Miksi ajat autolla sateessa takavalot sammutettuina?
Aamun liikenteessä sadekelissä tätä asiaa ihmettelin.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sulla on etuvalot päällä ei tarkoita, että myös takavalot on.
Jos ajovalot palaa, palaa myös takavalot. Automatiikka ei sytytä pelkkiä ajovaloja.
Edellinen ehkä tarkoitti päiväajovaloja. Ei vaan osannut sanoa sitä kun ei ysäriCorollassa sellaisia hienouksia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat halvan auton minimi varusteilla. Silloin joudut ITSE kytkemään ne valot päälle. Paremmin varustelluissa autoissa ne menee päälle automaattisesti, myös esim. kun ajat auringosta varjoon tai parkkihalliin tai tunneliin...
Just näin ihmiset luulevat ja sitten takavalot ei ole päällä.
Kyllä ne menee päälle noissa tilanteissa. Vanhoilla rotteloilla ajavat saattavat vaan olla naama norsunvitulla kun jonkun muun perävalot ei ole just silloin päällä kun rottelon kuskin mielestä pitäisi olla. Aivan sama.
Ei mene. Ainoastaan jarruvalo menee päälle kun jarrutat.
Tiedän ehkä paremmin miten oma autoni toimii kuin joku randomi ka heli netissä.
Paino sanalla ehkä.
Polttomoottoriautossa generaattorin hyötysuhde huomioiden:
20 W sähköä vastaa suunnilleen 30–50 W lisätehoa moottorilta.
Se näkyy polttoaineenkulutuksessa ehkä luokkaa 0,01–0,03 l/100 km, eli käytännössä mittaamattoman pienenä erona.
Entäs jos autoja on liikenteessä miljoona. Kuinka paljon sitten kuluu enemmän polttoainetta 0,01–0,03 l/100 km erolla?
Chatgpt vastaa:
Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten pieni yksittäinen ero voi muuttua suureksi massavaikutukseksi.
Oletetaan, että:
Autoja liikenteessä: 1 000 000
Lisäkulutus: 0,01–0,03 l/100 km
Kukin auto ajaa 100 km
Silloin polttoaineen lisäkulutus on:
0,01 l/100 km 10 000 litraa
0,03 l/100 km 30 000 litraa
eli miljoona autoa kuluttaa yhteensä 10 000–30 000 litraa enemmän polttoainetta jokaista miljoonaa ajettua autokohtaista 100 km:n matkaa kohti.
Jos ajatellaan Suomen mittakaavaa
Suomessa henkilöautoliikennettä kertyy vuosittain noin 40–50 miljardia ajokilometriä.
Lisäkulutus olisi silloin:
40 mrd km 0,01 l/100 km = 4 miljoonaa litraa vuodessa
40 mrd km 0,03 l/100 km = 12 miljoonaa litraa vuodessa
Se vastaa suunnilleen:
2,5–7,5 miljoonaa euroa vuodessa (jos polttoaine maksaa noin 2 €/l)
noin 10 000–30 000 tonnia CO-päästöjä vuodessa (bensiinin päästökerroin noin 2,3 kg CO/l).
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaan tulevat päivä päivältä tyhmemmiksi ja välinpitämättömämmiksi. Se on aina se minä minä minä joka paikassa.
Ja kun auton hommaa, kannattaa oikeasti tutustua siihen autoonsa ja sen eri toimintoihin, mm.siihen, mistä ne takavalot laitetaan päälle, jos ne eivät automaattisesti syty etuvalojen kanssa.
Ei se ajokortin omistaminen tee pätevää ja liikenteessä turvallista kuskia, pitää välillä yrittää käyttää sitä järkeänsä.
Tänä päivänä liikenteessä näkee niin paljon esim.kuskeja, jotka tuijottavat siihen kännykkäänsä, että kyllä kaikki mahdolliset valotkin kannattaa pitää päällä, että edes johonkin havahtuvat.
Kerropas yksikin järkevä syy miksi autot on rakennettu niin, että takavalot pitää erikseen laittaa päälle. Minä ajoin aikoinaan yli 2,5 miljoonaa kilometriä ja aina kun laitoin valot päälle niin ne syttyivät sekä edessä että takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sulla on etuvalot päällä ei tarkoita, että myös takavalot on.
Jos ajovalot palaa, palaa myös takavalot. Automatiikka ei sytytä pelkkiä ajovaloja.
Edellinen ehkä tarkoitti päiväajovaloja. Ei vaan osannut sanoa sitä kun ei ysäriCorollassa sellaisia hienouksia ole.
Sulla ei ole uudessa Mersussa takavalot päällä. Mutta tuskin pienet lommot sua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoriautossa generaattorin hyötysuhde huomioiden:
20 W sähköä vastaa suunnilleen 30–50 W lisätehoa moottorilta.
Se näkyy polttoaineenkulutuksessa ehkä luokkaa 0,01–0,03 l/100 km, eli käytännössä mittaamattoman pienenä erona.
Entäs jos autoja on liikenteessä miljoona. Kuinka paljon sitten kuluu enemmän polttoainetta 0,01–0,03 l/100 km erolla?
Chatgpt vastaa:Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten pieni yksittäinen ero voi muuttua suureksi massavaikutukseksi.
Oletetaan, että:
Autoja liikenteessä: 1 000 000
Lisäkulutus: 0,01–0,03 l/100 km
Kukin auto ajaa 100 km
Silloin polttoaineen lisäkulutus on:
0,01 l/100 km 10 000 litraa
0,03 l/100 km 30 000 litraa
eli miljoona autoa kuluttaa yhteensä 10 000–30 000 litraa enemmän polttoainetta jokaista miljoonaa ajettua autokohtaista 100 km:n matkaa kohti.
Jos ajatellaan Suomen mittakaavaa
Suomessa henkilöautoliikennettä kertyy vuosittain noin 40–50 miljardia ajokilometriä.
Lisäkulutus olisi silloin:
40 mrd km 0,01 l/100 km = 4 miljoonaa litraa vuodessa
40 mrd km 0,03 l/100 km = 12 miljoonaa litraa vuodessa
Se vastaa suunnilleen:
2,5–7,5 miljoonaa euroa vuodessa (jos polttoaine maksaa noin 2 €/l)
noin 10 000–30 000 tonnia CO-päästöjä vuodessa (bensiinin päästökerroin noin 2,3 kg CO/l).
Kerro tekoälyllesi että LED-takavalot kuluttavat alle 5W, tekoälysi laskelma ei ota huomioon että suuri osa ajokilometrejä on sellaisia jolloin takavalot pitää jokatapauksessa olla päällä. Sitten vielä muutaman turhan peräänajon kulut niin ollaan jo miinuksella.
Jos 80000 euroa maksavaan Mersuun tulee lommoja, kun ei ole takavalot päällä, niin tuskin se omistajaa haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaan tulevat päivä päivältä tyhmemmiksi ja välinpitämättömämmiksi. Se on aina se minä minä minä joka paikassa.
Ja kun auton hommaa, kannattaa oikeasti tutustua siihen autoonsa ja sen eri toimintoihin, mm.siihen, mistä ne takavalot laitetaan päälle, jos ne eivät automaattisesti syty etuvalojen kanssa.
Ei se ajokortin omistaminen tee pätevää ja liikenteessä turvallista kuskia, pitää välillä yrittää käyttää sitä järkeänsä.
Tänä päivänä liikenteessä näkee niin paljon esim.kuskeja, jotka tuijottavat siihen kännykkäänsä, että kyllä kaikki mahdolliset valotkin kannattaa pitää päällä, että edes johonkin havahtuvat.
Kerropas yksikin järkevä syy miksi autot on rakennettu niin, että takavalot pitää erikseen laittaa päälle. Minä ajoin aikoinaan yli 2,5 miljoonaa kilometriä ja aina kun laitoin valot päälle niin ne syttyivät sekä edessä että takana.
Koska EUdirektiivi halusi että ne tehdään niin.
Vierailija kirjoitti:
Jos 80000 euroa maksavaan Mersuun tulee lommoja, kun ei ole takavalot päällä, niin tuskin se omistajaa haittaa.
Ei kannata maksaa noin paljon autosta, jos ei jaksa laittaa takavaloja päälle.
Nykyään monet ei osaa ajaa autoa kun kaiken pitää olla automaattista ja kaikenlaisia avustimia pitää olla. Ne valot saa päälle manuaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sulla on etuvalot päällä ei tarkoita, että myös takavalot on.
Jos ajovalot palaa, palaa myös takavalot. Automatiikka ei sytytä pelkkiä ajovaloja.
Ihan uusimmissa autoissa joo, kun EU kaikessa viisaudessaan kovan lobbaamisen jälkeen salli muutoksen, että myös takavalot sytytetään automaattisesti. Liikenteessä on paljon 2010-luvulla ja 2020-luvulla valmistettuja autoja joissa automatiikka ei koske takavaloihin ollenkaan ja pitää ne pimeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaan tulevat päivä päivältä tyhmemmiksi ja välinpitämättömämmiksi. Se on aina se minä minä minä joka paikassa.
Ja kun auton hommaa, kannattaa oikeasti tutustua siihen autoonsa ja sen eri toimintoihin, mm.siihen, mistä ne takavalot laitetaan päälle, jos ne eivät automaattisesti syty etuvalojen kanssa.
Ei se ajokortin omistaminen tee pätevää ja liikenteessä turvallista kuskia, pitää välillä yrittää käyttää sitä järkeänsä.
Tänä päivänä liikenteessä näkee niin paljon esim.kuskeja, jotka tuijottavat siihen kännykkäänsä, että kyllä kaikki mahdolliset valotkin kannattaa pitää päällä, että edes johonkin havahtuvat.
Kerropas yksikin järkevä syy miksi autot on rakennettu niin, että takavalot pitää erikseen laittaa päälle. Minä ajoin aikoinaan yli 2,5 miljoonaa kilometriä ja aina kun laitoin valot päälle niin ne syttyivät sekä edessä että takana.
Hyvä ettet enää ajele, vanha sokea hidasrefleksinen muumio. Parempi kuin ryystät vaan kotona kahvia ja trollaat perävaloista netissä.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa autoissa valot ovat automaattisia.
Tämän lisäksi ne saa vivusta päälle. Kannattaa tutustua käyttöohjeisiin. Sadepäivinä laitan takavalot päälle heti ajoon lähtiessäni. N77
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sulla on etuvalot päällä ei tarkoita, että myös takavalot on.
Jos ajovalot palaa, palaa myös takavalot. Automatiikka ei sytytä pelkkiä ajovaloja.
Ihan uusimmissa autoissa joo, kun EU kaikessa viisaudessaan kovan lobbaamisen jälkeen salli muutoksen, että myös takavalot sytytetään automaattisesti. Liikenteessä on paljon 2010-luvulla ja 2020-luvulla valmistettuja autoja joissa automatiikka ei koske takavaloihin ollenkaan ja pitää ne pimeänä.
Ei ole ensimmäistäkään tällaista autoa vaan automatiikka sytyttää kyllä ne perävalotkin pimeällä.
Vierailija kirjoitti:
Sade ei ole = pimeys
Mutta sade haittaa näkyvyyttä. Sanooko järki mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sulla on etuvalot päällä ei tarkoita, että myös takavalot on.
Jos ajovalot palaa, palaa myös takavalot. Automatiikka ei sytytä pelkkiä ajovaloja.
Ihan uusimmissa autoissa joo, kun EU kaikessa viisaudessaan kovan lobbaamisen jälkeen salli muutoksen, että myös takavalot sytytetään automaattisesti. Liikenteessä on paljon 2010-luvulla ja 2020-luvulla valmistettuja autoja joissa automatiikka ei koske takavaloihin ollenkaan ja pitää ne pimeänä.
Ei ole ensimmäistäkään tällaista autoa vaan automatiikka sytyttää kyllä ne perävalotkin pimeällä.
Miksi sitten liikenteessä tulee jatkuvasti vastaan autoja joissa edessä palavat valot, mutta takana on täysin pimeää? Ihan sama yritätkö nyt brassailla jollain termistöllä tässä, mutta monessa autossa on sellainen automatiikka joka sytyttää eteen valot, mutta ei taakse vaikka olisi hämärän vuoksi jo melkein pimeää tai sataa. Olkoon se nimellä päiväajovalot tai mitä tahansa, mutta tosiasia on ettei automatiikka ja erilaiset valoyhdistelmät toimi järkevästi isossa osassa uudehkoja autoja.
Yksi iso ongelma Suomen olosuhteissa on ettei automaatiikka älyä kesällä ja alkusyksystä esiintyvää hämärää tai edes sadetta kunnolla.
Valtaosa kuskeista ei tajua, että jos valot on automaatti-asetuksella, niin perävalot ei pala (eikä yleensä mene edes pitkä päälle). Meillä on vakiasetuksena ON - jolloin palaa valot ja pitkätkin toimiin. Ja ei - valot ei jää päälle, kun auton sammuttaa.
Eikä todellakaan ole kyse optikolla käynnin tarpeesta. Se on ihan fakta, että valot auttavat hahmottamaan liikkuvan kohteen paremmin riippumatta siitä, kuinka hyvä näkö katsojalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin.
Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111
Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !
Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.
Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa kuskeista ei tajua, että jos valot on automaatti-asetuksella, niin perävalot ei pala (eikä yleensä mene edes pitkä päälle). Meillä on vakiasetuksena ON - jolloin palaa valot ja pitkätkin toimiin. Ja ei - valot ei jää päälle, kun auton sammuttaa.
Eikä todellakaan ole kyse optikolla käynnin tarpeesta. Se on ihan fakta, että valot auttavat hahmottamaan liikkuvan kohteen paremmin riippumatta siitä, kuinka hyvä näkö katsojalla on.
En mä tiedä sun rottelosta mutta automaattiasetuksella mulla palaa valoisalla päiväajovalot, hämärämmässä ajo- ja perävalot ja pimeällä syttyy matriisipitkät.
Jos ajovalot palaa, palaa myös takavalot. Automatiikka ei sytytä pelkkiä ajovaloja.