Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysaste oli nyt 12,7 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 10,5 prosenttia.

Vierailija
24.06.2026 |

Ja 15–24-vuotiaita työttömiä oli toukokuussa noin 44 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.



YLE.fi

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.

Vierailija
42/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työttömyys on pysynyt suurehkona 90-luvusta asti niin vikaa ei ehkä kannata etsiä vain yksittäisistä poliitikoista. Vikaa on suomalaisessa järjestelmässä ja siinä on monta osaa. Työntekijäjärjestöt, työnantajat ja valtiovalta muun muassa. Nykyisellä palkkatasolla ja osaamisella ei löydy kannattavaa tekemistä kaikille. Ja itseasiassa tilanne on pahempi miltä näyttää koska Suomessa julkisen sektorin työntekijöitä on niin paljon suhteessa väkilukuun.

Juuri näin. Nokian kultakausi tässä välissä peitti ongelmat, jotka ovat tosiaan olleet olemassa jo pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.

Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?

Vierailija
44/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kannattaa muistaa että noissa virallisissa työttömyysluvuissa lasketaan heri työlliseksi jos on 2 viikon aikana ollut tunninkin jossain töissä ja samoin tietty kaikki muutkin osa-aikaiset ja nollasopparilaiset, vuokrafirmojen listoilla olevat jne. Sekä tempputyöllistetyt ja työkkärin huuhaa ja cv kursseille päivähoitoon istutetut. 

Todellinen työttömyys varmasti jo yli puoli miljoonaa heittämällä. Karmea tilanne ja meno vaan yltyy. Järkyttävää.

Vierailija
45/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.

Ihan turhaa, kun lisää samaa paskaa tulee demareilta. Syy on tän kansan. Kaiken pitää palaa tuhkaksi, jotta voi oppia.

Vierailija
46/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittyy muka sillä, että vastavalmistuneet etsivät töitä :D 

Jotenkin noloa selittää.


Satonenkin sanoi että Suomen talous ei kasva koska ollaan sotaakäyvän maan naapuri. Puolan talous kuitenkin kasvaa?


Kokoomus pitää suomalaisia tyhminä. 

Syystäkin pitävät suomalaisia tyhminä. Kokoomus on äänestetty pääministeripuolueeksi niin sehän kertoo sen että suomalaiset ovat tyhmiä. Ei mainostoimisto kokoomusta kannata äänestää jos haluaa suomesta paremman paikan.

Nooh, mikä on se puolue mikä olisi suomalaisen työvoiman puolella? Kerro poliitikko joka on vaatinut työlupien jaon keskeyttömistä tai uudisasuttamisen keskeyttämistä. Kerro.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työttömyys on aina työttömän oma syy. Juupa juu. Hallituksen ja poliitikkojen syy se on. Hallituksen itsensä aiheuttama työttömyys kansalaisille. Ei ole työttömän omaa syytä. Ei ole kyse työttömän laiskuudesta kun ei vaan viitsi mennä töihin kun on niin huutava työvoimapula. Ei ole mitään työvoimapulaa.

Vierailija
48/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.

Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?

Ainakin kannustaa enemmän pienyrittäjyyteen, jos ei ole työpaikkoja niin voisi helpommin luoda itse sellaisen itselleen. Mutta ei, vieläkään ei tähän ole tullut helpotusta, pikemminkin päinvastoin, uskaltaako sitä mitään tehdä kun tuet lähtee sekunnissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.

Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?

Ei mitään. Hallitus on Suomessa vain koristeena niin kuin kuningas Ruotsissa.

Vierailija
50/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.

Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?

Lopettaa työlupien jakamisen kaiken maa han muuuton ja hyyssäämisen. Leikata julkista niin että saa laskettua veroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittyy muka sillä, että vastavalmistuneet etsivät töitä :D 

Jotenkin noloa selittää.


Satonenkin sanoi että Suomen talous ei kasva koska ollaan sotaakäyvän maan naapuri. Puolan talous kuitenkin kasvaa?


Kokoomus pitää suomalaisia tyhminä. 

Syystäkin pitävät suomalaisia tyhminä. Kokoomus on äänestetty pääministeripuolueeksi niin sehän kertoo sen että suomalaiset ovat tyhmiä. Ei mainostoimisto kokoomusta kannata äänestää jos haluaa suomesta paremman paikan.

Nooh, mikä on se puolue mikä olisi suomalaisen työvoiman puolella? Kerro poliitikko joka on vaatinut työlupien jaon keskeyttömistä tai uudisasuttamisen keskeyttämistä. Kerro.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…

Satonen siellä viimeksi on käynyt työvoimaa hakemassa

Vierailija
52/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittyy muka sillä, että vastavalmistuneet etsivät töitä :D 

Jotenkin noloa selittää.


Satonenkin sanoi että Suomen talous ei kasva koska ollaan sotaakäyvän maan naapuri. Puolan talous kuitenkin kasvaa?


Kokoomus pitää suomalaisia tyhminä. 

Katon kun ne EU tuet ..pula on yksi EUn tuetuin maa joka sai myös massiiviset koronaelvytystuet..

 

Lisäksi Puolan ilmstoleikkaus velvoitteet on vain kymmenesosa siitä mitä on velvoitettu Suomelle vaikka Puolan suurimman hiilivoimalan päästöt vastaa koko Suomen kaikkia påästöjä

Puola on myös onnistunut työllistämään ne maamuut, jotka se on päästänyt maahansa.

Suomessa ei töitä saa ellei tunne työnantajaa henkilökohtaisesti. Ei täällä työllisty edes suomalaiset, jos eivät ole sukua tai tuttuja ennestään. Suomen talous on juuri tästä syystä aina huonossa jamassa, kun ei uskalleta työllistää tuntemattomia.

Paskaa. Kyllä varmasti uskalletaan, jos on tarvetta tekijälle. Ei täällä työnantajat jätä voittoja saamatta vain, koska vieras pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystilanteen pahentuminen on nykyhallituksen aikaansaamaa.

Vierailija
54/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja työttömyys on aina työttömän oma syy. Juupa juu. Hallituksen ja poliitikkojen syy se on. Hallituksen itsensä aiheuttama työttömyys kansalaisille. Ei ole työttömän omaa syytä. Ei ole kyse työttömän laiskuudesta kun ei vaan viitsi mennä töihin kun on niin huutava työvoimapula. Ei ole mitään työvoimapulaa.

Hallituds poisti huulipuna hallituksen ideoimana työttömyyskorvauksen ja tarjoaa enää yleisutkea joka syksyllä toisessa vaiheessa muuttuu käytännössä kaikilta osin toimeentulotuen kriteereille. Katsotaan miten auttaa suomen tilanteeseen tämä työttömyyskorvauksen poisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työttömyys on pysynyt suurehkona 90-luvusta asti niin vikaa ei ehkä kannata etsiä vain yksittäisistä poliitikoista. Vikaa on suomalaisessa järjestelmässä ja siinä on monta osaa. Työntekijäjärjestöt, työnantajat ja valtiovalta muun muassa. Nykyisellä palkkatasolla ja osaamisella ei löydy kannattavaa tekemistä kaikille. Ja itseasiassa tilanne on pahempi miltä näyttää koska Suomessa julkisen sektorin työntekijöitä on niin paljon suhteessa väkilukuun.

Nykyisellä hinta ja kustannustasolla kai tarkoitat. Nykyisin jos teet 2000 € bruttopalkalla niin se vastaa orjan asemaa eli netto riittää hikisesti huonoon asuntoon, ruokaan ja työssäkäynnin kuluihin muttei juuri muuhun. Vaatisi vähintään 100k€ salkun kylkeen jauhamaan pääomatuloja että voisi tuolla palkalla tehdä ja elää suomessa mutta ei kaikilla sitä vielä ole ja aina vaan mahdottomammaksi menee jatkossa enää hankkiakaan jos ei säästäminen ja sijoittaminen ole jo hyvässä vauhdissa viimeistään nyt.

Hintataso on kytköksissä palkkoihin. Jos palkat on pienet niin hinnat pienenee myös. Hinta on yleensä aina se suolaisin mitä nykyisellä palkkatasolla kukaan suostuu maksamaan.

Vierailija
56/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittyy muka sillä, että vastavalmistuneet etsivät töitä :D 

Jotenkin noloa selittää.


Satonenkin sanoi että Suomen talous ei kasva koska ollaan sotaakäyvän maan naapuri. Puolan talous kuitenkin kasvaa?


Kokoomus pitää suomalaisia tyhminä. 

Syystäkin pitävät suomalaisia tyhminä. Kokoomus on äänestetty pääministeripuolueeksi niin sehän kertoo sen että suomalaiset ovat tyhmiä. Ei mainostoimisto kokoomusta kannata äänestää jos haluaa suomesta paremman paikan.

Nooh, mikä on se puolue mikä olisi suomalaisen työvoiman puolella? Kerro poliitikko joka on vaatinut työlupien jaon keskeyttömistä tai uudisasuttamisen keskeyttämistä. Kerro.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…

Satonen siellä viimeksi on käynyt työvoimaa hakemassa

Jokainen hallitus vuorollaan ja mässyttää työvoimapulasta. Äänestämällä nämä asiat ei ratkea kun kaikki poliitikot on kehitysmaalaisten asialla.

Vierailija
57/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatöitä ei enää riitä kaikille halukkaille, mutta se faktahan ei poliitikkoja kiinnosta. Päinvastoin, ovat leikkauksillaan pahentaneet työttömyystilannetta ja syyllistävät siitä työttömiä.

Vierailija
58/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työttömyys on pysynyt suurehkona 90-luvusta asti niin vikaa ei ehkä kannata etsiä vain yksittäisistä poliitikoista. Vikaa on suomalaisessa järjestelmässä ja siinä on monta osaa. Työntekijäjärjestöt, työnantajat ja valtiovalta muun muassa. Nykyisellä palkkatasolla ja osaamisella ei löydy kannattavaa tekemistä kaikille. Ja itseasiassa tilanne on pahempi miltä näyttää koska Suomessa julkisen sektorin työntekijöitä on niin paljon suhteessa väkilukuun.

Koko kansa on jotain lahnan ja ameeban väliltä olevia sosialisteja. Ei täällä olla elintasoa ja yrittäjyyttä edes arvostettu koskaan. Tai ei ainakaan 40 vuoteen. Suurteollisuus ja metsä nosti kansan vaurauteen, mutta kun enää ei voi vain kävellä haalarihommiin ja vaatia palkankorotuksia kuin Manulle lounasta, niin se oli siinä.

No onneksi tää kansa sentään viimeisenä te omaan vaihtaa itsensä.

Vierailija
59/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittyy muka sillä, että vastavalmistuneet etsivät töitä :D 

Jotenkin noloa selittää.


Satonenkin sanoi että Suomen talous ei kasva koska ollaan sotaakäyvän maan naapuri. Puolan talous kuitenkin kasvaa?


Kokoomus pitää suomalaisia tyhminä. 

Katon kun ne EU tuet ..pula on yksi EUn tuetuin maa joka sai myös massiiviset koronaelvytystuet..

 

Lisäksi Puolan ilmstoleikkaus velvoitteet on vain kymmenesosa siitä mitä on velvoitettu Suomelle vaikka Puolan suurimman hiilivoimalan päästöt vastaa koko Suomen kaikkia påästöjä

Puola on myös onnistunut työllistämään ne maamuut, jotka se on päästänyt maahansa.

Suomessa ei töitä saa ellei tunne työnantajaa henkilökohtaisesti. Ei täällä työllisty edes suomalaiset, jos eivät ole sukua tai tuttuja ennestään. Suomen talous on juuri tästä syystä aina huonossa jamassa, kun ei uskalleta työllistää tuntemattomia.

Paskaa. Kyllä varmasti uskalletaan, jos on tarvetta tekijälle. Ei täällä työnantajat jätä voittoja saamatta vain, koska vieras pelottaa.

Voi kuule suomalainen vaikka maksaa viiskymppiä ettei naapuri tienaa kymppiä. Kauna on suomalaisen perusvoima.

Vierailija
60/103 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain muussa olisi tällaisen hallituksen aikana mellakoitu jo ajat sitten. Mutta suomalaiset ovat samanlaisia lampaita kuin venäläiset ja seuraavat tumput suorina ja korkeintaan vienosti määkien yhteiskuntansa ja elintasonsa romahduttamista.

Mitä konkreettisia toimia hallitus voi mielestäsi tehdä?

Ainakin kannustaa enemmän pienyrittäjyyteen, jos ei ole työpaikkoja niin voisi helpommin luoda itse sellaisen itselleen. Mutta ei, vieläkään ei tähän ole tullut helpotusta, pikemminkin päinvastoin, uskaltaako sitä mitään tehdä kun tuet lähtee sekunnissa?

Olen tästä aivan samaa mieltä. Muutenkin työttömyyden, osa-aikaisuuden ja yrittäjyyden yhdistäminen pitäisi olla paljon helpompaa.

Yel-mörkö sentään tulee poistumaan, mutta olen pettynyt siihen miten hitaasti se korjattiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi