Työttömyysaste oli nyt 12,7 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 10,5 prosenttia.
Ja 15–24-vuotiaita työttömiä oli toukokuussa noin 44 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.
YLE.fi
Kommentit (103)
-Osa-aikatyön teko on vähentynyt, kun joutuu hakemaan työtä
-Toimeentulotukiuudistus on lisännyt työttömyyttä, kun pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, tai muuten leikataan -50% perusosasta
-Kuntouttavassa työvoimatoiminnassa oleva on nykyään työtön (Jos. sellaisen vielä löytää. Vuosi sitten oli varmaan vielä vanhoja sopimuksia paljon voimassa)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kyllä.
Mutta kohta tulee oikea jymypaukku työpaikkoihin. Suomi on varautunut ulkomaisen työvoiman reservillä Suomessa. Joka vuosi tulee maahan ulkomailta 40000 työtöntä lisää.
Kukahan ihme heidän elstuksensa Suomessa kustantaa?
eikö sen pitänyt loppua heti kun persut on hallituksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittyy muka sillä, että vastavalmistuneet etsivät töitä :D
Jotenkin noloa selittää.
Satonenkin sanoi että Suomen talous ei kasva koska ollaan sotaakäyvän maan naapuri. Puolan talous kuitenkin kasvaa?
Kokoomus pitää suomalaisia tyhminä.Katon kun ne EU tuet ..pula on yksi EUn tuetuin maa joka sai myös massiiviset koronaelvytystuet..
Lisäksi Puolan ilmstoleikkaus velvoitteet on vain kymmenesosa siitä mitä on velvoitettu Suomelle vaikka Puolan suurimman hiilivoimalan päästöt vastaa koko Suomen kaikkia påästöjä
Puola on myös onnistunut työllistämään ne maamuut, jotka se on päästänyt maahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kyllä.
Mutta kohta tulee oikea jymypaukku työpaikkoihin. Suomi on varautunut ulkomaisen työvoiman reservillä Suomessa. Joka vuosi tulee maahan ulkomailta 40000 työtöntä lisää.
Kukahan ihme heidän elstuksensa Suomessa kustantaa?
eikö sen pitänyt loppua heti kun persut on hallituksessa?
Kokkarit ovat Suomilaivan peräsimessä. Haluavat aivan ehdottomasti lisää halpatyövoimaa Suomeen. Heidän mielestään hyöty on suurempi kuin haitta.
Tämä on surullista. Enkä edes jaksa uskoa, että hienoisessa nousussa oleva bkt riittää nostamaan työllisyyttä.
Onko meillä mitään mahdollisuuksia saada yrityksiä siihen kuntoon, että ne pystyvät työllistämään? Julkisen palkkasumma on jo nyt noussut niin paljon yksityisen palkkasummaa suuremmaksi, että talous ei kestä mitään lisätyöllistämistä julkiselle, ellei myös yksityisen työpaikat lisäänny.
Voi vielä on varaa parantaa! Tavoite sataan prosenttiin! We can do it! Making things Petter!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittyy muka sillä, että vastavalmistuneet etsivät töitä :D
Jotenkin noloa selittää.
Satonenkin sanoi että Suomen talous ei kasva koska ollaan sotaakäyvän maan naapuri. Puolan talous kuitenkin kasvaa?
Kokoomus pitää suomalaisia tyhminä.Katon kun ne EU tuet ..pula on yksi EUn tuetuin maa joka sai myös massiiviset koronaelvytystuet..
Lisäksi Puolan ilmstoleikkaus velvoitteet on vain kymmenesosa siitä mitä on velvoitettu Suomelle vaikka Puolan suurimman hiilivoimalan päästöt vastaa koko Suomen kaikkia påästöjä
Puola on myös onnistunut työllistämään ne maamuut, jotka se on päästänyt maahansa.
Suomessa ei töitä saa ellei tunne työnantajaa henkilökohtaisesti. Ei täällä työllisty edes suomalaiset, jos eivät ole sukua tai tuttuja ennestään. Suomen talous on juuri tästä syystä aina huonossa jamassa, kun ei uskalleta työllistää tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei Miko eikä Petteri luvanneet työpaikkoja. Eikä myöskään
Arto.
Joka muuta väittää, on ymmärtänyt väärin. Eikä edes oikeasti ole mitään työttömyyttä.
Ja jos jotain työttömyyttä onkin niin se on työttömän vika kun ei mene töihin tai sitten Marinin hallituksen.
Valta tuo vastuuta, nuo Orpot eivät sitä ymmärrä, muiden syy aina.
Kun työttömyys on pysynyt suurehkona 90-luvusta asti niin vikaa ei ehkä kannata etsiä vain yksittäisistä poliitikoista. Vikaa on suomalaisessa järjestelmässä ja siinä on monta osaa. Työntekijäjärjestöt, työnantajat ja valtiovalta muun muassa. Nykyisellä palkkatasolla ja osaamisella ei löydy kannattavaa tekemistä kaikille. Ja itseasiassa tilanne on pahempi miltä näyttää koska Suomessa julkisen sektorin työntekijöitä on niin paljon suhteessa väkilukuun.
Nousukausi voidaan julistaa alkaneeksi.
Vuoden päästä yli 15 %, kuten arvelinkin. Sitten vasta alkaa alenemaan, mutta vain jos hallituspohja vaihtuu.
Johtuu suomalaisten työhaluttomuudesta, tarvitaan lisää maahanmuuttoa sieltä, jossa tyydytään pienempääkin palkkaan, esim. Afrikasta ja lähi-idästä.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden päästä yli 15 %, kuten arvelinkin. Sitten vasta alkaa alenemaan, mutta vain jos hallituspohja vaihtuu.
No kun ei ala, ihan sama mikä hallitus, kun me oikeastaan vaan toimeenpannaan EUn päätöksiä.
Meidän pitäisi ryhdistäytyä, perustaa yrityksiä ja tähdätä maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Voipi olla että vastavalmistuneilla on työt kiven alla. Ja vuoden päästä pukkaa uusia tuoreita kilpailemaan samoista paikoista.
Plus muut vuoden aikana irtisanotut. Potkulaki vasta astui voimaan ja nyt tulee entistä nopeammin ja helpommin niitä irtisanomisia kun firmat ja julkkari säästävät. Eikä säästöpaineet ole ainakaan vähentymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittyy muka sillä, että vastavalmistuneet etsivät töitä :D
Jotenkin noloa selittää.
Satonenkin sanoi että Suomen talous ei kasva koska ollaan sotaakäyvän maan naapuri. Puolan talous kuitenkin kasvaa?
Kokoomus pitää suomalaisia tyhminä.Katon kun ne EU tuet ..pula on yksi EUn tuetuin maa joka sai myös massiiviset koronaelvytystuet..
Lisäksi Puolan ilmstoleikkaus velvoitteet on vain kymmenesosa siitä mitä on velvoitettu Suomelle vaikka Puolan suurimman hiilivoimalan päästöt vastaa koko Suomen kaikkia påästöjä
Puola on myös onnistunut työllistämään ne maamuut, jotka se on päästänyt maahansa.
Suomessa ei töitä saa ellei tunne työnantajaa henkilökohtaisesti. Ei täällä työllisty edes suomalaiset, jos eivät ole sukua tai tuttuja ennestään. Suomen talous on juuri tästä syystä aina huonossa jamassa, kun ei uskalleta työllistää tuntemattomia.
Kyllä tässä on varmasti perää. En osaa verrata kansainvälisesti, mutta Suomessa on paljon pieniä yrityksiä, joissa on vain muutama työntekijä. Olen itsekin työskennellyt sellaisessa. Onhan siinä rekrytoidessa riski, jos koko yrityksen 1/4 työvoimasta sattuukin olemaan epäonnistuneesti valittua. Pienessä porukassa muut ovat kovilla, jos yksi ei hoida hommiaan.
Työpaikkaani palkattiin aikanaan kollegan entinen työkaveri eli tuttu ja turvallinen valinta ja yksi aivan vieras ulkopuolinen, joka oli täysi napakymppi. Olisi ollut harmillista kaikille, jos tuo napakymppi olisi jäänyt saamatta, mutta ymmärrän tosiaan myös riskit.
Vierailija kirjoitti:
Kun työttömyys on pysynyt suurehkona 90-luvusta asti niin vikaa ei ehkä kannata etsiä vain yksittäisistä poliitikoista. Vikaa on suomalaisessa järjestelmässä ja siinä on monta osaa. Työntekijäjärjestöt, työnantajat ja valtiovalta muun muassa. Nykyisellä palkkatasolla ja osaamisella ei löydy kannattavaa tekemistä kaikille. Ja itseasiassa tilanne on pahempi miltä näyttää koska Suomessa julkisen sektorin työntekijöitä on niin paljon suhteessa väkilukuun.
Nykyisellä hinta ja kustannustasolla kai tarkoitat. Nykyisin jos teet 2000 € bruttopalkalla niin se vastaa orjan asemaa eli netto riittää hikisesti huonoon asuntoon, ruokaan ja työssäkäynnin kuluihin muttei juuri muuhun. Vaatisi vähintään 100k€ salkun kylkeen jauhamaan pääomatuloja että voisi tuolla palkalla tehdä ja elää suomessa mutta ei kaikilla sitä vielä ole ja aina vaan mahdottomammaksi menee jatkossa enää hankkiakaan jos ei säästäminen ja sijoittaminen ole jo hyvässä vauhdissa viimeistään nyt.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitäisi ryhdistäytyä, perustaa yrityksiä ja tähdätä maailmalle.
Yritykset ja niiden elinvoimaisuus on ainoa ratkaisu ongelmaan. Yrityksen perustaminen vain on riskialtista eikä välttämättä kovin palkitsevaa muutrn kuin aivan nappiin osuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei Miko eikä Petteri luvanneet työpaikkoja. Eikä myöskään
Arto.
Joka muuta väittää, on ymmärtänyt väärin. Eikä edes oikeasti ole mitään työttömyyttä.
Ja jos jotain työttömyyttä onkin niin se on työttömän vika kun ei mene töihin tai sitten Marinin hallituksen.
Obaman vika!
Kyllä, kyllä.
Mutta kohta tulee oikea jymypaukku työpaikkoihin. Suomi on varautunut ulkomaisen työvoiman reservillä Suomessa. Joka vuosi tulee maahan ulkomailta 40000 työtöntä lisää.
Kukahan ihme heidän elstuksensa Suomessa kustantaa?