Työttömyysaste oli nyt 12,7 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 10,5 prosenttia.
Ja 15–24-vuotiaita työttömiä oli toukokuussa noin 44 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.
YLE.fi
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittyy muka sillä, että vastavalmistuneet etsivät töitä :D
Jotenkin noloa selittää.
Satonenkin sanoi että Suomen talous ei kasva koska ollaan sotaakäyvän maan naapuri. Puolan talous kuitenkin kasvaa?
Kokoomus pitää suomalaisia tyhminä.Katon kun ne EU tuet ..pula on yksi EUn tuetuin maa joka sai myös massiiviset koronaelvytystuet..
Lisäksi Puolan ilmstoleikkaus velvoitteet on vain kymmenesosa siitä mitä on velvoitettu Suomelle vaikka Puolan suurimman hiilivoimalan päästöt vastaa koko Suomen kaikkia påästöjä
Puola on myös onnistunut työllistämään ne maamuut, jotka se on päästänyt maahansa.
Suomessa ei töitä saa ellei tunne työnantajaa henkilökohtaisesti. Ei täällä työllisty edes suomalaiset, jos eivät ole sukua tai tuttuja ennestään. Suomen talous on juuri tästä syystä aina huonossa jamassa, kun ei uskalleta työllistää tuntemattomia.
Paskaa. Kyllä varmasti uskalletaan, jos on tarvetta tekijälle. Ei täällä työnantajat jätä voittoja saamatta vain, koska vieras pelottaa.
Pahimmillaan virherekrytointi tuottaa pelkkiä kuluja ja vaivaa. Uusi työntekijä ei ole mikään voitontuottoautomaatti.
Mitä pienempi yritys sitä suurempi on virherekrytoinnin tuottama tappio
Vierailija kirjoitti:
On lottovoitto kehitysmaalaiselle tulla Suomeen.
Aika moni suomalainenkin matkustaisi jos tarjottaisiin täysylläpito puhumattakaan rikollisista jotka tietää että suomessa ei käytännössä ole turisteille rangaistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.
Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?
Ainakin kannustaa enemmän pienyrittäjyyteen, jos ei ole työpaikkoja niin voisi helpommin luoda itse sellaisen itselleen. Mutta ei, vieläkään ei tähän ole tullut helpotusta, pikemminkin päinvastoin, uskaltaako sitä mitään tehdä kun tuet lähtee sekunnissa?
Olen tästä aivan samaa mieltä. Muutenkin työttömyyden, osa-aikaisuuden ja yrittäjyyden yhdistäminen pitäisi olla paljon helpompaa.
Yel-mörkö sentään tulee poistumaan, mutta olen pettynyt siihen miten hitaasti se korjattiin.
No se yel-mörkö on edelleen olemassa vähän tienaaville yrittäjille, mutta uudisti nyt jotain sentään. Seuraava hallitus saisi vielä jalostaa tätä myös koskemaan pienyrittäjiä, varsinkin aloittelevia sellaisia.
Jos seuraava hallitus on deamrivetoinen, niin tuskin uudistus mihinkään etenee, koska olivat itse luomassa tuota kallista systeemiä
TEKEEKÖ HALLITUS MITÄÄN ASIALLE VAI JATKAAKO LÄSSYTTÄMISTÄ JOSTAIN LILLUKANVARSISTA? Ei uppoa hämäys.
Tosiaan. Ei muuta kuin kaikki nyt puolustelemaan järjestöjohtajien palkkoja
Ei muuta kuin lisää maahanmuuttoa niin saadaan nämäkin prosentit vielä kovempaan nousuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.
Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?
Ainakin kannustaa enemmän pienyrittäjyyteen, jos ei ole työpaikkoja niin voisi helpommin luoda itse sellaisen itselleen. Mutta ei, vieläkään ei tähän ole tullut helpotusta, pikemminkin päinvastoin, uskaltaako sitä mitään tehdä kun tuet lähtee sekunnissa?
Olen tästä aivan samaa mieltä. Muutenkin työttömyyden, osa-aikaisuuden ja yrittäjyyden yhdistäminen pitäisi olla paljon helpompaa.
Yel-mörkö sentään tulee poistumaan, mutta olen pettynyt siihen miten hitaasti se korjattiin.
No se yel-mörkö on edelleen olemassa vähän tienaaville yrittäjille, mutta uudisti nyt jotain sentään. Seuraava hallitus saisi vielä jalostaa tätä myös koskemaan pienyrittäjiä, varsinkin aloittelevia sellaisia.
Jos seuraava hallitus on deamrivetoinen, niin tuskin uudistus mihinkään etenee, koska olivat itse luomassa tuota kallista systeemiä
Pahoin pelkään näin. Säätämiseksi kaikki aina menee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä huomannu niin lähihoitajina työskentelee tosi paljon maahanmuuttajia. Miksi Suomalaiset pitää hylätä noin törkeästi ja varmasti löytyy työvoimaa, jos aletaan etsimään.
Suomalaisia kannustettiin kouluttautumaan urakalla lähihoitajiksi. Sitten huomattiin että suuri osa heistä on päihdeongelmaisia ja vanhuksilta jäi lääkkeet saamatta näitten takia. Siinä varmaan syy että suomalainen lähihoitaja on epäsuosiossa.
Eduskunta on täynnä hyödyllisiä idiootteja, joiden on tärkeintä vaan päästä nauttimaan hyvää liksaa, julkisuuteen ja kekkereille pönöttämään ja pätemään. Mitään eivät osaa ja mitään eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatöitä ei enää riitä kaikille halukkaille, mutta se faktahan ei poliitikkoja kiinnosta. Päinvastoin, ovat leikkauksillaan pahentaneet työttömyystilannetta ja syyllistävät siitä työttömiä.
Pitäisikö niiden sit työllistää kaikki päivähoitoon vai mitä ehdotat? Jakaa ilmaista rahaa?
Nykymaailma on vaikea, mutta on täysin turhaa syyllistää ja juoksuttaa työttömiä, koska kaikille ei riitä töitä. Kansalaispalkka eli ilmaisen rahan jakaminen on edessä ennemmin tai myöhemmin. Ellei sitten haluta turvatonta kahtiajakautunutta yhteiskuntaa, josta esimerkiksi tänne muuttaneet somalit voivat kertoa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huomannu niin lähihoitajina työskentelee tosi paljon maahanmuuttajia. Miksi Suomalaiset pitää hylätä noin törkeästi ja varmasti löytyy työvoimaa, jos aletaan etsimään.
Suomalaisia kannustettiin kouluttautumaan urakalla lähihoitajiksi. Sitten huomattiin että suuri osa heistä on päihdeongelmaisia ja vanhuksilta jäi lääkkeet saamatta näitten takia. Siinä varmaan syy että suomalainen lähihoitaja on epäsuosiossa.
Joo kehitysmaalainen parempi on uusi rehellinen pigmenttikin eikä lukutaitoa rasitteena eikä liian välkky suomalainen pois suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysaste on kasvanut pääosin uuden sosialliturvalain tähden. Kun entiset sossun asiakkaat joutuvat nyt ilmoittautumaan työttömiksi, niin se nostaa työttömyyslukua ja antaa itse asiassa todellisen kuvan siitä, minkä verran meillä on kotona lojuvia ihmisiä
Naapuri sitä just ihmetteli silmät pyöreänä, että onko tosiaan ollut mahdollista, että joku on hakenut vain pelkkää toimeentulotukea
Nimenomaan tässä on suurin syy. Nykyään ei ole enää mahdollista olla pelkästään viimesijaisen toimeentulotuen varassa, vaan on haettava jotain ensisijaista etuutta. Myös ne ukrainalaiset, jotka ovat maassamme tilapäisen suojelun statuksella ja ovat hakeneet kotikuntaa, ovat siirtyneet normaalin sosiaaliturvajärjestelmän piiriin, ellei heillä ole työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eduskunta on täynnä hyödyllisiä idiootteja, joiden on tärkeintä vaan päästä nauttimaan hyvää liksaa, julkisuuteen ja kekkereille pönöttämään ja pätemään. Mitään eivät osaa ja mitään eivät ymmärrä.
Olisi kiinnostavaa tietää minkä pakasteviran jostain pankista tai järjestöstön johdosta ne on Riikalle luvanneet jos osaa vaan leikkiä kuollutta ja antaa kokaiinien tuhota suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.
Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?
Ainakin kannustaa enemmän pienyrittäjyyteen, jos ei ole työpaikkoja niin voisi helpommin luoda itse sellaisen itselleen. Mutta ei, vieläkään ei tähän ole tullut helpotusta, pikemminkin päinvastoin, uskaltaako sitä mitään tehdä kun tuet lähtee sekunnissa?
Olen tästä aivan samaa mieltä. Muutenkin työttömyyden, osa-aikaisuuden ja yrittäjyyden yhdistäminen pitäisi olla paljon helpompaa.
Yel-mörkö sentään tulee poistumaan, mutta olen pettynyt siihen miten hitaasti se korjattiin.
No se yel-mörkö on edelleen olemassa vähän tienaaville yrittäjille, mutta uudisti nyt jotain sentään. Seuraava hallitus saisi vielä jalostaa tätä myös koskemaan pienyrittäjiä, varsinkin aloittelevia sellaisia.
Jos seuraava hallitus on deamrivetoinen, niin tuskin uudistus mihinkään etenee, koska olivat itse luomassa tuota kallista systeemiä
Pahoin pelkään näin. Säätämiseksi kaikki aina menee.
1990-luvun laman eläneenä muistan että monta vuotta meni ennen kuin suostuttiin tekemään väistämätön eli kelluttamaan markkaa. Talous lähti sitten kasvuun ja jossain vaiheessa työttömyys alkoi pienentyä.
Talous ei ole kasvanut finanssikriisin jälkeen ja samat ongelmat ovat edelleen olemassa kuten väestö vanhenee ja työikäisen väestön määrä vähenee. Teollisuustuotanto valui aikanaan Aasian ja paperikoneita suljetaan mutta mitään korvaavaa työtä ei ole tullut tilalle.
Suomessa on suuri julkinen sektori ja valtio velkaantuu vauhdilla. Oliko siinä tilanteessa järkevää nostaa arvonlisävero ja tehdä menoleikkauksia jotka jäivät toki odotettua pienemmksi.
Jos tähän maahan ei saada lisää kannattavaa yritystoimintaa niin peli on pelattu ja on pakko kutsua IMF auttamaan meitä ongelmissamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysaste on kasvanut pääosin uuden sosialliturvalain tähden. Kun entiset sossun asiakkaat joutuvat nyt ilmoittautumaan työttömiksi, niin se nostaa työttömyyslukua ja antaa itse asiassa todellisen kuvan siitä, minkä verran meillä on kotona lojuvia ihmisiä
Naapuri sitä just ihmetteli silmät pyöreänä, että onko tosiaan ollut mahdollista, että joku on hakenut vain pelkkää toimeentulotukea
Nimenomaan tässä on suurin syy. Nykyään ei ole enää mahdollista olla pelkästään viimesijaisen toimeentulotuen varassa, vaan on haettava jotain ensisijaista etuutta. Myös ne ukrainalaiset, jotka ovat maassamme tilapäisen suojelun statuksella ja ovat hakeneet kotikuntaa, ovat siirtyneet normaalin sosiaaliturvajärjestelmän piiriin, ellei heillä ole työpaikkaa.
Ukrainalaiset rintamakarkurit ei ole työttömyystilastoissa osa saa suomesta eläkettä ja loput sossutukea. Osa vie työpaikat.
Kela kiinni niin lähtee tukien varassa elävät toisiin maihin. Siinä ratkaisu Suomen velkaantumiseen ja ainakin osa työttömistä voisi lähteä maasta kun muuten kuolevat nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.
Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?
Ainakin kannustaa enemmän pienyrittäjyyteen, jos ei ole työpaikkoja niin voisi helpommin luoda itse sellaisen itselleen. Mutta ei, vieläkään ei tähän ole tullut helpotusta, pikemminkin päinvastoin, uskaltaako sitä mitään tehdä kun tuet lähtee sekunnissa?
Olen tästä aivan samaa mieltä. Muutenkin työttömyyden, osa-aikaisuuden ja yrittäjyyden yhdistäminen pitäisi olla paljon helpompaa.
Yel-mörkö sentään tulee poistumaan, mutta olen pettynyt siihen miten hitaasti se korjattiin.
No se yel-mörkö on edelleen olemassa vähän tienaaville yrittäjille, mutta uudisti nyt jotain sentään. Seuraava hallitus saisi vielä jalostaa tätä myös koskemaan pienyrittäjiä, varsinkin aloittelevia sellaisia.
Jos seuraava hallitus on deamrivetoinen, niin tuskin uudistus mihinkään etenee, koska olivat itse luomassa tuota kallista systeemiä
Pahoin pelkään näin. Säätämiseksi kaikki aina menee.
Sama pelko täälläkin. Kunpa uudistus olisi saatu läpi tällä hallituskaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.
Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?
Ainakin kannustaa enemmän pienyrittäjyyteen, jos ei ole työpaikkoja niin voisi helpommin luoda itse sellaisen itselleen. Mutta ei, vieläkään ei tähän ole tullut helpotusta, pikemminkin päinvastoin, uskaltaako sitä mitään tehdä kun tuet lähtee sekunnissa?
Olen tästä aivan samaa mieltä. Muutenkin työttömyyden, osa-aikaisuuden ja yrittäjyyden yhdistäminen pitäisi olla paljon helpompaa.
Yel-mörkö sentään tulee poistumaan, mutta olen pettynyt siihen miten hitaasti se korjattiin.
No se yel-mörkö on edelleen olemassa vähän tienaaville yrittäjille, mutta uudisti nyt jotain sentään. Seuraava hallitus saisi vielä jalostaa tätä myös koskemaan pienyrittäjiä, varsinkin aloittelevia sellaisia.
Jos seuraava hallitus on deamrivetoinen, niin tuskin uudistus mihinkään etenee, koska olivat itse luomassa tuota kallista systeemiä
Pahoin pelkään näin. Säätämiseksi kaikki aina menee.
1990-luvun laman eläneenä muistan että monta vuotta meni ennen kuin suostuttiin tekemään väistämätön eli kelluttamaan markkaa. Talous lähti sitten kasvuun ja jossain vaiheessa työttömyys alkoi pienentyä.
Talous ei ole kasvanut finanssikriisin jälkeen ja samat ongelmat ovat edelleen olemassa kuten väestö vanhenee ja työikäisen väestön määrä vähenee. Teollisuustuotanto valui aikanaan Aasian ja paperikoneita suljetaan mutta mitään korvaavaa työtä ei ole tullut tilalle.
Suomessa on suuri julkinen sektori ja valtio velkaantuu vauhdilla. Oliko siinä tilanteessa järkevää nostaa arvonlisävero ja tehdä menoleikkauksia jotka jäivät toki odotettua pienemmksi.
Jos tähän maahan ei saada lisää kannattavaa yritystoimintaa niin peli on pelattu ja on pakko kutsua IMF auttamaan meitä ongelmissamme.
Eurosta eroaminen olisi käytännössä aina keino palata kellutukseen. Sitä ei seuraava hallitus uskalla tehdä. Pitää olla 20% työttömyys ja mellakat ja giljotiinit kadulla ennenkuin niin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työttömyys on pysynyt suurehkona 90-luvusta asti niin vikaa ei ehkä kannata etsiä vain yksittäisistä poliitikoista. Vikaa on suomalaisessa järjestelmässä ja siinä on monta osaa. Työntekijäjärjestöt, työnantajat ja valtiovalta muun muassa. Nykyisellä palkkatasolla ja osaamisella ei löydy kannattavaa tekemistä kaikille. Ja itseasiassa tilanne on pahempi miltä näyttää koska Suomessa julkisen sektorin työntekijöitä on niin paljon suhteessa väkilukuun.
Nykyisellä hinta ja kustannustasolla kai tarkoitat. Nykyisin jos teet 2000 € bruttopalkalla niin se vastaa orjan asemaa eli netto riittää hikisesti huonoon asuntoon, ruokaan ja työssäkäynnin kuluihin muttei juuri muuhun. Vaatisi vähintään 100k€ salkun kylkeen jauhamaan pääomatuloja että voisi tuolla palkalla tehdä ja elää suomessa mutta ei kaikilla sitä vielä ole ja aina vaan mahdottomammaksi menee jatkossa enää hankkiakaan jos ei säästäminen ja sijoittaminen ole jo hyvässä vauhdissa viimeistään nyt.
Hintataso on kytköksissä palkkoihin. Jos palkat on pienet niin hinnat pienenee myös. Hinta on yleensä aina se suolaisin mitä nykyisellä palkkatasolla kukaan suostuu maksamaan.
Ei ole vaan hintatason on sidottu ekpn fiskaalipolitiikkaan eli millainen korkotaso ja painaako se markkinoille ilmaista rahaa kuinka paljon.
Kiitos vaan viisaille päättäjille jotka tämänkin itsenäisen valtion tunnusmerkin lahjoittivat ulkomaille, eli valuutta ja rahapolitiikka.
Hallitus lopetti jo työttömyyskorvauksen voit jatkaa naatiskelua eläke/virkarahoilla. Katsotaan mitä seuraa historiallisesta yhteiskuntakokeilusta poistaa suomalaisilta korvaus.