Miksi toiset lapset saavat asua samassa perheessä, mutta toiset eivät?
Ehkä pysyvää sijaisperhettä ei aina ole mahdollista löytää heti, mutta miksi toisia sijoitetaan uudelleen eri laitoksiin tai perheisiin, samalla kun toiset saavat asua samassa perheessä alusta alkaen?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sijaisperheessä asunut lapsi siirrettiin lastenkotiin kun tuli ilminettä oli kiusannut koulussa, eivätkä huoltajansa tehneet mitään asialle.
Mitä huoltajat olisivat voineet tehdä?
Olisiko vaikka puuttua holhokkinsa kiusaamistoimintaan?
Tiesivätkö huoltajat kiusaamisesta? Luottivatko siihen että sijaishuolto ja sosiaalityöntekijät puuttuisivat asiaan?
On huoltajan asia puuttua huollettavansa tekemisiin, myös siihen kiusaamiseen. Tosin jos huoltajalla ei ole kykyä, niinnehkö parempi että sosiaalitoimi huostaa lapsen uudelleen ja toimittaa huostaanpanolaitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että meillä lapsuudessa sijoitetuilla on sellaista kokemusta elämästä mitä heillä ei ole jotka on asuneet vanhempiensa kanssa. On vahvuutta, herkkyyttä, ymmärrämme enemmän ja olemme olleet itsenäisempiä lapsesta asti. Nuorena ihmetytti, kun 19v hoidin itse kaikki asiat, muilla oli ne vanhemmat auttamassa esim asunnon hankinnassa, muutossa ja tukemassa taloudellisesti lapsiaan. Olen oppinut ajattelemaan että tämä elämän polkuni on antanut sellaista mitä en olisi muuten saanut, itsenäisyydestä olen erityisen ylpeä. Mieheni on samanlaisesta taustasta joten ymmärretään toisiamme erilailla kuin sellaiset jotka on eläneet vanhempiensa kanssa.
Mihin tuo väite siitä että olisi itsennäisempiä oiekin perustuu?
Eikös kodin ulkopuolelle sijoitetut saa jälkihuollon, mihin asti, 23v vai 25v? Eli käytännössä sosiaalityöntekijän auttamaan asioissa sekä erityistä taloudellista tukea.
Käytännössä ei minkäänlaista tukea. Harkinnan mukaan voivat jotain hankintoja korvata.
Höpönpöpön, jälkihuollossa oleva saa sosiaalihuollosta ohjausta arjesta ja elämänhallinnasta, rahankäytöstä jne. Saa apua asunnon hankkimiseen, käytännössä tämä tarkoittaa sitä että huostanuorille järjestetään asunto ja maksetaan tuet että pärjäävät ns. omillaan. Jälkihuollossa olevalla on subjektiivinen oikeus taloudelliseen tukeen. Kurkkaapa vaikka thl:n sivuilta, aika kattava listaus.
Voi siellä lukea mitä vaan mutta ei se noin mene. Tiedän asian kun itse olen yrittänyt saada tukea nuorelle.
Kyllä menee, nuo on ihan lakisääteisiä apuja huostassa olleille. Jos kokee ettei ole näitä saanut kannattaa laittaa huomautusta menemään.
Todellakin olen. Hallinto- oikeudessa nyt odottaa käsittelyä.
Kyllä menee, nuo on ihan lakisääteisiä apuja huostassa olleille. Jos kokee ettei ole näitä saanut kannattaa laittaa huomautusta menemään.