijät ole lisääntyneet?

Meillä on esimerkiksi nykyään joka paikka täynnä mikromuovia, jonka vaikutuksia tunnetaan hyvin vähän.

Huomasithan tuon suhdeluvun, että yhäkin autismi on ennen kaikkea perinnöllistä? Tuo ympäristötekijöiden rooli on paljon vähäisempi. 

Ei ole mitään sellaista tietoa, että autismi olis lisääntynyt. Miksi sellaista siis pitäisi kuvitella? 

Olen tuo eräs ylempi kirjoittaja, jolle merkittiin autistinen vuorovaikutushäiriö, kun ammattilainen kuuli yhden sanomani sanan väärin. Ammattilainen teki asiasta valtavan numeron. Kävimme pitkän väännön siitä, sanoinko väärin ja kuuliko toinen oikein vai sanoinko oikein ja kuuliko toinen väärin. Lopullinen päätösvalta oli kuitenkin ammattilaisella, joka päätti että olin sanonut sanan väärin, ja tilanne kirjattiin minun autistiseksi vuorovaikutushäiriökseni. Onko ihan varma, että elämme autismin suhteen valistuneempaa ja viisaampaa aikaa kuin ennen?

Emme valitettavasti ole viisaampia. Autismin kartoituslomake on sellainen, että siitä saattaa olla tuloksena muitakin psykiatrisia diagnooseja, jos täyttäjä ymmärtää kysymyksen väärin. 

Kuten joku jo aikaisemmin sanoi, niin autistille kaikki täytyy perustella loogisesti ja aukottomasti, jotta hän ymmärtää tai suostuu tekemään asian. Kyselylomakkeissa tämä ei kuitenkaan toteudu, ja autistinen kyselyyn vastaaja joutuu ymmälleen. Muutenkin lomakkeiden täyttö on useimmille autistille painajainen, koska he lähtevät aina pohtimaan, tarkoittaako kysymys tätä, tuota, vai sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/198 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdin syntyä sellaiseen ikäluokkaan, jolloin autismi oli harvinaista. Ei ole diagnoosia.

Se nyt on jokatapauksessa fakta, että aspergeria alettiin diagnosoida vasta 1990-luvulla, niin tietenkään niitä diagnosoituja ei sitä ennen ollut. 

Esim. mun vanhemilla ei ole diagnooseja, mutta ovat selvästi autismin kirjolla, mut diagnosoitiin vasta keski-ikäisenä, ja mun lapset taas on diagnosoitu jo lapsina. Autismi ei tässä tapauksessa ole lisääntynyt, vaan autistit on lisääntyneet. 

"Autismin taustalla olevia syitä ei kunnolla tunneta. Luultavasti taustalla on useita tekijöitä, jotka ovat sekä geneettisiä että ympäristöstä johtuvia." Lähde: Autismiliitto 

"Kyllä, autismi on ennen kaikkea perinnöllistä. Lääketieteellisten kaksos- ja perhetutkimusten mukaan autismikirjon periytyvyys eli heritabiliteetti on noin 64–91 prosenttia, ja laajoissa monikansallisissa tutkimuksissa perimän osuudeksi on arvioitu keskimäärin 80 prosenttia. Tämä tekee autismista yhden vahvimmin periytyvistä neuropsykiatrisista ominaisuuksista."

Vaikka perimä on suurin tekijä, ympäristötekijät selittävät loput noin 10–30 prosenttia autismikirjon synnystä. Biologisia ja raskauteen liittyviä myötävaikuttavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi: [1, 2]

Jos syitä ei kunnolla tunneta ja taustalla arvellaan olevan perintötekijöitä sekä ympäristötekijöitä, niin mistä tiedät etteivät juuri nuo ympäristötekijät ole lisääntyneet?

Meillä on esimerkiksi nykyään joka paikka täynnä mikromuovia, jonka vaikutuksia tunnetaan hyvin vähän.

Huomasithan tuon suhdeluvun, että yhäkin autismi on ennen kaikkea perinnöllistä? Tuo ympäristötekijöiden rooli on paljon vähäisempi. 

Ei ole mitään sellaista tietoa, että autismi olis lisääntynyt. Miksi sellaista siis pitäisi kuvitella? 

Olen tuo eräs ylempi kirjoittaja, jolle merkittiin autistinen vuorovaikutushäiriö, kun ammattilainen kuuli yhden sanomani sanan väärin. Ammattilainen teki asiasta valtavan numeron. Kävimme pitkän väännön siitä, sanoinko väärin ja kuuliko toinen oikein vai sanoinko oikein ja kuuliko toinen väärin. Lopullinen päätösvalta oli kuitenkin ammattilaisella, joka päätti että olin sanonut sanan väärin, ja tilanne kirjattiin minun autistiseksi vuorovaikutushäiriökseni. Onko ihan varma, että elämme autismin suhteen valistuneempaa ja viisaampaa aikaa kuin ennen?

Emme valitettavasti ole viisaampia. Autismin kartoituslomake on sellainen, että siitä saattaa olla tuloksena muitakin psykiatrisia diagnooseja, jos täyttäjä ymmärtää kysymyksen väärin. 

Kuten joku jo aikaisemmin sanoi, niin autistille kaikki täytyy perustella loogisesti ja aukottomasti, jotta hän ymmärtää tai suostuu tekemään asian. Kyselylomakkeissa tämä ei kuitenkaan toteudu, ja autistinen kyselyyn vastaaja joutuu ymmälleen. Muutenkin lomakkeiden täyttö on useimmille autistille painajainen, koska he lähtevät aina pohtimaan, tarkoittaako kysymys tätä, tuota, vai sitä.

Tuo on ihan totta mitä sanot, mutta kyllä me silti ollaan nykyään autismin suhteen viisaampia kuin ennen, ei vaan tarpeeksi paljon. 

Vierailija
184/198 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei autismi varmaankaan ole lisääntynyt, mutta tämä yhteiskunta on muuttunut niin suvaitsemattomaksi, että autisti saattaa tuntea olonsa vaikeaksi, ja hakeutuu tutkimuksiin. Ennen maailma oli suvaitsevaisempi ja erilaisuutta siedettiin paremmin.

Minun kokemukseni ainakaan ei ole, että maailma olisi ennen ollut suvaitsevaisempi ja erilaisuutta siedetty paremmin, vaan aivan päinvastoin. 

Sen sijaan entisajan työelämä varmaan sopi paremmin monelle autistille, ja nykyinen taas ei. Sama varmaan osittain koulumaailmankin kanssa, vaikka toki kouluissa ei ennen ollut minkäänlaista hyväksyntää erilaisuudelle. Vaan kun ei ollut kaikenlaista elämysoppimista, erityistapahtumia, MOK-viikkoja, yrityskyliä ym. ym., vaan tuttua turvallista oppituntia omassa luokassa omassa pulpetissa, eikä jatkuvaa hälyä ja ärsyketulvaa, niin moni autisti saattoi sikäli pärjätä paremmin. 

Vierailija
185/198 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä netistä löytyy niitä hyviä keinoja ja ohjeita autistin herkkään kuormittumiseen?

T: autistin äiti

Vierailija
186/198 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele mitä autismi tarkoittaa. Olen lukenut esimerkiksi skitsofrenian kriteereitä ja tullut siihen lopputulokseen että hyvin leväperäisin tulkinnoin voi eri psykiatri päätyä eri lopputulokseen samasta diagnostisesta manuaalista.

Skitsofrenia ja kaksisuuntainen mielialahäiriö testataan samalla, kun autismia testataan.

Vierailija
187/198 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistin äitinä en itse koskaan etsinyt tietoa netistä, mutta meillä oli tiettyjä käytäntöjä.

Ensinnäkin elämän piti olla hyvin rutiininomaista. Samat asiat toistuivat aina samaan aikaan. Extempore ei oikeastaan tehty mitään, ja lomamatkat, yms. valmisteltiin hyvin etukäteen. Tosin niistä tuli aina vähän porua, vaikka kaikki tulevat tapahtumat käytiin kymmeniä kertoja läpi ennen matkaa.

Koulussa lapsi oli häirikkö, mutta söpönä tyttölapsena syy vieritettiin useimmiten luokan poikien päälle. Oppiminen koulussa ei alaluokilla oikein sujunut, mutta tärkeät asiat opeteltiin illalla kotona, ja läksyt kuulusteltiin aina. Onneksi aikanaan riitti se, että kokeissa sai hyviä numeroita, nyt se ei kai enää riitä. Yläasteen luokanvalvoja oli ymmärtäväinen, ja oppimissuunnitelmassa luki joka vuosi, että lapsi oppisi viittaamaan tunneilla. Se ei tosin koskaan onnistunut, ja lapsi kävi koulunsa läpi viittaamatta oppitunneilla kertaakaan.

Asioista keskusteltiin paljon, ja lapsen itsetuntoa pyrittiin pitämään korkealla. Kaikenlaista jumiutumista, "jarrutusta" ja draamaa oli paljon, mutta kaikkeen ei puututtu, vaan ainoastaan valituista asioista pidettiin kiinni. Myös erilaisia pelkoja pyrittiin mahdollisuuksien mukaan häivyttämään ja keräämään positiivisia kokemuksia.

Vanhempien osalta oli tärkeää, että kaikkiin asioihin reagoitiin aina samalla tavalla. Vaikka joskus väsytti ja kiukutti ja teki mieli antaa periksi, jotta pääsisi itse helpommalla, niin sitä ei kannattanut tehdä. Autistinen lapsi oppi varsin nopeasti kyseenalaistamaan, miksi eri päivinä samaan käytökseen tuli erilainen vaste.

Lapsi ei myöskään ollut kovin helposti ohjattavissa, ja piti muodostuneista mielipiteistä kiinni, joten asioita oli junailtava keskustelun kautta siten, että lapsi kuvitteli itse tehneensä päätöksen.

Vierailija
188/198 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos H:n ohjelma, jossa kaikki autistit steriloitaisiin, olisi mennyt läpi, niin ei autisteja olisi enää juuri ollenkaan. Yhteis kunta olisi aika erilainen ja voi olla, että valta medioita, jotka vääristelevät vaali tuloksia, ei olisi enää. 

Vierailija
189/198 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos H:n ohjelma, jossa kaikki autistit steriloitaisiin, olisi mennyt läpi, niin ei autisteja olisi enää juuri ollenkaan. Yhteis kunta olisi aika erilainen ja voi olla, että valta medioita, jotka vääristelevät vaali tuloksia, ei olisi enää. 

No sentään ne ei tunnistaneet suurta osaa autisteista silloin, kun vieläkin ammattilaisilla on vaikeuksia tyttöjen diagnosoimisessa. 

Valtamedia ja vaalivääristely -salaliittojen yhteyttä autismiin en ymmärrä. 

Vierailija
190/198 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole mitään väärää!

Vierailija
191/198 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha!

Vierailija
192/198 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut, mutta eheydyin!

Vierailija
193/198 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wille Ryydman leikkaa suwajakit työttömiksi :D

Vierailija
194/198 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirteitä on joo, mutta en tiedä onko diagnoosikriteereihin asti. 

Vierailija
195/198 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen..kovat äänet, kirkkaat valot ja hajut kuormittavat ja ahdistavat, vaatteiden saumat ja laput pistelee, jotkut ruokien koostumukset äklöttää, tarvitsen paljon omaa rauhaa, voin keskittyä piirtämiseen ja lukemiseen päivätolkulla.  Jos montaa asiaa tulee samalla kertaa, niin ei onnistu mikään. Opin eri tavalla kuin muut, mutta opin. T.nainen 60v

Vierailija
196/198 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Sain muutama vuosi sitten nelikymppisenä asperger-diagnoosin. Se oli tosi mullistavaa, yhtäkkiä pystyin ymmärtämään mennyttä elämääni ja itseäni ihan erilailla. Koen, ettei mulla ikinä ollut mitään mahdollisuutta pärjätä elämässä ilman sitä tietoa ja ymmärrystä. 

Vierailija
197/198 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki autistit! Tahdon sanoa teille jotain: Ootte säälittäviä! Ei mulla muuta :)

Vierailija
198/198 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ole diagnoosia, mutta AuDHD vahvasti on. Se selittääkin miksi aina olen kokenut itseni erilaiseksi kuin normaalit ihmiset joilla ei ole mitään kirjoa.

Suorastaan helpotti sisäistä minääni tietää miksi koen ja teen asiat eritavalla kuin muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän