Miksi ajat autolla sateessa takavalot sammutettuina?
Aamun liikenteessä sadekelissä tätä asiaa ihmettelin.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin.
Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111
Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !
Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.
Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.
Kiertoliittymässä ei kyllä voi mennä kuin yhteen suuntaan. Sitten vasta vilkutetaan, kun kerrotaan milloin poistutaan.
Kiertoliittymässä voi olla 2 kaistaa ja kaistaa vaihtaessa pitää vilkuttaa, kuten normaalisti tiellä kaistaa vaihtaessa
Ja kaistoja voi olla jopa enemmänkin. Mutta sitä ei varmaan pöndellä tiedetä.
No, mainitsin vain nuo 2, olen kyllä itse Euroopassa ajanut, joten minuun tuo " pönde" ei oikein istu 😁
No heseläisille Hese on maailman napa ja mitäse siellä on. Naurettavaa leuhottaa sillä mikä kullekin on jokapäiväistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaattivalot. En tiedä mistä niitä säätäisin. Ja jos säätäisin, sammuttaisin varmaan kaikki. Parempi että annan olla. En siis yhtään tiedä olenko tuollainen takavaloton vai en, eikä se ihan hirveästi edes kiinnosta. Ja jos nyt tekee mieli sössöttää, että turvallisuusko ei kiinnosta niin älä jaksa. Auto on nimenomaan turvallisuus ja luotettavuus edellä valittu.
Sössötät omaasta turvallisuudesta ja unohdat että muillakin on oikeus turvallisuuteen
Ja sinä unohdit lukea kommentin jota kommentoit. Kyllä autossa on kaikki pelit ja vermeet viimeisen päälle ihan muidenkin turvallisuutta ajatellen. Ei tarvitse säätää nippeleitä ja nappeleita kelin mukaan kuten rattimiesten kotteroissa. Jos valoisalla ei autoa näe, on itse se riski.
Autojen tekniikka ei kiinnosta ja valojen asetukset sitten säkki pimeälle miten sitten ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin.
Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111
Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !
Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.
Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.
Kiertoliittymässä ei kyllä voi mennä kuin yhteen suuntaan. Sitten vasta vilkutetaan, kun kerrotaan milloin poistutaan.
Kiertoliittymässä voi olla 2 kaistaa ja kaistaa vaihtaessa pitää vilkuttaa, kuten normaalisti tiellä kaistaa vaihtaessa
Ja kaistoja voi olla jopa enemmänkin. Mutta sitä ei varmaan pöndellä tiedetä.
No, mainitsin vain nuo 2, olen kyllä itse Euroopassa ajanut, joten minuun tuo " pönde" ei oikein istu 😁
Tarkoitinkin niitä jotka luulevat ettei niissä pääse kuin yhteen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Autojen tekniikka ei kiinnosta ja valojen asetukset sitten säkki pimeälle miten sitten ollut.
Älä laita pimeälle. Hui.
Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.
normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Sä voit potkulaki homo pitää jo turpasi kiinni koska vuokralla asuminen on sulle tapatyötön ainut vaihtoehto.
normaali työssä käyvä voi päättää vuokralla vai oma sinä et.
Vuokravalot autoon onkin jännittävä konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa autoissa ei mene pimeällä takavalot päälle automaattisesti. Viime talvena oli näitä autoja paljon liikenteessä, joilla ei ollut pimeällä takavalot päällä.
Kyllä menee. Ainakin niissä joita itse olen ajanut
En sitten tiedä millä ladalla sinä ajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin.
Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111
Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !
Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.
Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.
Kiertoliittymässä ei kyllä voi mennä kuin yhteen suuntaan. Sitten vasta vilkutetaan, kun kerrotaan milloin poistutaan.
Kiertoliittymässä voi olla 2 kaistaa ja kaistaa vaihtaessa pitää vilkuttaa, kuten normaalisti tiellä kaistaa vaihtaessa
Ja kaistoja voi olla jopa enemmänkin. Mutta sitä ei varmaan pöndellä tiedetä.
No, mainitsin vain nuo 2, olen kyllä itse Euroopassa ajanut, joten minuun tuo " pönde" ei oikein istu 😁
Tarkoitinkin niitä jotka luulevat ettei niissä pääse kuin yhteen suuntaan.
No on kyllä jännä liikenneympyrä, missä on vastaantulijoita
Täytyykin mennä kytkemään se toiminto pois takavaloista niin olen vihreämpi kuljettava ja tiedostan co2 päästöt ja energian tuhlauksen
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jotain vaikeuksia erottaa se edellä ajava auto?
Milloin viimeksi kävit specsaversillä?
Ei auta specsaversilla käynti jos on kaihijonossa jossa voi mennä vuosi jos toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jotain vaikeuksia erottaa se edellä ajava auto?
Milloin viimeksi kävit specsaversillä?
Ei auta specsaversilla käynti jos on kaihijonossa jossa voi mennä vuosi jos toinen.
Ajat silti tuolla liikenteessä autolla? Ei ihme, ettei edes samaan suuntaan ajavaa autoa pysty erottamaan
Eikö sua ole laitettu muka ajokieltoon?
Samasta syystä kuin vilkutan vasta niin myöhään, ettei siitä varmasti olle kenellekään mitään hyötyä.
Mää ajan eteenpäin, mitä mää takavaloilla tekisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa kuskeista ei tajua, että jos valot on automaatti-asetuksella, niin perävalot ei pala (eikä yleensä mene edes pitkä päälle). Meillä on vakiasetuksena ON - jolloin palaa valot ja pitkätkin toimiin. Ja ei - valot ei jää päälle, kun auton sammuttaa.
Eikä todellakaan ole kyse optikolla käynnin tarpeesta. Se on ihan fakta, että valot auttavat hahmottamaan liikkuvan kohteen paremmin riippumatta siitä, kuinka hyvä näkö katsojalla on.
En mä tiedä sun rottelosta mutta automaattiasetuksella mulla palaa valoisalla päiväajovalot, hämärämmässä ajo- ja perävalot ja pimeällä syttyy matriisipitkät.
Eli sinäkin ajelet päivällä perä pimeänä.
Kyllä, silloin kun on valoisaa. Jos et silloin näe autoani ilman perävaloja niin olet vaara kaikille.
Oli pimeää tai valoisaa, niin liikkuvan kohteen valot aina parantavat sen havaittavuutta ja kykyä arvioida etäisyyttä. Tutkimusten mukaan myös ohittava auto keskimäärin ohittaa auton kauempaa, jos ohitettavassa autossa palaa perävalot. Eli omaa turvallisuuttasi sinä heikennät pimeällä perälläsi. Ja vaikka vika olisi kaikissa meissä muissa, niin etkö kuitenkin enemmin ole itse "pikkusen enemmän" turvassa meidän tupeloitten keskellä.
Hallintalaitteet taisivat olla hiukan erilaiset 35 vuotta sitten. Eikä niitä muuten silloinkaan ihan ensimmäisenä asiana opetettu.