Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ajat autolla sateessa takavalot sammutettuina?

Vierailija
24.06.2026 |

Aamun liikenteessä sadekelissä tätä asiaa ihmettelin.

Kommentit (165)

Vierailija
161/165 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei tartte nähä valoja, jos kolarout menee sun vakkarist

Vierailija
162/165 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaihileikkaukseen pääseminen kestää kaksi vuotta niin jos se lääkäri joka kirjoittaa lähetteen toteaa että pystyy ajamaan, niin ei hän mitään kieltoja määrää. Mutta kaksi vuotta on pitkä aika ja näkökyky huononee hitaasti ja varmasti joten juuri ennen leikkausta silmät olivat tosi sumeat. 

 

Tiesin että omalla riskillä menin mutta jos ajoi vain tuttuja reittejä hyvässä säässä niin ei ongelmia.

 

Niiden jotka eivät laita valoja päälle esim sateessa tai sumussa kannattaisi ajatella kuitenkin että se on niin paljon helpompaa vääntää sitä valokatkaisinta kuin ruveta selvittää vakuutusyhtiön ja poliisin kanssa kuka on syyllinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/165 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa kuskeista ei tajua, että jos valot on automaatti-asetuksella, niin perävalot ei pala (eikä yleensä mene edes pitkä päälle). Meillä on vakiasetuksena ON - jolloin palaa valot ja pitkätkin toimiin. Ja ei - valot ei jää päälle, kun auton sammuttaa.

 

Eikä todellakaan ole kyse optikolla käynnin tarpeesta. Se on ihan fakta, että valot auttavat hahmottamaan liikkuvan kohteen paremmin riippumatta siitä, kuinka hyvä näkö katsojalla on.

En mä tiedä sun rottelosta mutta automaattiasetuksella mulla palaa valoisalla päiväajovalot, hämärämmässä ajo- ja perävalot ja pimeällä syttyy matriisipitkät.

Eli sinäkin ajelet päivällä perä pimeänä.

Kyllä, silloin kun on valoisaa. Jos et silloin näe autoani ilman perävaloja niin olet vaara kaikille.

Oli pimeää tai valoisaa, niin liikkuvan kohteen valot aina parantavat sen havaittavuutta ja kykyä arvioida etäisyyttä. Tutkimusten mukaan myös ohittava auto keskimäärin ohittaa auton kauempaa, jos ohitettavassa autossa palaa perävalot. Eli omaa turvallisuuttasi sinä heikennät pimeällä perälläsi. Ja vaikka vika olisi kaikissa meissä muissa, niin etkö kuitenkin enemmin ole itse "pikkusen enemmän" turvassa meidän tupeloitten keskellä.

Tuo koskee vain kohti tulevia ajoneuvoja ja siksi niissä on ne päivävalot aina päällä 

Vierailija
164/165 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jotain vaikeuksia erottaa se edellä ajava auto? 

Milloin viimeksi kävit specsaversillä?

Ei auta specsaversilla käynti jos on kaihijonossa jossa voi mennä vuosi jos toinen.

Ajat silti tuolla liikenteessä autolla? Ei ihme,  ettei edes samaan suuntaan ajavaa autoa pysty erottamaan 

Eikö sua ole laitettu muka ajokieltoon?

Ei silmiä tutkiva lääkäri mitään ajokieltoja määrää. 

 

Siitä on jo yli 10 vuotta kun olin kaihileikkauksessa, mutta se aika siitä kun todettiin kaihi, leikkaukseen asti kesti melkein 2 vuotta ja silti piti ajaa, olinhan työssäkäyvä mies.

Toki ajoin vain tuttuja reittejä ja pääsin turvallisesti perille kun seurasin muita autoja. Siihen aikaan useimmilla autoilla sentään paloi takavalot. 

 

Teidän jotka ajatte vesisateessa tai sumussa tai lumipyryssä takavalot sammutettuina, kannattaisi miettiä että liikenteessä on aika paljon sellaisia "pommeja" kuten minä olin kun olin kaihijonossa.

siksi sun kaihileikkaukseen pääsysi siis kesti niin kauan, koska todellisuudessa näkökykysi ei juurikaan ollut heikentynyt. Muuten olisi kortti otettu pois 

Vierailija
165/165 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusissa autoissa valot ovat automaattisia. 

Tämän lisäksi ne saa vivusta päälle. Kannattaa tutustua käyttöohjeisiin. Sadepäivinä laitan takavalot päälle heti ajoon lähtiessäni. N77

Minun auton automatiikka laittaa ajovalot päälle (sis. takavalot) kun laitetaan pyyhkijät päälle.
Kaikissa autoissa automatiikka ei ole niin hyvä kuin toisissa.
 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän