Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömiä enemmän kuin koskaan - 376 000

Vierailija
24.06.2026 |

Mites Petteri omasta mielestäsi meni?


 

Kommentit (215)

Vierailija
161/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yleistukea pienentävät tulot

- omat palkkatulosi

- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan

- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot

Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."

www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Pääomatulot eli esim. vuokratulot.

Vierailija
162/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos 10 miljardia leikataan lisää niin on pakko leikata myös muilta kuin työttömiltä, koska työttömyystukia maksetaan vain 4 miljardia ja toimeentulotukea 800 miljoonaa.

Valtiovarainministeriö on ehdottanut eläkeläisten siirtämistä yleisen asumistuen piiriin, jota ei saa omistusasuntoon ja vuokrarajat on pienemmät kuin eläkeläisen asumistuessa. Lisäksi he ehdottivat yksinhuoltajakorotuksen poistoa lapsilisistä.

Samaan aikaan:

 

Kansanedustajien palkkioihin roimat korotukset

https://yle.fi/a/74-20181019

 

Poliitikot eivät innostu palkkioidensa leikkaamisesta –

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012067586.html

 

Ylimääräinen ”vuosipalkka” sivutoimista: Osa kansanedustajista nostaa muhkeita palkkioita

Osa kansanedustajista saa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa palkkioita eduskunnan ulkopuolisista luottamustehtävistä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011870495.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea ei enää ole eikä peruspäivärahaa, niiden tilalle tuli yleistuki.

"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, palkkatulot, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Että näin.

Vierailija
164/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat ovea niin yleistukea leikataan.

Vierailija
165/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on valheellinen, sillä 1990-luvun syvän laman aikaan työttömiä oli enemmän. Erityisesti työttömyysaste oli tuolloin paljon korkeampi kuin nyt.

Nykyiset päättäjät ovat eläneet parhaimman aikansa 90-luvun laman aikana joten heille on muodostunut 90-luvun  laman politiikasta oikein ihanne, jota pitää tavoitella. 

Vierailija
166/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuessa pääomatulot ei vaikuttaneet yli 55-vuotiailla, mutta sitä ei enää ole.

Yleistuessa pääomatulot vaikuttavat myös yli 55-vuotiailla työttömillä eli vähentävät sitä.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutettuja ylioppilaita enemmän kuin koskaan. Mitään eivät osaa.

Mitä pitäisi osata?

Vierailija
168/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta  sitten kirjoitin että alkaa muistuttaa 1990-luvun itsetehtyä lamaa. Silloin oli kovaa aikaa pari vuotta ja monet takauksia tehneet menettivät koko omaisuutensa ja osa taitaa maksella vieläkin ulosottoon laskuja. 

Tällä kertaa talous on ollut syväjäässä vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen. Samaan aikaan teollisuustuotantoa siirtyi ulkomaille kiihtyvällä tahdilla. Valitettavasti mitään ei ole tullut tilalle ja hallitukset ovat keskittyneet velanottoon. Taloussokkeja on tullut jatkuvalla syötöllä.

Ei voi kiistää että Suomen velkaantuminen oli suurta Marinin hallituksen jälkeen mutta nykyhallituksen toimet eivät oikein menneet nappiin. 1990-luvun laman opetuksia oli välttää työttömyyden kasvu kaikin mahdollisin keinoin koska sen korjaaminen on vaikeaa. Valittu säästölinja ja arvonlisäveron nosto eivät olleet hyviä ratkaisuja ja toki oma osansa on yrittäjien työeläkemaksulla joka oli päätetty jo aikaisemmin. 

Olisiko jo aika miettiä miten talous saadaan kasvuun ja tukea yritystoimintaa. Pienet ja keskisuuret yritykset voisivat neuvoa hallitusta mitä ne tarvitsevat pärjätäkseen. Se voisi auttaa parantamaan työllisyyttä jatkossa. 

Opiskelevien ja vastavalmistuneiden kannattaa miettiä töiden hakemista ulkomailta jos kotimaasta ei löydy. Ei kannata jäädä työttömäksi vuosikausiksi koska sen jälkeen ei ainakaan työllisty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa töissä olevista ei edes tajua, että potkulaki on voimassa eikä he saa tukia, kun on omaisuutta. Tilaavat ulkomaanmatkoja entiseen tahtiin.

No, ulosottolaitos saa koko omaisuuden, jos heidät irtisanotaan.

Vierailija
170/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa töissä olevista ei edes tajua, että potkulaki on voimassa eikä he saa tukia, kun on omaisuutta. Tilaavat ulkomaanmatkoja entiseen tahtiin.

No, ulosottolaitos saa koko omaisuuden, jos heidät irtisanotaan.

No, ulosottolaitos myy heidän omistusasunnot, mökit ja sijoitusasunnot edullisesti eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa töissä olevista ei edes tajua, että potkulaki on voimassa eikä he saa tukia, kun on omaisuutta. Tilaavat ulkomaanmatkoja entiseen tahtiin.

No, ulosottolaitos saa koko omaisuuden, jos heidät irtisanotaan.

Omaisuus ei vaikuta työttömyystukeen, mutta omaisuudesta tulevat tulo kuten vuokratulo kyllä. Vaikka olisi miljoonakämppä, se ei estä työttömyystuen saamista.

Vierailija
172/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa töissä olevista ei edes tajua, että potkulaki on voimassa eikä he saa tukia, kun on omaisuutta. Tilaavat ulkomaanmatkoja entiseen tahtiin.

No, ulosottolaitos saa koko omaisuuden, jos heidät irtisanotaan.

No, ulosottolaitos myy heidän omistusasunnot, mökit ja sijoitusasunnot edullisesti eteenpäin.

Jos mulla olisi tollanen tilanne niin olisi iso paine tehdä työt hyvin ja säästäisin tilille rahaa irtisanomista tai sairastumista varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa töissä olevista ei edes tajua, että potkulaki on voimassa eikä he saa tukia, kun on omaisuutta. Tilaavat ulkomaanmatkoja entiseen tahtiin.

No, ulosottolaitos saa koko omaisuuden, jos heidät irtisanotaan.

Omaisuus ei vaikuta työttömyystukeen, mutta omaisuudesta tulevat tulo kuten vuokratulo kyllä. Vaikka olisi miljoonakämppä, se ei estä työttömyystuen saamista.

Yleistuki on 595 netto.

Vierailija
174/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, et sä kyllä 595 yleistuella maksa asunnon kuluja, ruokia ja lääkkeitä, jos ei ole säästöjä lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni vihje. Miten olisi käynyt jos Suomi olisi keskittynyt aikoinaan myymään Nokian kännyköitä vain ja ainoastaan Suomen sisämarkkinoille ja kaikki myynti ulkomaille ja kaikenlainen kansainvälisyys olisi ollut ehdottomasti kiellettyä?

Vierailija
176/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on paljon pahempia kriisi päällä kuin 1990 luvulla

Osa pärjäsi ihan hyvin 1990-luvulla ainakin jos perheessä toisella tai molemmilla oli töitä. Osa ihan tavallisista kansalaisista menetti koko omaisuutensa kun oli mennyt antamaan takauksen lainapaperiin kun ei rahoja karhuttu enää yritykseltä vaan se jäi takaajan kontolle vuosikymmenten ajaksi. Tuhannet yrittäjät tekivät konkurssin jälkeen itsemurhan ja perhe tuhoutui. 

Talous lähti kasvuun kun tehtiin markan kellutus. Työttömyys oli huipussaan vuonna 1994 kun lama oli jo ohitse. Ei se loppu vuosikymmen kaikille ollut ihanaa aikaa kaikille kun vuonna 2000 työttömyys oli 9,8% eli maassa oli 253 000 työtöntä. Monet laman aikana valmistuneet eivät ikinä päässeet oman alansa töihin. Paremmin kävi niille jotka viivästyttivät valmistumista ja ottivat paperit ulos kun nousukausi alkoi.

Vierailija
177/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa lääkkeet ja lääkärit vain toimeentulotukea saavalle, ei ne yleistukeen kuulu.

Vierailija
178/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä saat 595 yleistuen pelkästään niin ei kela maksa sulle lääkkeitä.

Lääkkeet maksetaan vain toimeentulotuki asiakkaille, silloin saa maksusitoumuksen apteekkiin.

Vierailija
179/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa lääkkeet ja lääkärit vain toimeentulotukea saavalle, ei ne yleistukeen kuulu.

Työttömillä ei ole työterveyshuoltoa eli lääkärikäynnit maksavat.

Vierailija
180/215 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kelan lääkelainat voivat ajaa pienituloisia ulosottoon."

https://yle.fi/a/74-20206493

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän