Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ajat autolla sateessa takavalot sammutettuina?

Vierailija
24.06.2026 |

Aamun liikenteessä sadekelissä tätä asiaa ihmettelin.

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaan tulevat päivä päivältä tyhmemmiksi ja välinpitämättömämmiksi. Se on aina se minä minä minä joka paikassa.

Ja kun auton hommaa, kannattaa oikeasti tutustua siihen autoonsa ja sen eri toimintoihin, mm.siihen, mistä ne takavalot laitetaan päälle, jos ne eivät automaattisesti syty etuvalojen kanssa.

Ei se ajokortin omistaminen tee pätevää ja liikenteessä turvallista kuskia, pitää välillä yrittää käyttää sitä järkeänsä.

Tänä päivänä liikenteessä näkee niin paljon esim.kuskeja, jotka tuijottavat siihen kännykkäänsä, että kyllä kaikki mahdolliset valotkin kannattaa pitää päällä, että edes johonkin havahtuvat.

Kerropas yksikin järkevä syy miksi autot on rakennettu niin, että takavalot pitää erikseen laittaa päälle. Minä ajoin aikoinaan yli 2,5 miljoonaa kilometriä ja aina kun laitoin valot  päälle niin ne syttyivät sekä edessä että takana.

Koska EUdirektiivi halusi että ne tehdään niin. 

Ei vaan eu direktiivi muutti ne takaisin 

Vierailija
122/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin. 

Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111

Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !

Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.

Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.

Kiertoliittymässä ei kyllä voi mennä kuin yhteen suuntaan.  Sitten vasta vilkutetaan, kun kerrotaan milloin poistutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään monet ei osaa ajaa autoa kun kaiken pitää olla automaattista ja kaikenlaisia avustimia pitää olla. Ne valot saa päälle manuaalisesti.

Saako oikeasti? 

Vierailija
124/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin. 

Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111

Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !

Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.

Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.

Kiertoliittymässä ei kyllä voi mennä kuin yhteen suuntaan.  Sitten vasta vilkutetaan, kun kerrotaan milloin poistutaan.

Nykyohje on vilkuttaa oikealle jo liittymään mennessä jos aikoo poistua heti seuraavasta liittymästä. Se jouhevoittaa liikennettä kun siitä seuraavasta sisään tuleva näkee jo aiemmin että voi mennä sisään ympyrään jos muilta on tilaa.

Vierailija
125/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa kuskeista ei tajua, että jos valot on automaatti-asetuksella, niin perävalot ei pala (eikä yleensä mene edes pitkä päälle). Meillä on vakiasetuksena ON - jolloin palaa valot ja pitkätkin toimiin. Ja ei - valot ei jää päälle, kun auton sammuttaa.

 

Eikä todellakaan ole kyse optikolla käynnin tarpeesta. Se on ihan fakta, että valot auttavat hahmottamaan liikkuvan kohteen paremmin riippumatta siitä, kuinka hyvä näkö katsojalla on.

En mä tiedä sun rottelosta mutta automaattiasetuksella mulla palaa valoisalla päiväajovalot, hämärämmässä ajo- ja perävalot ja pimeällä syttyy matriisipitkät.

Eli sinäkin ajelet päivällä perä pimeänä.

Vierailija
126/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin. 

Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111

Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !

Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.

Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.

Tuo oli vitsi. Älä nyt oikeasti vilkuta, ellet ole kääntymässä ekasta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaan tulevat päivä päivältä tyhmemmiksi ja välinpitämättömämmiksi. Se on aina se minä minä minä joka paikassa.

Ja kun auton hommaa, kannattaa oikeasti tutustua siihen autoonsa ja sen eri toimintoihin, mm.siihen, mistä ne takavalot laitetaan päälle, jos ne eivät automaattisesti syty etuvalojen kanssa.

Ei se ajokortin omistaminen tee pätevää ja liikenteessä turvallista kuskia, pitää välillä yrittää käyttää sitä järkeänsä.

Tänä päivänä liikenteessä näkee niin paljon esim.kuskeja, jotka tuijottavat siihen kännykkäänsä, että kyllä kaikki mahdolliset valotkin kannattaa pitää päällä, että edes johonkin havahtuvat.

Kerropas yksikin järkevä syy miksi autot on rakennettu niin, että takavalot pitää erikseen laittaa päälle. Minä ajoin aikoinaan yli 2,5 miljoonaa kilometriä ja aina kun laitoin valot  päälle niin ne syttyivät sekä edessä että takana.

Koska EUdirektiivi halusi että ne tehdään niin. 

Ei vaan eu direktiivi muutti ne takaisin 

Koskee vasta jatkossa uusina myytäviä. Keskustelua käydään aletaanko soveltaa takautuvasti jo tien päällä oleviin autoihin. Toivottavasti korjataan päivityksenä kaikkiin autoihin mihin voi.

Vierailija
128/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa kuskeista ei tajua, että jos valot on automaatti-asetuksella, niin perävalot ei pala (eikä yleensä mene edes pitkä päälle). Meillä on vakiasetuksena ON - jolloin palaa valot ja pitkätkin toimiin. Ja ei - valot ei jää päälle, kun auton sammuttaa.

 

Eikä todellakaan ole kyse optikolla käynnin tarpeesta. Se on ihan fakta, että valot auttavat hahmottamaan liikkuvan kohteen paremmin riippumatta siitä, kuinka hyvä näkö katsojalla on.

En mä tiedä sun rottelosta mutta automaattiasetuksella mulla palaa valoisalla päiväajovalot, hämärämmässä ajo- ja perävalot ja pimeällä syttyy matriisipitkät.

Eli sinäkin ajelet päivällä perä pimeänä.

Kyllä, silloin kun on valoisaa. Jos et silloin näe autoani ilman perävaloja niin olet vaara kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusissa autoissa valot ovat automaattisia. 

No ehkä pimeyden suhteen toimivat   jotenkin mutta SATEELLA  PITÄÄ OLLA VALOT TAKANAKIN päällä

Vierailija
130/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään monet ei osaa ajaa autoa kun kaiken pitää olla automaattista ja kaikenlaisia avustimia pitää olla. Ne valot saa päälle manuaalisesti.

Saako oikeasti? 

Kyllä saa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin. 

Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111

Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !

Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.

Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.

Kiertoliittymässä ei kyllä voi mennä kuin yhteen suuntaan.  Sitten vasta vilkutetaan, kun kerrotaan milloin poistutaan.

Kiertoliittymässä voi olla  2 kaistaa ja  kaistaa  vaihtaessa pitää vilkuttaa, kuten normaalisti  tiellä kaistaa vaihtaessa

Vierailija
132/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttomoottoriautossa generaattorin hyötysuhde huomioiden:

20 W sähköä vastaa suunnilleen 30–50 W lisätehoa moottorilta.

Se näkyy polttoaineenkulutuksessa ehkä luokkaa 0,01–0,03 l/100 km, eli käytännössä mittaamattoman pienenä erona.

Entäs jos autoja on liikenteessä miljoona. Kuinka paljon sitten kuluu enemmän polttoainetta 0,01–0,03 l/100 km erolla?
Chatgpt vastaa:

Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten pieni yksittäinen ero voi muuttua suureksi massavaikutukseksi.

Oletetaan, että:

Autoja liikenteessä: 1 000 000

Lisäkulutus: 0,01–0,03 l/100 km

Kukin auto ajaa 100 km

Silloin polttoaineen lisäkulutus on:

0,01 l/100 km 10 000 litraa

0,03 l/100 km 30 000 litraa

eli miljoona autoa kuluttaa yhteensä 10 000–30 000 litraa enemmän polttoainetta jokaista miljoonaa ajettua autokohtaista 100 km:n matkaa kohti.
 

Jos ajatellaan Suomen mittakaavaa

Suomessa henkilöautoliikennettä kertyy vuosittain noin 40–50 miljardia ajokilometriä.

Lisäkulutus olisi silloin:

40 mrd km 0,01 l/100 km = 4 miljoonaa litraa vuodessa

40 mrd km 0,03 l/100 km = 12 miljoonaa litraa vuodessa

Se vastaa suunnilleen:

2,5–7,5 miljoonaa euroa vuodessa (jos polttoaine maksaa noin 2 €/l)

noin 10 000–30 000 tonnia CO-päästöjä vuodessa (bensiinin päästökerroin noin 2,3 kg CO/l).

Led vie n 2W. Paljonko maksaa yksi peräänajo jossa loukkaantuu 1-2 henkilöä, ehkä kuolee joku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin. 

Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111

Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !

Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.

Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.

Tuo oli vitsi. Älä nyt oikeasti vilkuta, ellet ole kääntymässä ekasta :D

Ei ole vitsi, oletko seurannut liikennettä? Tiedän, että liikenneympyrään ajaessa voi vilkuttaa jos poistuu ensimmäisestä liittymästä, mutta tuota vasemmalle vilkutusta en ymmärrä. Ymmärrätkö Sinä?

Huippu on ollut, kun liikenneympyrään on pysähtynyt auto antaakseen tulevalle autolle mahdollisuuden, ehkä syystä, että tämä tuli oikealta. En tiedä mitä ajatteli.

Vierailija
134/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattivalot. En tiedä mistä niitä säätäisin. Ja jos säätäisin, sammuttaisin varmaan kaikki. Parempi että annan olla. En siis yhtään tiedä olenko tuollainen takavaloton vai en, eikä se ihan hirveästi edes kiinnosta. Ja jos nyt tekee mieli sössöttää, että turvallisuusko ei kiinnosta niin älä jaksa. Auto on nimenomaan turvallisuus ja luotettavuus edellä valittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin. 

Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111

Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !

Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.

Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.

Kiertoliittymässä ei kyllä voi mennä kuin yhteen suuntaan.  Sitten vasta vilkutetaan, kun kerrotaan milloin poistutaan.

Kiertoliittymässä voi olla  2 kaistaa ja  kaistaa  vaihtaessa pitää vilkuttaa, kuten normaalisti  tiellä kaistaa vaihtaessa

Ja kaistoja voi olla jopa enemmänkin. Mutta sitä ei varmaan pöndellä tiedetä.

Vierailija
136/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/3-11018606

Tää oli taas niitä EU säädöksiä, ettei takavalot pala automaattisesti. Säästävät vissiin sähköä.

Vierailija
137/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaattivalot. En tiedä mistä niitä säätäisin. Ja jos säätäisin, sammuttaisin varmaan kaikki. Parempi että annan olla. En siis yhtään tiedä olenko tuollainen takavaloton vai en, eikä se ihan hirveästi edes kiinnosta. Ja jos nyt tekee mieli sössöttää, että turvallisuusko ei kiinnosta niin älä jaksa. Auto on nimenomaan turvallisuus ja luotettavuus edellä valittu.

Kuskin, joka ei tunne auton hallintalaitteita, ei pidä ajaa ollenkaan. Opetetaan autokoulussa ihan ensimmäisenä asiana. Bingostako sait korttisi?

Vierailija
138/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaattivalot. En tiedä mistä niitä säätäisin. Ja jos säätäisin, sammuttaisin varmaan kaikki. Parempi että annan olla. En siis yhtään tiedä olenko tuollainen takavaloton vai en, eikä se ihan hirveästi edes kiinnosta. Ja jos nyt tekee mieli sössöttää, että turvallisuusko ei kiinnosta niin älä jaksa. Auto on nimenomaan turvallisuus ja luotettavuus edellä valittu.

Sössötät omaasta turvallisuudesta ja  unohdat että muillakin on oikeus turvallisuuteen

Vierailija
139/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähäm en ala mitääm nappuloita vääntelemään. Olen ostanu auton, jossa on varta vasten automatiikka. Kyllä jämpti om näin. 

Jep. Minähän en käytä vilkkua, koska tiedän ihan itse, että mihin olen menossa!1111

Mutta poistuessasi tyhjästä kiertoliittymästä näytät vilkkua vaikkei muita ajoneuvoja ole mailla eikä halmeilla !

Kiertoliittymään mennessä vilkutetaan, jotta takatuleva tietää kumpaan suuntaan menet. Jopa minä tiedän tuon, vaikka täällä ei ole kuin yksi ympyrä.

Onko tämä uusi sääntö kiertoliittymään mennessä? Olenkin huomannut, että jotkut vilkuttavat vasemmalle MENNESSÄÄN kiertoliittymään. Minulle opetettiin autokoulussa, että vasta kiertoliittymästä POISTUESSA vilkutetaan oikealle.

Kiertoliittymässä ei kyllä voi mennä kuin yhteen suuntaan.  Sitten vasta vilkutetaan, kun kerrotaan milloin poistutaan.

Kiertoliittymässä voi olla  2 kaistaa ja  kaistaa  vaihtaessa pitää vilkuttaa, kuten normaalisti  tiellä kaistaa vaihtaessa

Ja kaistoja voi olla jopa enemmänkin. Mutta sitä ei varmaan pöndellä tiedetä.

No, mainitsin vain nuo  2,  olen kyllä itse Euroopassa ajanut, joten minuun tuo "  pönde" ei oikein istu 😁

Vierailija
140/162 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttomoottoriautossa generaattorin hyötysuhde huomioiden:

20 W sähköä vastaa suunnilleen 30–50 W lisätehoa moottorilta.

Se näkyy polttoaineenkulutuksessa ehkä luokkaa 0,01–0,03 l/100 km, eli käytännössä mittaamattoman pienenä erona.

Entäs jos autoja on liikenteessä miljoona. Kuinka paljon sitten kuluu enemmän polttoainetta 0,01–0,03 l/100 km erolla?
Chatgpt vastaa:

Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten pieni yksittäinen ero voi muuttua suureksi massavaikutukseksi.

Oletetaan, että:

Autoja liikenteessä: 1 000 000

Lisäkulutus: 0,01–0,03 l/100 km

Kukin auto ajaa 100 km

Silloin polttoaineen lisäkulutus on:

0,01 l/100 km 10 000 litraa

0,03 l/100 km 30 000 litraa

eli miljoona autoa kuluttaa yhteensä 10 000–30 000 litraa enemmän polttoainetta jokaista miljoonaa ajettua autokohtaista 100 km:n matkaa kohti.
 

Jos ajatellaan Suomen mittakaavaa

Suomessa henkilöautoliikennettä kertyy vuosittain noin 40–50 miljardia ajokilometriä.

Lisäkulutus olisi silloin:

40 mrd km 0,01 l/100 km = 4 miljoonaa litraa vuodessa

40 mrd km 0,03 l/100 km = 12 miljoonaa litraa vuodessa

Se vastaa suunnilleen:

2,5–7,5 miljoonaa euroa vuodessa (jos polttoaine maksaa noin 2 €/l)

noin 10 000–30 000 tonnia CO-päästöjä vuodessa (bensiinin päästökerroin noin 2,3 kg CO/l).

Led vie n 2W. Paljonko maksaa yksi peräänajo jossa loukkaantuu 1-2 henkilöä, ehkä kuolee joku?

Tämähän se. Puunhalaajat laati tuon alkuperäisen perävalodirektiivin kun autoja myytiin vielä pääasiassa hehkulankapolttimot perävaloissa. Tuli ledit ja nykyään ongelma on enemmänkin se että talvella meinaa olla valot huurussa kun ei ole tarpeeksi hukkalämpöä pitämään niitä sulina. Talvisin käytän omassa autossa tästä syystä usein ajovaloja manuaalisesti päällä myös keskellä kirkasta päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän